Uutta ja vanhaa

Vuosi vaihtui uudeksi. Ripustin uuden kalenterin keittiön seinälle, merkitsin tammikuun päiviin ensimmäiset menot. Lapsen hammaslääkäri, minun ensimmäinen työmatkani, esikouluun ilmoittautumisen alku. Päivämäärien päätteeksi pitäisi nyt osata pyöräyttää kuutonen, pitäisi käsittää että nyt kuljetaan jo kovaa vauhtia kohti kevättä.

Vuosi 2015 on jo nimetty vanhaksi, mutta minun omassa elossani se piti sisällään poikkeuksellisen paljon uutta. Isoimpana mullistuksena on ollut uusi työ, mukavuusalueen rajoja venyttävä viestintäpesti ja it-maailman pyörityksessä pujottelu. En vieläkään ihan aina muista, että olen työssäkäyvä äiti, sellainen hahmo joka pyörittää neljän jalkalenksun mittaista päiväkotiarkea ja nauttii viikonlopuista ihan eri tavalla. Että myös minulla on sähköpostiosoite, johon kannattaa laittaa lomaviesti vuodenvaihteen viikoiksi.

Vuodessa lapset ovat kasvaneet uusiin mittoihin, taas muutaman askeleen kohti itsenäisyyttä. Yhtenä iltana pysähdyin katselemaan kauempaa tyypillistä iltapalahetkeämme: kaksikko lusikoi jugurtteja ja nakerteli leipiään – ja keskusteli keskenään. He kommunikoivat kuin mitkäkin oikeat ihmiset, kikattivat toistensa jutuille ja jopa omille ajatusvirheilleen. Onko sinulla kiukkupäivä? kysyy kolmevuotias, kun isoveli purkaa maailmantuskaansa raastavan rasittavalla käytöksellä. Viisivuotiaalla on kohta enemmän yleissivistystä kuin minulla, tunnen itseni vallan typeräksi kun joudun hetken miettimään mistä kivet, suola tai sade tulevat.

Viime vuonna sain ikääni uuden alkuluvun, mittariin täysiä kymmeniä ja kintuilleni kolmenkympin kriisin. On hienoa olla aikuisen ikäinen ja syntymäpäiväjuhlat jäävät muistoihin yhtenä syksyn parhaista päivistä. Oli läheisiä ystäviä, kuplivia juomia, aamukolmelta kiskottu tequila ja se sellainen darra, joka hälvenee ihan vaan hyvän fiiliksen voimalla. Huomaan kyllä, miten aikuisuus on vaivihkaa hiipinyt arkeeni: on silmänympärysvoidetta ja siivooja, tuntemattomia some-kanavia sekä melkoinen määrä mukavuudenhalua.

instakollaasi2015.png

Vaikken tunnusta tuntevani ikäkriisiä, huomaan kuinka keho alkaa pikkuhiljaa muistutella syntymävuoden etääntymisestä. Siitä pitäisi pitää parempaa huolta, syödä, juoda, liikkua ja levätä kunnolla. Tänään juoksin kuntosalilla viisi kilometriä vailla päämäärää, ehkä samalla karisi jokunen joululoman pekoniaamiaisten tuomista turhista tuliaisista. Illalla painan pääni ryhtityynyksi ristittyyn Tempuriin ja sitä ennen yritän hankkiutua eroon kaapissa kummittelevista joulusuklaista. Aivan vailla oikeitakaan terveyshuolia en tätä uutta vuotta aloita – aiemmin en ole lääkärin vastaanotolla kuullut sanoja selfie tai syöpä, lienevät tätä päivää siis molemmat.Todennäköisesti saan kuitenkin karistaa olalta turhat pelot ja pysytellä jatkossakin perusterveenä (sekä poissa Google-diagnooseista).

Viime vuoteen mahtui myös aivan uusia ihmisiä. Paljon uusia kasvoja ja kohtaamisia, palavereita ja pikatreffejä kahden kalenterin risteyksessä. Ystävyyksiksi syventyneitä tuttavuuksia, päättyneitä ja alkaneita ihmissuhteita. Muutama tovi sitten löysin ihmisen, jonka vierellä hymyilyttää leveämmin kuin aikoihin. Ja on kuulemma kivaa, että hymyilen niin että hampaatkin näkyy. Olen oppinut arvostamaan kainaloon nukahtamista ja yhdessä syötyä iltapalaa erittäin korkealle, niistä kannattaisi kaikkien pitää kiinni.

instatalvi.png

Oma vuoteni vaihtui ystävien ja tuttavien ympäröimänä, pimeässä maalaiskylässä ja herkuista notkuvan pirtinpöydän ääressä. Se yksi ainoa raketti räjähti peltoon, Alias jäi kesken enkä tehnyt minkään sortin lupauksiakaan. Seuraavana päivänä jatkoimme seuralaiseni kanssa ex tempore -aikuislomailua, karautimme Kanta-Hämeeseen ja kuuntelimme aamuyöhön asti hotellin seinien läpi kumuavaa yökerhon ysärihittikimaraa. Valkoisten pöytäliinojen ravintolassa syötyjä etanoita kompensoitiin kotimatkalla autokaistan hampurilaisilla, molemmat olivat pienestä karkumatkasta tohkeissaan ja tyytyväisinä. Nyt pitäisi jo orientoitua arkeen, mutta hömelö hymyily ei tahdo loppua.

Vuodenvaihteessa monen tekee mieli summata opittua, suunnitella tulevia, kerrata koettelemuksia ja asetella tähdet oikeisiin asentoihin haaveita varten. Oma tulevani on sekoitus tuttua arkea, tuntemattomia tunteita ja sumuverhon takana välkkyviä urasuunnitelmia. Toivon oppivani vielä lisää uutta, mutta myös arvostavani sitä mitä jo on. Yritän asettaa rimani polvenkorkeudelle, niin että tällainen töppöjalkakin yltää kepeällä askeleella ylitse. Haluan tarttua kliseiseen hetkeen, nauttia nyt ja suunnitella vähän vähemmän ja toteuttaa enemmän. Ja jos vain yksi on ja pysyy, se olkoon onni.

Onnellista uutta vuotta!

Kuvituksena viime vuoden tykätyimmät Instagram-kuvani. Ne kertovatkin oikeastaan kaiken olennaisen.

Suhteet Oma elämä

Oma, lämmin, hellä

Kuulin tovi sitten radio-ohjelmasta, jossa keskusteltiin lastenkirjoissa kerrotusta joulusta. Kuinka niissä tämä vuoden odotetuin juhla näkyy niin, että aikuiset touhuavat traditiota ja lapset kaipaisivat vain lempeää läsnäoloa. Onko se oikeasti noin, vai olisiko moni muukin niin kuin minä, ja ottanut omakseen joulusta ennen kaikkea lämmön ja läheisyyden merkityksen?

joulu4.jpg

Vaikka viimeksi vaahtosin stressittömistä jouluvalmisteluista ja lausuin leppoistamisen ilosanomaa, vajoaisin kyllä itsekin helposti omasta lapsuudesta, yhteiskunnan hiljaisista odotuksista ja mainosmaailman mielikuvista muodostuviin joulupakkoihin. Että pitäähän sitä nyt olla niitä laatikoita ja lahjoja, sauna, siisti koti ja sunnuntaivaatteet päällä (enkä nyt tarkoita sitä verkkariversiota). Jos olosuhteet olisivat erilaiset, saattaisin hyvinkin jatkaa sukuni naisten ketjua sillä silmukalla, joka käyttää joulunsa emännöintiin ja nauttii vasta kun kaikki olennainen on ohi.

Toisaalta voisin viettää jouluni murehtimalla sitä tosiasiaa, että tämä juhla on räätälöity onnellisille ydinperheille ja läheisille suvuille. Olen tähän asti saanut (ja ehkä vähän vaatinutkin) viettää kaikki jouluaatot lasteni kanssa, kun en oikein muuta haluaisi kokea. Haluan tarjota heille onnellisen joulun, ja olla siinä itsekin läsnä. Mutta onhan se erilaista, kun ainoana aikuisena koettaa luoda juhlan tuntua taloon – ihan oikeastikin vähän surkuttelen sitä, ettei lapsuudenperheessäni ole tapana antaa aikuisille lahjoja, eikä minulla ole puolisoa joka olisi voinut paketoida sen pitkin talvea hienovaraisesti vihjaillun toivelahjan.

Tänä vuonna ajatuksenamme oli karata kotijoulua maalle mummilaan, minun haaveissani siinsi suklaakonvehtien ja naistenlehtien alle hautautuminen lasten tanssiessa tonttutansseja pitkin isoa pirttiä. Mutta suunnittelmat muuttuivat sairastelujen vuoksi, ja jäimme ex temporesti Tampereelle. Puolessatoista päivässä käänsin joulusuunnitelmien kelkan uuteen mäkeen, ja oikeastaan varsin hyvä lasku tästäkin syntyi.

joulu2.jpg

Lapsiin on päiväkodista (tai mistä lie) tarttunut joulujännitys, jonkin suuren odotus ja toiveet lahjapaljoudesta. Itse haluaisin tuoda aattoon jotain kotoisaa ja kaukaisista, kotimaisista perinteistä kumpuavaa, mutta myös jotain meidän kolmikollemme aivan omaa. Mutta en halua tuoda stressiä, hikeä tai turhia odotuksia täydellisyydestä. Itse asiassa kaikki joulupakot punnitaankin juuri siinä, kun ainoana yleisönä ovat metrin mittaiset lapset ja minä itse. Eihän heitä kiinnosta, kiiltävätkö meillä peilit tai onko pöydässä se kolmaskin juuresmössölaatikko. Kun aaton edetessä melkein kuulin itseni toistamassa lauseita mallia älkää nyt koskeko siihen joulukuuseen, niitä lastenohjelmia tulee koko päivän, nyt pitäisi lähteä että ehditään X ennen kuin Y tai klassikko menkääs nyt pois tieltä että saan laitettua nämä ruoat nätisti, hengitin hieman ja hyräilin hoosiannaa. Hyvänä testerinä toimivat kaksi miksi-ikäistä, jotka kyseenalaistavat kaikki kummallisilta tuntuvat traditiot. Miksi sinä haluat ostaa niitä kynttilöitä? No niinpä.

Kaikesta huolimatta aattomme mahtui monta kohtaa, joita uskon muistelevani ja toistelevani myös tulevina vuosina. Kostutin hieman silmäkulmiani, kun lapset toivottelivat aamupyjamissaan toisilleen hyvää houlua ja ripustivat riemuiten edesmenneen isoäitini kimmeltäviä käpykoristeita kuuseen. Kävimme kaupunkikierroksella etsimässä niitä kynttilöitä ja suklaasuukkoja (ei löytynyt niitä ihan oikeita! joulukriisi!) hieman ennen sulkemisaikaa, hymähtelimme kävelykadulla ostoskassien kanssa juosseelle herrashenkilölle ja toivotimme hyvät joulut sattumalta vastaantulleille naapureille. Kotona odotti valmiiksi hautunut riisipuuro, joka oli kuulemma maailman parasta.

joulu1.jpg

joulu3.jpg

joulu6.jpg

Veimme joulurauhan pois taloyhtiön tarjoamasta saunavuorosta, söimme välipalaksi lohileipiä ja silliä. Pistin papiljotit hiuksiin ja pyhähousut päälle, kuopuksen kuontalonkin sai jo hienoille leteille. Kun alkoi tuntua siltä, että nyt pitäisi varmaan höseltää iltaruokaa valmiusasemiin, oikaisin itseni kahden kirpun väliin sohvalle ja katsoimme yhdessä pätkän Prinsessa Ruususta. Sitten siirryin keittiöön, annoin viisivuotiaan vaivata pizzataikinaa ja kolmevuotiaan sommitella tomaatit ja mozzarellat oikeaan asetelmaan. Kinkkukin oli epäisänmaallisesti Parmasta, eikä lainkaan lähitilan luomupossua.

Söimme pizzamme kynttilänvalossa, ja sillä välin tonttu olikin toimittanut lahjakassin parvekkeelle. Pienokaiset olivat lempilahjoistaan pähkinöinä, ja esikoisen kiukunpuuskina purkautunut joulujännityskin alkoi laimeta. Kun vauvanukke oli saanut vaippansa ja uudet muovailuvahat oli avattu, siirryin kolan ja konvehtien kanssa sohvalle. Olisi siihen joku toinenkin sopinut, tietysti.

joulu7.jpg

joulu8.jpg

joulu9.jpg

Uuvahdimme viimeistään olohuoneen jouludiskon viimeisen hitaan aikana, sitten peittelin pienokaiset peteihinsä ja punasin huulet vielä kerran. Perhejoulujen ja työvuorojen päätyttyä sain vielä aikuisseuraa yövieraaksi, jonkun jonka kanssa jakaa päivän tunnelmat, ylijääneet lohileivät ja punaviinit pullonpohjalta. Televisiosta tulvi taas kerran Rakkautta vain, ja kainalossa oli lämmin olla.

Omasta jouluaatostani tuli oikeastaan erinomainen.

joulu10.jpg

joulu11.jpg

Toivon teillekin hyvää, omaa, lämmintä ja ennen kaikkea rauhallista joulunaikaa.

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään