Syksyn kirjat + kilpailu: voita Pekka Hiltusen esikoisromaani

Lahjomaton arvontageneraattori on puhunut, kirjapalkinnot lähtevät Jeminalle ja Ambrosialle! Katsokaas kommenttiboksiin!

Kun muut, niin minäkin. Tykkään listoista ja into pinkeänä kirjaan ylös joka syksy ja kevät kustantamoiden kuvastoista ne uutuudet, jotka haluan lukea.

Koska olen tunnollisten opiskeluvuosien jälkeen kovalla työllä opetellut jättämään huonot kirjat kesken ja vastustan kirjojen lukemista suoritusmielessä, listani ovat kovin armollisia. En  kuvittele lukevani kaikkia kiinnostavan tuntuisia uutuuksia, vaan valmistaudun lukemaan ehdottomasti vain muutaman etukäteen inspiroivimman.

Tässä minun versioni syksyn uutuuslukemisista, jaoteltuna supertieteellisesti kolmeen tärkeysluokkaan. Voilá! Sokerina postauksen pohjalla myös kirjakisa.

Pakko lukea

illan_tullen.jpg

Michael Cunningham: Illan tullen. Jos kustantajan katalogi lupaa, että Tunnit-romaanin kirjoittajan uusi teos käsittelee elämän tarkoituksen etsimistä, onko minulla varaa olla lukematta? No ei ole.

Orhan Pamuk: Hiljainen talo. Hullaannuin Pamukiin kunnolla viime vuonna. Rakastan hänen surumielistä tapaansa katsoa maailmaa ja kuvata ihanaa Istanbulia. Uutuudessa eletään vuotta 1980, aikaa juuri ennen armeijan vallankaappausta.

Lionel Shriver: Jonnekin pois. Olen jo aiemmin avautunut traumaattisesta suhteestani Shriveriin. Olisipa uutuus Poikani Kevinin tasoa, ei esimerkiksi Kaksoisvirheen.

Kiinnostaa kovasti

vilpittomasti_sinun.jpg

Pekka Hiltunen: Vilpittömästi sinun. Imagen toimituspäällikkö kirjoitti trillerin kylmässä Lontoossa asuvista naisista, ystävyydestä ja huijauksista.

Mike Pohjola: Ihmisen poika. Roolipelaajaveteraanin kirjassa poika luulee olevansa Jeesus. Heti alkoi kiinnostaa.

Aravind Adiga: Viimeinen mies. Kohkattu ja kehuttu Valkoinen tiikeri oli tasoa ihan jees mutta sivisti minua intialaisen keskiluokan elämästä niin paljon, että totta maar luen aiheesta lisää.

Paul Auster: Sunset Park. Nooo on kai tämäkin nyt luettava. Vuosi 2008 ja suuri romahdus. New Yorkissa, missäs muualla.

Kaarina Hazard: Julkinen poru. Joskus Hazardin sivallukset ärsyttävät, toisinaan piristävät. Tuoreimmassa(kin) esseekokoelmassa käsitellään mediaa.

Katson sillä silmällä

valinta_kansi-satu-ketola.jpg

Helmi Kekkonen: Valinta. Tunnustus: en tunne Helmi Kekkosen aiempaa tuotantoa laisinkaan, mutta Ina on kehunut monesti. Siinä on tarpeeksi suositusta.

Anna-Kaari Hakkarainen: Verkko. Esikoisromaani sijoittuu kuvitteelliseen Neuvosto-Suomeen. Tykkään mitä jos -kirjoista ja elokuvista, miksen siis tästäkin.

Katja Kettu: Kätilö. Kun mukavan vimmainen kirjoittaja kertoo kätilön ja saksalaisen luutnantin rakkaudesta jatkosodan aikaan, käsillä saattaa olla sellainen sotakirja, josta minäkin innostun.

Ja nyt on teidän vuoronne. Mitä aiotte lukea tänä syksynä? Uutta, vanhaa – molemmat käyvät. Olen saanut Gummerukselta kaikkien kommentoijien kesken arvottavaksi kaksi kappaletta Pekka Hiltusen Vilpittömästi sinun -romaania.

Kulttuuri Kirjat

Austeria New Yorkissa

empire1.jpg

Olen myöhäinen Paul Auster -herännäinen. Jostain syystä kuvittelin koko 1990-luvun, että Austerin New York -trilogia on scifi-klassikko. (Tämä ehkä paljastaa kiusallisia asioita suhteestani scifiin.)

Luin ensimmäisen Austerini viime syksynä ja pidin Näkymättömästä paljon. Vetäisin heti perään Kuun maisemissa, ja tykkäsin siitäkin. Tosin jo kahden kirjan perusteella kävivät selviksi Austerin maneerit: nuori kirjallisuudenopiskelijamies harhailemassa New Yorkissa ja Pariisissa, yllättävät kohtaamiset mystisten ihmisten kanssa ja kevyt kirjallisella sivistyksellä kikkailu. Minua tämä toisteisuus ei ole kyllä vielä häirinnyt – toisin kuin esimerkiksi Siri Hustvedtin kikkakolmoset, joista aiemmin avauduin.

Lomailin heinäkuun lopussa Nykissä (Helleaalto! Loputon ruokajuhla! Martini ennen illallista! Tom Fordin huulipunien hamstraus! Museot!) ja pelasin matkalukemisissa varman päälle: mukaan lähti New York -trilogia. Sillä mikäpä olisikaan mukavampaa kuin lukea kirjan päähenkilön nousevan kotitalonsa portaita juuri samalla kadulla, jonka varrella itse juuri lepuutti jalkoja ja söi jäätelön. Eh.

bridge.jpg

Kirjan kolme pienoisromaania, Lasikaupunki, Aaveita ja Lukittu huone, ovat oikein viihdyttäviä, pinnalta dekkarimaisia tarinoita. Kaikissa tarinan sysäyksenä on mysteeri, ja kuvioon kuuluu yksityisetsiviä. Enimmäkseen kyse on kuitenkin identiteetin häilymisestä, elämän sattumanvaraisuudesta ja suurkaupungin kaduille katoamisesta.

Kolme tarinaa limittyvät ja lomittuvat yhteen välillä yksinkertaisen onnistuneesti (aika monessa tarinassa esimerkiksi on Quinn- ja Stillman-niminen mies), välillä vähän kankeasti ja pakonomaisesti.

Myös trilogian häpeämättömän selkeä ja vaivattomasti avautuva postmodernismi ilahdutti. Toisto alleviivaa sitä, että näillä korteilla kirjailija haluaa pelata: sekoittaa faktaa ja fiktiota ja humpsauttaa henkilöt toisiksi. Kuka tässä olikaan kertoja ja mitä sillä on väliä?

Olisinpa lukenut NY-trilogian, kun kirjallisuuden peruskurssin luennoilla puhuttiin  postmodernismista. Mutta kun tarjoiltiin vain Romaanihenkilön kuolemaa ja Ranskalaisen luutnantin naista. Ahisti ja ärsytti.

Viihdyttävä kirja, oikein passeli matkalukeminen, mutta ei kuitenkaan parasta tähän mennessä lukemaani Austeria. Suosittelen joka tapauksessa kaikille dekkarien ja helposti aukenevan postmodernismin ystäville.

auster.jpg

Kulttuuri Kirjat Matkat