Arkiaamun piristys – terveysritarit

uppomunaritari-3.jpg

Yllätin Einon taannoin ravintolapäivänä järjestämällä vain hänelle avoimen ravintolan, Café Pesunallén, jossa tarjolla oli köyhiä ritareita, kaakaota ja hedelmäsalaattia. Valuutaksi kelpasivat vain isot halit ja pitkät pusut. Ranskanleipää jäi reippaasti yli, joten aamupalaksi keksin tehdä köyhiä ritareita astetta terveellisempiä terveysritareita! Tiedän, ettei vaalea leipä ole koskaan terveellistä, ja pinaatistakin katoaa paistamalla iso osa sen rikkaasta ravintosisällöstä.

Tervettä tosin on syödä jotain superhyvää (ja vähärasvaista!) ankeana maanantaiaamuna. Lukea lehteä ja juoda kuppi vihreää teetä – pehmeän puuvillaisen pyjaman päällä aamutakki, jalassa tohvelit. Saada suudelma töihin lähtiessä ja paistatella kevätauringon lämmössä. Tästä tulee taatusti hyvä päivä.

uppomunaritari.jpg

Mitä tarvitset:

  • yön yli kuivahtanutta ranskanleipää
  • tuoretta pinaattia
  • tilkka sitruunamehua
  • kananmunia
  • valkoviinietikkaa uppomunien keittämiseen
  • balsamikokastiketta
  • suolaa ja mustapippuria

Miten toimia:

  1. Keitä uppomunat. Jos et tiedä miten uppomunia keitetään, suosittelen katsomaan tämän videon. Itseäni eivät muut videot, eivätkä varsinkaan mitkään kirjoitetut ohjeet auttaneet. Kannattaa muistaa Julian one thousand, two thousand, three thousand… -sääntö, sen avulla onnistut aina!
  2. Paista pinaatti pannulla. Muista varata paljon tuoretta pinaattia, sillä se kutistuu paistettaessa todella paljon. Siirrä pinaatti erilliseen kulhoon odottamaan ja ripottele tilkka sitruunamehua.
  3. Paahda leipiä pannulla kunnes kullanrusehtavia.
  4. Asettele pinaattia leivälle ja lisää balsamikokastiketta. Aseta uppomuna keskelle leipää ja mausta ripauksella suolaa ja mustapippuria. Tarjoile teen tai maitokahvin kera – Voilà!

uppomunaritari-2.jpg

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *