Ladataan...
Janita Johanna

Ihanaa joulukuun alkua kaikille!

En halua tällä postauksella kiillottaa omaa sädekehääni, vaan herätellä muita mun kaltaisia, joille joulu on aina ollut pelkkää ilon juhlaa tai ehkä niitä, joille se ei aina ole sitä ollut mutta nyt olisi mahdollisuus auttaa jotakuta toista.

Suvussamme on vuodesta toiseen hoettu samaa mantraa siitä, kuinka "tänä vuonna ei oikeesti osteta lahjoja" ja jostain syystä kuusen alta on löytynyt paketteja. Vaikka kulutushysteria ahdistaa vuosi vuodelta enemmän, on lahjojen saamisessa ja etenkin antamisessa aina oma ihana fiiliksensä.

Oon joka vuosi herkistellyt muun muassa Joulupuu-keräykselle, mutta jostain selittämättömästä syystä jättänyt toteuttamatta kaikki auttamishaluni. Tänä vuonna päätin käyttää pienen osan joululahjoihin varatuista rahoista ja vaivasta niiden auttamiseen, joille joulu ei automaattisesti ole lahjoja ja kimallusta. Halusin ehdottomasti auttaa suomalaisia perheitä ja koska en täältä Hollannista kerkeä osallistumaan Joulupuuhun, valitsin Jouluapua-sivuston ja postitin lahjat suoraan perheille.

Jouluapua yhdistää avuntarvitsijat ja -tarjoajat ilman turhia välikäsiä. Avuntarpeessa olevat perheet ja heidän toiveensa löytää kartalta, josta voi ottaa heihin suoraan yhteyttä ja sopia lahjoituksesta tarkemmin. Niin helppoa, niin vaivatonta ja niin iso apu jollekin. Katsomalla kartasta ihmisten toiveita huomaatte, miten pienellä vaivalla voitte auttaa.

Kuten sanottu, postauksen tarkoituksena ei ole oman sädekehän kiillotus vaan oma toiveeni siitä, että tän kirjoituksen avulla saadaan edes yks auttaja lisää ja sitä kautta useammalle edes vähän parempi joulu <3. Oma erityiskiitokseni myös poikaystävälleni, joka lähti tähän heti mukaan ja kantoi myös oman kortensa kekoon.

 

xx, Janita

 

Ladataan...

Ladataan...
Janita Johanna

Lauantaina tehtiin päiväreissu Rotterdamiin. Aiemmin syksyllä tehtiin sinne todella pikainen visiitti äitini kanssa, mutta tällä kertaa tutustuttiin kaupunkiin ihan ajan kanssa. Saatiin hyvät vinkit tuttavalta, joka opiskeli kaupungissa ja näillä neuvoilla saatiin aikaiseksi oikein kiva touri!

Rotterdamhan on muihin Hollannin kaupunkeihin verrattuna todella eri näköinen, sillä kaupungin tuhouduttua toisen maailmansodan aikaan lähes kokonaan on se rakennettu selvästi modernimmalla tyylillä.

Rautatieasemalta suunnattiin suoraan lähellä sijaitsevaan Markt Halliin, joka on nimensä mukaisesti "markettihalli", jossa valikoimaa on kaikenlaisesta ruoasta pieniin ravintoloihin. Täällä viihdyttiin tapamme mukaan aika tovi :-D. Halli oli tosi hieno ja kaikkine joulukoristeineen jotenkin tosi ihana paikka.

Kauppahallista suunnattiin Cube houseille, eli taas nimensä mukaisesti kuutiotaloille. Nää hassut talot on myöskin Rotterdamin päänähtävyyksiä ja kolmea euroa vastaan yhteen niistä pääsee myös sisälle tutkimaan. Tein pientä tutkimusta ja sain selville, että kuutiotalojen asukkaat olivat närkästyneet jatkuvaan turreiluun ja siksi avanneet yhden taloista "näyttelykappaleeksi". Sittemmin osa kuutiotaloista on myös muunnettu hostelliksi.

Kuutiotaloilta suunnattiin keskustan kaupoille (joita on PALJON) ja nälän yllättäessä muisteltiin mun kaverin maininneen jostain "Hollannin parhaasta burgerista Rotterdamissa". Suunnattiin siis Ter March&Co- nimiseen mestaan, jonka vaatimattomia meriittejä ovat Hollannin paras burgeri, Rotterdamin paras burgeri ja maailman 12. paras burgeri :-D. Ja voin kertoa, että täysin oli tittelinsä ansainnut! 

Burgereiden jälkeen palattiin (lue:raahauduttiin) takas Tilburgiin. Ihana päivä ja tosi toimiva kierros!

Kivaa alkanutta viikkoa<3!

xx, Janita

Ladataan...

Ladataan...
Janita Johanna

 

Mulla on aina ollut hyvät unenlahjat. Läheiseni ovat lukemattomia kertoja nauraneet sille, kuinka nukahdan "jo ennen kuin pääni osuu tyynyyn". Vaikka suurimman osan ajasta nukahdan vaivatta, olen viimeisen parin vuoden aikana oppinut ymmärtämään myös sen, miltä tuntuu, kun uni ei tule. Ja sehän ei ole kivaa se.

Koska itselläni on viime vuosina ollut ehkäpä hieman normaalia enemmän stressiä muun muassa opiskelupaikkojen ja suurten elämänmuutosten johdosta, olen "päässyt" kokeilemaan useita nukahtamista helpottavia menetelmiä. En väitä voivani samaistua niihin, joilla on vakavia ongelmia nukahtamisen ja nukkumisen kanssa, mutta haluan jakaa omat vinkkini niille, joilla esimerkiksi ajoittainen stressi aiheutaa unettomuutta.

1. Äänikirjat 

Nämä mainitsinkin jo postauksessa, jossa käsittelin keskittymistä. Tänä syksynä olen kuitenkin löytänyt äänikirjan, joka voittaa kaikki aiemmat kokeiluni (nukahtamiseen liittyen). 

Kirjan nimi on Kani joka tahtoi nukahtaa. Lapsellisesta nimestä huolimattaan kirja on kohdennettu niin lapsille, kuin aikuisillekin ja se kantaa vaatimattomasti titteliä "maailman myydyin iltasatu", viralliselta nimitykseltään nukutussatu. Enkä ihmettele miksi. Kirja on ruotsalaisen käyttäytymistieteilijä Carl-Johan Forssen Ehrlinin kirjoittama ja käyttää psykologisia rentoutumiskeinoja, kuten sanan nyt toistamista. Tein vähän riisöörtsiä ja huomasin, että osaa tämä kirja oli lähinnä ärsyttänyt mutta koska itselläni se toimii joka ikinen kerta, suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

Kirja löytyy äänitteenä ainakin BookBeatista.

2. Oikeat kirjat

Luin lapsena iltaisin tuntejakin sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Älypuhelinajan alettua vaihtuivat kirjat (valitettavasti) puhelimen näyttöön ja sillä kaavalla ollaan menty ihan liian monta vuotta. Tänä vuonna oon alkanut satunnaisesti lukemaan iltaisin ja nyt viimeisien viikkojen aikana oon alkanut lukemaan joka ilta. Tää ei vaadi oikeastaan muuta kuin oikeasti hyvän ja koukuttavan kirjan, kuten jo aiemmin hehkuttamani Gerritsenit. Tässä tosin piilee vaarana se, että kirja on niin koukuttava ettei malta nukkua tai se, että kirja on liian pelottava ja näkee painajaisia :-D.

3.  Sinisen valon välttäminen

Niiin paljon helpommin sanottu kuin tehty. Oon kuitenkin huomannut merkittävän eron nukahtamisessa niinä iltoina, kun oon malttanut oikeasti pistää puhelimen/läppärin pois ajoissa. Otin käyttöön jopa iPhonen uudehkon ominaisuuden, jolla ruutuaikaa voi rajoittaa tiettyyn tuntimäärään per päivä tai niin, että sovellukset lukittuvat tiettyyn aikaan päivästä. Miten niin puhelinriippuvainen..?

4. Säännöllinen rytmi

Pyrin menemään päivittäin samaan aikaan sänkyyn ja heräämään aina samaan aikaan. Oon huomannut tän olevan erittäin suositeltava tapa, tuntuu että kroppa automaattisesti tietää kun nukkumaanmenoaika lähestyy ja alkaa väsyttämään. Tokikaan mainituissa stressin täyttämissä hetkissä tällä ei juurikaan tunnu olevan merkitystä.

5. Melatoniini

Tämän luonnontuotteen nimeen vannon aina niinä stressaavina aikoina. Melatoniini lyhentää nukahtamisaikaa ja on oivallinen rohto esimerkiksi jo mainittujen äänikirjojen kanssa silloin, kun tuntuu ettei ajatuksiltaan saa rauhaa. Mulle melatoniini kuitenkin aiheuttaa aivan sairaita unia ja käytän sitä siksi vaan kun on oikeasti tarvetta. Onko kohtalotovereita?

+ Mainitsemisen arvoisia ovat ehdottomasti liikunta ja tarpeaksi viileä huoneilma!

 

Mitkä ovat teidän keinonne nukahtamiseen? Kuulisin mielelläni kommentteja!

 

xx, Janita

Ladataan...

Pages