Kani joka tahtoi nukahtaa ja muut vinkit unettomiin iltoihin

 

2B625649-B0AF-4457-B13E-A22DDCBE7EE4.jpeg

Mulla on aina ollut hyvät unenlahjat. Läheiseni ovat lukemattomia kertoja nauraneet sille, kuinka nukahdan ”jo ennen kuin pääni osuu tyynyyn”. Vaikka suurimman osan ajasta nukahdan vaivatta, olen viimeisen parin vuoden aikana oppinut ymmärtämään myös sen, miltä tuntuu, kun uni ei tule. Ja sehän ei ole kivaa se.

Koska itselläni on viime vuosina ollut ehkäpä hieman normaalia enemmän stressiä muun muassa opiskelupaikkojen ja suurten elämänmuutosten johdosta, olen ”päässyt” kokeilemaan useita nukahtamista helpottavia menetelmiä. En väitä voivani samaistua niihin, joilla on vakavia ongelmia nukahtamisen ja nukkumisen kanssa, mutta haluan jakaa omat vinkkini niille, joilla esimerkiksi ajoittainen stressi aiheutaa unettomuutta.

1. Äänikirjat 

Nämä mainitsinkin jo postauksessa, jossa käsittelin keskittymistä. Tänä syksynä olen kuitenkin löytänyt äänikirjan, joka voittaa kaikki aiemmat kokeiluni (nukahtamiseen liittyen). 

Kirjan nimi on Kani joka tahtoi nukahtaa. Lapsellisesta nimestä huolimattaan kirja on kohdennettu niin lapsille, kuin aikuisillekin ja se kantaa vaatimattomasti titteliä ”maailman myydyin iltasatu”, viralliselta nimitykseltään nukutussatu. Enkä ihmettele miksi. Kirja on ruotsalaisen käyttäytymistieteilijä Carl-Johan Forssen Ehrlinin kirjoittama ja käyttää psykologisia rentoutumiskeinoja, kuten sanan nyt toistamista. Tein vähän riisöörtsiä ja huomasin, että osaa tämä kirja oli lähinnä ärsyttänyt mutta koska itselläni se toimii joka ikinen kerta, suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

Kirja löytyy äänitteenä ainakin BookBeatista.

3F4956BB-EB09-4C91-9BC2-A42D4C7FC5DC.jpeg

2. Oikeat kirjat

Luin lapsena iltaisin tuntejakin sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Älypuhelinajan alettua vaihtuivat kirjat (valitettavasti) puhelimen näyttöön ja sillä kaavalla ollaan menty ihan liian monta vuotta. Tänä vuonna oon alkanut satunnaisesti lukemaan iltaisin ja nyt viimeisien viikkojen aikana oon alkanut lukemaan joka ilta. Tää ei vaadi oikeastaan muuta kuin oikeasti hyvän ja koukuttavan kirjan, kuten jo aiemmin hehkuttamani Gerritsenit. Tässä tosin piilee vaarana se, että kirja on niin koukuttava ettei malta nukkua tai se, että kirja on liian pelottava ja näkee painajaisia :-D.

3.  Sinisen valon välttäminen

Niiin paljon helpommin sanottu kuin tehty. Oon kuitenkin huomannut merkittävän eron nukahtamisessa niinä iltoina, kun oon malttanut oikeasti pistää puhelimen/läppärin pois ajoissa. Otin käyttöön jopa iPhonen uudehkon ominaisuuden, jolla ruutuaikaa voi rajoittaa tiettyyn tuntimäärään per päivä tai niin, että sovellukset lukittuvat tiettyyn aikaan päivästä. Miten niin puhelinriippuvainen..?

C8A3B44F-462B-48BB-8F4A-60F31CE889D9.jpeg

4. Säännöllinen rytmi

Pyrin menemään päivittäin samaan aikaan sänkyyn ja heräämään aina samaan aikaan. Oon huomannut tän olevan erittäin suositeltava tapa, tuntuu että kroppa automaattisesti tietää kun nukkumaanmenoaika lähestyy ja alkaa väsyttämään. Tokikaan mainituissa stressin täyttämissä hetkissä tällä ei juurikaan tunnu olevan merkitystä.

5. Melatoniini

Tämän luonnontuotteen nimeen vannon aina niinä stressaavina aikoina. Melatoniini lyhentää nukahtamisaikaa ja on oivallinen rohto esimerkiksi jo mainittujen äänikirjojen kanssa silloin, kun tuntuu ettei ajatuksiltaan saa rauhaa. Mulle melatoniini kuitenkin aiheuttaa aivan sairaita unia ja käytän sitä siksi vaan kun on oikeasti tarvetta. Onko kohtalotovereita?

+ Mainitsemisen arvoisia ovat ehdottomasti liikunta ja tarpeaksi viileä huoneilma!

 

Mitkä ovat teidän keinonne nukahtamiseen? Kuulisin mielelläni kommentteja!

 

xx, Janita

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *