Siinäpä asia, jota jaksetaan ihmetellä joka päivä: Siellä on kyllä kampaamoita joka nurkalla ja onpas tässä monta kampaamoa vierekkäin!
Kyllähän sen silmällä näkee, että kampaamoita on paljon, mutta onko niitä liian paljon?

Vuonna 2008 kampaajia oli 13 775 (Tilastokeskus 2008).
Vertailun vuoksi kerrotaan tässä, että esimerkiksi kirjanpitäjiä oli 22 200, kiinteistöhuollon tekijöitä 24 000, tarjoilijoita 30 200, siivoojia 51 800 ja myyjiä 118 900 (Tilastokeskus vuodelta 2008). Helsingin uutisten mukaan kampaamo-alan yrittäjiä olisi ollut 12 300 vuonna 2012, mutta yrittäjinä toimivien määrä on tietenkin eri kuin kaikkiaan alalla olevien määrä työntekijät mukaanluettuna, joten mennään Tilastokeskuksen luvuilla. Eli sinällään kampaajien määrä ei tunnu mielestäni mitenkään järisyttävältä.
Yhdessä kampaamossa työskentelee keskimäärin 1,45 kampaajaa.
Muistelen kuulleeni, että yhdessä kampaamossa työskentelisi keskimäärin 1,5 kampaajaa. Ainoa lähde, jonka tähän löysin, on oppari, jossa kerrotaan, että Hyvän ilman kampaamoissa työskentelee keskimäärin 1,45 kampaajaa ja uskon, että luku on samaa linjaa muunlaistenkin kampaamoiden kanssa. Mennään siis tuolla tarkemmalla luvulla.
Näin ollen Suomessa olisi 9500 kampaamoa. Jos Suomessa on sellaiset 5 471 000 henkilöä, niin jokaista kampaamoa kohden on 576 ihmistä (ja jokaista kampaajaa kohden 397 asiakasta). Näin ollen laskettuna esimerkiksi Harjavallassa (sellaiset 7300 henkilöä) olisi vajaat 13 kampaamoa, joissa on yhteensä reilut 18 henkilöä töissä.
Joku on laskenut, että yhtä kampaajaa kohden pitäisi olla keskimäärin 650 asiakasta, jotta homma olisi kannattavaa (tieto on peräisin tästä lehtijutusta, jossa laskennan alkuperää ei mainita). Nyt todellinen luku olisi siis 397 asiakasta per kampaaja, joka on 39 % liian vähän.
Muistetaan tässä huomioida, että näiden laskentojen pohjalla käytetyt luvut ovat keskenään eri vuosilta enkä löytänyt varsinaista lähdettä tuohon asiakkaiden kannattavaan lukumäärään.
Jotain osviittaa näistä luvuista voidaan kuitenkin ottaa, joten yhteenvetona voidaan kenties todeta, että juu, kyllä niitä kampaamoita taitaa aika paljon olla.

Miksi näin?
Muutamia ihan olennaisia syitä nousee heti mieleen:
- Koulutusmäärät. Alalle on (ainakin ollut) melko helppo päästä opiskelemaan, aloituspaikkoja on paljon ja yksityisiä opistoja useita. Rahaa vasten voi siis opiskella hiusmuotoilijaksi jopa alle vuodessa.
- Homma ei ole rakettitiedettä, vaan hyvällä silmällä ja perusmatikalla pärjää pitkälle.
- Kampaajia tarvitaan jokaisessa kunnassa, joten muutto pääkaupunkiseudulle ei pakota elämänmuutoksiin.
- Työajat ja lomat voi yrittäjävetoisella alalla usein määritellä itse ja kampaajan työtä voi tehdä loistavasti myös osa-aikaisena
Loogista. Miksi sitten perustetaan niin paljon omia kampaamoita? Miksei tehdä yhdessä isompia, joissa kulut voisi jakaa ja saada yhteistyöllä isompia juttuja aikaiseksi? Olen yrittänyt miettiä tätä kollegoiden ja värifirmojen edustajien kanssa ja tässä parhaat veikkauksemme:
- Alalle hakeutuu paljon esteettisen tai taiteellisen vision omaavia henkilöitä, joilla on selkeä näkemys siitä, miltä oman työpaikan pitäisi näyttää.
- Myös yrittäjähenkisyys aiheuttaa sen, että ihmisillä on tarkat näkemykset siitä, kuinka toimintaa pitäisi hallita. Jälleen kerran saattaa olla käytännöllistä perustaa oma kampaamo.
- Kampaamon perustamiskustannukset ovat suhteellisen matalat, sillä tavallisen kampaamon pystyttää 15 000 – 30 000 eurolla, riippuen paikasta ja asiakasmäärästä.
- Kampaamon voi perustaa maantieteellisesti minne vain, eli halutessaan lähelle kotia tai jopa sinne kodin alakertaan. (En tarkoita vessakampaajia vaan rakennuksia, joissa on liiketila ja kotitalous samassa.)
- Perustaminen on tehty todella helpoksi, luultavasti juuri sen yleisyyden takia. Netistä löytyy kunnon nivaskat ohjeita ja vaatimuksia uuden kampaamon perustamista ajatellen.

Mielenkiintoista! Ei se silmä vaan kauheasti huijaa. Kampaamoita on oikeasti tosi paljon. Haluaisin kuitenkin nostaa hattua kampaajille, sillä vaatii rohkeutta tulla vahvasti kilpaillulle alalle ja laittaa säästöt kiinni omaan unelmien työpaikkaan. On kuitenkin nähty, että hyvä näkemys ja kova työ palkitaan, joten onnistuminen ei ole mahdotonta. Valitettavasti aina tähdet eivät kohtaa ja moni hyvä kampaamo joutuu lopettamaan toimintansa, sillä näidenkään laskelmien mukaan asiakkaita ei vain tunnu riittävän kaikille. Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta!
Mitäs olet mieltä? Jäikö minulta mainitsematta joitakin juttuja, joita sinä näet syyksi suurelle kampaamomäärälle? Täydennä toki kommenttiboksiin!
Terveisin nippelitietoa rakastava
Meeri