Hämeentien pyöräkaista

Emma Kari kirjoitti hyvän blogikirjoituksen Cityn sivuille. Lainaan sen kokonaisuudessaan tähän:

”Nelivuotias poikani opettelee parhaillaan pyöräilemään. Asumme Kalliossa Hämeentien varrella. Ensimmäinen neuvoni oli: ”Ei saa ajaa Hämeentielle”.

”Hämeentie on Helsingin pahamaineisin ongelmapaikka arkipyöräilijöille. Se on hankala ja vaarallinen, kun sen pitäisi olla sujuva, turvallinen ja kaikille mukavampi. Tälle on tultava loppu. Hämeentie tarvitsee pyöräkaistan.”

Näin alkaa eilen lanseeratun kuntalaisaloitteen esittely. Aloite keräsi ensimmäisenä vuorokauden aikana yli tuhat allekirjoitusta. Se kertoo, että aloite osuu todelliseen ongelmaan. Se kertoo, etten ole ainoa Hämeentietä pelkäävä pyöräilijä.

Ainoastaan 20 prosentissa tämän alueen kodeista on auto. Lapsiperheiden määrä kasvaa, autojen ei. Meille Hämeentien ympäristössä asuvilla perheillä ei ole tarvetta tälle massiiviselle autoliikenteelle. Me kävelemme. Me kuljemme sporalla. Me pyöräilemme. Autoliikenne on muualta tulevaa läpiajoliikennettä, jonka pitäisikin kulkea Sörnäisten rantatietä pitkin.

Hämeentie ei tunnu vaaralliselta vain lapselle. En uskalla pyöräillä siellä itsekään. Koska pyöräily Hämeentiellä on hengenvaarallista, pyöräilijät polkevat jalkakäytävällä. Tämä tekee myös Hämeentien jalkakäytävät vaarallisiksi jalankulkijoille. Jalkakäytävällä poikkelehtiva pyöräilijä on kahdesti törmännyt työntämiini lastenrattaisiin. Huomattavasti useammin on ollut läheltä piti hetki.

Vihreiden työn tuloksena Helsingin tavoitteena on lisätä pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä. Rahat ja suunnitelmat pyöräteihin ovat tulleet pitkälti valtuustoryhmämme työn tuloksena. Vihreät valtuutetut ovat tehneet töitä liikennepolitiikan kääntämisen eteen. Tätä työtä helpottaa se massiivinen tuki, jonka pyöräilyn edistäminen kaupunkilaisilta saa.

Minä haluan polkea kotitietäni ilman pelkoa. Ja haluan, että näin voivat tehdä kaikki pienet ja vähän isommatkin helsinkiläiset. Siksi allekirjoitin kuntalaisaloitteen.

Tee samoin

Keskustelua avannut myös tyypilliset autoilijat:

City-juntti:

”Kulunut sanonta mutta kannattaisi varmaan muuttaa muualle jos kaupunkiliikenne hirvittää. Rauhallista seutua tässä maassa kyllä piisaa.
Onkohan tämäkin vain osa viherpunaisten projektia jolla yritetään saada ruuhkia (ja ruuhkamaksut) kaupunkiin?”

hooceemoilanen:

”Me me me. Mitäs niistä tuhansista jotka tarvitsevat Hämeentietä matkatessaan keskustaan vaikkapa töihin julkisilla. Heidän elämäänsä sopii parin piipertäjän toki hankaloittaa.”

Ja oma kontribuutioni:

””Parin piipertäjän” just just. Tottahan se on, että kaupunkien katuja on vaikea suunnitella uudelleen, koska leveydet ovat mitä ovat. Hämeentiellä julkinen liikenne on runsasta ja niin on myös pyöräily. Pyöräkaistojen olemassa olo ei olisi välttämättömyys, jos autoilijat osaisivat suhtautua pyöräilijöihin oikein.

Tieliikennelain mukaan polkupyörä, ajaessaan ajoradalla, on ajoneuvo, eli verrainnollinen autoon. Tämän takia sitä ei saisi ohittaa samaa kaistaa käyttäen. Hämeentiellä varsinkin näin käy kuitenkin aivan liian usein. Lisäksi jotkut autoilijat ovat ottaneet ”missiokseen” ”kouluttaa” pyöräilijöitä kiilaten ja vaarallisen läheltä ohittaen.

Ei se varmasti autossa pelota ajaa 10cm päästä pyöräilijää, mutta kyllä se pyörän selässä pelottaa, kun joku ajaa 20km/h ylinopeutta hihaa hipoen.

Autokoulussa ei harmi kyllä opeteta kunnolla pyöräilijöiden oikeuksia, joten pelokkaimmat siirtyvät jalkakäytävälle, jossa ei muuten saa polkupyörällä ajaa 12(?) ikävuoden jälkeen, aiheuttaen vaaratilanteita jalankulkijoille.

Fakta on, että Suomen liikennekulttuuria pitää muokata ja pyöräkaistat on hyvä tapa tähän. Pyörätiet ovat omasta mielestäni turhia ja mielummin näkisin näiden tilalla pyöräkaistoja. Osa ei tietenkään näitä osaa käyttää, mikä nähdään Mannerheimintiellä ja Bulevardilla päivittäin. Pyöräkaistat ovat yksisuuntaisia ja niitä kuuluu ajaa liikenteen suuntaisesti.”

Pyöräilettekö te paljon? Olisiko Hämeentien pyöräkaista teidän mielestä hyvä juttu Helsingin liikenteeseen? Laittakaa omia mietteitänne kommentteihin.

Hyvinvointi Liikunta Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.