Riittämisestä, riittämättömyydestä ja oppimisen prosessista

On karkeasti jaettuna kahdenlaisia oppijoita; niitä, jotka rakastavat oppimisen prosessia ja iloitsevat jokaisesta uudesta askeleesta ja niitä, jotka tahtovat olla samantien täydellisiä, eivätkä ikinä riitä itselleen.

Olen miettinyt työssäni viimeaikoina paljon oppimisen prosesseja; sitä, miten joidenkin laulajien kanssa opettaminen on yhtä uusien onnistumisten juhlimista ja miten toiset ovat jatkuvasti tyytymättömiä omaan osaamiseensa, vaikka kulkisivat eteenpäin suurin harppauksin. Tällainen ikuinen tyytymättömyys tietysti harmittaa opettajaa, joka tahtoisi kiljua riemusta ja tuulettaa jokaisen edistysaskeleen kohdalla.

On valtavan tärkeää hyväksyä, että olemme kaikki keskeneräisiä, emmekä ikinä yllä täydellisyyteen. Laulamisen suhteen ei edes ole olemassa selkeitä mittareita siihen, onko joku laulaja hyvä tai huono. Teknisiä taitoja voi toki mitata, mutta niidenkin kohdalla täytyy muistaa, ettei monipuolinen ja hallittu tekniikka tee laulajasta täydellistä – ja että tekniikaltaan onneton laulaja voi silti koskettaa ja olla todella taitava omassa jutussaan.

people-2600872_1920.jpg

Opetan parhaillaan avomiestäni laulamaan. Hän on ammattimuusikko, tuottaja ja huikea saksofonisti, mutta ei ole ikinä opetellut laulamaan. Lähtötilanne oli, ettei hän löytänyt äänellään pianosta soitettuja säveliä, eli lihakset eivät olleet lainkaan tottuneita siihen, mitä pitää tehdä jonkun tietyn sävelkorkeuden löytämiseksi. Avomieheni on elävä esimerkki siitä, että laulutaidottomuudessa ei yleensä  koskaan ole kyse sävelkorvan tai musikaalisuuden puutteesta, vaan äänenhallintaan liittyvän lihasmuistin puuttumisesta.

Olemme nyt pitäneet neljä laulutuntia ja pakko sanoa, että harvassa ovat ne oppilaat, joilla on yhtä hieno asenne omaan oppimisprosessiinsa. Miehelläni on taustaa sekä musiikin opiskelusta että karatesta, ja uskon, että näiden yhdistelmä on tehnyt hänestä todella tehokkaan ja taitavan treenaajan.  Laulutunneillamme olemme treenanneet tähän asti vain tekniikkaa; tuen käyttöä ja sävelkorkeuden löytämistä. Jos lähtötilanne oli se, ettei sävelestä saatu lainkaan kiinni, nyt ollaan jo neljän laulutunnin jälkeen tilanteessa, jossa sulhoni osaa laulaa sävel kerrallaan 1,5 oktaavia täysin puhtaasti ja laulaa ensimmäisen harjoittelubiisimme melodian kokonaisuudessaan läpi. Edistyminen on minun silmissäni aivan huikeaa, mutta joku heikkohermoisempi olisi todennäköisesti heittänyt hanskat tiskiin jo alussa huomatessaan, että laulamaan oppiminen vie aikaa. Ei tietenkään ole aina mukavaa ja helppoa opiskella jotain sellaista, missä ei ole kovin hyvä – tunteihin on kuulunut onnistumisen ilon lisäksi myös monta turhautumisen hetkeä.

audience-1867754_1920.jpg

Kun opettelee jotain uutta, on pakko jättää välillä oma ego sivuun ja suhtautua harjoituksiin harjoituksina; kyse ei ole omasta identiteetistä tai ihmisarvosta, vaan lähinnä uuden lihasmuistin ja hermoyhteyksien vahvistamisesta. Siis jostain hyvin teknisestä ja konkreettisesta. On hyvä asettaa välitavoitteita ja juhlistaa jokaista eteenpäin otettua askelta. Ja muistaa kysyä itseltään, että mikä on lopulta tarpeeksi? Milloin olet oppimassasi asiassa riittävän hyvä? Jos vastaus on, että ”ei koskaan” tai ”sitten, kun olen täydellinen”, niin kannattaa ehkä miettiä omia prioriteetteja vähän uusiksi. 😉

Lämmöllä,

Raija 
(joka aina tasaisin väliajoin palaa näihin teemoihin hajottuaan taas hetkeksi siihen ajatukseen, ettei vieläkään riitä tai ole tarpeeksi. Mutta olen mä tarpeeksi, ihan niinkuin sinäkin. <3 )

(kuvat: Pixabay)

hyvinvointi mieli musiikki

Kun moka ei tunnu ollenkaan lahjalta

Tiedättekö sen improkursseilta tutun sanonnan, että ”moka on lahja”? Sanonnan takana on, ettei mokaaminen ole vakavaa, virheille saa nauraa ja moka on aina merkki siitä, että on uskaltanut tehdä jotain, missä ei välttämättä aina onnistu – ja ilman tällaista uskallusta ei ikinä opi tai kehity.

Ihania periaatteita ja olen näitä itsekin opettanut monille oppilailleni hyvin tuloksin. Mutta mitäs sitten, kun se moka ei tunnukaan ollenkaan lahjalta, vaan ikävimmältä jutulta, mitä elämässä on tapahtunut pitkään aikaan? Mitä tehdä, kun mokalle itkeminen tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, eikä naurata yhtään?

Kaikki ovat joskus mokanneet pahasti: loukanneet, satuttaneet, sössineet töissä, tehneet jotain tosi noloa, nauraneet tai itkeneet väärässä paikassa, tulleet huijatuksi, esiintyneet surkeasti, käyttäneet rahaa järjettömiin juttuihin tai tehneet jotain sellaista, mikä tuntuu vievän elämän hetkeksi raiteiltaan. Kun seuraukset ovat pahemmat kuin nolatuksi tuleminen, moka ei välttämättä ole ollenkaan hauska juttu, eikä sille tee mieli nauraa edes vuosien päästä.

Mitä siis tehdä? Tässä muutamia hyviksi kokemiani vinkkejä, joita olen nappaillut mukaan elämän varrelta ja opinnoistamme (kyllä, CVT-opinnoissa otetaan ihanalla tavalla huomioon myös opettajuuden ja laulamisen psykologinen puoli, johon tämä virheidensietokyky kuuluu aika oleellisesti):

1. Hyväksy tunteesi. Tilanne todennäköisesti hävettää /suututtaa /itkettää /harmittaa, usein aivan suunnattomasti. Muista, että voimakkaatkin tunteet ovat ohimeneviä – niiden iskiessä on tärkeää antaa tunteelle tilaa, mutta samalla muistaa, että tunne kyllä menee ennen pitkää ohi, kun siinä ei jää tietoisesti vellomaan.

2. Soita kaverille. Anna hyvän ystävän tuoda tilanteeseen ulkopuolisen näkökulma. Avaudu ihmiselle, jonka uskot voivan samaistua tilanteeseesi (vältä ehkä niitä tyyppejä, jotka tuomitsevat tai jakelevat samantien neuvoja, joita et ole valmis ottamaan vastaan). Tuntuu myös hyvältä kuulla, ettet ole maailmassa ainoa ihminen, joka tekee virheitä.

3. Mieti, mihin voit vaikuttaa. Keskity korjaamaan se, mitä korjattavissa on ja hyväksymään se, mitä et enää voi korjata. Mielesi yrittää varmasti syöttää sinulle uudestaan ja uudestaan ajatuksia siitä, mitä sinun olisi pitänyt tehdä, eikä todennäköisesti keskity siihen, mitä voit tehdä nyt. 

4. Tee, mitä voit. Pyydä anteeksi, tee jotain asian eteen, jos voit. Jos et voi, pyri hyväksymään tilanne. Hyväksy myös se, että tilanteen hyväksymisessä voi mennä aikaa. 🙂

5. Mieti, mitä opit tilanteesta. Ehkä tilanne oli uusi ja tiedät jatkossa paremmin, miten kohtaat vastaavat tilanteet? Ehkä opit huolellisuutta? Ehkä opit, että isoistakin mokista voi päästä yli ja ne näyttävät pienemmiltä, kun aikaa on kulunut tarpeeksi.

6. Vaihda fokusta, kun olet päässyt eroon ensjärkytyksestä. Tee jotain, mistä pidät, käy pitkällä lenkillä, näe ystäviä ja muistuta itseäsi kaikesta siitä, mikä elämässäsi on hyvää. Älä kuitenkaan pakene ongelmiasi; on mahdollista samalla hyväksyä tapahtunut ja sen herättämät vaikeat tunteet ja antaa samalla tilaa kaikelle paremmalle.

7. Katso eteen. Mieti, mitä kaikkea hyvää sinulla on edessäsi ja miten mokasta selviäminen vahvistaa sinua ihmisenä (ja ehkä opettaa jotain uutta).

8. Katso taakse. Mieti, miten paljon olet oppinut ja mennyt eteenpäin viimeisten vuosien aikana. Ehkä menneisyydestäkin löytyy jokin moka, joka on kasvattanut sinua?

Kirjoittelen tätä juttua samalla vähän itsellenikin; viime viikolla pidin opetustuokion, johon ahdoin kerralla liikaa asiaa – jostain syystä intuitioni opettajana oli tuon tunnin aikana aivan metsässä ja tunnin jälkeen oppilaalla oli hämmentynyt olo. Olen nyt viikon verran piiskannut itseäni asiasta ja murehtinut tilannetta. Kaikki yllä olevat keinot ovat tulleet käyttöön ja täytyy sanoa, että nyt voin jo vähän varovaisesti hymyillä sille, miten suuren tunnekuohun tällainen epäonnistuminen sai minussa aikaan – olenhan itsekin vielä oppimisen prosessissa.

Katse eteen ja suupielet ylöspäin siis, tehdään niistä vastoinkäymisistä voimaa! 

hyvinvointi mieli tyo