Juoksuvalmennusta ja hyvää fiilistä

Viimeistelen juuri huomisaamun luentoa orastavassa flunssassa sohvalla. Näissä tunnelmissa palaakin mielellään ajatuksissaan viime viikon treeneihin.

Viime viikolla juoksu maistui kahdesta syystä. Aurinkoa riitti koko alkuviikon ja toteutin vihdoin haaveeni liittymisestä juoksuvalmennusryhmään. En ole varma kumpi näistä saa hymyilemään leveämmin, mutta olen molemmista asioista aivan fiiliksissä.

Olen jo pidemmän aikaa pohtinut, että olisi hyvä saada hieman ’järkeä’ omiin juoksuihini. Olen seurannut toki vaihtelevasti ja erittäin laveasti My Asicsin laatimaa juoksuohjelmaa. Tosin ehkä enemmän lähempänä totuutta on se, että olen juossut sattumanvaraisesti fiilispohjalta. Ongelmanani ei missään nimessä ole ollut harjoitusten volyymi – kilometrejä on kyllä kertynyt – vaan ennemminkin harjoittelun laatu ja oikea kohdistus on askarruttanut. 

Jo ensimmäisen viikon perusteella voin sanoa, että olen täysin myyty. Olen saanut valtavan upeita vinkkejä sekä ylittänyt itseni moninkertaisesti. Avaan seuraavassa hieman näitä treenejä ja oivalluksia.

Maanantai

Viime viikko oli aika rankka ja viikonlopun treenien jälkeen maanantaina oli syytä viettää lepopäivää. Lepo ja palautuminen on kehittymisen kannalta aivan yhtä tärkeää kuin itse treenikin – sitä on vaan harmillisen hankala muistaa kun treeni kulkee hyvin ja on innostunut. Juoksemisen sijaan käytin illan lueskelemalla Juoksija-lehteä ja illalla oli suorastaan vaikea saada unenpäästä kiinni kun olin niin innoissani kaikista juoksuasioista. 

Tiistai – Joogaa ja Yassoja

Aloitin aamun tuttuun tapaan astangalla. En tiedä montaakaan parempaa tapaa aloittaa päivä kuin vetreyttävä joogaharjoitus sekä Riitan chia-puuro. Yhden välipäivän jälkeen treeni alkoi taas kulkemaan ja tuntui ihanalta olla takaisin matolla.

Illalla olikin ensimmäiset juoksutreenit. Olin jo etukäteen niin innoissani, että tein loppupäivän töitä juoksutrikoissa (Kiitos työmahdollisuuden en vaikuttanut kuitenkaan kovin oudolta). Ensimmäisten treenien teemana oli Yasson kasisataset, missä 10*800 metrin vetojen avulla on mahdollista kokeilla omaa maraton tavoiteaikaansa. Yksinkertaisesti juokset siis 800 metriä (2 kierrosta Eläintarhan kentän ympäri) omaan tavoiteaikaasi. Tämän jälkeen juokset palautustahtiin saman ajan. Toistat tämän harjoitteen yhteensä 10 kertaa. Jos tahti on liian verkkainen, voit kiihdyttää loppua kohden. 

Yassoista muutama huomio:

  • Etukäteen 800 m vedot eivät kuulosta puoliksikaan niin pahoilta kuin mitä ne ovat. Optimistisesti aloitin juoksemalla ensimmäisen kierroksen aikaan 3:30, myöhemmillä kierroksilla tahti hidastui. Viimeisellä kierroksella aikani taisi olla jotain 3:48 pintaan. 
  • Ehkä liian nopeasta liikkeelle lähdöstä johtuen myöhemmät kierrokset tuntuivat aika raskailta. Toivoin melkein, että kuolisin, jotta ei tarvitsisi enää juosta. 
  • Valmentajan ja muiden huikeiden juoksijoiden tsemppi ja läsnäolo auttoi valtavasti. Yksin olisin varmaan antanut periksi, mutta muiden kannustus antoi voimaa. Tämän takia maratonillakin on niin spesiaalia juosta – muiden kannustus antaa voimia vaikka muuten tuntuisikin olevan jo aika loppu.
  • Yassot olivat kaikesta rankkuudestaan huolimatta todella hyvä treeni – aion (ja pääsenkin vielä) juoksemaan näitä uudestaan kevään aikana.
  • Monipuolisen treenin aikana kilometrejäkin kertyy ihan huomaamatta – puolentoista tunnin aikana juoksimme yhteensä 16 km.

 

Keskiviikko – triatlonfiilistelyä ja mäkitreeniä

Aamu alkoi taas perinteisesti keskiviikon uinnilla. Tänä aamuna liikkeellälähtö oli ehkä hieman hitaampaa kuin normaalisti – niin henkisesti kuin fyysisesti. Uituani melkein koko päivän uintiajan hämmästelin kuinka tahmeasti etenen. Kunnes tajusin, että altaamitta on 50 m – ei 25 m. 

Illalla osallistuin mukaan adidasheimon mäkitreeneihin. Juokseminen muiden kanssa tuntuu todella hauskalta vaihtelulta ja muutenkin oli hauskaa kokeilla uudenlaista treenimuotoa. Juoksimme ensin kimpassa 2,5 km:n verran lämmittelyä.Tämän jälkeen juoksimme ylös-alas Tähtitorninmäkeä noin 20 minuuttia. Loppuun vielä palautus 2 kilometrin palautus ja itse jatkoin vielä pienen juoksupyrähdyksen yksin ennen kotiinmenoa.

On muuten yllättävän raskasta (etenkin kuin edellispäivän Yassotkin tuntuivat vielä jaloissa), mutta tuntui kovin tarpeelliselta ja niin ylä- kuin alamäkeen juokseminen on erittäin hyvää harjoittelua tulevaa maratonia varten. Näitä mäkitreenejä olisikin hyvä lisätä omaan ohjelmaan noin kerta viikossa – aion ehdottomasti jatkossa tehdäkin näin.

Torstai – lepoa ja meditaatiota

Parin tiukan treenipäivän jälkeen keskityin töihin ja lepoon. Illalla kävin vielä meditoimassa, mikä rentoutti ja tasapainotti mieltä. Tärkeä osa treeniä sekin.

Perjantai

Levänneenä jooga sujui taas ja jopa haastava asanakin sujui. Opettajani lupasikin minulle uuden asanan ensi kerraksi ja saatoin kiiruhtaa hyvillä mielin töihin.

Aurinkoisen päivän kunniaksi kävin juoksemassa vielä töiden jälkeen lyhyen lenkin – viikon ensimmäisen omatoimisen. Tuntui niin hyvältä juosta auringossa!

Lauantai

Päivä alkoi herätyskellon soittoon 7:24 kun minut herätettiin lenkille. Epäuskoisena hieroin silmiäni uloskatsoessani kun maahan oli jostain tupsahtanut paksu kerros lunta. Tästä huolimatta juoksin hyvässä seurassa 8.5 kilometrin verkkaisen lenkin, joka palkittiin saunalla ja avannolla.

Kävin vielä itsekseni juoksemassa toisen samanlaisen 8,5 kilometrin hyisen kierroksen ennen kehonhuoltotreenejä maraton-ryhmän kanssa. Dynaaminen venyttely oli todella hyödyllisen tuntuista ja sain myös kuulla, että jalkateräni ovat hyvin vetreässä kunnossa. Enpä ollut tullut aiemmin ajatelleeksikaan, että tämä voisi olla jotenkin merkillepantavaa.

Sunnuntai

Viikko huipentui ’pitkään’ lenkkiin – juoksin 19 km rantoja pitkin verkkaiseen 5:30 tahtiin. Tavoitteena oli juosta hieman ripeämmin ja 22 km, mutta puhti oli aika vähissä lenkin lopussa. Tulinkin siihen tulokseen, että parempi olla itselle armollinen. Askel oli kuitenkin rento ja aamulla aurinkokin paistoi kauniisti joten fiilis oli todella hyvä! 

Syynä ’luovuttamiseen’ lenkin lopussa oli myös yhdeksitoista sopimani Bodyweight training-tunti. Oli todella hauskaa kokeilla itselleni uudenlaista treenimuotoa ja monta liikettä jäi mieleen ja myöhemmin kokeiltavaksi. Taidan jatkossakin käydä aina välillä kyseisillä tunneilla, tosin en ehkä viikon JA pitkän lenkin päätteeksi. Kävellessäni salilta kotiin olin niin väsynyt, että Saska Saarikosken Esa Saarisesta kirjoittama juttukin sai minut liikuttumaan ihan kyyneliin asti. Jos ette jo lukeneet, niin lukekaa silti ihmeessä.

Iltapäivän bonusaktiviteettina sain kävin vielä avaamassa pyöräilykauden. Kylmä siinä pyöräillessä tuli edelleen, mutta olipa ihanaa.

Yhteenvetona viikosta voi sanoa, että tulipa taas juostua. Pariin otteeseen väsytti aika paljon, mutta yleisfiilis on loistava ja pakolla ei ole kertaakaan tarvinnut lähteä lenkille. Kilometrejä kertyi melko mukavasti, noin 70 ja treenin monipuolisuus ilahdutti myös. Uskoisin, että uudesta treeniporukasta on voinut ammentaa ihan uutta energiaa ja olen kyllä todella onnellinen tästä!

Miten muiden treenit sujuvat? Ihanaa viikkoa ja hyviä lenkkejä xx

 

2014-03-14_17.26.58-2.jpg

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *