Jouluateria Nro. 1: Rilliperhe Tertin kartanossa

Joulunalus viikonloppuna rilliperhe lähti apen, anopin, kälyn ja langon kanssa viettämään jouluisen vuorokauden Tertin kartanoon. Rilliperheellä oli edessä ensimmäinen pitempi automatka ja yöpyminen Tytön kanssa. Jännitys oli huipussaan kun auto pakattiin ja lähdettiin matkaan perjantaina puoliltapäivin…
 
Tavoitteena oli ajoittaa matka niin, että Tyttö nukkuisi päiväunet autossa (ainakin aikaisemmin Tyttö on kotvan huudettuaan nukahtanut) ja olisi näin ollen hyväntuulinen ja vierkeä perille saavuttaessa. Noh, ei nukkunut tyttö autossa kuin puoli tuntia. Eikä oikein viihtynyt muutenkaan, kitisi ja kiukkusi mieluummin. Kahden tunnin ajomatkan jälkeen, kartanolle saavuttaessa alkoivat sekä vanhemmat, että tyttö olla ihan uuvuksissa, joten pikaisten tervetuliaisglögien jälkeen Rouva ja Tyttö vetäytyivät pienille unille ennen illallista.
dsc_0660_530x800.jpg
Pikaglögi.
 
Yövyimme kartanon pihassa sijaitsevassa restauroidussa aittarakennuksessa.Huoneet olivat muuten hyvin viihtyisät, mutta ainakin meidän ja naapurihuoneen välinen seinä oli paperinohut. Rauhallisella äänellä käyty keskustelu kuului selkeästi läpi. Ei siis kannata jakaa salaisuuksia niissä huoneissa…
 
Tytön nukuttaminen vaatikin hieman kekseliäisyyttä, sillä jätimme tämänhetkisen takuunukuttajamme, jumppapallon, kotiin ja tytön väsymyskiukun kasvaessa teki mieli jo lähettää Nörtti Mikkelin Prismaan hakemaan sijaispalloa.. Mutta meidän (ja seinänaapurien) pelastukseksi sängyissä oli hyvin kimmoisat jouset. Sängyn reunalla pomppien siis nukutimme Tytön päivä- ja yö unille..
 
Unien jälkeen vuorossa oli Kartanon illallinen, sekin oma pieni jännitysmomenttinsa, sillä emme ole hereillä olevan Tytön kanssa käyneet ennen ravintolassa syömässä. Suunnitelmana oli, että tyttö viihtyisi ainakin osan aikaa rintarepussa, ehkä jopa nukahtaisi ravintolan rauhalliseen taustahälinään.
 
Hmm, ensimmäistä illastuskokemusta ei ehkä voi kuvailla menestykseksi, mutta kutakuinkin onnistunut yritys se kuitenkin oli; lähdimme kaikki maha taynnä nukkumaan. Osan aikaa Tyttö viihtyi Nörttin kannossa, osan aikaa Tädin edestakaisin kantamana ja osan aikaa viihdyttäen kanssa ruokailijoita korvia huumaavalla kiukkuhuudolla. Lopuksi huudostaan väsynyt Tyttö onneksi nukahti minun syliini rintareppuun, noin 10 minuutin tanssi/ hytkytyssession jälkeen.
 
Kaikesta oheishälinästä huolimatta pystyimme nauttimaan erinomaisesta ruoasta ja kauniista kartanomiljööstä. Tässä muutama tärppi alkuruokapyödästä:
dsc_0674_800x530.jpg
Mädillä hunnutettuja munia,
dsc_0675_800x530.jpg
”Vatsanhyväily” herukkainen shotti,
dsc_0676_530x800.jpg
Riistacoulibiac,
dsc_0679_530x800.jpg
Maksapateeta,
dsc_0680_530x800.jpg
Savuliha-aldobia,
dsc_0683_530x800.jpg
Ja oma suosikkini, metsämarjahyydyke ja punssikermaa.
 
Lämpimästä pöydästä löytyi perinteisten laatikoiden lisäksi mm. villisianniskaa ja glögikastiketta, lipeäkalaa ja maa-artisokkapaistosta. Nam.
 
Palvelu oli myös erinomaista; ystävällistä, tahdikasta ja sujuvaa.
dsc_0686_530x800.jpg
Sisustus oli aikaa hempeää ja kartanon ajan hengelle uskollista.
 
dsc_0682_530x800.jpgJoulu näkyi koristelussa.
 
dsc_0681_530x800.jpgJa lopuksi, ”Maha sylliin ja makkoomaan.”
 
Kartanon aamianen oli herkullinen ja piristävästi poikkeava normaaliin hotelliaamiaiseen verrattuna. Kermainen ohrapuuro oli muuten todella kermaista. Omaksi suosikikseni nousivat herkulliset pienet sienimunakkaat. Aamiaismenussa tuodaan mielestäni kivasti esille tuotteiden paikallisuus ja alkuperä. Suurinta osaa tarjottavista pystyi myös ostamaan mukaan kahvilan yhteydessä toimivasta puodista.
dsc_0724_530x800.jpg
 
dsc_0727_530x800.jpg
Itse tehtyä näkkäriä.
 
Tuhti aamiainen tarvittiinkin, sillä edessä oli vielä pitkä ja kitinäinen autoilumatka seuraavan yöpymispaikkaan… Mutta siitä ja tämän joulun seuraavasta jouluateriasta seuraaassa luvussa.

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Matkat

Syö koko ajan ja laihdu – eli täysimetysdieetti

Lilyn palstoilla on muutamina päivinä pohdittu painoa, ulkonäköä ja laihduttamista. Tässä minun näkökulmani asiaan. Laihdutus aiheiseen postaukseen innoitti kaksi asiaa:

1. Saavutin pienen välietapin raskauskilojen karistusprosessissa. Tänään vaa’an lukema nimittäin alkoi yhden lukeman pienemmällä numerolla. (Jei!)

2. Tänään Mummi myös toi minulle toivomani itse leipomansa perinteisen joulusuklaakakun. Hyvä ja huono uutinen on, että koko kakku on varattu yksin minulle, sillä Nörtin makeannälän kaikkiruokaisuuteen on yksi poikkeus; suklaan ja appelsiinin yhdistelmä. Kakku paranee sitä mukaa, mitä kauemmin se saa levätä jääkaapissa, mutta kiusaus oli liian suuri; maistoin yhden palan. Sitten toisen. Ja vielä kolmannen. (Oh, no.) Kakku on liian hyvää ollakseen totta.

dsc_0646_800x530.jpgTämä kakku on koristeltu Amerikanpastilleilla niin kauan kuin muistan.

Synnytyksen jälkeen olen ollut nälkäisempi ja janoisempi kuin koskaan ennen. Olen syönyt kahdesti päivässä kunnon annoksen oikeaa ruokaa, tuhteja aamu-, ilta-, (yö-,) ja välipaloja sekä niiden lisäksi pikkuvälipaloina suklaata, pullaa ja leivonnaisia, mitä nyt milloinkin sattuu kaapista löytymään. Tällä ruokavaliolla paino on pudonnut synnytyksen jälkeen reilut 10 kiloa. Jos vauva ja muut liemet lasketaan mukaaan niin matkasta on tippunut pois 17 kiloa. 

Tästä luonnonvastaisesta ilmiöstä on lienee kiittäminen  reilun kolmen kuukauden ajan harrastamaani täysimetystä. Tämä on varmaan niitä harvoja vaiheita naisen elämässä kun oikeasti laihtuu syömällä. Vielä 3 kuukautta tätä luksusta jäljellä, pitää koittaa ottaa kaikki ilo irti!

Veikkaan, että kun suklaakakkulautanen on joulun jälkeen nuoltu puhtaaksi, vaaka on taas pyörähtänyt takaisin isommalle kymmenluvulle. Mutta se ei haittaa, sillä minulla on suunnitelma. Ensi vuonna lupaan imettää ahkerasti, syön muutaman konvehdin tai pullasiivun vähemmän päiväkahvin kanssa ja lenkkeilen joka päivä ainakin postilaatikolle asti. Ja eikös 6,5 kilon mötikänkanniskelu ja portaiden kapuaminen ylösalas lasketa vähän niinkuin kahvakuulailuksi??

 

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe Terveys