Paheksunnasta

”Hmph, *maiskautus*, *paheksuva hymy*”

Tiedät varmasti mitä tarkoitan. Naiset oppivat sen äidiltään, luultavasti tämä taito imeytyy tyttöihin jo äidinmaidosta. Miehet oppivat kuulemaan sen äidiltään, siskoltaan, tyttöystävältään ja lopulta vaimoltaan.

Paheksuntaa ilmenee useinmiten tilanteissa, joissa on koolla miehiä ja naisia, usein pariskuntia. Miehet kertovat (naisia huvittaakseen) härskejä tai muuten hieman paheksuttavia juttuja tai puujalkavitsejä, röyhtäisevät, pieraisevat tai tekevät jotain muuta vastaavaa, jota naisen on sosiaalisen paineen alla hieman paheksuttava, vaikka kotona kahden kesken miehen käytös aiheuttaisi lähinnä hihittelyä.

Mutta muiden naisten kuullen on kuitenkin miehen sopiatonta käytöstä paheksuttava. Hieno nainen ei naura hyvän maun rajoilla liikkuville vitseille, pieruhuumorille tai huvitu massiivisista röyhtäyksistä. Siis julkisesti. Mutta mies tietää, että sisäisesti naista naurattaa.

”Hmph, *maisk*, *paheksuva hymy*.

Syyllistyn itse paheksuntaan, usein huomaamattani.  Paheksunta ei kuitenkaan tunnu miehiä yhtään hidastavan, usein paheksunta saa aikaan vielä lisää paheksuttavaa käytöstä. Jossain seurassa härnäys jatkuu, kunnes paheksuja itsekin alkaa paheksua omaa paheksuntaansa ja hihitellä miesten mukana.

Asuuko sinussakin sisällä piilopaheksuja? Mitä asioita paheksut huomaamattasi tai tarkoituksella? Toimiiko paheksuminen?

Suhteet Rakkaus Ystävät ja perhe Hyvä olo

Positiivinen postitempaus!

Phocahispida ponkaisi käyntiin äitiys/isyysbloggareiden iloksi positiivisen postitempauksen. Olen yksi onnekkaista mukaan päässeistä blogisteista (onko se sana?).blogipostia2.jpg

Perhepiirissämme ei ole lapsia, meidän uutta tulokastamme lukuunottamatta, joten vietämme perheen kesken jo useampaa vuotta peräkkäin lahjatonta joulua. Jouluisin olemme panostaneet hyvään ruokaan ja rentoon yhdessäoloon (lue: lautapeleihin ja sarjamaratoneihin). Aikuisten kesken kun on vähän höpsöä vaihdella tavaroita, jotka jokainen pystyy itse ostamaan jos tarvitsee.

Ne muutamat lahjat, joita olen viime vuosina saanut (äitiltä), ovat olleet minun itseni valitsemia ja tarpeeseen hankittuja. Ehkä juuri siksi olen niin innoissani tästä tempauksesta. Pääsen kokemaan antamisen iloa, valitsemaan ja paketoimaan lahjan, joka toivottavasti ilahduttaa ja piristää vastaanottajaansa pitkän pimeän ”talven” keskellä. Ehkä se talvikin sieltä jouluun mennessä tulee 😀

Muutamat innokkaat osallistujat ovat jo ehtineet antaa pieniä vinkkejä salaisille ystävilleen omasta maustaan, tarpeistaan tai toiveistaan. Kuten Phocahispida alkuperäisessä postauksessaan vinkkasikin, on blogiystävään syytä hieman tutustua juuri salaisen ystävän pitämän blogin perusteella. Selasin blogini läpi vierain silmin; sieltä löytyi hempeitä sävyjä, kahvia, leipomuksia ja vauvajuttuja. Siinäpä se. Lyhyehkö blogihistoriani näyttää minulta.

En halua antaa salaiselle blogiystävälleni liikaa vinkkejä tai valmiita ratkaisuja, sillä haluaisin yllättyä. Saada jotain kaunista tai hassua, tarpeellista tai tarpeetonta. Toivoisin, että lahja olisi ajatuksella valittu ja myös antajansa näköinen. 🙂

 

 

Hyvinvointi Mieli