Viis kautta viis

Huomasitteko? Talvi on taitettu, kevät kolkuttelee räystäitä ja auringonsäteet lämmittävät toppatakkikansaa. Valon määrä ei lisäänny vaivihkaa, vaan hätkähdyttää sekä aikaisina aamuina että niinä päivinä, kun askeleet vievät puoli viideltä puolijuoksua päiväkodin portille. Kun kalenteri kääntyi maaliskuuhun, viisivuotias totesi että nyt on kevät, eikä ottanut kuuluviin vastaväitteitä tai aikuismaista mutinaa ikkunan takana lymyävistä lumikasoista ja visusti pakkasen puolelle laskeutuneesta lämpömittarista.

Tässä kohtaa vuotta kuuluu havahtua. Ei pelkästään siihen, että kodinsisustus on jämähtänyt talvihorrokseen, ikkunat ovat likaiset ja lattioita voisi joskus silittää mopillakin. Eikä vain tähän todellisuuteen, jossa garderoobista käytössä on vain alaluokka helpot ja lämpimät, keho on kuositon ja iho kalpea, jossa hiuksista paistaa patterilämmitys ja pipokauden pakotus.

Nyt on myös aika huomata, kuinka pimeimmät talvikuukaudet on talsittu läpi, kuinka kuoleman kuukausi on jälleen kerran ollut parempi kuin olisi etukäteen voinut kuvitella, kuinka joulusta ei tullut stressiä vaan mukava muisto, kuinka uuden vuoden ensimmäiset viikot menivät vauhdilla, tunteella, uskomattoman hienoilla kokemuksilla. Helmikuu oli nimensä veroinen: sain olla Brysselissä, telkkarissa, uuden yrityksen perustuksissa, rakastuneena kainalossa. Sain asioita, jotka pienessä päässä tuntuvat aika isoilta.

IMG_0696.JPG

Joskus mietin, olenko liikaakin kultaisen keskitien kulkija ja kohtuudella kaikkea. Pitäisikö olla enemmän sitä tai superisti tätä, hullaantua harrastukseen tai uhrautua äitiyteen. Olla jonkun sortin addikti, fanaatikko tahi holisti, perustasoon tyytymätön parempaan pyrkijä. Pitäisikö pystyä olemaan sillä lailla ehdoton, että osaisi tykittää mielipiteensä mustana tai valkeana eikä valitsisi aina vain harmaata villatakkia turvaneuleekseen.

Väitän sitten kuitenkin, että juuri kultainen keskikaista pitää ihmisen onnellisena. Kun ei kurkota kaikessa kuuhun, ei pudotus tikapuilta tunnu niin pahalta ja parikin ylimääräistä askelmaa tekevät erityisen iloiseksi. Minä en noudata tiettyä ruokavaliota vaan syön salaattia ja suklaata silloin kun tekee mieli. En treenaa tavoitteena kesä- tai kisakunto, vaan käyn tamperelaisittain jumpalla ja pyrin pitämään farkkuni istuvina. En ole kotiäiti tai uraäiti, olen vain hyvä äiti ja tykkään työstäni. Ehkä näin pysyy tyytyväisempänä ja hyväksyy kaiken muun lisäksi itsensäkin helpommin.

 

Riittävän hyvän ei tarvitse olla vähempään tyytymistä. Kaikkea ei tarvitse arvottaa, yhden onnen hetken ei kuulu olla edellistä ihmeellisempi. Kolmen tähden arkea ei tarvitse ironisoida alisuorittamiseksi eikä toisaalta ylistää ihmeelliseksi.  Omassa elossani olen huomannut, kuinka toiselle tavallinen saattaa olla itselle superia – ja päinvastoin. Jollekin lauantaipäivä lastenelokuvissa ja kahden aikuisen kaitsema kreiseily hampurilaisravintolassa on normia, tavista, ehkä tuskaakin. Minulle se on mahtava menestys! Joku kertoo kadehtivansa vapaailtojani, ja itse en osaa edes sanoittaa sitä tunnetta, joka syntyy kun katsoo lattialle jäänyttä junarataa ja tietää ettei siihen kosketa kolmeen päivään. Kun joku valittaa, ettei lapsiarjen väsyttämissä illoissa jaksa muuta kuin jakaa iltapalan puolisonsa kanssa sohvalla, tuijotan tiukasti ja käsken pitämään juuri siitä kiinni.

Sunnuntaiaamuna olisin halunnut pistää pulloon sen hetken, kun sain heräillä syleilyssä ja kaksin kuunnella oven takana, lastenhuoneen lattialla kolmen patjan siskonpedissä alkanutta höpötystä. Mennään herättämään sinun isi ja minun äiti on nyt lause, jota muistellessa useampikin osallinen hymyilee.

 

Tiedän, miten kliseistä on nauttia hetkestä ja olla kiitollinen pienestä hyvästä. Mutta: siihen minä haluan olla koukussa. Siten syntyy viiden tähden sekunteja, niitä jotka tekevät viikoista ja vuosista kriitikon valintoja.

Suhteet Rakkaus

Suunnitelma: hankala tilanne

Toivoinko viimeksi, että viikot vähän hidastuisivat? Huutoni kuultiin ja flunssa tuli taloon. Alkuviikko oli yhtä niistämistä, työreissujen delegointia, multitaskaamista ja poissaoloa sieltä sun täältä. Onneksi oikoluin seuraavana päivänä sen uutiskirjeen, jota kirjoitin samalla kun pelasin muumimuistipeliä kiukkuisen kolmevuotiaan kanssa. Vieläkin kuopus sanoo olevansa pikkuten kipeä, oma pää on puolittain tukossa ja korvatkin lukossa.

IMG_8337.JPG

Jokin on kuitenkin elämässä hienosti, kun edes tunnelmaa ja työtahtia kiristävä sairastelu ei pääse fiiliksiä pilaamaan. Tämäkin viikko näyttää kääntyneen vahvasti plussan puolelle: sain töissä aikaiseksi ainakin joitakin asioita, lasten kanssa ollaan iltadiskoiltu Liemisen tahdissa ja olen päässyt viettämään arvokasta aikaa ystävien kanssa. Tinder-deiteistä parisuhteeksi päätynyt juttu on edelleen yhtä huumaa ja hymyilyä, vuoroin vieraissa toiselle tehdyt aamupalaleivät koristellaan persiljalla ja raitapeiton alla hakeudutaan niin lähelle nukkumaan kuin vain voi.

Myös terveysrintamalla kuljen kohti valoa – enkä siinä synkemmässä merkityksessä. Kalenteriin on merkitty tuumaustreffit kirurgin kanssa, eikä sinänsä vaarattomaksi tuomittu kaulamöykky enää paina ajatuksia niin paljoa. Toisen, naisellisemman kehon osan terveystarkastuksesta sen sijaan sain kotiinviemisiksi paitsi puhtaat paperit, myös diagnoosin hankala tilanne ja lausahduksen ”sinut on luotu lisääntymään”  – joka ei juuri tässä elämäntilanteessa varsinaisesti ilahduta. Täällä Lilyssä on viime aikoina tullut vastaan yksi jos toinenkin ehkäisyaiheinen kirjoitus, melkoinen päänvaiva kyllä tuokin. Yksi menee pillereistä sekaisin, toinen kärsii kuparihärpäkkeen takia kuukausittain työkyvyttömäksi korventavista kivuista. Itselläni on nyt virallinen vapaus jättää kahvinkeiton lisäksi jälkeläispolitiikka miespuolisen osallistujan huoleksi, kun maksa ei kestä hormoneja eikä kohtuun sovi kierukka.

 

Olen aiemmin lääkäreiden saneluista saanut lukea olevani hoikkarakenteinen, perusterve ja (vähänpä tietävät) asiallinen nainen. Nyt on mustana valkoisella myös isomman luokan aforismi, suunnitelma: hankala tilanne. Vaikka taisikin viitata vain tiettyyn elämäni osa-alueeseen, otan tämän naistentautien erikoisosaajan muotoilun kaikenkattavana tulevaisuuskuvana. Elon arvaamattomuudestahan olen saanut opin jos toisenkin, ja suunnitelmien tekoon en tahdo enää kovin vahvasti uskoa.

(Vaikkakin tutkimus-sellaista pitäisi lähes tyhjästä taikoa juuri tälläkin hetkellä!)

 

Omat kalenterini saan juuri ja juuri ulotettua kuukauden päähän, kesäsuunnitelmat tuntuvat kovin kaukaisilta ja viiden vuoden päähän en tohdi tutkailla lainkaan. Ehkä kannattaisi kulkea kvartaali kerrallaan eteenpäin kuin korporaatiossa konsanaan. Toki perheellisen täytyy aina vähän pitää tuleva lähempänä tätä hetkeä, eikä voi vallan heittäytyä carpediemin kouriin: pitää muistaa ensi viikon jumppavuoro päiväkodissa, varata neuvola ainakin kerran vuodessa, pohtia lapsen koulupolun kulkua ja varmistaa että maitoa on kaapissa vielä huomiseksikin.

Oikeastihan olen aika haka nimenomaan suunnittelussa. Voin mielessäni maalailla ties mitä haavekuvia, järkeillä elämää eteenpäin ja laatia listoja suursiivouksista ja urakehityksestä. Toteuttamispuoli sitten tahtookin ontua, joko omat koivet eivät kanna kaikkeen tai joku kampittaa matkalla. Tai sitten tulee tyyppi, ottaa kädestä kiinni ja ohjaakin aivan toiseen suuntaan. Ja vaikka liikoja, lukkoonlyötyjä suunnitelmia koetan välttää, unelmointia en lopeta lainkaan. Tarpeen vaatiessa olen kyllä tehokas, ja nyt tekisi mieli saada aikaan jotain aika hienoa.

Mutta miten tärkeä onkaan se tunne, että kokee tyytyväisyyttä itseensä ja elämäänsä. Että tykkää siitä mitä on, mitä tekee ja miltä tuntuu. Kai siihen varsin vahvasti vaikuttaa toisen kasvoilla näkyvä hymy tai korvaan supatetut kauniit sanat, mutta suurimmat hyväksynnän tunteet pitäisi löytää oman pään sisältä. Kun joku puhuu nuorten naisten huijarisyndroomasta, paasaa paskamutsiudesta tai vähättelee omaa osaamistaan, tekisi mieli melkein läpsiä. On ihan ok kelvata itselleen!

Ja seuraavan kerran kun joku sanoo minun olevan sitä taikka tätä, lainaan viisasta lääkäriä ja lausun se ei ole mikään vika, se on mun ominaisuus (enkä todellakaan kerro, mihin ruumiintoimintoon hän tuolla viittasi).

Suhteet Oma elämä Terveys Opiskelu