Date Night

Mitä tekevät Nörtti ja Nörtin Rouva kun koittaa mahdollisuus lähteä romanttisille treffeille ensimmäistä kertaa  neljään kuukauteen?

He lähtivät katsomaan iltapäivänäytökseen kauden kuumimman fantasiaseikkailun, Hobitin, ja sen jälkeen syömään Kuopion parhaat burgerit King’s Crowniin. Kun he saivat ruoat tilattua ja kylmät juomat eteensä, parin merkitsevän katseen jälkeen romanttiset Nörtit ottivat iPhonensa esille ja pelasivat yhdessä erän Ticket to Ridea. Mahtoi eräskin sivullinen täti-ihminen kurtistaa kulmiaan; voi noita nykynuoria, kun räpläävät vaan kännyköitään, eivät toistensa kanssa edes osaa jutella.

Nörteille se oli yhteistä laatuaikaa; kahdenkeskinen, keskeytymätön ja leikkimielinen taistelu Sveitsin mutkikkaiden rautatieverkkojen herruudesta. Toinen erä nautittiinkin herkullisten burgerien ohessa. Ja kolmas erä jälkiruoan kanssa.

Tämän rentouttavan elämyksen mahdollisti Mummi, joka touhusi Tyttömme kanssa poissaollessamme. En tiedä mitä taikaloitsuja Mummi oli taas Tytön korvaan supatellut, sillä ilmeisesti Tytön unenlahjat sekä halukkuus nukkua ulkona vaunuissa tuntuivat ihmeellisesti palautuneen treffi-iltapäivän aikana.

Unen laatu todistettiin tänään, kun Mummin onnistumisesta innoittuneena laitoimme tytön ulos nukkumaan. Odotetun 45 minuutin sijaan Tyttö koisasi huikeat 3 tuntia ja 15 minuuttia! Haluisin ajatella, että kolmannen kuukauden kummalisesti unirimpuilut ovat nyt takapäin ja palaamme taas näihin ihaniin kunnollisiin päiväuniin.

Voihan Mummi minkä teit! 🙂

Suhteet Rakkaus

Lastenlauluja etsimässä

Tavoistaa poiketen Tyttö herätti minut tänään jo puoli 8 aikaan. Silmät puoliummessa oli lähdettävä alakertaan pirteän, iloisen ja kiljahtelevaan tyttösen kanssa. Mikä avuksi, etten käperry sikiöasentoon torkuille lammasmatolle ennen kuin kahvi ehtii tippua?

Lastenlauluja!, ajattelin. Nehän on pirteitä ja iloisia ja Tyttökin ehkä tykkäisi. En olekaan kuunnellut Tytön kanssa musiikkia ihan niin ahkerasti kuin vielä raskausaikana oli tarkoitus. Se on jotenkin unohtunut kaiken muun laululeikki-metrolla-mummolaan-hässäkän keskellä. Tähän mennessä Tytön musiikinkuuntelu on rajoittunut äidin lemppareihin Jonesin Norahiin ja Scandinavian Music Grouppiin. Autossa Tyttöä on altistettu Nörtin lemppareille, Project Pitchforkille ja Rammsteinille. Siis ihan oikeita lastenlauluja nyt etsimään. Joo! katsotaanpa Spotifyn tarjontaa…

Ipanapa- levyt. Periaattessa ihan kivaa, joo, mutta näitä viisuja pitää kuunnella ihan joku tovi ennen kuin voin rallattaa näiden mukana itsekin. Kappaleet ovat kauniita, hyvin tuotettuja ja soitettuja, sekä sanoituksista on hupia myös aikuisille. Mukana on myös lauluja, jotka käsittelevät hankalia ja surullisia asioita. Ei ehkä vielä kolahda ihan täysillä 4 kk ikäisen musiikkimakuun. Ehkä parin vuoden päästä sitten näitä.. Äidin soittolistalle tosin livahti Siiri Nordinin Hyväntuoksuinen ja SMG:n Alabasteri orkesteri… Ja Vuokko Hovan Sikojen Rakkaus, ihana!

Tarjolla on paljon lasten laulamia lastenlauluja lapsille. Tästä kategoriasta löytyy uselta eri kokoomalevyltä kaikki klassikkobiisit Sakusammakosta Vaarin saareen. Mutta, mutta.. en varmaan vaan ole vielä tarpeeksi Äiti kuuntelmaan näitä lurituksia. Vaikka varmasti oman lapsen pienet puutteet konsonanttien lausumisessa on sitten aikanaan ihan söpöä, se ei tarkoita, että jaksaisin tätä lässytystä kuunnella nyt levyltä. Kalhunpoita sailastaa ja Möllimöytty jäävät siis tällä haavaa vielä kuuntelematta.

Hakusanalla ”Lasten” löytyi myös ei-niin-lapsellisia lauluja kuten: Tuomari Nurmion Lasten mehuhetki, Ismo Alangon Lasten laulu, Popedan Ei lasten käsiin ja Hectorin Kadonneiden lasten marssi.

Yksi levy pääsi kokonaisuudessaan Tytön omalle soittolistalle; Lasten aarteita Rakastetuimmat kehtolaulut ja iltasadut. Tuttuja lauluja, kauniisti soitettuina ja suomalaisten eturivinartistien laulamana. Yksi puute tosin löytyy: laulut ovat kehtolauluja. Mistäs niitä vauhdikkaampia versioita? Oletteko löytäneet siedettäviä aikuisten laulamia versioita perinteisistä lastenlauluista? Yksi levy, mitä olen harkinnut on Rajattoman Suomen lasten lauluja. Biisilista vaikutti lupaavalta ja pidän itsekin a cappella- tyylistä. Valitettavasti kyseistä levyä ei Spotifystä löydy.

Tokihan voin laulaa lauluja vauvalle, lukuisista kotoa löytyvistä nuottikirjoista, mutta jokus olisi kiva saada hiemantaustatukea omalle laululle. Jos itse soitan samalla pianoa, saattaa koko musiikkihetki mennä Tytöltä vähän ohi.

Vaikka rytmi kuin rytmi tuntuu Tyttöäkin viihdyttävän, niin pieni kasarilapsi sisälläni haluaisi kuitenkin soittaa omalle lapselleen lauluja myös omasta lapsuudeta. Mutta nimenomaan sellaisia versioita, joita pystyn itsekin kuuntelemaan. Haluisin lapseni muistavan lapsuudestaan muitakin lauluja kuin Moves Like Jaggerin ja Rolling In the Deepin, Jukka Pojan Silkistä puhumattakkaan.

Vielä ennen kuin Tytön oma tahto ja musiikkimaku astuu peliin, valinta on minulla. Mitä minä haluan kuunnella ja mitä haluan lapseni kuuntelevan? Valinnan varaa löytyy, vaihtoehtoja on jopa liikaa. Tarjolla on lasten musiikkia lähesjokaiseen musiikkigenreen, Ellasta ja Aleksista Hevisaurukseen.

Mitä lastenlauluja teillä kuunnellaan? Vai kuunnellaanko vain aikuistenlauluja? Onko tässä alle puolen vuoden iässä ylipäätään niin väliä, mitä kuunnellaan, jos se saa tytön hymyilemään?

Kulttuuri Musiikki