Suuri laiva(reissu)katselmus

Miten laivalla sitten? Ainakin sain hieman tasoitettua reissun shoppailusaldoa, tosin lähinnä täydentämällä tyhjentyneitä hiustuotevarastojani kampaussuihkeella ja hiuslakalla sekä viinikellariamme kuohuviinipullolla. Namejakin ostimme muutaman pussin, mutta niistä on jo tehty selvää. Naistenpäivälahjaksi koriin tarttui Essien kynsilakkasetti.

Vietimme aikaamme laivalla hytissä lepäillen, liikkeissä kierrelle, kylypylässä polskien ja syöden vatsamme täyteen. Lapsen kanssa koetimme löytää käsiimme muumeja, sillä Muumipeikon ja Pikku Myyn nähtyään lapsi ei meinannut millään saada muumeista tarpeekseen. Leikkipaikkakin kiinnosti lasta, aikuisia ei niinkään.

Reissulle antoi lisäväriä innokkaan risteilyperheemme ensikosketus telakalla käyneeseen Serenadeen. Hyttipuolella emme kokeneet mitään elämyksiä, sillä vain commodore-luokan hytit ja -lounge ovat uudistuneet täysin. Ne puolestaan näyttävät kuvien perusteella hyviltä.

Ruokapuolella testasimme yhden uusista ravintoloista, jossa ruoka oli hyvää, mutta palvelussa olisi ollut hintaan nähden parannattevaa. Lisäksi jäin itse kaipaamaan taannoisen Maximen kaltaista konseptia, jossa pääruoan oheen oli mahdollista valita alkuruoka- ja jälkiruokapöytä. Ravintolan sisustuksesta sen sijaan pidin: tiililadontalaattaa, tummaa vihreää, kirkasta punaista, valkoista ja teollisuustyylisiä valaisimia. Ei mitään liian rohkeaa, mutta varmasti enemmän ajassaan kiinni kuin kirsikkapuu ja tumma sininen. (Yäks.)

Paluumatkalla söimme buffetissa, joka puolestaan oli parantanut mielestäni sekä ruoan että sisustuksen osalta. Ruokaa oli useampaan makuun, aasialaistyylistä ja välimerellistä sapuskaa oli muun muassa lisätty. Voisin kuvailla uudistusta ehkä fraasilla enemmän, pienempää, mutta laadukkaampaa. Saatteko ajatuksesta kiinni?

Siinä missä buffetti oli iloinen yllätys, aamiasbuffetti oli erikoisaamiaisiin tottuneelle karvas pettymys. Kala-kasvissyöjä sai nakertaa karjalanpiirakoitaan ja raejuustoaan muiden kiskoessa nakkeja, pekonia ja lihapullia naamaansa… Norppaemo kysyykin, missä ovat vihannekset, hedelmät ja kasvis- tai kalavaihtoehdot? Voisiko aamiaisellekin tarjota jotain raikasta ja monipuolista vehnäsämpylöiden ja rasvassa uitetun läskin rinnalle?

Tax free-maailman avarammasta ja yhtenäisemmästä ilmeestä pidin. Uudistuksessa kosmetiikka-, makeis- ja alkoholimyymälä yhdistyivät alempaan ostoskerrokseen ja kauppakatu Promenadelle jäivät asuste-, lahjatavara-, luksus- ja leluputiikit. Tavarat eivät tuntuneet enää niin pieneen tilaan ahdetuilta ja valikoimaakin oli tullut lisää, niin merkeissä kuin myyntiartikkeleissakin mitattuna. Hauskana yksityiskohtana täytyy mainita Serenaden vanhoista kankaista tehdyt pussukat, joita sai lahjatavaraliikkeestä – ovelaa!

Kaiken kaikkiaan uudistetut osat kohensivat laivan ilmettä, pienistä ruokapuolen nikotteluista huolimatta. Pikkiriikkistä lastenallasta lukuunottamatta myös purkuun päätynyt kylpyläosasto* oli kokenut onnistuneen muodonmuutoksen lasikuituvuorien kadottua. Aakean laakeaa kylpyläosastoa hallitsivat jättikokoinen poreallas, 4,4 metrin halkaisijallaan, yhdessä kahden pienemmän kaverinsa kanssa, allasbaari, palmut ja uusi höyrysauna. Kylpyläpuolella oli nyt mainiosti tilaa aikuisten rentotumishetkiin, mutta ison kylpyammeen kokoinen lastenallas antoi ymmärtää, etteivät lapset ole erityisen toivottuja asiakkaita allasosastolla.

Uudistus oli varmasti paikallaan ja jotkin jutut ihastuttivat, tosin jotkin jättivät myös kylmäksi. Yleisvaikutelmana sanoisin ilmeen muuttuneen trendikkäämmäksi ja shoppailumahdollisuuksien parantuneen, mutta lapset olivat jääneet uudistuksessa syrjään muun muassa kylpylää uudistettaessa ja leikkipaikkojen osalta. Monelle asia ei tietenkään ole olennainen matkaa harkittaessa, mutta kaipa lapsiperhevinkkeli on muuttunut vääjäättömäksi osaksi ajatteluani ja tapaani arvioida asioita, hyvässä ja pahassa?

Puitteet olivat osittain uutuudenkiiltävät, mutta ennen kaikkea seura ratkaisi: Se oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Eräs pariskunta totesikin saunaosastolla huoltosuhteemme olevan optimaalinen rentouttavaa lomaa silmällä pitäen: (kuusi aikuista ja yksi lapsi). Saimmekin lapsenvahtiapua ostoksilla käymisen ja altaassa lillumisen ajaksi ja lapsella oli ilmeisen hauskaa setänsä, tätinsä sekä isovanhempiensa kanssa touhutessaan.

Lisäksi satamaan saamani autokyyti taisi pelastaa koko reissuun pääsemiseni, sillä sain kamalan migreenikohtauksen sopivasti vartti ennen lähtöä. Kieleni puutui, samoin toinen puoli kasvoistani sekä toinen käteni. En pystynyt puhumaan, kirjoittamaan puhelimella, puristamaan mitään toiselle kädelläni enkä nähnyt toisella silmälläni muuta kuin valoviiruja. Takapenkille rojahdettuani olo helpottui hiljaksiin, mutta tuossa kunnossa julkisissa kulkuvälineissä perille huojuminen olisi voinut olla ylivoimaista. Lisääntyvän valon määrän varjopuolia…

Kiitos siis vielä seurasta, kyydeistä ja lapsen hauskuuttamisesta kaikille asianosaisille!

*Kylpyläliput saimme Silja Lineltä.

Suhteet Ystävät ja perhe Matkat Ajattelin tänään

Junibacken, vieroitusoireita ja siedätyshoitoa

Täräytetäänpä ensiksi valikoitu kataus maissa räpsittyjä kuvia verkkokalvoillenne.

Lähdimme heti aamusta käymään maissa, eikä edes tarvinnut taktikoida aamupalan tai muiden aamutoimien kanssa, siitä piti ruotsin aikaa 4.31 herännyt lapsi huolen. (Voitte varmaan kuvitella, miten iloinen aamu-uninen mies oli tästä!) Kiitos aikaisen aamuherätyksen ja (huikean tunnin) aikaeron, lapsi nukahti rattaisiinsa ennen kuin olimme päässeet edes ulos laivasta. Päätimme siis pyörähtää kaupoilla ennen Junibackeniin menoa, koska olisi ollut melko halju temppu kiertää kyseinen paikka lapsen päiväunien aikana.

Kärräsimme itsemme metrolla keskustaan ja Gallerianiin, auringon paistaessa koko ajan kirkkaasti ja tuulen tuivertaessa korvissa sekä lahkeensuissa. Useimmat tunnistanevat postauksen toisesta kuvasta, missä lastenvaateliikkeessä kävimme hypistelemässä vaatteita ja UV-asuja ensi kesälle (epätoivoista kesän odotusta ei suinkaan ole havaittavissa). Koska mitään erityisen ihanaa ei löytynyt, tyydyin ostamaan viereisestä Monkista alennusmyyntihuivin ja -rintakorun.

Lapsi oli havahtunut jalkeille lyhyiden torkkujensa jälkeen, joten hyppäsimme ratikkaan ja karautimme Djurgårdeniin. Mies ähisi tuskissaan parikymmenen metrin kävelymatkamme kestäessä tuhottoman kauan, vaimon pyllistellessä kuvaamassa krookuksia, lokkeja ja petankkia pelaavia papparaisia. Sanoinkin että hänen pitää selvästi liittyä johonkin bloggaajien puolisoille suunnattuun tukiryhmään, jossa hän voi tuulettaa sensuroimattomasti turhaumiaan. Löytyykö muiden huusholleista vapaaehtoisia lisäjäseniä?

Junibackenin vaunuparkki antoi ymmärtää tuvan olevan sangen täysi ja mies koetti ehdottaa vaihtoehtoiseksi suunnitelmaksi, tosin vain puoliksi tosissaan, appivanhempien valitsemaa ABBA-museota. Ymmärrän kyllä hyvin, että sellainen vaunuarmeija herättää herkästi halun paeta. Itseänikin hirvitti.

Astuimme kuitenkin urheasti sisään, ostimme liput ja sukelsimme väkijoukon sekaan. Eikä ruuhka loppupeleissä ollut erityisen hirveä. Lapsia oli toki paljon ja kaikkialla, mutta isommat lapset ottivat yllättävän hienosti pienempiään huomioon ja pienet lapset tuntuvat muutenkin sietävän aikuisia paremmin tungosta, kylkeen kiinni änkääviä tuntemattomia ja yleistä hässäkkää.

En tajua, miksemme ole käyneet Junibackenissa aiemmin! (Parikymppisena pariskuntana kahdestaan, ihme ja kumma…) Ihan huippupaikka, varsinkin tällaiselle lastenkulttuuria ja -kirjoja rakastavalle sekä eri satuhahmojen maailmojen ympärille rakentuvista jutuista innostuvalle. Ai niin ja varmaan myös lähes kaikille lapsille. Satuhahmojen taloihin oli hauska kurkistaa ja mönkiä sisään, lapsi olisi jaksanut leikkiä taloissa varmaan tuntikausia ja syynäsin itsekin innoissani läpi kaikki yksityiskohdat. (Ai miten niin paikasta riippumatta aina Asuntomessuilla…)

Lapsi iski ensimmäisen kerran uhmakohtauksen päälle himpun verran ennen kuin ehdimme paljon kehutun Satujunan kyytiin. Uhma laantui onneksi pienoiseen kiristämiseen, joka piti sisällään ukaaseja papan kanssa kylpylään pääsemiseen liittyen.

Satujuna oli oikeasti todella taianomainen kokemus, olkoonkin että sain harjoitusta tulevaan ruotsin suulliseen tenttiin ruotsinkielisen selostuksen muodossa. Lapselle juna oli hieman liian jännittävä, lohikäärmeen ilmaantuessa hän laittoi kädet silmilleen ja sanoi ”mennään pois”. Onneksi juttelu ja silittäminen riittivät rauhoitteluksi ja junamatkan jälkeen lapsi sanoi junan olleen jännittävä, mutta kiva.

Satujunan takana sijaitseva Pepin talon ja alakerran huikea pikkukaupungin ravasimme läpi sangen vauhdikkaasti, sillä puolisoni lapsiperhekohdekestävyys loppui kertalaakista. Sitä ne lyhyet ikäerot sisarusten välillä teettävät, hehhe. Mies ei ole saanut siedätyshoitoa lapsiperhekohteissa tylsistymiseen. Lohduttauduin sillä, että enköhän ehdi tuonne vielä uudestaankin lapsemme kanssa. (Täytyy muuten sanoa, että jos Junibacken olisi Suomessa ja sen alakerran ravintolaa vuokrattaisiin yksityistilaisuuksiin, olisin halunnut mennä siellä naimisiin.)

Koetin kitistä lyhyeksi jääneen Junibackenkierroksen kompensaatioksi lisälenkkiä ostoskierroksellemme, mutta mies halusi palata takaisin laivan turvaan. Päästyämme takaisin paatille kiukuttelin hetken yksinäni hytissämme kurjaa kohtaloani; En kykene ymmärtämään, miksi laivalle pitää painella takaisin tuntikausia ennen laivan lähtöä, kun laivan kylpylä on täpötäynnä, liikkeet eivät ole auki eikä syömäänkään pääse aikoihin. Niisk, se kaikkien ihanien liikkeiden kiertämisestä sitten.

Kivaa oli ja pienen seinien potkimisen jälkeen selvisin shoppailupuutostiloistani hengissä. Mies petasi, kotiin päästyämme, sovittelevaan sävyyn seuraavaa, toivottavasti aikuisporukalla tehtävää, reissua toteamalla että jos otamme edullisemman hytin, voimme sitten vaikka shoppailla enemmän. Ei mitään vihjailua… Mutta kannatetaan!

 

 

Puheenaiheet Lasten tyyli Matkat Ajattelin tänään