Mä en haluu kuolla tänä yönä

Kolme vuotta sitten seisoin kuopus käsivarrellani muuttolaatikoiden laidalla, jaottelin omaisuutta omiin ja toisen, murehdin menetettyä ja tuskailin tulevaa. Osan ajasta käytin palasiksi räjäytetyn ydinperheen perään itkeskelyyn, toisen törsäsin arjen uudenlaiseen asetteluun ja käytänteiden kääntelyyn. Ihan aidosti jännitin edessä olevaa elämää yhden vanhemman perheenä: kun oli tottunut kahden tasapuolisen aikuisen jakamaan lapsiarkeen, muuntuivat kauppareissut, roskienviennit ja iltatoimet kotitöistä haasteiksi. Ja pääsenkö ikinä edes suihkuun, kysyin ääneen.

Yksi ajatus hiipi (onneksi) mieleen vasta, kun arki triona keskustakolmiossa oli asettunut aloilleen. Entä jos minulle tapahtuisi jotakin, keskellä yötä? Sekoaminen, sairaskohtaus, jos vaikka tukehtuisin sängyssä imeskeltyyn salmiakkipastilliin? Kuka kutsuisi apua, kuka nostaisi vauvan pinnasängystä, kuka lohduttaisi kaksivuotiasta? Kuka alkaisi kaivata, ja koska?

Tuo on tietysti ajatus, jota ei kannata jatkaa kovin pitkälle. Tuskin olen ainoa öitä yksin lasten kanssa valvova viettävä, eikä turhanpäiväinen panikointi tai perusteeton pimeänpelko ainakaan tee unista yhtään parempia.

hem7.jpg

Löysin uudenvuodenaattona kaulastani kyhmyn, jonka syitä ja seurauksia nyt tutkitaan. Todennäköisimmin pala kurkussa on jotakin vaaratonta ja vähintäänkin hoidettavaa, mutta se on tuonut arkeen ja henkeen hieman ahdistusta ja poukkoilevia ajatuksia. Ei se nyt ihan syövältä tunnu, mutisi lääkäri, ja tarjosi sitten lapsilleni tarroja – minun teki mieli ehdottaa pistäytymistä vuorovaikutuskoulutuksessa.

Totesin tovi sitten toverilleni, että jos nyt tässä vielä jonkun syövän saisin, muuttuisin taatusti vielä nykyistäkin kiitollisemmaksi pienten asioiden arvostajaksi, sietämättömäksi sosiaalisen median paulocoelhoksi joka pudottelisi onnellisuuden murusiaan toisten tavallisen harmaaseen arkeen. Jos lapset ja ero toivat minusta esiin liikuttujan, tunteilijan ja hetkeen tarttujan, en edes uskalla arvata mitä sairastuminen saisi aikaan. No, kaiken tumman huumorin keskellä tietysti toivon, ettei syytä huoleen tai hoitoihin olisikaan.

Jo nyt yritän kuitenkin muistutella itselleni, mikä tässä elämässä kaikkein tärkeimmältä tuntuu. Kannattaako yhtä kirjotusvirhettä jäädä murehtimaan, ansaitseeko hankala asiakas kovin montaa ajatusta. Miksi ystävien tapaamista estää kiire, saako hikijumpan sijaan käydä vain metsässä kävelyllä. Yritän kaiken aikuismaisen ja vakavan keskellä pitää kiinni leppoisasta elämästä, kepeästä mielestä ja pienistä iloista. Koetan tallentaa lapsuusmuistoja mieleeni, en vain muistikortille. Ja kun jokin tuntuu hyvältä, annan sen tuntua. Toivon, etten miettisi hetken katoavaisuutta tai kyynistyisi ajattelemaan aina pahinta vaihtoehtoa. Enhän minä ensi viikosta tai vuodesta tiedä, ei kai kukaan.

Hetki sitten uskalsin tunnustaa rakastuneeni, se lienee riskeistä isoimpia.
(Ja nyt jos koskaan kannattaa deittailla sairaanhoitajaa.)

Suhteet Oma elämä Rakkaus Ajattelin tänään

28, 3, 52, 17

Olen aina pitänyt enemmän kirjaimista kuin numeroista. Olin kai jossain kohtaa elämääni matemaattisesti ihan kohtalaisen lahjakas, mutten ikinä saanut sellaisia kiksejä kertolaskuista tai piin likiarvosta kuin kauniista kielestä, yhdyssanavirheiden korjaamisesta tai onnistuneesta aakkostamisesta. Yhä vain odotan, koska lyhyen matematiikan laudatur osoittautuu hyödylliseksi, tai että elämässä tulee derivointitaidon kokoinen osaamisaukko eteen.

(Jos olisin nyt teini, todellakin hiostaisin ahteriani turhemmillakin matematiikan kursseilla, opettelisin ohjelmointitaidon, tuijottaisin ruudulla viliseviä numeroita typertymiseen asti sekä turvaisin itselleni toimeentulon ja vallankahvan vuosiksi eteenpäin.)

 

Minulla on tuskastuttavan huono nimimuisti, mutta numeroiden kanssa olen vielä onnettomampi. Vuosiluvut soljuvat pois päästäni hetkessä eikä ole toivoakaan, että oppisin yhdellä junalipun vilkaisulla istumapaikkani. Joitain äärimmäisen olennaisia kyllä muistan: ala-asteen englanninopettajan silloisen puhelinnumeron, lapsuudenystävän syntymäpäivän ja kaikkien tärkeimpien ensitreffien päivämäärät (mikä tietysti saa odottamaan tulppaaneja aivan turhaan, tiedetään).

Miten monia numeroita sitä päivittäin pyöritteleekään. Neljän sarja kaupan kassalla, viitonen tuntilistaan työpaikalla, kuusi minuuttia munakelloon, seitsemän oikein…no ehkei kuitenkaan. Aina välillä sitä alkaa laskea yhteen oman elämänsä yhtälöitä, tuntee sattuman valitsemissa numeroissa täsmällisiä tarkoituksia.

Teoriassahan en suostu näkemään numeroissa niiden kokoa suurempia merkityksiä, mutta silti olen valinnut lottoriviini rakkaimpien syntymäpäivät ja hääpäiväkseni sellaisen perjantain, josta tuli hienoin mahdollinen kaiverrus vihkisormukseen. Silti olen vähän hämilläni siitä, miten monia yhteensattumia erään jännän ihmisen ja oman elämäni numeroista löytyy. Ja silti tai juuri siksi hykertelen sille, että olen kokenut suurenmoisen synnytyksen salissa numero kolmetoista.

Väitän siis aina, etten ole tuumaakaan taikauskoinen, en luota kohtaloon tai haksahda yliluonnollisiin. Luen naistenlehden horoskooppisivun ihan vaan huumorimielessä (ja vietän sitten seuraavan viikon odotellen, koska se pitkä tumma tuntematon mies oikein tulee elämääni). Toimistolla työpöydässäni istuu harrastaja-astrologi, joka luki syntymähetkeni tähtikartasta tulevaisuuteni. Yritin olla oma kyyninen itseni, mutta en ihan onnistunut. Eihän siinä mitään järkeä ole, että ensiparkaisuni hetkellä planeettojen asennot jotenkin määrittelisivät elämääni, mutta ehkei siinä järkeä kuulu ollakaan. Jos tähdet kertovat, että voin menestyä, niin sittenhän minun kannattaa menestyä!

 

Viime vuoden viimeisenä näkemäni elokuva oli seniorisalaisuusdraama 45 vuotta, joka on saanut kriitikoilta viiden tähden arvosteluja. Elokuvassa parasta oli se keskustelu, jonka se sai käymään palatessamme kaupunkilomalta kotiin. Menneisyyksistä, paljastuksista, pettämisestä ja peloista. Oma uusin ihmissuhteeni on kestänyt pikemminkin 45 päivää, mutta aika montaa tunnetta on siinäkin jo mukana.

Tällä viikolla olen ilmoittanut viisivuotiaan esikouluun, viruttanut kolme putkiloa verta laboratoriossa (tai mistä minä tiedän kuinka monta, en kestä katsoa), käyttänyt kolminumeroisen summan kampaajalla ja saksinut itse kaksi kuontaloa lyhyemmäksi, näpytellyt kymmeniä numeroita laskutusohjelmaan, kattanut päivällispöytään viisi lautasta ja saanut sen seitsemän yöherätyksen jälkeen käpertyä yhteen lämpimään kainaloon. Olen aivan hukassa kalenterin kanssa, tsemppaan muistaakseni voimassaolevan viikonpäivän ja koetan laskea kymmeneen kun sisarukset aloittavat jälleen yhden turhalta tuntuvan kiistan. Kaikesta päänsisäisestä kuhinasta huolimatta hyvän olon asteikolla tunne on vähintäänkin yhdeksän ja plussa.

IMG_8523.JPG

Kerronpa teille tämänkin: kaikesta järkevyydestäni huolimatta haaveilen kellotatuoinnista, jossa näkyisivät elämäni mullistavimmat numerot. Ne neljä lukua, joista on muodostunut sekä esikoisen syntymäpäivä että kuopuksen syntymäpaino. Minun maagiset numeroni.

 

Nyt kuitenkin aion syödä nachoja, ja niitähän ei lasketa.

 

(Otsikon numerot taas ovat torstaiaamun tärkeimmät: pakkaslukema, puettavien ihmisten määrä, puettavien vaatekappaleiden määrä ja pukemiseen kulunut aika minuutteina. Puuh.)

Suhteet Oma elämä Rakkaus Ystävät ja perhe