No nyt on paksua, Biotherm!

Jotenkin kuvittelin, että kosmetiikan mainonnasta olisi puhuttu jo sen verran, että mainostajat ymmärtäisivät olla pitämättä kuluttajia pilkkanaan. Vähänpä tiesin.

Vai mitä olette mieltä tästä:

Biotherm (L’Orealin brändi) tässä mainostaa uuden aurinkotuotteensa olevan 97 % biohajoava koostumukseltaan ja pullon olevan 100 % kierrätetty. Vilkaistaanpa tuota pikkupränttiä vähän lähemmin:

Että mitä minä just luin?! Eihän se nyt helvetti soikoon, arvon Biotherm/L’Oreal, mene niin, että tuotteen voi ilmoittaa olevan 97 % biohajoava, jos se on todellisuudessa 74 %! Ei asiakas voi mitenkään erotella kotona pullosta tuota vaikuttavaa ainetta, filtteriä, pois siitä seoksesta.

Ja en tiedä missä olette käyneet koulunne, mutta pullo ei kertakaikkiaan ole 100 % kierrätetty, jos puolet siitä ei sitä vain ole! Pumppu ja pullon sisältämä väriaine ovat yhtälailla osa tuota purkkia, haloo!

Siis ai että mulla meni niin käpy.

Minkä ihmeen takia tuotetta pitää tunkea johonkin sellaiseen muottiin, johon se ei yksinkertaisesti mene? Eikö tuo pelkkä ympäristömerkki olisi ollut riittävä? Nyt lähtee uskottavuus koko paketilta, kun markkinointitiimi suoltaa tuollaista paskaa. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka typeriä te kuvittelette asiakkaiden olevan?

Kosmetiikan markkinointi on täynnä harhaanjohtavaa huttua. Samaisesta lehdestä löytyi tämä mainos:

Huomioni kiinnittyi tuohon pyöreään labeliin ja kohtaan, ”Clean, Vegan-friendly”. Ja minua niin kiehuttaa tämä, nykyään todella yleinen mainoskikka!

On toki arvostettavaa, että nykyään ilmoitetaan, mikäli tuote ei sovi vegaanille. Mutta termin käyttö isossa mainoksessa luo tuotteesta illuusion, että se olisi jotenkin normaalia puhtaampi ja luonnonmukaisempi. Olen törmännyt luvattoman monta kertaa siihen, että kuluttaja on luullut ostaneensa luonnonkosmetiikan tuotteen, kun purkin päällä lukee vegan-friendly.

Käytännössä vegan-friendly tarkoittaa, että tuotteessa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kuten ei ollut juuri yhtään missään ihan tavallisissa synteettisissä, kemian tehtailla tuotetuissa tuotteissa ennen luonnonkosmetiikan yleistymistä, joissa taas saattaa olla esimerkiksi hunajaa.Se on vähän sama, kuin että jauhopussin päällä lukisi yhtäkkiä ”maidoton”. Ei ole ennenkään maitoa ollut jauhoissa, mutta nyt kun sen sanoo ääneen, niin se muuttuukin merkittäväksi tiedoksi ja kaikissa muissa jauhoissa sitä sitten varmaan yhtäkkiä onkin. Argh.

En vain ymmärrä sitä, että miten kuluttajia voidaan näin aliarvioida. Jos kuluttajat haluavat kaiken olevan luonnonmukaisempaa, niin miksei tuotteista todella tehdä sellaisia? Tai miksei voida luottaa siihen, että asiakkaat arvostavat tuotteissa myös muita ominaisuuksia, joita voisi rohkeasti mainostaa sellaisenaan? Eivätkö Biothermin tyypit usko tuotteensa olevan laadukas ilman viherpesua?

Alan olla todella kyllästynyt harhaanjohtavaan markkinointiin, sillä ammattilaisenakin saa olla tarkkana, ettei kaikkeen haksahda. Tästä syystä tein Biothermin räikeän harhaanjohtavasta mainoksesta ilmoituksen Kilpailu- kuluttajavirastoon. Tehkää tekin.

Ilmoittelen, miten asia etenee!

-Meeri

Kauneus Iho Vastuullisuus
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.