Puhutko matematiikkaa? (Kuinka oppia luonnontieteitä – kielitieteilijän taktiikka)
Pieni pähkinä purtavaksi kaikille teille pääsykokeisiin samaan aikaan pänttääville:
Miten ymmärrät kysymyksen? Entä minkä sääntöjen pohjalta lähdet pulmaa ratkaisemaan?
Yllä oleva matemaattinen pulma on kiertänyt sosiaalisessa mediassa varmasti jokusen kierroksen. Pääasiassa esiintyy kahden koulukunnan edustajaa. Yhden laskutavan mukaan laskevat saavat vastaukseksi 1, toisen koulukunnan edustajat saavat vastaukseksi 9. Kummankin osapuolen edustajat ovat vastauksestaan satavarmoja (”niin yksinkertaisella laskulla, kuinka joku ylipäätään voisi laskea vastauksen väärin?”) ja haukkuvat toisella tavalla laskevat idiooteiksi. Keskustelua on ollut muuten erittäin hupaisa seurata…
Mutta mikä on oikea vastaus: yksi vai yhdeksän?
Seuraavan videon mukaan kumpi vain!
Ongelma on nimittäin tehtävänannon tulkitsemisessa. Matematiikan pitäisi olla varsin universaali kieli, mutta tässä huomaammekin, että kaikille ei opetetakaan aivan samoja laskuperiaatteita.
Selvempää olisi ollut kirjoittaa lauseke useampia sulkeita käyttäen joko (6/2)(1+2) tai 6/[2(1+2)]. Ensimmäisellä lausekkeella vastaukseksi saadaan 9 ja jälkimmäisellä 1. (Itse sain muuten ensimmäisellä laskukerralla vastaukseksi 1, kun muunsin koko lausekkeen murtolausekkeeksi ja laskin nimittäjän auki.)
Mutta ehkä tässä olikin jutun kompa. Jotain opittavaa!
(Vastuuvapautuslauseke: En mene tässä jutussa takuuseen vastauksien ja selityksen matemaattisesta paikkansapitävyydestä, en ole koskaan ollut mikään erityinen matikkanero. Vaikka ihan kohtuullisesti se pitkä matematiikka meni aikoinaan yo-kirjoituksissa läpi, se meni läpi nimittäin varmasti kuitenkin tajuamatta tästä käsitteellisestä tieteestä oikeasti paljoakaan syvällisempää…)
—
Koko vitsin pointti: Matematiikassakin tarvitaan lukutaitoa ja laskusääntöjä, jotka ovatkin matematiikan kielioppia.
Kielitieteilijänä minusta oli suunnattoman hupaisaa jälleen kerran huomata yhtäläisyyksiä kielien ja tieteiden välillä. Toisaalta en ole myöskään koskaan nähnyt syytä asettaa kieliä ja matemaattisia aineita vastakkain.
Tavoitteena molemmissa on kuitenkin loppujen lopuksi ymmärtää (toisten ihmisten viestejä tai maailmaa) ja kommunikoida yhteisellä kielellä (kyllä vain, samaa kieltä puhuvat keskenään kuin myös niin matemaatikot, kemistit, fyysikot kuin biologitkin keskenään ja muille, jotka ymmärtävät aiheen päälle tarpeeksi). Kielissä on logiikka ja opittavat säännöt, kuten myös kaikissa luonnontieteissä.
Riittävästi perusteita tutkailtuaan voi alkaa ymmärtää, kuinka kaikki pienet asiat linkittyvät toisiinsa ja muodostavat kokonaisuuksia. Biologia on minulle aina toiminut sillä tavalla ymmärrettävästi, sitä kun on niin helppo havainnoida kaikkialla ympärillään: elämää!
Harmittavasti erityisesti kemia ei lukiossa koskaan kiinnostanut minua yhtä paljon, että olisin siihen koskaan jaksanut innolla paneutua. Selvä asennevamma ja näkemyksenpuutetta! Lievempiä asennevammoja minulle kehittyi valitettavasti myös fysiikkaa ja matematiikkaa kohtaan, vaikka niissä olinkin vähän paremmin kärryillä kuin kemian kanssa. Kaikki on kiinni siitä, miten näet ja ymmärrät maailman. Minkä tieteenalan näkökulmasta tarkkailet maailmanmenoa? Nyt täytyy vain oppia uusia käsitteitä ja tapoja tarkastella ongelmia! Ihan kuin oppisi käyttämään uutta kieltä. Piece of cake. Eli kakunpala!
Ulkoapänttäys ei koskaan toimi pidemmän päälle, ei ainakaan mihinkään luovaan toimintaan – mutta perusteet on osattava.
Säännöt ja logiikka on oltava selkärangassa, kuten myös puhutun kielen käsitteet ja ymmärrys, mistä kaikesta pohjimmiltaan on kyse. Ymmärrätkö tehtävänannon? Jos kyseessä olisikin kompa, näkisitkö metsän puilta?
Tältä kantilta tarkastelen käsillä olevaa luku-urakkaa.
—
Olennaiset kysymykset ovat: Kuinka paljon ymmärrän pääsykokeessa todennäköisesti kysyttävistä aihepiireistä? Millä tiedoin ja taidoin pystyn ratkaisemaan eteen tulevat pulmat? Mitkä näistä tiedoista ja taidoista ovat jo hallussani, ja missä löytyy parannettavaa?
Minkäslaisia huolia siellä pohtivat muut Isoon pääsykokeeseen pänttäävät toverit? :)