Kannoin kotiin palan unelmaa

Kymmenvuotias poika katsoo minua silmiin ja kysyy, mikä minusta tulee isona. Kerron parhaan tietoni mukaan, mitä opiskelen ja millaisiin hommiin tulen todennäköisesti työllistymään. Lapsi nyökkää ja kysyy, mitä haluaisin tehdä työkseni, siis jos voisin tehdä ihan mitä vaan.

Koetan selittää lapselle ymmärrettävällä tavalla jotain työllisyystilanteesta, yrittäjyyden epävarmuudesta, huoltosuhteesta ja siitä, miten yhteiskunta ei toimi, jos kaikki levyttävät tusinapoppia tai suunnittelevat vaatteita. Poika katsoo minuun moittien ja toteaa, ettei hän kysynyt, mitä voisin tehdä isona vaan mitä haluaisin tehdä, jos ei tarvitsisi miettiä rahaa tai muita sellaisia asioita.

Tajuan tehneeni samaa, mitä teen itselleni toisinaan: Selittäväni, miksi toimin ura- ja opiskeluvalintojeni suhteen kuten toimin. On järkisyitä, kuten halu tulla taloudellisesti toimeen epävarmoinakin aikoina ja persoonallisuuteen liittyviä tekijöitä kuten huono epävarmuuden sietokyky.

Jos minun täytyisi valita ala, jolla työ ei tekemällä lopu, jolla saan työskennellä ihmisten kanssa ja voin tehdä työtä jolla on oikeasti tarkoitus tai ala, josta varmasti nauttisin ja iloitsisin joka päivä, mutta jota varjostaisi alituinen työtehtävien vaihtuvuus sekä työttömyyden ja rahattomuuden uhka, valitsisin joka päivä lopulta sen varmemman vaihtoehdon.

Onneksi voin toteuttaa entä jos voisit tehdä mitä vain-unelmiani pienimuotoisesti kotioloissa. Vaikkapa ostamalla seinämökin ja täyttämällä sen loputtomalla määrällä erilaisia asetelmia.

Bloomingvillen mökkihylly: Sisustus Närhi / Sarvikuonopyyhekumi: Tiger / Vitalis-ihovoide ja omena: Prisma Kerava /
Hyppynaru ja taittomitta: Fida Kerava / Pantone-korttisarja: Rosebud Kiasma / Origamilintu: Etsy

 

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli Ajattelin tänään

Printtaa mua!

Söpöistä, pikkulapsille tarkoitetuista vaatteista loppuvat koot ennemmin tai myöhemmin, valmistajasta riippuen usein jo kokoon 86 tai 92. Se tuottaa tuskaa, mutta koetan hyväksyä tosiasiat. (Isommillekin lapsille löytyy onneksi kivoja vaatteita ainakin Noshilta, Bobo Chosesilta ja Papulta.)

Isommille lapsille on toki tarjolla kokoomusnuorten luottouniformuun sopivien pikkuaikuisvaatteiden lisäksi printtipaitaa jos jonkinlaista, sporttimerkkien logoilla tai erilaisilla teksti- ja numeroprinteillä varustettuina, mutta satun olemaan vaatteiden kuvioiden suhteen aika ronkeli. En keksi, miksi lapseni paidassa pitäisi lukea NewYork78, kun lapseni ei ole koskaan käynyt kyseisessä paikassa eikä luvullakaan ole erityistä merkitystä.

Selailin muutaman yleensä suosimani lastenvaatteita myyvän verkkokaupan isompien lasten ”osastoja” ja masennuin hieman tarjonnan yksipuolisuudesta. Jonkin sivupalkkimainoksen kautta klikkailin itseni Zalandon alennuspuolelle ja hei, löysin kivoja printtipaitoja! Niiden kaikkien mielestäni rumien paitojen joukosta, krhm.

Tosin en maksaisi kolmeakymppiä t-paidasta, vaikka siinä olisi kuinka söpö pöllö, parikymppiäkin alkaa olla kipurajoilla. Kollaaseissa onkin vain noin parinkympin hintaisia tai reilusti halvempia paitoja. Ja vain yksi tekstipaita… Kas kummaa, ”tyttöjen puolelta” suosikkeja löytyi enemmän. Missä ovat kirkkaan väriset ja iloiset paidat – ilman olkarypytyksiä ja rusetteja?

Naureskelin muuten tovin jos toisenkin ajatukselle Kuutista tuo salamapusero päällään. Saako joku muukin siitä vahvoja tv-sarjaflashbackejä?

Semmoista tänään, kertokaa toki, jos tiedätte kauppoja tai valmistajia, joilta saisi lastenvaatteen näköisiä, disneypixarvapaita vaatteita myös taapero- ja leikki-ikäisille.

terveisin
Hullu lastenvaatehamstraaja

 

 

Työ ja raha Lasten tyyli Raha Trendit