Tulevat, olevat, menneet

Hei siellä.

Blogi on ollut räikeämmin paitsiossa kuin Birgir Bjarnason ja täysin suunnittelematon postaustauko venähti lähes kahden kuukauden mittaiseksi. Virtuaalihiljaisuuden taustalla ei ole terveyshuolia, perhepiirin pimeitä kuulumisia tai itsensä etsimistä, ei edes someähkyä tai vihersmoothievälipalojen ja brunnereiden väliin sijoittuvaa meta-ahdistusta blogin tyylistä, tarkoituksesta tai täytteestä. En nyt vain kirjoittanut hetkeen mitään muuta kuin työpapereita, heippalappuja ja synttärikortteja – kiitos ja anteeksi teille jotka (vau!) kaipailitte.

kukatjakatu2.jpg

Kuten vuoden tauon jälkeen tavatun vanhan ystävän kanssa, tuntuu nyt oikealta kertoa viimeisimmät ja tärkeimmät kuulumiset. Ja ehkä vähän niitä turhempiakin. Nimittäin: minulle kuuluu hyviä asioita. Ja se jos mikä on aika hieno huomio. 

Aloitetaan iholta. Kilpirauhasarvot ovat kohdallaan, voin mainiosti, dekolteen dramaattinen arpikin tuntuu jo melkein omalta. Muuten fyysinen kuntoni on hävettävän huonolla tolalla, odotan kai edelleen jokakeväistä lenkki-innostusta ja vuoden ensimmäisen puolikkaan jumppakertojen hinnat liikkuvat naurettavissa sfääreissä. Kävin minä tuossa kerran puistojoogassa, muuten olen harrastanut lähinnä seksiä.

Syynä ja seurauksena viimeisimmälle ovat sydämenkuvat silmissä ja ihana rakastunut olotila. Tänäkin aamuna koetin ottaa nukkuvasta miehestä kuvan todisteeksi, jotta uskoisin että ensitreffeillä mutteripannuni huomioinut henkilö (jaa sanoiko joku ettei tuntematonta Tinder-deittiä kannata päästää ensitapaamisella kotiinsa iltateelle?) ostaa nyt töistä tullessaan kahvia jääkaappiini, suukottaa silloinkin kun ympärillä pyörii epämääräinen määrä lapsia ja halaa yövuoron jälkeen kunnes minun on lähdettävä töihin.

Niin, työt! Uudessa työsopimuksessani lukee maaginen sana toistaiseksi, ja alani ja maailmantalouden tilojen vastaisesti sain vakituisen työpaikan. Tajusin vasta läheisten onnitteluista, että tämä lienee ihan oikeasti melkoisen muikea saavutus. Naiseudestani huolimatta osasin myös neuvotella sekä työajan ja palkan suorastaan suloiselle tasolle. Ja nyt tietysti sekoan ja hankin vähintään asuntolainan, farmariauton sekä yllätysvauvan.

No, pankki tuskin minuun vielä ihan luottaa, mutta kummallisen muuttokuumeen olen saanut kehiteltyä. Plärään päivät pitkät vapaita asuntoja, kävin jo paria katsomassakin, mutta tuskin vaihdan majapaikkaa ellei jokin oikein himottavaksi hiottu timantti tule vastaan. Haaveissani on pieni piha, tai edes puistokaistale ulko-oven vierustalla ja esikoisen tulevan koulumatkan kannalta optimaalinen sijainti. Mutta en minä tästä kotipesästä kovin helposti luovu, vaikka vaihtelunhalu pitääkin Vuokraoven asuntohaun selatuimmissa sivustoissa.

Entäpä sitten esikoinen, eskarilainen, nyt jo kuusivuotias. Hän lukee aamusta iltaan, kikattaa ilman etuhampaita pierujutuille ja opettelee hallitsemaan uutta polkupyöräänsä. Pikkusisko viilettää edellä omalla potkupyörällään, hurmaa hymyllään koko huoneen ja rakastaa pinkkejä prinsessajuttuja. Lapset pomppivat tasajalkaa ilosta kun päiväkoti sulki ovensa kesätauon ajaksi ja lomalomaloma alkoi. Koko heinäkuun elämmekin sitten kuin pellossa. Omaa lomani on takana viikon verran, ja päiviin on mahtunut suloisia hetkiä, retkiä Viikinsaareen ja Reposaareen, jäätelöä auringossa ja kirjastohengailua sateella, kotiäitielämää muistuttavaa kaverikyläilyä, täyteen pakattua takapenkkiä ja siskonpetiin kannettuja nukkuvia lapsia, lounassushia, iltapalanakkeja, päiväkahveja ja take away -thairuokaa. Aika paljon myös kiukuttelua, komentelua ja äiti en kekki mitään tekemittä.

kukatjakatu1.jpg

Silloin kun en osaa kuvata muuta, käännän kameran kohti kukkia. Tai tarkennan hieman ohi, kolmenkympin kriisiä potevalle kadulle.

Saattoi tuolle bloggaustauolle nimittäin olla jokin ihan oikea syykin. Olin keväällä vähän liian kuormittunut, pää ei osannut olla kaikissa tarvittavissa paikoissa eikä kaulankatkaisu ainakaan helpottanut tilannetta. Nyt olen selvittänyt arjen palasia, osaan ehkä paremmin keskittyä olennaiseen ja tunnustaa omat voimavarani. Vaikka kesä on lomalomaloman ansiosta vielä aivan kesken, katson jo kohti syksyä aika toiveikkain ja valoisin silmin. Tiedossa on työhaasteita, mutta myös varmuutta ja selkeyttä, draivia ja dynamiikkaa niin kuin nyt it-kuplassa kuuluu ollakin. Työpäivän jälkeen minulla on toivottavasti innokas esikoululainen ja päiväkodista edelleen kotiin tanssahteleva kolmevuotias. Mistäänhän en mitään tiedä, mutta toivon niin, että vielä pimenevinä iltoinakin saan käpertyä lämpimään kainaloon ja purkaa päiväni kuunteleville korville. Ehkä viisipaikkaisen laina-auton täyttävä laumamme lähenee vielä hiukan. Ja ehkä lenkki-innostus onkin siirtynyt syksyyn, ehkä jumppaan trikooni puhki jälleen marraskuussa?

 

Juuri nyt pojat potkivat palloa televisiossa, jälkikasvu kuorsaa kerrossängyssä ja lokit kivahtelevat avoimen ikkunan takana. Silmissä on väsymys – kuopus heräsi vähän turhan aikaisin huhuilemaan onko nyt aaaamu – ja vatsa kaipailee iltapalaa. Haaveilen omasta saunasta ja pihakoivusta, Porista, politiikasta ja jazzista, kylmästä kolasta ja pienestä hetkestä vailla vastuuta. Ja siitä, että hyvä olo olisi tätä hetkeä seuraavissakin.

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään

Äideistä parhain mä oon

Tänään liput liehuivat ja aurinko porotti äitien kunniaksi. Minunkin.

Heräsin aamulla ensimmäisenä, päivä oli valoisa jo ennen seitsemää ja sain odotella tovin kerrossängyn kahinaa. Esikoinen kertoi nähneensä muumiunia, kuopus tuli kanssani rullaamaan croissantteja ja maalasi ne maidolla ennen paistamista. Katoin pöydän kauniiksi, keitin mutterikahvin ja muistutin olohuoneessa odottaneesta lahjakassista. Vain hivenen yllättyneenä otin vastaan päiväkodissa kasvatetut herneenversot (ja samassa paikassa versonneet kohteliaat lapset), itse piirretyt kortit ja päivään sopivat toivotukset. Halasin lapsiani ja kerroin, että on hienoa olla juuri heidän äiti.

 

Olen huvittavan lukkiutunut arkikäytänteisiin, jotka ovat syntyneet kevättalvella kolme vuotta sitten. Aikana, jolloin opettelin yhden vanhemman perheen perusteita ja kasasin pienistä palasista toimivan todellisuuden. Edelleen ajoitan ruokakauppareissut ja roskienviennit lapsivapaisiin iltoihin, yhä vain jätän suihkussakäynnin kohtaan kun lapset ovat nukahtaneet. Sentään viikonloppuisin osaan peseytyä myös aamupäivisin, ja voin vallan mainiosti lorotella kuudenkympin vesilaskulleni vastinetta vaikka puoli tuntia, ennen kuin joku tulee kylpyhuoneen ovelle kyselemään mitä tää teet tai marisemaan kun toinen sanoi tyhmäksi. Vielä joskus varsin tähdellinen osa henkilökohtaista hygieniaa vaati kalenterimerkinnän, muumivideon ja sitterin tai sen aikaikkunan, joka nökötti viimeisen nukahtamisen ja ensimmäisen yöheräämisen välissä. Toki en edelleenkään pääse lenkille tai leffaan lasten ollessa kotona, mutta moni asia on mahdollistunut lasten kasvettua ulos vauvakuplasta ja taaperotodellisuudesta.

Pikkuhiljaa olen päästänyt irti rutiiniorjuudesta, osaan jättää toisen lämpimän ruoan laittamatta jos sellaista ei tarvita ja lähteä vapaapäivänä ulkoilemaan vasta lounaan jälkeen. Enää ei ole kellontarkkoja ruoka-aikoja, ei pakottavia päiväunia. Tänään kuitenkin pidin perinteistä kiinni ja kipitimme leikkipuistoon jo aamupäivällä. Matkalla haimme pillimehut pienille ja jääkahvin minulle. Tiskin takana oltiin samaa mieltä siitä, että äitienpäivänä sankari on ansainnut suklaasiirappia latteensa.

DSC_1954.JPG

Huomaan yhä useammin, pienemmissä ja suuremmissa tilanteissa, kuinka isoiksi lapseni ovat kasvaneet. Kun jokunen viikko sitten äititapaamisessa naureskeltiin kuinka kerrankin saa syödä lounaan rauhassa, tajusin olleeni varsin etuoikeutettu lämpimän aterian nautiskelija jo aika pitkään. Kahvini jäähtyy vain, koska unohdun kiristelemään hampaita Aamulehden tekstaripalstalle tai päivittämään aamiaiskuvaa Instagramiin. Enää lähtemiset, jäämiset, kulkemiset tai pukemiset eivät ole hikikarpaloita ja nielaistuja kirosanoja vaativia suoritteita, vaan verbaalisin kehotuksin toteutuvia, sangen tavallisia asioita. No on meillä toki aina joku hanska hukassa ja vähintään yhden naisen asukriisi eteisessä, mutta enää ei tarvitse miettiä pukemisjärjestystä tai käyttää vaatteidenvaihtoon penkkiä. Eikä muuten tarvita jäähypenkkiäkään.

Tuskin osaan vaatia kohta kuusivuotiaalta tarpeeksi taitavuutta kotitöissä ja hätkähdän, kun kolmevuotias piirtelee pääjalkaisista perheitä ja värittää kaikille hiukset. En ole hoksannut, että nuohan osaavat leikkiä keskenään piilosta ja sujauttaa pillit mehuihinsa. Viikko viikolta ja vuosi vuodelta hoivan määrä vähenee ja kasvatusvastuu kasvaa. Fyysinen läheisyyteni ei ole läheskään joka hetki välttämätöntä (edes aina öisin, huraa!), henkinen puoli on kovemmin koetuksella. Kuinka asettaa tarpeeksi rajoja ja antaa sopivasti vapautta, kuinka luoda uskoa itseen ja vahvistaa luonnetta, kuinka kestää viiltävän älykkään uhmailijan tuittuilut ja kohdella sisaruksia tasapuolisesti muttei tasapäistäen. Oppimassa kai tässä ollaan, vanhempanakin.

 

Monessa perheessä on tänään hemmoteltu äitiä, valmistettu kuiskutellen sänkyyn kannettavaa brunssia keittiössä ja lahjottu rakasta. Minulle äitienpäivässä on aina pieni murunen melankoliaa: olisi hienoa kokea tänä päivänä ihan erityistä perheen arvostusta, kenties saada ruusu kumppanilta. Yhden vanhemman kodissa sitä saa itse kasata kakkunsa ja taputtaa omaa olkaansa hyvin vedetyn vuoden kunniaksi. Pieneen ylpeään päähäni painan myös ne hetket, kun päiväkodin portilla kehutaan lapsiani niin ihaniksi tai kun oma äitini huomauttaa että kylhää niist näkee et hyvin on hoidettu. Ja niin vain auttaa tässäkin asiassa aika: tänään minulle poimittiin pienin kätösin voikukkia jalkakäytävän reunalta ja aamiaisella sain kuulla kuinka ihanasti aina laitan ruoan pöytään. Puhelimitse sain hyvän äitienpäivän toivotuksen niin poikaystävältä kuin lasten isältä. Ehkä jo ensi vuonna jälkikasvun saa valjastettua kahvinkeittoon, kenties joskus kuulen kiitoksen tärkeimmistä suista.

Iltapäivällä lekottelin kuumalla parvekkeella, lapset puhaltelivat saippuakuplia ja olo olikin oikeastaan aika onnellinen. Tästä päivästä puuttuivat kiukkukohtaukset, riittämättömyys tai raastaviin riitoihin päätyvä sisarusrakkaus. Pyörittelin päivälliseksi lihapullia, kannustimme kotikatsomossa Pyrintöä ja pidimme kolmen kappaleen mittaisen minidiskon ennen iltatoimia. Sillä yksi on edelleen pyhä, ja se on the iltatoimet. Ihan lähes aina täsmälleen samalla kaavalla, tietyt askeleet ennalta määrätyssä rytmissä. Pesut, pyjamat, iltapalalla kerro tästä päivästä ja kuluneiden tuntien kertaus. Hammaspesut, iltapisut, unikavereiden ja kirjojen valinta ja kaksi iltasatua vakiintuneissa paikoissa. Sitten peittelyt, pusut ja hyvää yötä. (Ja kesäerikoisena tietysti täällä on niin kuuma, en halua peittoa, äiti mulla on pikkuten jano, niin mullakin, täällä on niin kuuma, miksi minun nimeksi ei annettu Jansson?)

DSC_1964.JPG

Ja kun lastenhuone vaimenee, minä huokaisen ja pesen päivän pölyt, päänsäryt ja pettymykset pois suihkussa (…) – ja juuri tänään otan vielä yhden palan mansikkakakkua. Annan itselleni luvan liikuttua ja kohotan kraanavesimaljan äitiydelle. Onnistumisille, armollisuudelle ja ennen kaikkea rakkaudelle.

Suhteet Oma elämä Vanhemmuus Uutiset ja yhteiskunta