Luumun aika

Tähän aikaan vuodesta luumupuut alkavat kukoistaa violeteista palleroista, myös täällä Suomessa. Itse olen aina kategorisoinut luumut banaanien ja appelsiinien kanssa sellaisiksi hedelmiksi, joita ei todellakaan saa Suomen ilmastossa kasvamaan, ja joita löytyy ainoastaan kauppojen hyllyiltä. Tottakai on niitä rohkeita, jotka yrittävät saada hedelmäpuita kasvamaan, mutta itse ainakin olen asennoitunut niin, etten lähtisi edes yrittämään.

Kuplani kuitenkin rikkoutui viime viikolla, kun ovelleni tuotiin iso pussillinen luumuja sukulaistädin kotipihalta. Täh?! En tiedä, kuinka paljon tällaiselle puulle täytyy sitten laulaa, että se tuottaa hedelmää, mutta nähtävästi sekin on mahdollista.

Voi kuulkaa sitä iloa, kun keittiöstä voi aina ohimennen napata pari pallukkaa ilman lisäaineiden ja muiden myrkkyjen pelkoa ja nauttia raikkaasta ja makeasta mausta. Luulen, että tämä viime viikkoina päällä ollut syysflunssakin alkaa vihdoin hävitä. En tiedä, onko luumuilla osaa tai arpaa tähän, mutta eikai se pelkkää sattumaa ole – tai niin ainakin haluan ajatella!

IMG_5276.JPG

Innostuneena torjunta-aineiden puuttumisesta päätin tutustua luumujen terveyshyötyihin vähän tarkemmin ja kokosin niistä pienehkön tiivistelmän. Luumuthan auttavat tunnetusti vatsan toiminnassa, mutta sen lisäksi niillä on useita muita terveyshyötyjä, joita en tullut edes ajatelleeksi.

Ruuansulatuksen edesauttaja

Luumut sisältävät runsaasti kuitua (7,1g/100g). 100g:ssa on jopa yli neljäsosa päivittäisestä kuidunsaantitarpeesta.

Vitamiinien ja hivenaineiden lähde

Luumuissa on runsaasti K-vitamiinia, mikä tukee muun muassa luiden ylläpitoa ja auttaa veren normaalissa hyytymisessä. Niissä oleva mangaani taas suojaa soluja hapettumiselta. Luumuissa on runsaasti kaliumia, joka tukee verenpainetta ja auttaa lihaksia toimimaan normaaliin tapaan. B6-vitamiini ehkäisyy väsymystä, auttaa immuunijärjestelmän tukemisessa ja terveiden verisolujen ja normaalien hormonitasojen ylläpidossa. Luumut ovat myös kuparin lähde, joka tukee raudan kuljettamista elimistössä.

Hyväksi sydämelle

Luumut eivät sisällä tyydyttyneitä rasvoja, jolla on positiivista vaikutusta veren kolesterolitasoihin. Ne eivät myöskään sisällä suolaa.

Lähde

Yllätyin positiivisesti, kuinka suuri merkitystä luumun sisältämillä ravintoaineilla on kehomme toimintaan. Kiinnostus kyseistä hedelmää kohtaan nousi kyllä suunnattomasti! Tavoitteena olisikin nyt keksiä jokin ruokalaji, johon luumua voisi hyödyntää. Itse en koskaan yhdistä suolaista ja makeaa ruoanlaitossa, joten tämä voisi olla eräänlainen break through tällä saralla.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *