Sekalaisia ajatuksia kommunikaatiosta
Kirjojen kaupusteleminen, luentotilaisuuksien, festivaalien, kokkauskurssien jne mainostaminen ja promotoiminen ovat osa elämääni.
Kommunikaatiossa on erilaisia pieniä luonnonlakeja, ja tietysti eri henkilöiden luonteesta johtuvia tekijöitä.
Sekalaisia havaintoja:
Yhden henkilön voi tavoittaa ainoastaan sähköpostitse. Face to face, sms, tai puhelin ovat varsin toivottomia yrityksiä.
Joku toinen pitää sähköpostia ja sms:siä persoonattomina. Puhelin saattaa onnistua, mutta face to face toimivin.
Kolmas henkilö kommunikoi mieluiten sms välityksellä. Ei juuri koskaan vastaa puheluihin tai s-posteihin, mutta tekstareita tulee helposti 8 päivässä.
Kun levittää/ promotoi henkistä filosofiaa (pätee muuhunkin kommunikaatioon/markkinointiin), pitää myös huomioida kuinka paljon informaatiota lähettää ja kuinka nopeasti.
Jos s-posteihin vastaa liian hitaasti, ihmiset ottavat joskus loukkauksena tai menettävät mielenkiinnon, jos vastaa liian nopeasti usealla kirjeellä, osa kokee liikana hihhulointina ja peräytyy.
Kommunikaation selkeys:
Kaikki jonkinlaisen organisoinnin ja johtamisen kanssa tekemisissä olevat huomaavat, että viestien meneminen perille ei ole itsestään selvyys.
Vedat kertovat, että elämme kali-yugaa, jolloin ihmisten hyvät ominaisuudet, kuten muisti ja totuudenmukaisuus rappeutuvat.
Annat ohjeen jollekkin. Oletat, että asia on hoidossa. Viikon kuluttua huomaat, ettei mitään ole tapahtunut. Ammattimaisemmissa organisaatioissa ehkä vähäisempää, muttei tuntematonta.
Kommunikaation selkeyteen vaikuttavia tekijöitä:
-ihmisten muisti on huono
-ihmisten älykkyys ja erottelukyky ei ole aina kovin hyvä
-ujouttaan ihmiset eivät tarkista ymmärsivätkö oikein
-omatoiminen harkinta on vaikeaa monelle
-ja toiset ovat liian omatoimisia
-ihmiset ovat laiskoja. Vaikka viesti ymmärrettiin, asioita ei laiteta toimeksi, ainakaan kunnolla
-jos ohje ei miellytä tai meillä on toinen mielipide, ymmärrämme joskus tarkoituksella väärin
-kun useampi välikäsi, edelliset pointit kertautuvat
Mutta nämä helpottavat:
– puhu ja kirjoita selkeästi, varmista että sinut ymmärrettiin oikein
-tarkista, tarkista ja tarkista uudelleen, vaikka tämä kyllästyttäisi ihmisiä
-kirjaa kaikki ylös
-vältä turhia välikäsiä
Olennaisen tärkeää on ottaa kaikki henkilöinä, ymmärtää ihmisten vahvuudet ja heikkoudet. Jos jollakin on krooninen taipumus jättää asiat kesken, on omaa typeryyttä olettaa, että asia yllättäen korjautuu. Toisaalta jos joku erittäin skarppi, on toisaalta turhaa valvoa hänen toimiaan jatkuvasti.
Jokainen katsoo maailmaan oman mielensä linssien läpi. Kannattaa yrittää puhdistaa omaa linssiään ja oppia tuntemaan minkälaisia linssejä muilla on. Joillakin on esim linssi joka kannustaa passiivisuuteen: ”Ei taida onnistua, ei taideta yrittää. No ei se varmaan kovin tärkeää olisi ollutkaan. Katsotaan ensi kuussa. Eivät vastanneet vielä, mutta tilaus meni varmaan perille.” Jos oletat tältä henkilöltä päättäväistä oma-aloitteista toimintaa yhden ohjeen pohjalta, tulet turhautumaan.
-mrd