4,5 viikon kehitys

Long time no speak! Ei tarkoita sitä, etten olisi liikuntaa harrastanut tai sitä ajatellut, päin vastoin! Otsikko viittaa kuitenkin kuntotesteihin, ei päivitystahtiini.

Eilen siis suoritin 10 kerran valmennukseni lopputestit, samat kuin valmennuksen alussa, eli polkupyöräergometri, liikkuvuus- ja lihaskuntotestit. Ja olihan sitä kehitystä tapahtunut!

Polkupyöräergometrissä en jaksanut polkea yhtä kauan kuin ekalla kerralla, mutta hapenottokyky oli parantunut. Mua ensin harmitti, kun luulin, että kuntoni on huonontunut, mutta tulokset näyttivät toista! Testissä ei siis ole kyse pelkästään polkemastaan ajasta, vaan myös vastuksen ja sykkeen suhteesta.

Liikkuvuustestissä oli ainakin tasapaino parantunut. Yläkropassa oli samaa jäykkyyttä kuin ekalla kerralla, ja kyykkäämisessäkin on aikamoinen etukropan työntö eteen ala-asennossa, mutta ei sen suurempia ongelmia.

Lihaskuntotesteissä kehityksen huomasi parhaiten. Lankussa pysyin 2min 23sek, kun eka tulos oli 1min 50sek. Tässä ja monissa muissakin liikkeissä alaselkäni sanoo ensimmäisenä stopin. Ja mua alkoi naurattaa, kun kahden minuutin kohdalla pc sanoi ”menee 4 minuuttia”, ja nauraminen alkoi heti tärisyttää kroppaa. Takakyykky 35kg tanko harteilla meni tällä kertaa 41 toistoa, kun viimeksi meni 26. Etunojapunnersin jalat jumppapallolla 18 kertaa, kun neljä viikkoa sitten meni 6 punnerrusta! Tässä petti tasapaino ennen yläkropan väsymistä. Ja ne leuanvedot… Pc sanoi, että ollaan täällä vaikka koko ilta, että se yks leuka menee. Mutta ei silti ihan mennyt. Ei ole paljosta kiinni, ja pc jälleen sanoi, että ei oo kiinni fysiikasta.

Joka tapauksessa, kolminkertaistin punnerrukset ja melkein tuplasin kyykyt! Lankkupitokin piteni yli puoli minuuttia. Voin siis olla tyytyväinen kehitykseeni. Nyt pitäisi vaan asettaa uusia tavoitteita. Näin melko uutena tulokkaana liikuntaa vakavasti harrastavien joukossa en oikein osaa asettaa tavoitteita. Myös oman lajin puuttuminen vaikeuttaa tavoitteiden asettamista, kun ei ole selkeää päämäärää, kuten kilpailut. Liikuntamuodot, joita eniten harrastan ovat tällä hetkellä toiminnallinen kuntosaliharjoittelu, juoksu ja kuntonyrkkeily. Haluaisin ehkä myös alkaa kiipeillä. Joten näiden lajien ympärille mun kannattaisi tavoitteet asettaa. Crossfit on tietysti sellainen laji, jonka avulla pystyy itseään testaamaan, mutta vielä se on vaikeaa, kun olen sitä niin vähän harrastanut. Vertailukohtaa on ainoastaan sovelletusta Kelly-wodista, Karenista ja yhdestä, jonka nimeä en tiedä.

Huomattavaa henkistä kehitystä on puolen vuoden aikana tapahtunut, sillä kesällä aloittaessani laihdutuksen, koskivat lähes kaikki tavoitteeni ulkonäköä ja kokoa. Nyt ajattelen niin, että hyvä ulkonäkö tulee siinä samalla, kun vaan toteutan terveellisiä elämäntapoja, eli syön oikein, nukun tarpeeksi ja treenaan kovaa. Ulkonäkö ei oikein enää motivoi minua. Ja tavoitteidenhan pitää motivoida, ei ne muuten ole hyviä tavoitteita.

Lähden salille tekemään kehonhallintatreenin ja miettimään tavoitteita. Sitten alkaa laittautuminen illan vuosijuhlia varten! Huomenna luonnollisesti lepopäivä…

 

Hyvää viikonloppua!

Kommentit (4)
  1. Toivotaan että sinnekin nousee CF-sali joskus. Vois kyllä kuvitella että olisi kysyntää. Suomen eka CF-sali aukesi 2009 ja nyt niitä taitaa olla jo yli 20. Aika nopeella tahdilla on lisääntynyt, ja CF-trendi tuntuu muutenkin vaan leviävän. Onneksi crossfit-tyylisesti voi treenata vaikka yksinkin. 🙂 Vaatii vaan aika paljon sisua että saa yksin aikaiseksi yhtä kovan treenin kuin pienen kivan ryhmäpaineen alla. 😀

  2. Liittyisin oitis, mutta asun Rovaniemellä, eikä tänne oo kukaan keksinyt vielä Crossfit-salia perustaa! Täällä saattais kyllä olla joitain porukoita, jotka Crossfittiä keskenään harrastavat, mutta ne pitäis vaan löytää. Omat kaveripiirit täällä on pääasiassa aika epäurheilullista väkeä, vaikka Rovaniemi muuten on ihan urheiluhullu kaupunki. 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *