Jouluateria Nro.2

Vieläkö joku jaksaa lukea jouluruokapostauksia? No, tässä tulee vielä yksi. Skippaa yli, jos et kestä nähdä enää yhtään kinkkusiivua.

Tämä herkullinen ateria ei häviä yhtään Tertin kartanon herkuille. Jouluillallinen Nro. 2 nautittiin Isosiskon ja Lankomiehen kotona 23.12. Aterian nautinnollisuutta lisäsi erityisesti se, että se nautittiin aikuisten kesken Tytön mentyä nukkumaan.

dsc_0790_530x800.jpgJo ruokajuomat lupaavat herkullisen makuelämyksen. Kuoharilasissa alkuruoille Blondel -shamppanjaa, ja punkkuna tätä:

dsc_0761_530x800.jpg

dsc_0788_800x530.jpgAlkuruokalautanen. Muikunmätiä, sipulia ja smetanaa, sinappisilliä, graavisiikaa ja graavilohta. Kuvaan valitettavasti mahtui vain murto-osa todellisesta syödystä määrästä. 😀

dsc_0793_800x530.jpgLuomukinkkua, kermaista paistoliemikastikketta, moussemaisen pehmeää lanttulaatikkoa sekä langon bravuuria, tulista porkkanalaatikkoa.

Lisäksi pöydästä löytyi maksapateeta ja lihahyytelö, saaristolaisleipää sekä lasimestarin silli. Rosollista valmistimme hieman tavaomaista raikkaaman ja rapeamman version, lisäten siihen punakaalia sekä korvaamalla omenan päärynällä.

Jälkiruoaksi nautimme Portugalin tuliaisina tuotua vaalea sherryä ja sekä taatelikakkua.

Voitte varautua vielä yhteen jouluruoka-aiheiseen postaukseen, mutta siinä käsitelläänkin sitten jo kotona paistetun kinkun jämistä jalostettuja herkkuja.

 

Koti Ruoka ja juoma DIY

Vauvakaani alehälinässä

Alkuun joulunjälkeinen herkkutilannekatsaus:

  • Suklaakakku loppui eilen (kesken). En ole uskaltautunut vaa’alle.
  • Suklaakakun jättämän ammottavan aukon tilalle jääkaappiin on hankittu mandariineja (keventymisen toivossa). Joulukonvehteja tosin on vielä jäljellä, joten pelkoa kaakaonpuutoksesta ei vielä ole.
  • Myös muut jouluruoat (kinkunjämiä lukuunottamatta) on onnistuneesti herkuteltu pois.
  • Herneet ovat likoamassa kinkun jämistä keitettävää rokkaa varten.

Muutaman päivän kotimöllötyksen jälkeen Mummi houkutteli minut ja Tytön katselemaan tänään alkaneita alennusmyyntejä. Lähdimme Matkukseen kokeilemaan, joko meidän väsymätön vauvakaanimme malttaisi nukkua vaunuissaan ostoskeskuksen hälinässä. Kyllä jännitti lähteä, sillä viime reissu ei mennyt ihan putkeen.

Ei tullut yllätyksenä, että Tytön silmät rävähtivät auki heti autosta poistuttua. Sisälle saavuttaessa vaunuista katseli kirkkaat vauvansilmät. Ajattelin, että oi voi… vartin päästä lähdetään raivovauvan kanssa paluu matkalle.. Hyvästi ale-löydöt.

Mutta kuinka kävikään?  Hänen 62- senttinen kaaniutensa viihtyi pyörillä kulkevassa valtaistuimessaan rauhallisesti ympärilleen katsellen. Mummi keksi, että kun vaunujen uloimman kuomun laski alas ja kantokopan kuomu irroitettiin kokonaan, Tytölle avautui esteetön näkymä kauppakeskuksen vilskeeseen. Tyttö kohotettiin vielä puoli-istuvaan asentoon myttyyn taitellun toppapuvun avulla ja avot! Nähtävää ja ihmeteltävää riitti siinä määrin, ettei Tyttö malttanut ummistaa silmiään lainkaan parituntisen shoppailurupeaman aikana.

Huuli pyöreänä, kuola mahtavasti valuen Tyttö lipui liikkuvassa valtaistuimessaan läpi ale-ruuhkaisen Matkuksen. Vaunuja työntelevän Mummin jutut olivat välillä ilmeisesti niin hauskoja, että taisin kuulla sovituskoppiin muutaman naurunkikatuksenkin! Samalla kun Kaanimme sai uutta ihmeteltävää, keveni myös minun mieleni: ihanaa, minun ei tarvitsekaan täysin lopettaa ihmisten ilmoilla liikkumista. Pitää vain pitää huoli, että Tyttönen pääsee katselemaan, mitä ympärillä tapahtuu.

Rankka shoppailurupeama vaati kuitenkin veronsa, sillä Tyttö nukahti heti kun päästiin takaisin autoon ja samat unet jatkuvat edelleen jo kolmatta tuntia.

 

Puheenaiheet Höpsöä