Hanurista ja hanurin vierestä

ALUNPERIN JULKAISTU 15.10.2014

Fitnessurheilustahan ollaan montaa mieltä. Ennen sai ihan kaikessa rauhassa innostua fitnessistä, kun kukaan ei tiennyt mitä se on. Kysyttiin vaan, että no alatko sää käyttää hormooneja sitte. No en ala. Isäkin joskus kyseli, että onko nuo niitä hormooneja, kun kauhoin proteiinijauhoja pussista sheikkeriin. Vaikka isältä voisin edelleen odottaa vastaavanlaisia kysymyksiä, niin muu maailma on paremmin kärryillä. Fitness on muoti-ilmiö, josta kyllä itsekin olen montaa mieltä. Kaikki saavat minun puolesta olla aivan mitä mieltä haluavat, kaikilla kun on omat näkökulmansa ja kokemuksensa, joihin ne mielipiteet perustuu. Se, että Iltalehden sivuilla kirjoitellaan siitä, miten fitness syöksee nuoria syömishäiriöön, on sitten jokaisen oma päätös millaisen mielikuvan näistä jutuista itselleen muodostaa. Eihän se kisakireiden fitnessvartaloiden palvonta periaattessa sen fiksumpaa ole kuin anorektisten catwalkmallienkaan. Kyllä mä kuitenkin uskoisin, että ne jotka leikkiin ryhtyy, ymmärtää sen eron kisakunnon ja normaalin olotilan välillä. Iltalehden sivuillahan oli vähän aikaa sitten hieno juttu myös siitä, mitä voi tehdä jottei tarvitse mennä salille ollenkaan! Sieltä vaan sitten vinkkejä hakemaan jos fitness pelottaa tai yököttää niin paljon, ettei halua itsekään mennä kuntosalille. Jos siellä tulee vaikka ne isot ja rumat lihakset, hyi olkoon! Harmi kun ei oo täällä päin sellasta ilmiötä näkynyt… Mutta Iltalehden vinkkien mukaan voit tosiaan pysyä huippukunnossa mm. seuraavanlaisilla vinkeillä: jännittele pakaroita kun istut tai seisot, ravistele hartioita kun alat laittaa ruokaa, seiso kun katsot tv:tä, harjaa hiukset yhdellä jalalla seisten. Kaikki kivat vinkit voit lukea täältä. Ihan suotta itsekin tullut monta vuotta salilla rampattua.

Salilla ramppaamisesta puheenollen tuo takapuoli on nykyään muotia. Kuuminta hottia. You know. Sen pitäisi olla iso ja pyöreä ja kiinteä yhtä aikaa. Itsellä se on lähinnä sellainen rasvanvarastointikeskus, vaikka tarakkani ottaakin kyllä hyvin treeniä vastaan. Tuo peppuhehkutus menee ainakin itsellä välillä vähän yli hilseen, mutta mikäs siinä jos on kiva hanuri, niin kivahan sitä on esitelläkin. Onko se kuitenkin vähän surullista, jos päivän kohokohta on kuvan ottaminen omasta perseestä ja sitä seuraavat tykkäykset, tökkäykset ja kommentoinnit somessa? Ei siinä sinällään mitään pahaa ole. Kunhan vain muistaa, ettei itsetuntoaan voi rakentaa muiden ihmisten mielipiteiden varaan. Tai sitten ollaan ainakin todella heikoilla jäillä. Mutta siis todellakin otan silloin tällöin itsekin belfien, että älkää nyt ottako itteenne siellä! Tämänkin kirjoituksen kunniaksi räpsin muutaman, tosin en ole maestro tässä touhussa.

 

beba.jpg

That’s what we’re talking about!

Tiiä sitä vaikka perustaisin jonkun belfieblogin takalistoni kunniaksi. Mulla on kuitenkin aika erinomaiset pakarat, niiden päällä on oikein pehmoinen istuskella jopa kovallakin penkillä. Vaikka se istuminenkin kuulemma tappaa. Mutta johonkinhan sitä kuollaan jokatapauksessa.

Sometimes-I-look-at-my-butt.jpg

En ihan älyttömästi ole aiemmin treenannut pakaroita erikseen, vaikka viisijakoisessa treeniohjelmassa onkin usein ollut eri päivät etu- ja takareisille. Ne on vähän niinkun kasvaneet siinä sivussa, sen enempää niihin keskittymättä. Tällä hetkellä minulla ei ole valmentajaa, joten touhuilen treenejäni aivan ominpäin. Olen suunnattoman kiitollinen siitä, että olen saanut olla niin hyvien valmentajien opissa lähivuodet – Johanna Vaha, Ari Kokkonen, Jaana Kotkansalo, JiiPee Pulkkinen; kaikki ovat opettaneet minulle paljon arvokkaita asioita treenaamisesta, ravinnosta, kisaamisesta, elämästä. Olen lähiaikoina kokeillut vähän uusia liikkeitä ja rakennellut itselleni viisijakoisen treeniohjelman, joka tuntuu ainakin tällä hetkellä oikein hyvälle. Samalla olen innostunut pakaroiden treenaamisesta! Videoin jonkun aikaa sitten muutamia liikkeitä nähdäkseni, meneekö tekniikka sinne päinkään. Alla jonkinlaista koostetta joistain liikkeistä. Liikkeet on varmasti monille tuttuja, mutta mikäli ei ole, niin suosittelen kokeilemaan! Niistä oikeannäköisistä tekniikoista en tiedä, mutta tuntuma on ainakin ollut kohteessa. Olen tehnyt treenin lopussa supersarjana bulgarialaiset askelkyykyt ja lantionnostot toinen jalka pallolla ja vaikka ne näyttää kevyille liikkeille, niin polte on ollut jotain aivan älytöntä.

 

video-thumbnail.g?contentId=undefined&zx=ax5a8gyj7o6s

 

 

Ensimmäinen liike videolla on Pulkkisen JiiPeeltä oppimani pakarakyykky ja se onkin aivan loistava liike! Siinä mulla siis toinen jalka lepää toisen jalkaterän päällä, eli käytännössä kyykkään yhdellä jalalla. Hissimäisenä liikkeenä kun tekee ja keskittyy puristamaan liikkeen pakaralla, niin aijjj että tuntuu makialle 🙂 Jalkatreenini eivät siis perustu pelkästään tällaisiin peppuvitkutuksiin, mutta olen lisäillyt näitä nyt mukaan ja tosiaan tykästynyt niihin. Etureisi+pohkeet -päivänä mulla on vähän simppelimpi arsenaali liikkeitä, siitä sitten lisää joskus toiste.

Eilen testasin paria mulle uutta liikettä, joista epämääräinen video alla. Nuo lantionnostot oli ihan päällikkö liike, menee jatkoon! Luultavasti nämä on siis teille tuttuja juttuja, mutta mää oonki vähän tämmöinen aloittelija näissä pakarahommissa.

 

video-thumbnail.g?contentId=undefined&zx=ay6jegv72ekr

 

 

No joo. En tiedä, saako tänne millään tapaa yhtään parempilaatuisena laitettua noita videoita, täytynee jatkossa tutkailla asiaa. 

Tiesittekös muuten sitä, että jos rasva varastoituu etu- ja takareisiin ja pohkeisiin, niin syynä voi olla runsas estrogeenin eritys, estrogeenien ja progesteronin epätasapaino, häiriintynyt estrogeenien aineenvaihdunta, xenoestrogeenien kertyminen elimistöön ja matalat kasvuhormonitasot? Näitä tiloja korjataan vähentämällä liiallista estrogeenia elimistössä, tasapainottamalla sukuhormonien suhteita ja parantamalla maksan detoksifikaatiota. Olennaista on silloin vatsan ja suoliston hoitaminen, muutokset insuliinin ja kortisolin tasapainottamiseksi, painoharjoittelu raskailla painoilla ja muu intensiivinen liikunta, ristikukkaisia vihanneksia kuten parsakaalia päivittäin sekä vaihtoehtojen etsiminen hormonivalmisteille. (Jaakkola, Kaisa. Hormonitasapaino. 2012.) Itse pitkään suolisto-oireista kärsineenä voin kertoa, että satsaus ruokavalioon kannattaa. Gluteeni ja maitotuotteet on hyvä karsia pois tai ainakin vähentää radikaalisti niiden käyttöä. Suomalaiset on niin aivopesty syömään leipää ja juomaan rasvatonta maitoa, että karvat nousee pystyyn kun lukee virallisia ravitsemussuosituksia. Jos suoliston kanssa on ongelmia (kuten hyvin suurella osalla suomalaisista on), niin käypä lainaamassa kirjastosta Paula Heinosen kirja Vihdoinkin hyvä olo – suolisto kuntoon ruokavalion avulla ja/tai Hiivaongelmat – suoliston merkitys terveydelle. Ei ole muuten ihan pikkujuttu tuo suoliston terveys. blogger-image--60096265.jpg

Tämmöstä asiaa hanurista ja ihrakertymistä tänään. Eihän se ole fitnessblogi eikä mikhän jos ei peppupostausta kirjoita! Piti kyllä ensin kirjoittaa fitnessistä ilmiönä, mutta päädyinkin sitten tähän aiheeseen. No ei kait siinä. Ollaanpa kuulolla, tai näkösällä ehkä paremminkin. Moro!

 

pyllykollaasi.jpg

Gluteuskollaasi viime vuodelta. Isommat pakarat on laitettu tilaukseen (vaikkei ne sinällään se heikoin lenkki olekaan).

 

 

 

hyvinvointi terveys liikunta
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *