Hyvä asiakaspalvelu- helppoa vai vaikeaa?
Menin yksi päivä Sokokselle mielessäni ostaa uusi huulipuna. Mieleni on jo vähän aikaa tehnyt jouluksi jotain kunnon punaista. Yleensä kieltäydyn kaikista myyjien avun tarjouksista, mutta nyt ajattelin tarttua tarjoukseen ja kysyä millaista huulipunaa hän suosittelisi minulle. Kerroin hakevani jotain, missä on kunnolla väriä enkä uskonut vaativani mahdottomia. Kuitenkin melko nopeasti minulle valkeni, että kyseinen myyjä ei aio tarjota minulle mitään kunnon punaista vaan sellaisia punia jotka tuovat vähän väriä, mutta jotka kuitenkin itsellenä miellän nudeiksi, koska omat huuleni eivät ole värittömät. Plus minulla on jo tarpeeksi sellaisia punia niille päiville, kun en halua mitään räikeää. Joten toistin pyyntöni siitä, että olisi väriä kunnolla. Olin itse katsellu Isadoran talvikokoelman huulipunaa ja mainitsin siitä myyjälle. Myyjä totesi, että se on varmaan liian viileä sävy minulle, mutta meikkasi kuitenkin huuleni sillä. Ja kyllähän se sitä olikin. Joten luovuin siitä. Myyjä tarjoutui sitten meikkaamaan huuleni omalla suosikkisävyllään, mikä hänen mielestään minulle sopisi. Nudehan se oli. Sopi kyllä ja oli hyvä, muttei ollut sitä mitä hain.
Minun oli hyvin vaikea uskoa, että Sokoksen valikoimista ei löytyisi yhtäkään kunnon punaista huulipunaa joka sopisi minulle. Joten kiitin myyjää ja lähdin. (Tosin ostin Isadoran värittömän huultenrajauskynän, loistava tuote! :D)
Kävin sitten vielä Kicksissä ja kysyin jälleen myyjältä apua. Ja tadaa, kerroin toiveeni ja myyjä näytti minulle muutaman vaihtoehdon. Myyjä mainitsi oman suosikkinsa ja taivuin samalle kannalle. Ostin punan ja lähdin hyvillä mielin saamastani palvelusta. (Puna on kuvassa toinen vasemmalta.)
Mietin sitten, että mitä on hyvä asiakaspalvelu? Sainko Sokoksella hyvää palvelua vaikka en saanutkaan sitä mitä kaipasin? Koska myyjä kuitenkin oli hyvin kärsivällinen ja varmasti uskoi näyttävänsä minulle parhaimmat. Mutta kuitenkin mieleni jäi vähän alas, kun mietin, että eikö minulle todellakaan sovi mikään punainen. Oliko palvelu hyvää vai ei? Mielestäni vähän sekä että. Hyvään palveluun olisi pitänyt kyllä sisältyä toiveeni toteuttaminen. Mutta eihän se palvelu huonoakaan ollut. Mutta olisin kaivannut perusteluja, että miksi juuri ne sävyt olisit minulle hyviä. Vai vaikuttiko sävyihin myyjän omat mieltymykset?
Itsekin palveluammattissa työskentelevänä toivon, että pystyisin palvelemaan asiakkaat niin, että se lähtisivät tyytyväisinä saamaansa palveluun. Pyrin palvelemaan aina niin. Minusta on inhottava ajatella, että asiakkaille jäisi olo, etteivät se ole saaneet sitä mietä halusivat. Niinkuin minulle kävi. Joten tästäkin otin opikseni omaa työtäni silmällä pitäen.
Ja kyllä se ostamani huulipuna onkin hyvän sävyinen. Heti sain kehuja punasta kun laitoin sitä. Joten nyt käytän punaa tyytyväisenä enkä mieti etteikö minulle sopisi oikein punainen puna. Kannattaa siis pyytää toinenkin mielipide.
Tämän on nyt viimeinen postaus ennen joulua, koska töitä on ennen joulua vielä niin paljon, etten varmaankaan jaksa keskittyä blogiin. Joten tämän kuvan tunnelmin,
Toivotan kaikille oikein rentouttavaa joulua!