Books and other stuff

Heipparallaa! 

Näin ensimmäistä lastaan odottaessa sitä astuu todellakin täysin tuntemattomaan kaikessa raskauteen liittyvässä. Itselläni ei juurikaan ollut paljon tietoa mistään, sen nyt tiesin että raskaus kestää about 9 kuukautta ja lopuksi sieltä syntyy vauva, siinä meikäläisen tiedot noin niinkun tiivistäen. En myöskään halunnut alkaa ahmimaan ihan kaikkea kirjallisuutta aiheesta ja aiheuttaa ähkyä itselleni vaan poimin muutamia kirjoja joista kuulin monelta suunnalta hyvää ja jotka puhuttelivat itseäni. Ajattelin jakaa nämä hyväksi havaitut oppaani myös teille:) 

Dr Gowri Mothan Gentle Birth Method on todellinen taivaanlahja ja se on go to- oppaani kaikissa mahdollisissa vaivoissa ja minua mietityttävissä asioissa. Hänen tarjontansa ei keskity vain tähän kirjaan, vaan itse olen hommannut myös hänen Creative Healing- hierontatekniikkansa cd:n jotta mieheni voi hieroa minua kotona (todellista luksusta, säästätte rahaa ja saat hoitolatasoista hierontaa omassa kotonasi<3) ja hypsnosynnytys/meditaation Itunesin kautta. Suosittelen! Mothan sivuilta löytyy myös paljon muuta tietoa johon suosittelen tutustumaan. Myös mieheni innostui lukemaan tätä kirjaa eilen ja ihmetteli miksen ollut käskenyt häntä lukemaan tätä kirjaa jo aiemmin, joten jakakaa kirja ihmeessä myös miehillenne! Kirjasta löytyy tosiaan kokonaisvaltainen ohjelma koko raskauden ajaksi, en ole noudattanut sitä tarkasti mutta monet asiat olen ottanut sieltä käytäntöön ja erityisesti nyt raskauden viimeisellä kolmanneksella noudatan ohjelmaa välillä merko tarkastikin. Erilaisia yrttivalmisteita en käytä niin paljon kun hän suosittelee, mutta liikunta/ravinto/ hoito yms. suosituksia noudatan melko hyvin. 

41ADR8JXTWL._SY344_BO1,204,203,200_.jpg

 

Dr. Gowri Mothan toinen kirja joka keskittyy synnytyksen jälkeiseen aikaan ja lapsen ensimmäiseen vuoteen. Olen vasta selannut tätä kirjaa ja se vaikuttaa myös erittäin hyvältä ja mielenkiintoiselta. 

41M8TM1DBCL._SX364_BO1,204,203,200_.jpg

 

Tämä taisi olla ensimmäinen kirja jonka hommasin kun sain tietää että olen raskaana:D Kirja on mielestäni loistava ja siellä on paljon hyviä pointteja joita mekin luultavasti tulemme käyttämään oman lapsemme kanssa. En väitä että asiat Ranskassa olisivat paljon paremmin kuin muualla, mutta minua ei myöskään haittaisi jos lapsemme oppisi käyttäytymään kunnolla ravintolassa ja nukkuisi yönsä hyvin.. 

41kBIssTqlL._SX331_BO1,204,203,200_.jpg

 

Kirjan kansi on raju mutta hyvää synnytysvalmennusta kun sitä tuijottaa joka päivä:D Tämä kirja on melko vanha mutta aivan loistava! Itselläni oli aluksi vähän vaikeuksia sen lukemisen kanssa mutta nyt olen innostunut kirjasta todella paljon ja suosittelen sitä ehdottomasti kaikille raskaana oleville. Kirjassa puhutaan paljon siitä kuinka pelko lamaannuttaa synnyttävän naisen ja erityisesti kohdun ja näinollen aiheuttaa lisää turhiakin kipuja naiselle ja tekee synnytyksestä monesti haastavan. Todella mielenkiintoista tekstiä synnytysten erikoislääkäriltä. Hän kannustaa naisia kokeilemaan erilaisia hypnosynnytys/ meditaatiotekniikoita ja painottaa kumppanin valtavan tärkeää tukea synnytyksessä. Must read! 

123052829__391167k.jpg

 

Lisäksi Liberolta löytyy todella hyvä ilmainen e-kirja jossa käsitellään selkokielellä koko raskausaikaa ja vauvan ensimmäisiä kuukausia erilaisine hoito-ohjeineen. Suosittelen lataamaan kirjan! 

Ja ihan muuhun asiaan; käykää lukemassa tämä loistava artikkeli ystäväni Brieannin nettisivuilta. Artikkeli käsittelee liikuntaa ja kuinka se että rääkkäämme kehoamme ääripäihin ei ole välttämättä se paras ratkaisu. Loistoartikkeli ja paljon mielenkiintoisia pointteja! 

Minä lähden neuvolaan mittaamaan kohdun kasvun (tosin tiedämme jo että kaikki on normaalisti ja hyvin, kiitos Bulevardin Klinikan) ja sen jälkeen sain peruutusajan osteopaatille järkyttävien liitoskipujen takia. Viime yönä en meinannut päästä sängystä ylös ja olo on kaikin puolin todella tukala tällä hetkellä. Raportoin myöhemmin miten kävi hoidossa ja sainko apua. 

Nautitaan aurinkoisesta päivästä 🙂 

Jenna 

Perhe Lapset Raskaus ja synnytys Vanhemmuus

Liikuntaa pallomahan kanssa

Heipparallaa ja ihanaa aurinkoista tiistaita! 

Onko kaikki muutkin yhtä hyvällä tuulella kun aurinko vihdoin saapui piristämään ja jopa vähän lämmittämään kasvoja tänne Pohjolaan? Wau, nämä kevät auringon ensimmäiset säteet ovat aina yhtä ihania. 

Ajattelin kirjoitella hieman lisää aiheesta joka ainakin minua itseäni kovasti kiinnostaa näin raskaana ollessa eli raskaus ja liikunta. Olenkin siitä aiemmin kirjoitellut mutta tilanteet tämän pallomahan kanssa muuttuvat koko ajan, omaa oloaan pitää tarkkailla jatkuvasti ja muutoksia liikuntatottumuksiin täytyy tehdä paljonkin. Ja kaikki raskaudet ovat tosiaan niin yksilöllisiä että mitään yhtä ohjenuoraa ei voi antaa kellekkään ja minäkin puhun vain nyt omasta puolestani ja siitä mikä sopii minun keholleni tähän tilanteeseen. 

Oltiin tosiaan viime viikolla Turussa käymässä ja päätin käydä ensimmäistä kertaa raskauden aikana hot joogassa Aurajoogassa. Hot joogasta raskaana löytyy paljon eri mielipiteitä ja monesti esim. Yhdysvalloissa on se kokonaan kielletty raskaana olevilta. Heiltähän on myös saunassa käynti kielletty.. Aurajoogassa sali on miellyttävästi lämmitetty, ei yhtään tukalan kuuma ja osallistuin kevyelle aamutunnille jossa keskityttiin lähinnä availemaan kehoa ja tunti oli muutenkin melko kevyt. Se tuntui todella hyvältä omassa kehossani ja tuntui myös ihanalta hikoilla hieman pitkästä aikaa. Pelkäsin että minulle olisi tullut lämmöstä paha olo mutta salissa tuntui kuin olisi joogannut jossain tropiikin lämmössä joten olo ei muuttunut yhtään tukalaksi missään vaiheesa. Joten jos oloni pystyy hyvänä aion jatkossakin käydä hot joogailemassa! Helsingissä tykkään Studio Yinistä sillä heillä ei ole myöskään liian kuuma studio ja ilokseni huomasin että Urban Mandala joogastudio on alkanut hivenen lämmittää studiotaan, ei kuumaksi mutta että siellä on lähinnä miellyttävä lämpötila ja saattaa nousta hieman hiki pintaankin. Oltiin mieheni kanssa ystävänpäivän iltana Urban Mandalassa Flow- joogassa ja sekin teki niin hyvää. Vaikka olo on tosiaan aika kankea ja masu on tiellä melkein koko ajan mutta siihenkin on jo alkanut tottua:D 

Salijäsenyyteni laitoin nyt jäähylle kesän loppuun saakka sillä saliharjoittelu ei tuntunut enää hyvältä melko kovien liitoskipujen takia. Voin tehdä hyvin kotona pienten painojen ja jumppapallon kanssa kevyttä kuntoharjoittelua jos haluan, en tarvitse siihen kuntosalia. Sen sijaan hankin taas jäsenyyden Physique 57 nettistudioon ja yritän nyt ainakin kuukauden jaksaa reenailla barrea ahkerasti kotona, se tuntuu keholle juuri sopivalta treeniltä tällä hetkellä. Olisi mahtavaa jos jaksaisi treenata ihan synnärille saakka muttta katsotaan rauhassa oman kunnon mukaan. Tosin olen kyllä välillä sellainen ikiliikkuja etten yhtään ihmettelisi jos vedet menisivät barrea tehdessä tai joogastudiolla:D 

Mammajoogani jatkuu myös kerran viikossa kuten mammapilates tunnit sekä käyn nyt myös kerran viikossa Bailamaman 9months tunnilla tanssimassa ja reenaamassa lantionpohjanlihaksia ja teen myös heidän kotitreeniä pari kertaa viikossa. Eli kuulostaa aika paljolta mutta sopii minulle tän hetkiseen tilanteeseen ja olotilaan:) 

Oloni on pirteä ja hyvä, tosin nyt olen pari päivää kärsinyt kamalista liitoskivuista jotka luultavasti johtuvat siitä että kävelin viikonloppuna pitkästä aikaa korkeilla korkokengillä. Ja kävelyä en nyt ole missään vaiheessa pystynyt harrastamaan koska se sattuu oikeastaan joka paikkaan ja joudun juoksemaan vessassa 5 minuutin välein kävellessä mutta jostain kumman syystä muut liikuntaharrastukseni eivät aiheuta näitä samoja ongelmia! Odotan kyllä niin paljon kun päästään vauvelin kanssa kävelemään lenkkejä, en luultavasti tee mitään muuta koko kesänä kun kävelen ympäri Suomea rattaideni kanssa:D Olen aina rakastanut pitkiä kävelyjä ja on rankkaa kun nyt en voi niitä tehdä. Mutta tämä on lyhyt aika, ja muuten kaikki on niin hyvin joten ei mitään valittamista:) 

12714271_1201359463226796_2132740544_n.jpg

 

12746572_1201359456560130_899619634_n.jpg

 

Nauttikaa aurinkoisesta päivästä ja liikuttakaa kehoanne! 

Pus pus<3 

 

Jenna 

 

Hyvinvointi Liikunta Terveys Raskaus ja synnytys