Yksin kaksin

Jalkapöytien rusketusraidat ovat jo haalentuneet, tänään aloitin sukkakauden ja puin aamulla päälle järkevän takin. Otin kotoa kahvin mukaan päiväkotimatkalle ja kiersin kerrankin kauempaa puolen hinnan aamu-cappuccinot.

Kesäloma oli hyvä, täyteläinen ja lämminkin, mutta arkiaamu elokuun ensimmäisenä kuristi silti hieman kurkkua. Olinko lomalla ollutkaan, mietin, kun kaarsin tarhan ovelta tuttua reittiä kohti toimistoa.

Elokuu ei oikein osannut olla mitenkään päin. Kaikki odottivat kesän comebackiä, kyllähän se tästä vielä yllätyshelteiksi muuttuu. Mutta eipä tullut, pirulainen, jätti uusintarusketusta haikailleet odottamaan ensi vuotta. Me töihin palanneet onnittelimme itseämme loman ajoituksesta, katselimme koulutielle palanneita lapsukaisia ja saattelimme omamme uusien aikuisten kasvatettaviksi. Esikoululainen otti uuden alun aika raskaasti, kuopus tanssahteli kertomaan kesämuistoja kavereilleen. Nyt aamut menevät jo rutiinilla ja reippaasti, rituaalinurinaa kuullaan lähinnä vain maanantaisin.

Kesäsään tavoin olin itsekin hieman heikunkeikun koko elokuun ajan. Loman loppu ja arjen alku iskivät täysillä kasvoille ja kalenteriin, kun yks kaks piti kaivaa kaapista niin kurahousut kuin istuva jakku. Tuli tenavanettiä ja työhaastatteluja, jumppavaatteita, workshoppeja ja jäätävää väsymystä puoli yhdeksän uutisten aikaan. Suunnittelin jo tyroksiiniannoksen omatoimista tuplaamista, mutta ehkä tämän ruuhkavuotta muistuttavan menon uudelleenomaksuminen oli oikeutetusti hieman väsyttävää ilman hormonivajettakin.

Sillä onhan tämä nyt melkoista. Olla vähän kaikkea ja joskus jotakin ihan täysillä. Nainen, äiti, tyttöystävä, työntekijä. Ystävä, tytär, siskokin vielä. Oma itsensä siinä sivussa. Tämä pieni elämäni pusertui komeudessaan ja koomisuudessaan pieneen muistokapseliin, kun pari viikkoa sitten tiistaiaamuna yhtä aikaa tarjoilin kauraleipiä sohvalle Pikku kakkosen eteen, sovin puhelimessa saikkupäivän hoitovuoroja lasten isän kanssa, lohdutin hampaansa kolauttanutta esikoista, vilkuilin työviestejä ja tykkäysviestejä, vastailin nopeimmille myyntimiehille ja menestystä hihkuville kavereille, suihkin kuivashampoota tukkaan ja tuijotin omaa pärstääni Aamulehden sivulla. Kaksi vuotta sitten näin itseni kotiäitinä kortistossa, nyt patsastelin päällikkönä paikallismediassa ja koitin kertoa toimittajalle, mitä eroa on viestinnällä ja markkinoinnilla ja miksi avoimen lähdekoodin edistäminen on tärkeää. Päiväkodin portilla onniteltiin ylennyksestä (ihan samaa työtä minä vielä teen) ja lasten kanssa juteltiin siitä, miten voi päästä juttuaiheeksi. Jos vaikka tekee jotain erityistä, esimerkiksi tietää paljon Hectorista. Illalla lämmitettiin italianpataa ja katsottiin lastenohjelmat kainaloikkain.

kaksysi7.jpg

 

Tiedän toistavani itseäni, kun kerron yhden vanhemman talouden hiertävimmäksi asiaksi henkisen yksinäisyyden lapsiin liittyvissä asioissa. Ei ollut sitä toista vierellä hihkumassa, kun kuopus oppi kävelemään, ei paijaamassa kun vatsatauti kaatoi patjalle tai turvaamassa kun esikoinen jännitti eskarin alkua. Saan ruokahuollon jotenkuten rullaamaan yksinkin, nimikoin kumisaappaat tarhaan ja luen iltasadut ilman itkuja, mutta monena hetkenä sitä on toivonut, että saisi jakaa juuri tämän tilanteen, tämän tunteen sellaisen toisen kanssa, joka pitäisi sitä myös tärkeänä.

Ja kyllä, lapsilla on toinenkin huoltaja, tokihan hänkin ottaa vastuuta. Kykenemme istumaan vierekkäin päiväkodin kevätjuhlassa ja vaihtamaan lasten kuulumiset WhatsAppissa, sairastupavastuissa vuorotellaan ja apua saa kun sitä vain osaa pyytää. Hän tietää kyllä miten juon kahvini, osaa huolestua kun on tarvetta ja onnittelee kun on aihetta.

Mutta kun se ei ole sama. Siksi tuoreimman ihmissuhteen, jo aika arkiseksi taipuneen treffailun yksi ihmeellisimmistä puolista on huomio siitä, että vierellä aina välillä on aikuinen, jonka kanssa voi jakaa lapsiin liittyviä iloja, itkuja, hupsuja juttuja tai sisäpiirin söpöilyjä. On niitä iltoja, kun lasten simahdettua voi kaivautua kainaloon ja kerrata luettuja unikirjoja tai ihan vaikka vaan sitä miten kukakin nukahti. On matkasuunnitelmia, joille ennustetaan Hector-yliannostusta ja aivan uusia mittasuhteita kolmevuotiaan en kekki mitään -mantralle. On yhteistä pohdintaa sopivista ulkoiluvaatteista tai spekulointia siitä, miten sipuli parhaiten piilotetaan mihinkin ruokaan. On lapsiin liittyviä asioita, jotka tuntuvat toisinaan yhteisemmiltä kuin paperilla sovittu huoltajuus. 

On myöskin ihminen, joka jaksaa kuunnella ja sanoa vastaan. Joka ostaa eväiksi kolme nakkicroissanttia eikä hermostu, vaikka koko takapenkki inhoaa nakkicroissantteja. Sellainen tyyppi, joka kolistelee keittiössä kun minä nukutan lapsia ja kuiskaa ei tää oo mitään erikoista, enää puuttuu krutongit(Teille yhä ytimessä eläville: yhteinen iltapala sohvalla post-bedtime on ihmeellistä! Pitäkää siitä kiinni.)  On mies, joka laittaa voileipien päälle persiljaa ja gin toniciin paljon limeä. Mies, jonka kanssa voi keinua Olavi Uusivirran keikalla ja seuraavana päivänä leikkipuistossa. Lämmin syli, varovaiset haaveet, pehmeät kädet jotka auttavat vaikka hajonneen piilolinssin pois silmästä (jos näytän vielä huomenna puoliksi itkeneeltä krapulakeijulta, tässä syy). Minulla on kärsimätön mieli, liikaa aikaa omille ajatuksille ja rakkaushattarassa hälvenevä realismi. 

Kuinka voisin saada kaiken, kysyin muutama hetki sitten. Syksy saa, ehkä minäkin? Enemmän haikailun sijaan pitäisi kuitenkin aina hetkittäin pysähtyä ja katsoa sitä, mitä jo on. Se voi piileskellä siivotussa kodissa, palkkakuitissa tai somessa sykkivissä sydämissä. Poskea silittävässä tyttäressä tai pojassa, joka perjantaina kantaa pakastepizzan kaupasta kotiin ja pitelee hissin ovea ”kun sinulla on niin painavat ostokset”. Sen voi haistaa juoksulenkin jälkeen hikisellä jumppamatolla, tuntea iholla yön hämärässä tai maistaa huulilla eteisessä. Tulevaisuuden toiveiden ja menneisyyden murheiden väliin mahtuu kliseillä kuorrutettua hetkeen tarttumista, koko kehossa tuntuvaa kiitollisuutta ja pienistä muruista muovautuvaa onnea. 

Suhteet Oma elämä

Lomasuunnittelemattomuuksia

Tein hetki sitten havainnon. Parhaiksi päiviksi päätyvät yleensä ne, jolloin tapahtuu kivoja asioita ilman suuria suunnitelmia. Se taitaa olla tämä maaginen kolmenkymmenen vuoden rajapyykki, jonka ylitettyään ihminen alkaa yks kaks tehdä näinkin älyllisiä havaintoja. Tasapainon vuoksi tuon samaisen rajapyykin tällä puolen majailee myös ruhon rapautuminen (todistaa nimimerkki Kyhmystruuma ja kourallinen ylimääräistä vyötäisillä vm. -85), itsensä pateettinen löytäminen ja yhtäkkinen kiinnostus Kaija Koon musiikkia kohtaan.

kesajalat2016.jpg

Kun lähipiiri ennen juhannusta kyseli kesälomasuunnitelmia, osasin nimetä vain yhden väkisin vapaaksi väännetyn aikuisviikonlopun (”mennään ehkä Hankoon, tai jonnekin”) ja huokailla lasten kanssa kolmistaan vietettävien heinäpäivien massiivista määrä. Että kaipa me käydään vaan puistossa ja rannalla ja syödään jäätelöä?

Käytiin me puistoissa. Ja rannoilla. Jäätelöä on syöty esikoisen mielestä jo ihan hirveesti ja ihan liikaa. Ollaan päädytty myös kolme kertaa kesäteatteriin, nähty Tatu, Patu, Maltti ja Valttikin. Ollaan tehty taikahiekasta piimäjuustoa Koiramäessä ja ihmetelty huikeita liukumäkiä Kirjurinluodolla. Lapset ovat nelistäneet serkkujen kanssa mummilan pihamaalla ja hakeneet lisää leikkiseuraa naapurista. Ollaan harjoiteltu pyöräilyä ja paikattu polvia, poimittu mustikoita ja kiivetty näkötorniin vasta munkin jälkeen. Ollaan ihmetelty ihmistaidetta ja muumitaidetta, kastuttu Tukkijoessa ja ukkossateessa.

Hienointa on se, että kaikki kesämenot ovat tapahtuneet enemmän tai vähemmän hetken mielijohteesta. Ilman kalenterimerkintöjä tai aikataulupaineita, vailla puolen vuoden kauhalla ammennettuja ennakko-odotuksia ja suorituspaineita.

Me aikuiset halusimme aamulla lähteä taidenäyttelyyn, ja siitä kehkeytyikin ihan oikea huvipuistopäivä. Ollaanko me nyt siis käyty Särkänniemessä? kyselivät lapset illalla, kun muistelimme possujunaa ja viisikkomme tukkiajelua. 

Kutsuin siskoni ja lasten serkkutytön Tampereelle päivän varoitusajalla, ja niin vain suoritimme parin päivän aikana sekä Koiramäen että Pyynikin uimarannan, kesäteatterin ja sokerimunkit. 

Lähdimme eväs- ja pallokaupan kautta kesäretkelle Arboretumiin, päädyimme kummitädin luokse syömään kiinalaista ja vaihtamaan kuulumisia kaikessa rauhassa. Kotiin käveltiin valoisassa illassa kaupungin läpi, tuntui oikein hyvältä.

Se kauan sitten varattu ja valtaisilla rakkausodotuksilla kuorrutettu parisuhdeviikonloppukin eteni ex temporesti yhden majoitusvarauksen taktiikalla. Tanssimme Turussa hipsterimeressä, seilasimme saaristossa, joimme yhdet aamukahvit Naantalissa ja söimme toisen päivällisen Uudessakaupungissa. Nukuimme laivassa Aurajoen aalloilla ja purjeveneen punkassa piskuisen Iniön satamassa. Katsottiin lähes joka ilta yksi jakso How to get away with murderia. Ehkä päädyn sinne Hankoon sitten joskus toiste.

kesajalat2.jpg

Tällä viikolla olikin sitten havaittavissa hienoinen lomaväsähdys. Lapset mankuivat kaveria, kyläilyä, karkkia ja Hectoria, kiukuttelivat yhdessä ja erikseen. Leikkipuistossa tuli kuuma, uimarannalla alkoi sataa. Sitten soitin äidilleni, pakkasin laukun, ostin junaliput ja matkasimme maalle. Hylkäsin jälkikasvun, pyöräilin rannalle, käristin selkää ja kahlasin toisen lomakirjani loppuun. Grillasin koko komppanialle, kaadoin mehua naapurinkin lapselle, loikoilin saunan lauteella ja söin kolme suklaakeksiä aamukahvin kanssa. Kohtasin kirjastossa ala-asteen opettajani, luin uutiset Maaseudun Tulevaisuudesta (ihan samaa sarjaa on senkin tekstaripalsta) ja leivoin kuopuksen kanssa mustikkapiiraita.

Nyt viedään lomani viimeistä viikonloppua. Loppua kohden suunnitelmallisuus-minä alkaa selvästi nostaa päätään ja tänään haluaisin sitä tätä ja tuota, huomenna taas seuraavat kolme asiaa. Työminäni puolestaan pysyttelee visusti piilossa, ja maanantaina alkavan jauheliha-arjen ajattelun olen autuaasti lykännyt viimeiseen iltaan. Pitäisikö tässä olla nimikoimassa, pakastamassa, kauppareissulla ja kellottamassa tulevaa syksyä? Yhtään ei huvittaisi.

Josko sitä vain ottaisi vielä nämä viimeisetkin lomapäivät yksi kerrallaan. Tuleehan niitä taas lisää, päiviä, kesiä, lomiakin kai.

 

PS. Jos ei lomailuani muusta huomaa, niin jotain voi päätellä käsivarsien pisamamäärästä, jalkapöytien hämmentävistä päivetysrajoista ja ulkoruokailubudjetin muhkeasta paisumisesta. Massiivinen ja täysin epärealistinen, loppuvuoden kestävä herkkulakko alkaakin sitten heti maanantaina!

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään