Kuvat kertovat enemmän kuin kolme sanaa

Aina vuodenajan vaihtuessa olisi hyvä summata kulunut neljännes. Listata löydetyt ihmiset ja menetetyt mahdollisuudet, kirjata ylös kiitollisuudet ja täyttyneet toiveet, tärkeimmät hetket ja ne muistot, joiden toivoisi pysyvän aina. Yleensä ei tarvitse edes kertoa sitä, mikä muistuu muusta mieleen muutenkin.

Nyt viimeistään voi sanoa kevään tulleen, kun eteiseen on raivattu tilaa keveämmille takeille ja illalla lasten nukahdettua tulvii ikkunoista vielä hetken valoa. Ensimmäiset kevätkukat kurottavat varovasti kylmästä maasta, katupöly tarttuu keuhkoihin ja parsa saa ihmiset sekaisin. Kevättä on kehossa, se puskee ihon alta, saa sormet syyhyämään ja pistää päänkin pyörälle.

Tänään tartuin pitkästä aikaa kameraan ilman sen suurempaa syytä tai ajatusta. Kevät tekee valollaan kuvaamisenkin helpommaksi, keveämmäksi. Tiirasin etsimeen ja tähtäsin kohti kodin eri kulmia. Kokeilin, mitä muistoja kuviin tallentuisi juuri tämän sunnuntain iltana. Mitä kaikkea juuri tämän hetken ympärille kietoutuu – ilman stailaamista tai silottelua, rajauksia tai retusointia.

IMG_0763.JPG

IMG_0806.JPG

IMG_0850.JPG

IMG_0789.JPG

IMG_0797.JPG

IMG_0800.JPG

IMG_0854.JPG

IMG_0803.JPG

IMG_0857.JPG

IMG_0858.JPG

 

IMG_0834.JPG

 

Tämä koti kertoo. Kolmevuotiaasta kuopuksesta, joka tanssii ja laulaa taatte JÄÄ, haluaa hiuksiinsa kolme lettiä ja päälleen eri mekon joka toinen tunti. Viisivuotiaasta isoveljestä, joka unohtelee muumikirjojaan kaikkialle, täyttää talon kertomuksillaan ja löytää Spotifysta suomiräpin härskeimmät sanoitukset.

Se kertoo äidistä, joka verhoaa ikkunansa Marimekolla muttei pese niitä koskaan. Asiantuntijasta, joka haluaa asua uudessa mustavalkeassa mekossaan ainakin tämän kevään. Naisesta, joka on saanut raitalakanoihinsa uuden ihmisen ja hymylleen, onnelleen, rakastumiselleen ihan uudet mittasuhteet.

Se kertoo arjesta, jossa pestään viisi paria My little pony -sukkia ja kriiseillään, kun ei enää löydykään kuudetta. Elämästä, jossa pyykkitelineelle mahtuu myös miesten osastolta ostettu t-paita ja bonuslapsen kukkamekko. Perheidenyhdistämispolitiikasta, johon kuuluvat hurmaavat pullakahvit leikkipuiston laidalla ja huolen tuova yllätysoksennus villamatolla (siksi hieman karumpi olohuoneen tekstiiliosasto, jos mietitte).

Se kertoo ajasta, jossa kerrossängyn kaksikko uinuu läpi yön ja leikkii läpi päivän, kuin olisivat odottaneet toisiaan aina. Vauhdilla viilettävistä viikoista ja vuosista. Pieneksi jääneitä vaatteitakin saa vain siirtää laatikosta toiseen.

Keittiö se vasta kertookin. Emäntänsä suurpiirteisyydestä ja suursiivouskynnyksen jatkuvasta kohoamisesta. Kaaoksesta. Kuolonkorjuuta odottava viherkasvi, puoliksisyödyt banaanit, lääkärin määräämät lisäkalkit, maksetut laskut ja lukemattomina huojuvat kiireisten aamujen lehdet. Taloudessa vieraillut mies, joka keittää kahvin aina mutteripannulla. Iltapalalla ryystetyt muromaidot ja venytetyt hermot, päivän päätteeksi kolmistaan summatut plussat.

Tulppaanikauden viimeiset, viiden euron tarjouskimput sinnittelevät vielä ikkunalla. Ne halusivat aueta heti, kurkottivat kohti kevättä. Kauniina, hentoina, vahvoina, lähes läpikuultavina.

Valoviikot on riisuttu, antaa auringon vaan paistaa.

Suhteet Sisustus Rakkaus Lasten tyyli

Kuinka voisin saada kaiken

Ihminen on usein tyytyväinen vasta sitten kun. Eikä sitä kohtaa koskaan tule.

Jos tekee paljon töitä, voi saada paljon rahaa, jota ei ehdi käyttää. Haaveilee vapaasta hetkestä ja vastuuttomasta ajasta, tienaa viikossa yhden lomamatkan jonka käyttää ylikuumenevien odotusten viilentelyyn uima-altaalla.

Jos asuu yksin, kaipaa kaikuvien seiniensä sisälle seuralaista. Avioituneena tuskailee kompromissinkatkuista arkea ja haikailee sitä, kun oli vielä villi ja vapaa ja sai mennä ja tulla, vaikkei kukaan nytkään oikeasti ole kieltämässä, tavallaan.

Jos perheytyy ja saa lapsia, tekee elämälleen uusia tarkoituksia ja menettää samalla ne hetket, jolloin niitä ehtisi rauhassa yksin arvostaa. Vauvan kanssa odottaa, että se alkaisi kommunikoida, taaperon toivoisi joskus hiljenevän, teinistä yrittää nyhtää irti edes jonkin avaavan ajatuksen.

Vaan jos pelkää pettyvänsä, ei uskalla aloittaa onnistumistakaan.

Miten tämän kaiken sitten oikein kuuluisi edetä? Ei kukaan ole määritellyt ihmiselon normipolkua, ainakaan sellaista hyväksi havaittua ja tieteellä todistettua, täydelliseksi nimettyä. Jos kaiken aikaa odottaa seuraavaa askelta, saattaa huomaamattaan sivuuttaa juuri tällä kohdalla heiluttelevan hyvyyden.

tulppaanitjakannu.jpg

Pohdin jokunen tovi sitten seuralaiseni kanssa eronneiden elämiemme jakomielitautisuutta. On intensiivistä perhearkea, italianpatailtoja ja Pikku kakkosta sohvalla, kurahousuja ja vasu-keskusteluja. Sitten on treffi-iltoja, pitkiksi venyviä aamuja alastomina raitalakanoissa, käsi kädessä kaupungin kaduilla kulkemista ja suutelua keskellä Hämeensiltaa. Joskus tuntuu, ettei tässä ole mitään järkeä – ja joskus taas, että tämähän on aivan täydellistä. Best of both worlds ja täysin yliarvostetun ydinperhemallin kova haastaja.

Ystäväni kanssa keskustellessa tajusin, kuinka kauas olen kolmen vuoden aikana ajautunut normaalista neljän hengen perheajattelusta. Me vaan ollaan totuttu hoitamaan kaikki itse. Yhtenä iltana saavuin kotiin pitkän reissutyöpäivän jälkeen, ja joku, minun jälkeeni aamulla ovesta poistunut oli pedannut sängyn, pessyt tiskit ja kerännyt junaradan lattialta. Liikutuin itkuun asti – enkä kai teon suuruudesta, normaalia käytöstähän tuo lienee. Vaan koska joku oli huolehtinut minun asioistani, ehkä tehnyt niistä pikkiriikkiseltä osin meidän asioita, jättänyt tuoksunsa ja jälkensä kotiini.

Tänään ojensin kirurgille lomakkeen, jossa lähiomaiseni kohdalla lukee uusi nimi. Olisikohan tässä aikuisversio siitä, kun ostetaan sellainen halkaistava sydänkaulakoru?

 

En ole vielä löytänyt opaskirjaa, joka kertoisi kahden perheellisen ihmisen seurustelun ohjenuorat. Sen yhden parisuhteensa saa suorittaa perinteisellä kaavalla tapailusta seurusteluun, yhteenmuutosta maistrattiin ja synnytyssalista asuntolainaneuvotteluihin – seuraavissa on aina liikaa liikkuvia osia eikä mitään selkeää kaavaa. Tavattaisiinko joka toisen viikon torstai-iltana (jos minulla ei silloin satu olemaan lapsia) vai etsitäänkö yhteisiä hetkiä yövuoron ja työpäivän välistä, iltateeltä lastenhuoneen hiljenemisen jälkeen, sekoitetaanko pakat ja perheet, katsellaan laajentunutta lapsilaumaa ja kauhistellaan kuinka vauhdilla asiat etenevät ja mihinhän tämä menee. Eikä kukaan kerro!

Lauantaina, kun pilkoin sipulia viiden hengen lounasta varten, pähkäilin vapaaillan kilpailevia ohjelmavaihtoehtoja ja kysyin ääneen kuinkahan voisin saada kaiken? Se oli kuulemma hienosti esitetty toive. Ja ehkä se yhdelle illalle onkin hyvä tavoite (toteutuikin, melkein), muttei koko elämälle. Joku kohta aina prakaa, laahaa, haastaa tai on hukassa.

tulppaanit1.jpg

Floristiystäväni on opettanut, että tulppaanit pitää aina ostaa mahdollisimman nuppuisina. Olisikohan siksi, että silloin niistä ehtii nauttia mahdollisimman kauan? Ei siksi, että siten kimpullinen kukkisi täydellisesti juuri oikealla hetkellä.

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään