Vadelmaunelma

Mietin tässä yhtenä päivänä et ennen tein aikas usein kääretorttuja. Ja ne oli hyviä! Ajattelin sitten et kokeillaanpa osaanko vielä, ja ennenkaikkea onnistunko…

Kääretorttuhan on aika simppeli tehdä. Ei hirveesti eri aineksia tai muita kikkoja. Kunhan on sähkövatkain niin on tosi iisi hommeli.

Pohjaan tarvitset:

4 munaa

1½ dl sokeria

1 dl perunajauhoja

½ dl tummaa kaakaojauhetta (van houten tms.)

1 tl leivinjauhetta

Vatkaa sitten munat ja sokeri kuohkeeks vaahdoks, sekoita kuivat aineet toisiinsa hyvin ja lisää ne sitten tonne muna-sokeri vaahtoon varovasti, älä vatkaa! Levitä sitten taikina normaalille uunipellille jossa on leivinpaperi. Koita saada tasaiseksi niin ettei esim reunat ja keskikohta oo kovin eripaksuista. Mulle toi vaahto tuli ainakin aika jämäkäks, niin et ei itekseen valunu siihen peltiin tasaseks, vaan nuolijalla levittelin sen. Paista sitten 225 asteessa noin 7 min.

Laita sillä aikaa valmiiks pöydälle toinen leivinpaperi johon ripottelet hienoa sokeria kauttaaltaan. Kun otat pellin pois uunista niin nosta taikina leivinpapereineen pois pelliltä heti kun sormet kestää kuumuutta. Kumoa taikinapuoli alaspäin tuohon toiselle (sokeroidulle) leivinpaperille. Mä revin samantien tuon päälle jääneen paperin pois, mut voit antaa sen vähän jäähtyä, ja jos se ei meinaa lähtee siististi niin kostuta sitä hieman vaikka laittamalla kostea pyyhe siihen paperin päälle.

Sitten voitkin valmistaa täytteen. Mä käytin siihen:

2 dl kuohuksermaa

2 dl maitorahkaa

300 g pakaste vadelmii

Sokeria maun mukaan

Eli vatkaa kerma vaahdoks, lisää siihen rahka, sokeri ja vadelmat. Kun vadelmat lisää jäisinä niin niistä ei irtoo niin paljoo nestettä värjäämään tuota täytettä. Muutenkin noi vadelmat saa murskattua vähän pienemmiks paremmin jäisinä. Sitten vaan levität täytteen jäähtyneen pohjan päälle. Mulla tota täytettä jäi vähän yli, oli aika reilu satsi nimittäin. Levitä se täyte niin että molemmista päistä jää vähän paljasta taikinaa näkyviin (noin 5-7cm), se on vähän niinku pursuamisvara ;). Sit vaan ala käärimään toisesta täytteettömästä päästä. Kääri tiiviisti alla olevaa leivinpaperia apuna käyttäen, mutta älä purista liikaa ettei kaikki täyte pursua pois. Mä kiedoin tortun tohon leivinpaperiin ja päälle viel laitoin kelmun. Sit vaan jääkääppiin ainaki pariks tunniks mehustumaan. Parasta on seuraavana päivänä, mut kyl me puolet syötiin melko samantien 😀

febd05cea1e411e299af22000a9e29bc_7.jpg

Vadelmaunelmatorttu

Tota täytettä vaihtelemalla ja kaakaon poisjättämällä (lisää silloin tuota perunajauhon määrä, vois kuvitella et samanverran perunajauhoi kun mitä oli kaakaoo) saa sitten vaik mimmosii variaatioita. Joskus muistelen tehneeni minttusuklaa torttua, johon tuohon samaan täytteeseen tuli vadelmien sijaan jotain minttusuklaa karkkia murskattuna. Vois kuvitella et joku pätkis sopis aika hyvin…

Eikun vaan testamaan!!!

 

 

Koti Ruoka ja juoma

Pastelliset leopardikynnet

Heips!

Mä eilen mietin että tekis mieli vaihtaa kynsilakat, mutta ne mun pastelliset kynnet oli vielä niin hyvässä kunnossa (kiitos hyvän päällyslakan) että tuntui lähestulkoon pyhäinhäväistykseltä alkaa niitä poistamaan. Vähän oli kärjistä kuluneet, mutta muuten vielä ihan ok. Olin aiemmin lueskellut blogeja ja bongannut yhdestä kauneusblogista leopardikynsi tutoriaalin ja kattonut sen. Siitä sitten tuli ajatus että jos ainakin pari kynttä kokeilisin laittaa leopardiks. Kun olin muutaman kynnen tehnyt, ja todennut että homma sujuu melko helposti, niin himotus iski ja tein kaikki kynnet.

20130408_152928.jpg

Onpas ällön näköiset kynsinauhat kun on lähikuva, ja ryppyiset sormet 😀

Elikkäs homma hoitui näin:

1) Lakkaa kynnet haluamallasi lakalla (mulla oli jo valmiina tosiaan tää vaihe kun tuunasin vaan).

2) Ota toista väriä ja töpötä siveltimen kärjellä pilkkuja kynsiin. Anna kuivahtaa.

3) Ota mustaa kynsilakkaa johonkin astiaan tms. mä käytin sellaista muovi tötsän kantta jossa hiusvärien hanskat tulee. Ota hiuspinni (mä käytin normaalin pinnin sijaan ns. hengetöntä jonka pää on hippasen ohuempi). Kasta pinnin pää mustaan lakkaan ja tee pilkkujen reunoille rajat. Ei yhtenäistä ympyrää, vaan kahdessa osassa, joista toinen on enemmän c kirjaimen mallinen ja toinen vähän suorempi versio.

4) Anna kuivua, ja laita päälle päällyslakka.

1827-2007-wsuwka_karbowana_z_kulkami_czarna.jpg

Normi pinni

4799-1_1208_5a1.jpg

Hengetön

Mä yllätyin kuinka helppoa toi loppujenlopuks oli. Ei hattaa yhtään jos käsi tärisee vähän, silloin noista mustista osioita tulee vaan luonnollisemman näköiset. Värivariaatioita on niin paljon kun on erilaisia lakkoja 🙂 Ruskean sävyillä tulee luonnollisemmat ja nää mun pastelliset sopii nyt kevään pastellibuumiin 😀

img_20130407_160932.jpg

Lähikuva kynnestä

Mitäs pidätte?

 

Kauneus Meikki Testit