Pienen pintaremontin suunnittelua

Kun viettää suurimman osan päivistä kotona ja erityisesti olohuoneen lattialla köllien, alkavat seinät pikkuhiljaa kaatua päälle. Erityisesti juuri olohuoneemme beiget seinät. Suunnittelen siis parhaillaan olohuoneen seinien uudistusta. Reilun kahden vuoden asumisen jälkeen olen lopen kyllästynyt edellisten asukkaiden jäljiltä oleviin olohuoneen laimean maitokahvin värisiin tapetteihin.

dsc_0365_800x530.jpgSeinä nro 1.

dsc_0368_800x530.jpgSeinä nro. 2

En ole ikinä oikein välittänyt ruskeasta tai beigestä väristä sisutuksessa ja pimeät marraskuiset päivät saavat seinät näyttämään entistäkin ankeammilta. Mutta mitä laitetaan tilalle? Toiselle seinälle tulee tappettia, valkoista ja helmiäiskuvioista. Raikasta ja kirkasta. Toiselle seinälle tarvitaan kuitenkin vähän väriä…

dsc_0364_800x530.jpgEhkä joku näistä…

Muut kotimme huoneet olenkin jo kertaalleen maalannut uusiksi. Olen huomannut remontointi-innon nousevan pintaan yhdessä isompien elämänmuutosten tai kriisien kanssa. Keittiö ja eteinen saivat hempeän vaahtokarkin sävyn ensimmäisen raskauden keskenmenon jälkeen. Makuuhuone muuttui mustikkamaidon väriseksi uuden raskauden jännittävien ensiviikkojen aikana. Tytön huone maalattiin limenvihreäksi rakenneultraa odotellessa.

Henkisesti raskaina ja kuluttavina aikoina maalaus ja remontointi on minulle tehokasta tee-se-itse-terapiaa. Mieli lepää väriliuskoja plärätessä ja kädet saavat tekemistä telan kanssa heiluessa. Mahtaakohan olohuoneen uudistusinto liittyä uuden elämänvaiheen alitajuiseen käsittelyyn? Paikalleen jämähtänyt ruskea ei vaan jotenkin enää istu, uuteen valoisaan ja iloa täynnä olevaan jokapäiväiseen elämääni.

Uusia ideoita etsiessäni tein Tikkurilan nettisivuilla sisustustyylitestin.  Testin mukaan olen valikoiva nautiskelija (aivan oikein!) ja nouseva tyylini on herkkä haaveilija (kyllä vain!). Vielä kun soppaan lisätään tehokas toteuttaja (vink vink), niin väripaletti on valmis!

Aikaisemmin olen käyttänyt puolihimmeää maalia, mutta nyt aloin pohtia helmiäis- tai puolikiiltävänmaalin mahdollisuutta, maksimaalisen kirkkauden ja tilan illuusion maksimoimiseksi. Onko kellään kokemusta seinän maalaamisesta kiiltävällä maalilla? Onko Lilyn sisutus-bloggaajilla uusimpien tuulien vinkkejä?

Hyvinvointi Sisustus Mieli DIY

Suklainen kuivakakku

dsc_0373_530x800.jpg

Kiireetön lauantai-iltapäivä. Tyttö nukkuu ja kohta aloitetaan sohvannurkassa viltin alla elokuvan katselu. Kahvihammasta kolottaa ja ilkeä pikkunälkä kömpii sohvatyynyjen välistä.

Tästäpä apu kiperään tilanteeseen!

Tämä ohje on peräisin joskus 90- luvulla aikakausilehdessä olleesta Valion voi-mainoksesta. Lehtileike on tallessa äitini reseptikansioissa ja tällä ohjeella syntyy myös maailman paras Sacher-kakku! Koska alkuperäisen ohjeen aineet on mitoitettu kokonaiseen täytekakkuun, niin taikinaa ja rengas vuoasta vähän yli. Paistoin ylimääräisestä taikinasta 6 pikku leivosta muffinsivuoissa.

Suklaa-pähkinä kuivakakku

4 munaa
1,5 dl sokeria
200 g voita
180 g tummaa suklaata sulatettuna
2,5 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1,5-2 dl pekaanipähkinöitä kevyesti rouhittuna
1 dl valkosuklaata kevyesti paloiteltuna

Vaahdota munat ja sokeri. Yhdistä kuivat aineet (jauhot, leivinjauhe, suklaa- ja pähkinärouhe).Sulata voi. Käytä tilkka sulatetusta voista vuoan voiteluun. Voitelun jälkeen, jauhota vuoka kookoshiutaleilla. Lisää vaahto varovasti sekoittaen vuorotellen sulatettua voita, suklaata ja jauhoja. Kääntele taikina tasaiseksi seokseksi.
Täytä reikävuoan tilavuudesta 3/4. Paista kakkua 180 asteessa noin 1 tunti, kunnes kakku on hieman irronut vuoan reunoista.

Nauti kuuman espresson kera kiireettömänä lauantaina.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli DIY