Pää nollalle pääkaupungissa

Palasin pari tuntia sitten kotiin. Kuulemani mukaan muutama muu blogisti talsi viikonlopun aikana Tampereen katuja – tasapainon säilyttämiseksi karkasin itse kotoa ja vietin pari yötä pääkaupungin hulinassa. Minireissu, viikonloppuloma, irtiotto tai päännollaus – tämä moniniminen ja rakas lapsi tuli todella tarpeeseen ja teki totisesti hyvää.

Ex tempore -hengessä suunniteltu, tai pikemminkin suunnittelematon, reissuni ei sisältänyt mitään varsinaista ohjelmaa. Toiveenani oli lähinnä nähdä rakkaita ihmisiä, istua kahvilassa ja syödä hyvin. Viime tipassa viimeistelty aikataulu osuikin hämmentävän hyvin yksiin Helsingissä vaikuttavien ystävieni kalenterimenojen kanssa. Siirryin sulavasti brunssilta iltapäiväkahville, sieltä päivälliselle ja irtokarkkikaupan kautta elokuvateatteriin Benedictin luo. Aamukahvilta lounaalle ja jälkkärikahvilta junaan. Seura välillä vaihtui, juttu jatkui siitä mihin se oli vuosi, puolikas tai puolitoista sitten jäänyt. Majapaikkani emännän, esikoisen kummitädin lisäksi ehdin tavata kaksi lukioaikaista ystävää ja yhden entisen kämppiksen – kaikki naisia, joiden kanssa yhteydenpito on mallia ”sori kun en oo, tässä nyt on kaikenlaista kyllä sä tiedät”, ja joiden kanssa kohtaaminen on aina kuitenkin yhtä luonnollista ja kertakaikkisen kivaa.

Siitä kai ystävän tunteekin: että voi helposti istua hiljaa samassa huoneessa tai kadottaa kahdessa minuutissa tapaamisten välissä olleet vuodet. Ettei kaveruus lopu siihen, kun kumpikaan ei oikein tiedä mitä sanoa, tai siihen, että yhtäkkiä postinumerot alkavat ihan eri numeraaleilla.

Siitä myös, ettei toveri katoa puhelimen yhteystiedoista tai päänsisäisistä tunteista silloinkaan, kun elämään osuu suurimpia mahdollisia mullistuksia, sysimustia suruja tai kertakaikkisen kurjia kausia. Että kontakti säilyy, vaikka elämät muuttuvat, lapset syntyvät, vanhemmat kuolevat tai parisuhteet purkautuvat. Että yhdessä voi itkeä, ja nauraakin taas.

junassa.jpg

Helsingissä opin paitsi kavereiden kuulumiset, myös sen, että Vallila on uusi Kallio on uusi Punavuori. Senkin, että aasialaisissa kesärullissa on vähän sama tuntuma kuin kondomeissa. Ja sen, etten ollenkaan haikaile niille helsinkiläisille kaduille, joilla ihmiset kulkevat kauniina ja kauhean kovaa vauhtia. Mansessa saa lampsia, se on hyvä. Kivoja kahviloita tänne kyllä voisi tulla enemmänkin, kiitos nam.

Reissulla mukanani oli pyjama, yösukat, nesessääri ja Communicare. Kameran jätin kotiin, puhelimeen tallentui lähinnä isäntäparini pystykorvainen Bianca, kohtaamistani koirista ehdottomasti sympaattisin yksilö. Paluumatkalla otin yhden kuvan itsestäni, kun kaikilta osin mahdollisimman toimimaton junan vessa pisti hymisyttämään. (Pönttö kyllä veti, mutta paperirulla oli jumissa ja käsikuivurista tuli saattohoidossa olevan lehmän viimeinen henkäys.) Mutta kaikki ne kauniit cappuccinot, kummalliset kesärullat ja taidolla asetellut thai-annokset jätin kuvaamatta – koinhan ne kuitenkin.

Kotona odottivat tänne jääneet tiskivuoret, haisevat roskikset ja puolityhjä jääkaappi. Kävin kaupassa, ostin jauhelihaa, siivosin pahimmat kuonat ja ladoin astiat koneeseen. Lapsia on jo vähän ikävä, päässä olisi taas paljon tyhjää tilaa heidän hupsuille jutuilleen ja pienille suurille huolilleen. Aika iso tila tuli raivattua myös työjuttuja varten, jotka alkavatkin jo viikon päästä.

Onneksi oli viikonloppu. Ja onneksi huomenna on maanantai.

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Mieli

Syntax error

Puuuh.

Se oli pitkä huokaus, sellainen joka pääsee helpottuneen ja hartioiltaan pari punnusta pudottaneen ihmisen suusta.

Yleensä vasta jälkikäteen huomaa olleensa jonkin negatiivisen tunnetilan pauloissa pidemmän aikaa. Että niskalihakset ovat olleet jännittyneinä, ruokavalio viturallaan, unirytmikin yhtä sekaisin kuin lapsen lattialle pudottama seinäkello. Että pinna on ihan syystäkin ollut liian kireällä niissä tilanteissa, joissa pitäisi jaksaa olla rauhallinen aikuinen. Että suklaanhimon selittää epämääräinen möykky sisuskaluissa, että nihkeä asenne joka toiseen vastaantulijaan johtuu ihan vaan oman pään sisäisestä myllerryksestä.

Sitten kun asiat järjestyvät, palaset loksuvat paikoilleen, omat valinnat tuntuvat vaikeilta mutta oikeilta, silloin keuhkoista pakenee kaikki se kireä ilma. Puuuh. Painostava ilmamassa suun kautta ulos, uutta virkeää ja keväältä tuoksuvaa happea nenän kautta sisään.

tulips.jpg

Tällä viikolla olen tehnyt haastavia valintoja. Kieltäytynyt kunniasta, perääntynyt pahoitellen tarjotusta työstä. Allekirjoitus kiemurteli uuteen työsopimukseen, samanmoiset ässät myös päiväkodin valokuvauskaavakkeeseen. Valinnanvaikeus tarrakuvien ja passipotrettien välillä tuntuu triviaalilta, askel työuralla sen sijaan suuren suurelta sysäykseltä oikeaan suuntaan. Aion tehdä sen mikä tarvitaan, jotta harjoittelijastatukseni muuttuu yrityksen uudeksi tehtävänimikkeeksi. Työhaastattelussa suoriuduin koodareiden palikkatestistä kunnialla (oho!), tulevista hommista ei viestintää ja vastuuta puutu. Ja olipa tittelini mikä hyvänsä, maaliskuun alussa voin sanoa meneväni aamulla päiväkodin kautta töihin. Makustelen tuota monelle itsestäänselvää ilmausta, ja riemastun joka kerta. Mää meen töihin.

Muutama gramma jumiutuneilta olkapäiltäni on lähtenyt myös samaa vauhtia kun lapsirintamalla huolenaiheita luoneet hankaluudet ovat helpottaneet. Äidin huoli lienee aina vakio, kohde vain vaihtelee. Sunnuntaina olin superäiti: vein lapset aamulla uimahalliin, lounaalle laskiaispullineen ja vielä illalla jäämäkeen laskemaan. Ja viimeisellä laskulla esikoinen kopsahti naamalleen niin, että kotiin käveltiin kahden huutavan ja yhden ruhjeisen lapsen kanssa, piponi verestä värjäytyneenä. Sellaista se elämä on, itkua pitkästä ilosta.

syntax.jpg

Tänään ei kuitenkaan itketä, ainakaan minua (eikä toki toivottavasti ketään muutakaan). Lapset saavat nauttia isänsä seurasta pitkän viikonlopun ajan, minä vedän huomenna taas bleiserin päälle ja istun bisnesaamiaiselle kuuntelemaan alustusta yritysvideoiden uusista tuulista. Sitten karkaan viikonloppulomalle Helsinkiin, ihania ystäviä tapaamaan. Pieni irtiotto kruunaa tämän viikon täydellisesti.

Tänään aurinkoa ei ole tainnut näkyä ollenkaan, bussit roiskuttavat rapaa pitkin farkkujenlahkeita ja kirkontornit katoavat sumutaivaan syövereihin. Minä kuitenkin kävelin kuranvärisen kaupungin läpi hymyillen, huomasin kaikki talvitamineistaan pienissä määrin kuoriutuneet metsuriseksuaalit ja hyräilin Ihhahhaata. Tytär oli hoilannut sitä koko aamun: inanaa on hattattaa, huokke hepo hiijaa, hanna hikku Hiijaa, hanna hotiin haakka, hevyt hanni haakka.

Omaa hevosta minulla ei lapsuuden haaveistani huolimatta ole, mutta hevyt hanni haakka kuulostaa sellaiselta, jonka jaksan itsekin kantaa kunnialla.

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään