Monipuolisilla treeneillä tuloksia

Eläintarhankenttä
Peruslenkkeily on helppoa ja mukavaa, ja siihen kroppa tottuu. Kymppi taittuu aina samaa vauhtia (liian reipasta vauhtia). Hikipisarat valuvat selästä. Hengitys tihenee. Tulee hyvä olo. Ei yllätyksiä. Tämä tuli itselleni vähän liiankin tutuksi. Ne pari juoksutapahtumaa ennen toista raskauttani saivat minut miettimään mihin koneistoni yltäisikään jos treenaisin tavoitteellisemmin (ja järkevämmin). Noh, raskausaikana voin jälleen niin pahoin, että lenkkipolut jäivät tyystin yhdeksäksi kuukaudeksi. Synnytyksen jälkeen juoksu takkuili urakalla ja etanavauhti vaunujen kanssa tuli yhtä tutuksi kuin keskuspuiston pusikot. Jep, ihan oikein luit. Lantionpohjalihasten jumppailu on oikeasti hyödyllistä :).

Nyt vuosi ja yhdeksän kuukautta toisen lapseni syntymästä, voin oikeasti sanoa olevani (melkein) elämäni kunnossa (ja silti uskon, että vielä on varaa parantaa). Kiitos siitä kuuluu eripituisten ja -vauhtisten lenkkien. Entisten viiden samanpituisen ja -vauhtisen lenkin tilalle olen ottanut  jokaiseen viikkoon yhden vauhdikkaan vetotreenin / intervallitreenin / tasavauhtisen reippaan lenkin (vauhtikestävyys eli VK) ja yhden pidemmän lenkin (n. 16-24 km) +  kolme peruskuntolenkkiä eli PK-lenkkiä, jotka ovat oikeasti hitaampia kuin aiemmin (mutta edelleen hieman liian kovia, pitäisi malttaa vauhtien kanssa!). Nämä erilaiset lenkit tekevät juoksuviikosta itseasiassa paljon mielekkäämmän. Vetotreenin olen käynyt tekemässä Eläintarhankentällä pienimmän lapsen nukkuessa päiväunia kentän laidalla. Mikä onkaan parempaa ja energisoivempaa ajankäyttöä? Mutta treenin voi helposti yhdistää ihan tavalliseen lenkkiin. Erilaisia vetotreeniohjeita on mm. juoksukirjoissa ja Juoksija-lehdessä. Googlailemallakin löytyy, ja tulen vetotreeneistä takuulla kirjoittelemaan omia postauksia. Pitkä lenkki alkaa olla jo sunnuntain vakiojuttu. Kun pienin menee päiväunille, jättää tämä äiti perheensä ja lähtee juoksemaan. Naapurista löytyy yleensä pitkiksille seuraa, ja mukavassa seurassa 20 kilometriäkin taittuu huomaamatta. Olen siitä onnekas, että näitä ihania juoksukavereita riittää yleensä myös arki-illan peruslenkeille, jotka on yleensä 10-13 km pituisia. Vähempikin treenaaminen riittää kehittymiseen. Kolmella viikottaisella lenkilläkin juoksukunto kohenee, etenkin jos vaihtelee näiden lenkkien pituuksia ja vauhteja. Ystäväni aloitti keväällä kanssani 3 krt/vko lenkkeilyn ja juoksi Vantaalla puolimaratonin lokakuussa 1:53:00 aikaan. En voi olla muuta kuin ylpeä.

Eläintarhankentällä
Kuvat on otettu eilen Eläintarhankentällä, jossa oltiin poikien kanssa juoksemassa vedot. Juoksin 8 x 2 x 200 m niin, että ensimmäinen satanen juostaan kovempaa kuin alkulämmittely, sitten kiihdytetään vauhtia niin kovaksi kuin jaloista lähtee. Sen jälkeen palautellaan 45 sekuntia ja juostaan 200 m kovaa. 3 minuutin palautukset väleihin ja näitä siis 8 kertaa. Voin sanoa, että jalat olivat ihan puhki :).

Tällä viiden erilaisen lenkin yhdistelmällä olen nyt juossut tämän vuoden. Viikkokilometrejä on kertynyt sellainen 60 km/vko, nykyään enemmän, mutta siitäkin lisää myöhemmin. Olen osallistunut tänä vuonna kolmelle puolimaratonille (HHM 06/2015, Kotkan meripäiväjuoksu 07/2015 ja Vantaan maraton 10/2015 PB 1:35:19) ja jokaisessa olen pystynyt parantamaan omia ennätyksiäni. Fiilis on ollut huikea! Oman mukavuusalueen ylittäminen on karmea tunne, mutta jälkikäteen olo on mitä parhain. Perhe on yleensä aina mukana kannustamassa, mikä on ollut itselleni tosi tärkeää, vaikka tosiasiassa lapsiin en ole oikein ehtinyt kontaktia juostessa ottamaan. Miehen tsemppaukset ovat sen sijaan laittaneet vauhtia koipiin. Hänen tukensa on muutenkin juoksuharrastukseni kantava voima, koska iltamme menee aikalailla läpsystä vaihtoon -tyylillä molempien harrastaessa paljon. Ilman juoksemista en jaksaisi kotiäitiyttä näin hyvin :).

mms_20150912_181008.jpg

Uskaltauduin tänä vuonna myös ensimmäiselle maratonille. Juoksin debyyttimaratonini Jyväskylässä syyskuussa. Finlandia maratonin reitti oli huikean kaunis ja tasainen, ja neljä samanlaista kierrosta oli itseasiassa henkisesti helpompi juttu kuin mitä ennalta olin ajatellut. Tämä debyyttimaraton sujui sen verran hyvin (3:25:44), että päätin liittyä juoksuseuraan ja etsiä itselleni ammattilaisen rakentamaan juoksuohjelman, sillä tiedän edelleen juoksevani suurimman osan lenkeistäni liian lujaa, juoksutekniikassani on parannettavaa jne. Paluuta ei taida olla :D. Olen 33-vuotias urheiluhullu!

Hyvinvointi Liikunta Terveys Ajattelin tänään

Tästä kaikki alkoi

perhe.jpg
15 vuotta sitten tapasin tienristeyksessä pojan. Rakastuimme. Olimme erottamattomat. Muutimme yhteen. Opiskelimme. Juhlimme. Matkustelimme. Valmistuimme. Menimme naimisiin. 11 vuotta myöhemmin syntyi esikoisemme. Ja sitten kuopuksemme. Rakastamme edelleen, mikä tuntuu hienolta, jollain tapaa arvokkaalta ja entistä tärkeämmältä nyt kun on lapset. Oma perhe on jotain sanoinkuvaamattoman hienoa ja pakahduttavan rakasta, mutta samaan aikaan vaativaa ja välillä raskasta. Koska lapset. Pitääkö sanoa enempää…

pojat.jpg

Siksi äiti juoksee. Paljon ja tänä päivänä entistä tavoitteellisemmin. Tosin juoksun löysin jo reilut kymmenen vuotta sitten opiskeluaikoina. Se toimi jo silloin kanavana tuulettaa omia ajatuksia ja päätä. Juostessa ehtii ajatella asioita, välillä syvällisempiä ja välillä vain ihastella henkeäsalpaavia maisemia ja vuodenaikojen kauniita hetkiä, ja olla kiitollinen siitä, että jalat kantaa. Olen saanut juoksun ansiosta myös monta rakasta ystävää. Lenkkien aikana on jaettu iloja ja suruja ja välillä naurettu housut märkinä. Ihan parasta!

Meni pitkään, että vain juoksin, ilman minkäänlaisia tavoitteita. Yleensä tahkosin saman 10-12 km lenkin viisi kertaa viikossa, samaa (liian reipasta) vauhtia vuodesta toiseen. Juoksun tuoma hyvä olo kuitenkin kantoi. Kuulostaako tutulta? Sitten tuli aika, ettei huvittanut juosta. Ryhmäliikuntatunnit ja pyöräily veivät mukanaan. Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen löysin juoksun uudelleen. Naapurien äitikaverien kanssa solmimme lenkkarit jalkaan isien tullessa töistä kotiin ottamaan hoitovastuun pienistä. Lenkeistä tuli se minun oma aikani. Aika, jolloin sain viilettää ja tuulettaa kodin pölyttämää päätäni. Olla rauhassa ilman kenenkään vaatimuksia. Tulla takaisin virkeänä. Kyllä, en koskaan väsyneenä. Ihmeellinen lääke tuo raitis ilma.

Juoksemisen uudelleen aloittaminen on aina tahmeaa, varsinkin raskauden jälkeen, jolloin kroppaan on tarttunut 20 + lisäkiloa (siinä ei paljoa tunnu se 3,5 kg vähennys…), mutta parissa kuukaudessa kehityksen jo huomaa, ja pian 10 km lenkki kulkee jo kepeämmin.  Ja toisinaan ei sitten ollenkaan. Siinä juoksemisen viehätys piileekin. Lastensaannin vaikutus juoksemiseen on ihan oman postauksen (tai useammankin) arvoinen asia. Palaan siihen myöhemmin. Aihe kun on itselleni erityisen läheinen.

venyttely

Olen aina ajatellut, etten ole ollenkaan kilpailuhenkinen. Sitten ihan sattumalta osallistuin 10 km kilpailuun ja huomasinkin kuinka paljon nautin omien rajojen ylittämisestä. Yllättävää oli myös huomata, että sillä 5 krt/vko saman lenkin tahkoamisella oli päässyt vuodessa sellaiseen kuntoon, että 10 km meni alle 45 minuuttiin ja puolimaraton 1:39:xx aikaan. Sitten tulinkin uudelleen raskaaksi. Päätin raskauden jälkeen katsoa mihin kinttuni kantaisivat jos treenaisin niin kuin kannattaisi, eikä aina samaa kuluttavaa VK- ja PK-lenkin välimuotoa. Sillä tiellä ollaan.

Tästä käynnistyy tämä blogi, jonka tavoitteena on motivoida ja kannustaa muitakin ihan tavallisia äitejä saavuttamaan omia unelmiaan ja tavoitteitaan. Homerun tulee olemaan minun oma paikkani jakaa juoksuun liittyviä tavoitteitani, oppeja ja ajatuksia, pitää samalla julkista juoksupäiväkirjaa ja kurkottaa kohti unelmia. Tulen varmasti sivuamaan myös lapsiin, kotiin, sisustukseen ja vaatteisiin liittyviä aiheita. Mitä nyt mieleen tulee. Toivottavasti pysyt mukana.

Kommentit ja aktiivinen keskustelu ilahduttaisi kovasti.

Suhteet Oma elämä Liikunta Ajattelin tänään