Isojen ihmisten kasvukipuja

Onneli ja Anneli by Maija Karma

 Minityypit onnistuivat siinä taas. Tällä kertaa kirjakaupassa, pari viikkoa sitten. ”Ollaanhan me sun ikiomat Onneli ja Anneli?” Ovathan he juu – ja miksipä en hyvää lastenkirjaa ostaisi, kun kerran oltiin kirjakaupassa palkkapäivänä. Nuo kaksi viisasta pientä ihmistä ovat onnistuneet siinä toki aikaisemminkin. Esimerkiksi lause: ”Ollaanhan me sun rakkaat omat Heinähattu ja Vilttitossu?” on toiminut jo useammankin kerran kirjahyllystämme päätellen. Hyvä lastenkirjallisuus on heikkouteni ja onneksi minityyppeihin on tarttunut kirjahulluuteni.

Maanantaisin me matkustamme kirjastoon. Jokainen kirjastoretki on seikkailu. Aarresaalis kasvaa joka viikko suuremmaksi ja painavammaksi. Tällä viikolla kotiin kannettiin jo noin 30 kirjaa. Iltaisin kuuluu kirjahullujen hihitystä, hohotusta ja sivujen kääntelyä. Kirjojen sivumäärät ovat kasvaneet muutamasta jo muutamaan sataan. Lukunautintoa on ihana seurata. Kirjaimet ovat löytäneet paikkansa sanoissa ja sanoista on tullut lauseita. Ääneen lukeminen on silti asia, jota haluamme vaalia kodissamme (ja minä töissäkin).

Nyt olemme lukeneet iltaisin Onnelia ja Annelia. Paljon puhuttaa se, voivatko kaksi lasta asua yksin ilman vanhempia. Melkein yhtä paljon puhuttaa se, haluaisivatko nämä ikiomat Onnelini ja Annelini asua yksin. Vielä nyt tulee suora vastaus: ”EI!”. Kuka silloin siivoaisi kodissa? Kuka tekisi ruokaa? Kuka antaisi iltasuukot ja kysyisi, mikä on ollut päivässä parasta? Kenen syliin juoksisi, kun tulee suru? Vielä hetken meillä on kaksi ihanaa pientä. Kohta ne ovat jo niin isoja. Silti toivon, että suruissa ja päivän parhaiden asioiden jakamisessa, puhumisessa, minityypit eivät kasvaisi liian isoiksi. Että luottamus säilyisi. Ettei tasavertainen ja rakastava puhetapa katoaisi.

Eilen minityyppi, 7v, lähti koulun diskoon ensimmäistä kertaa. Ihan itse. Minityyppi ei ole kohta enää ollenkaan mini. Menin kehumaan isoksi, ehkä vähän nyyhkäisin ja muistelin omaa diskohistoriaani. Olenhan minäkin joskus diskoillut ja paljonkin opiskeluaikoinani. Joskus vieläkin. Pienen diskoilijan lähtiessä sain pitkän merkitsevän katseen ja kommentin: ”En mä kotoa ole mihinkään muuttamassa. Diskoonhan mä vain menen.” Silti tuo ensimmäinen diskoretkikin tuntuu askeleelta itsenäistymiseen.

Vaikka nuo kaksi minityyppiä kasvavat, luulen, että suurimpia kasvukipuja koemme me perheen isot ihmiset. Kun toinen kasvaa silmissä pituutta ja viisautta, pitäähän meidän isojenkin vähän kasvaa. Me voimme oppia. Mekin voimme vielä kasvaa. Ihmisinä emme ole koskaan valmiita. Taito antaa toisen kasvaa ja tukea pienen ihmisen kasvua juuri hänen tarvitsemallaan tavalla on se, mitä minä haluan oppia. Jokaisen lapsen kasvussa on murroskohtia, siirtymätilanteita: on se kyse sitten ensimmäisestä uhmaiästä, itsenäistymisestä koulun alkaessa tai teini-iästä. Mitäpä jos nämä lapsuuden ja vanhemmuuden käännekohdat ovatkin juuri niitä hetkiä, jotka kasvattavat meitä vanhempia ja kasvattajia ihmisinä eniten? Jos uskallamme avata itsemme ja ottaa oppina vastaan sen, mitä nämä minityypimme yrittävät opettaa elämästä, voimme saada elämämme suurimman ja tärkeimmän oppimiskokemuksen. Oppiminen kun on aina kaksisuuntaista.

Suhteet Oma elämä Mieli Vanhemmuus

Kehu päivässä – itsesikin

Viime viikon maanantaina aloitin uudessa työssä. Sinänsä työ ei muuttunut, mutta työympäristö on uusi, lähimetsä on uusi, pienet ja isot ihmiset ovat uusia ja esikoulu materiaaleineen on minulle ihan upouusi. Omat minityyppini huokasivat pitkään, kun tajusivat minun jatkavan päiväkotimaailmassa: ”Etkö sinä koskaan pääse päiväkodista kouluun?” Kyllä minä pääsen, jos haluan. Mutta en taida juuri nyt haluta.

Esiopettajana on jännittävää. Olen vuosia opetellut opettamaan pienempiä päiväkotikavereita. Olen hahmotellut toimintaa taaperoiden ja vähän isompien pikkulasten kanssa. Olen opetellut karkeamotorisia taitoja ja tunnetaitojen ihan alkuaskeleita. Olen vastannut kysyttyihin kysymyksiin helpoin vastauksin ja rakentanut toimintaa, jonka olen kokenut soveltuvan tuolle ikäryhmälle. Joskus ideat ovat toimineet hyvin, joskus menneet ihan metsään. Mutta kokemalla oppii.

Esikoulukavereiden kanssa kysymykset ja vastaukset vaativat paljon enemmän syvyyttä. Niin sanotut KYLLÄ/EI-vastaukset eivät enää toimi. Vaaditaan perusteluita ja niiden perusteluiden on tyydytettävä kysyjän tiedonnälkä (joka voi olla kovinkin suuri). Jokaiselle tehtävälle toiminnolle vaaditaan jo perusteluita lapsiltakin – ei siis vain vanhemmilta. Jokaiseen suunniteltuun toimintaan tulee ehdotus ”mutta ope, entäs jos tehtäiskin näin?”, ja nuo ehdotukset ovat todella kekseliäitä. Oma mielikuvitukseni ja pedagogiikkani eivät aina riitä läheskään niin laajalle kuin noiden pienten viisaiden tyyppien.

Ensimmäisenä asiana sainkin maanantaiaamuna vastaani tuiman tuijottavan pienen silmäparin, joka kysyi: ”Mikä sinussa on parasta?” Olen minä työhaastatteluissa ja muissa vastaavissa tilanteissa joutunut itseäni kehumaan kilpaa kellon kanssa, mutta aito itsensä kehuminen ilman sitä oman paremmuutensa tunkemista toisen naamaan, silloin kun toinen sitä kysyy silmät pyöreinä keskellä arkea, on haastava asia. Kysymys tosiaan hämmensi, mutta positiivisesti. Tajusin taas, että työssäni on haasteita, joita en edes ajattele tarpeeksi usein. Työni haastaa minua kehittymään ihmisenä, miettimään omia heikkouksiani, vahvuuksiani – jopa kehumaan itseäni.

Pyrin muistuttamaan itseäni, että kehuisin jokaista lasta ainakin kerran päivässä. Aidosti kehuisin eli antaisin positiivista, rehellistä ja voimaannuttavaa palautetta. En siis keksimällä keksisi syytä kehulle. Onhan kehu päivässä myös hyväksi mielelle. Kehu kun vahvistaa itsetuntoa. Onhan tärkeää nähdä lapsi, kuulla lasta, antaa lapselle aikaa, antaa lapselle tilaa, luottaa lapseen, uskoa lapsesta hyvää. Mutta entä jos yrittäisimmekin kehua myös itseämme noin? Siinä missä toisten kehumista painotan, unohdan usein itsensä kehumisen tärkeyden. Ei tarvitse olla leuhka tai elvistellä saavutuksillaan, vaan kokeilla samoja asioita kuin lapsen kanssa: Nähdä itsemme. Kuulla itsemme. Antaa itsellemme aikaa. Antaa itsellemme tilaa. Luottaa itseemme. Taputtaa itseään olkapäälle ja muistuttaa, että on ihan hyvä tyyppi. Sillä voi varmasti ennaltaehkäistä monet surut ja stressit. Sinä olet hieno ihminen juuri sellaisena kuin olet. Sinä riität.

Kehun kuuleminen toisen suusta on silti usein vaikuttavampi asia. Sen vastaanottaminen on myös usein vaikeaa. Miten reagoida, kun toinen kehuu? Missä kehumiseen reagointia edes opetetaan? Pitääkö kiittää, kohauttaa olkapäitä, kehua takaisin – saako punastua? Oikeiden kehujen löytäminenkään ei ole kaikille helppoa. Eiväthän kaikki kehut sovi kaikkien ihmisten suuhun, teennäiset ja pakotetut kehut tunnistaa pieni lapsi siinä missä aikuinenkin. Mutta kun keksii yhden kehun, keksii pian toisenkin. Kehuminen, kuten positiivinen ajattelukin, on itseään ruokkiva systeemi. Ensin ei keksi yhtään, vähitellen alkaa löytää kehumisen aiheita asioista, mitä ei ollut osannut ajatellakaan. Mitä enemmän kehuu, sitä enemmän myös keksii kehuttavaa. Minut saa ilmoittaa kehumiskouluun koska vaan. Haluan oppia kehumisesta ja positiivisen palautteen antamisesta paljon lisää.

En halunnut maanantaiaamuna jättää uuden esikoulukaverini kysymystä huomiotta. Vastasin minä kysymykseen. Vastasin, että minussa on parasta se, että olen oppinut olemaan juuri minä. Silmäpari katsoi minua tovin, kiitti vastauksesta ja sanoi, että on se hyvä oppia esikouluun tullessa ainakin oma nimi ja se kuka on. Niinpä. Ehkä minä vielä opin paljon muutakin tämän ryhmän kanssa.

kyllasinaosaat.jpg

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään