Kehäradalla

Tästä se alkaa! Nimittäin uutuuttaan hohtavaan Kehärataan tutustuminen. Tarkoituksena olisi pysähtyä kaikilla uusilla asemilla vähän ’haistelemaan’ tunnelmia ja ottamaan kuvia.

Matka starttaa Helsingistä, Kannelmäen asemalta, ja rataa kuljetaan myötäpäivää eli P-linjan suuntaisesti. 

KANNELMÄKI

klo 16:46

IMG_20150701_164622.jpg

Juna myöhässä, ei kai tämä ole huono enne? 

VEHKALA

klo 17.12

Maanpäällinen asema. Näyttää ihan maalaisseudulta, mutta aseman viereen ollaan kovaa vauhtia rakentamassa. 

IMG_20150701_171308.jpg

IMG_20150701_171158.jpg

IMG_20150701_171141.jpg

IMG_20150701_171133.jpg

IMG_20150701_171125.jpg

KIVISTÖ

klo 17:18

Maanalainen asema. Asema näyttää sisältä valmiilta, mutta ulkotyöt ovat selkeästi vielä vaiheessa. Kivetys on kesken ja asemalle tulija tai sieltä lähtijä joutuu tallaamaan hetken aikaa soralla. Myöskään käyttämäni ulosmenon kohdalla eivät rullaportaat toimineet alaspäin mennessä. Käynnistymisvaikeuksia?

Tälle asemalle on luotu oma äänimaisema, josta matkustajat saavat odotellessaan nauttia: suhinaa ja saksofonin (?) soittoa :).

IMG_20150701_172940.jpg

IMG_20150701_172016.jpg

IMG_20150701_171953.jpg

IMG_20150701_171916.jpg

IMG_20150701_171802.jpg

IMG_20150701_171810.jpg

IMG_20150701_172952.jpg

KIVISTÖ-AVIAPOLIS

Muutaman minuutin stoppi. ’Hyvät matkustajat, viivästyminen johtuu poikkeavasta tilanteesta’.

AVIAPOLIS 

klo 17:48

Maanalainen asema. Ja ihan siis kunnolla maan alla. Laiturilta tulee kävellä melko pitkään ennen kuin oikeasti pääsee pihalle. Tämän aseman äänimaisema on vähän rauhallisempi kuin edeltävän: saksofonia ja pimpelipompelia ;). Tällä hetkellä asemalta kuljetus lentokentälle, kun kehäradan junat eivät siellä vielä pysähdy. Asemalle sijoitettu infoihmisiä, jotka voivat tarvittaessa opastaa matkustajaa löytämään oikean jatkoyhteyden. Löytyy myös ihan konkreettiset lipunmyyjät, missä automaatit? Tällä asemalla sama ongelma kuin edeltävällä eli liukuportaat alaspäin eivät toimi. Hissi pitää kunnon piipitystä ja äänimaailma jää vähän sen jalkoihin. Ulkoapäin tämänkin aseman ympäristö on vielä osittain rakennusvaiheessa. Tämä osuus tekstistä on kyllä kunnon ajatuksen virtaa, pahoittelut epäselvyydestä ;).

IMG_20150701_174851.jpg

IMG_20150701_174723.jpg

IMG_20150701_174801.jpg

IMG_20150701_174823.jpg

IMG_20150701_174736.jpg

IMG_20150701_175001.jpg

IMG_20150701_175017.jpg

IMG_20150701_175128.jpg

IMG_20150701_175321.jpg

IMG_20150701_175336.jpg

IMG_20150701_175347.jpg

Minusta on kieltämättä vähän hassua, että Aviapoliksen aseman ulkopuolella lukee Rautatieasema. Tai siis kyllähän tätä kautta pääsee Rautatieasemalle, mutta eikö tuo nyt ole vähän hämäävää?

LENTOASEMA

Maanalainen asema. Vielä hetken aikaa tämä asema ohitetaan. Siellä ne työmiehet parhaillaan paiskivat töitä :).

LEINELÄ

klo 18.34

Maanpäällinen asema. Tällä asemalla on kyllä paras ruotsinkielinen nimi: Lejle :). Koska Lentokentän asema ohitetaan, niin kuulutukset olivat päin mäntyä. Lentokentän kohdalla kuulutettiin Leinelä ja ennen Leinelää kerettiin kuuluttaa myös Hiekkaharjun ja Tikkurilan asemien nimet sekä jatkoyhteystiedot. Aiheutti vähän hämminkiä junassa ;). Tämä asema on kunnon asuinlähiötä: asuintaloja lähes joka ilmansuunnassa. Pirteämmän näköinen kuin kaksi edeltävä. Hieno taideteos laiturin seinässä. 

IMG_20150701_183428.jpg

IMG_20150701_183415.jpg

IMG_20150701_183446.jpg

IMG_20150701_183451.jpg

IMG_20150701_183512.jpg

IMG_20150701_183505.jpg

 JÄLKIPUHEET Reitti on nyt testattu, mitkä ovat fiilikset?Asemien ulkonäkö on melko koreilematon: betonia ja metallia, niistä on juna-asemat meillä tehty (toim. huomio: yksikään juna-asema ei siis sijaitse Kouvolassa) Jokaiselta asemalta löytyi itseni kaltaisia fiilistelijöitä ja kuvailijoita oikeastaan lähes kaikista ikäryhmistä.  Junat olivat järjestään aikataulustaan myöhässä ja jossain vaiheessa tuntui että lähes joka toinen juna oli peruttu. Tämä tarkoitti paljon ylimääräistä odottelua asemilla ja sitä, että yksi seutulippu (80 min) ei tälle reissulle kaikkine pysähtymisine riittänyt. Asemalaiturit olivat pitkiä eikä niille oltu merkattu junien tarkkoja pysähtymispaikkoja. Tämä aiheutti joka kerran sen, että puolet matkustajista oli aina väärässä päässä laituria ja joutui juoksemaan junaan.  Maanalaiset asemat olivat erittäin hyvin ilmastoituja. Varsinkin Aviapoliksen asemalla oli todella kylmä. Meinasi pää paleltua ;). Moni asia kaipasi vielä selkeästi hiomista ja fiksailua. Asemien ympäristöt eivät olleet vielä kaikki valmiita, rullaportaat olivat paikoittain pois käytöstä, kuulutukset tökkivät, junat myöhästelivät jne. Alkukankeutta oli siis selkeästi havaittavissa. Mutta onhan se nyt hienoa, että viimeinkin Kehärata-projekti alkaa olemaan loppusuoralla ja junayhteys lentokentälle löytyy (ainakin parin viikon päästä). Seuraavaksi sitten Pisararadan kimppuun? 

kulttuuri suosittelen uutiset-ja-yhteiskunta matkat
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.