”Selvästi liioiteltu mainonta sallittua” – pari sanaa kosmetiikan mainoslainsäädännöstä
Joulun alla kosmetiikkamarkkinat jylläävät koko voimallaan. Mainosten lupaamat rypyttömät, huokoisettomat ja sileät kasvot saavat olon tuntumaan aivan pikkasen nuutuneelta neljän ruuhkassa hien puskiessa talvipompan alla. En edes mainitse pipon alla hautuvia liiskahaivenia.
Oloa parantaa hieman tietämys kosmetiikan lainsäädännöstä. Kosmetiikkatuotteiden markkinointiin liittyy valtava liuta EU:n asettamia säädöksiä, jotka perustuvat lainmukaisuuteen, totuudenmukaisuuteen, näyttöön perustuvaan tukeen, rehellisyyteen sekä oikeudenmukaisuuteen (ihan listattuna näillä termeillä).
Olenkin saanut jo ilokseni lukea muutamia mainostekstejä, joissa tuotteesta kerrotaan jotakuinkin näin: ”Hyperseerumi saa ihosi näyttämään tasaisemmalta ja heleämmältä.”
Tämä nimittäin on aika olennainen seikka kosmetiikassa. Kirjaimellisesti, kosmetiikan vaikutukset ovat kosmeettisia: väliaikaisia, silmää hämääviä. Mikäli tuote oikeasti vaikuttaisi ihoon siten, että rypyt pysyvät poissa, vaikka tuote pestäänkin illalla pois, kysymys olisi solutasolle menevästä tuotteesta eli esim. jostakin imeytyvästä lääkeaineesta. Kosmetiikka nimenomaan ei saa imeytyä solutasolle. (Tässä poikkeuksena hapetehiusvärit, jotka imeytyvät ihoon ja sisältävät tämän johdosta aimo annoksen sääntöjä ja varoituksia.)
Mutta kuinkas kävikään? Taannoin minua viisaammat valistivat heinäkuussa voimaan tulleesta kosmetiikkalainsäädännöstä. Sieltä löytyy ”Näyttöön perustuva tuki” -kriteerin alta seuraavanlainen pykälä:
”Selvästi liioiteltuja väitteitä, joita keskivertoloppukäyttäjä ei tulkitse kirjaimellisesti (hyperbolat), tai abstrakteja väitteitä ei tarvitse näyttää toteen”
WHAT?!?! Tämä yksi pikku pykälähän näyttäisi kumoavan kaikki muut asetuksen asettamat kriteerit ja näin ollen tekee koko säädöksestä lähinnä vessapaperia! Saanen kysyä suurilta kosmetiikkajäteiltä, että menikö montakin miljoonaa euroa näiden sanojen sisällyttämiseen ko. asetukseen?
Ehostaminen on mukavaa ja saa olon tuntumaan itsevarmemmalta. Ulkonäöstä ja vanhenemisesta panikoiminen sen sijaan on eri juttu – se ei ole ollenkaan kivaa. Se on kosmetiikka- ja markkinateollisuuden suuri huijaus ja me olemme uskoneet sen liian helpolla. Olisi jo aika, että me kaikki rakastaisimme itseämme ja toisiamme juuri sellaisina kuin olemme. En usko, että silmäryppyni oikeasti kiinnostavat yhtikäs ketään!
Helpotuksen huokaus päivän saarnan jälkeen, kiitos. Olkoon päiväsi kaunis :)
Meeri