Vuosipäivä

Olen herännyt saman tyypin vierestä vuoden verran. Kuunnellut öisin sen kuorsausta (minähän en kuorsaa, se sanoisi). Riidellyt kovin kovasti ja nauranut tikahtuakseni sen jutuille. Sanonut höh, jos se ei ole kuunnellut kunnolla ja nukahtanut melkein joka ikinen ilta kainaloon.

Vuosipäivää juhlittiin huristelemalla minilomalle Porvooseen. Olin varannut sieltä huoneen Hotelli Onnista. Hotelli on tosi pieni, vain viisi huonetta, mutta se oli persoonallinen. Se sijaitsee ihan Porvoon Tuomiokirkon vieressä ja meidän ikkunasta näki tuon kauniin kirkon. Ja millainen huone. Valkoista valkoista ja valkoista, kustavilaisia huonekaluja ja söpö katos vuoteen yläpuolella. Se oli ihastuttava!

IMG_9993.JPG

Juhlallisuudet aloitettiin heti hotelliin saavuttuamme. Meille tarjoiltiin kuohuviiniä hotellin kirjastossa. Samalla varasimme itsellemme illallisen hotellin ravintolaan SicaPelleen. Kävimme kiertelemässä vanhaa Porvoota, mutta perjantaina vähän ennen kuutta kaikki liikkeet tuntuivat jo olevan kiinni. Niinpä hiippailimme takaisin hotellille päin.

IMG_9954.JPG

M sai jossain vaiheessa puhelun ja minä näin eräällä sisäpihalla kissan. Unohdin koko miehen ja suuntasin tutustumana kissaan. Se ei ollut huomavinaankaan minua, joten istuin rauhassa penkille odottelemaan, koska sisäpiha oli selkeästikin yleisölle auki. Istuskelin penkillä huomioimatta näennäisesti kissaa mitenkään ja tästä kiinnostuneena katti hiippaili tutustumaan minuun. Rapsuttelin sitä aikani ja tietenkin minun piti yrittää ottaa siitä pari kuvaa. Kuvaaminen ei onnistunut, sillä poissaoloni oli huomattu. Painoin miehelle luuria korvaan ja tämän jälkeen kuvasin raidallista kissaa kaikessa rauhassa. 

IMG_0075.JPG

Lopulta, kun kissa oli kyllästynyt minuun kipittelin etsimään kadonnutta sankariani. Ei näkynyt missään, joten soitin kysyäkseni missä hän on. ”Mihin sä katosit?” kysymykseen vastasin, että ”Piti mennä katsomaan yhtä kissaa”. Tyyppi totes että ”Ai no sitten, olen jo täällä mäen päällä, odotan sua tässä.” Kopsuttelin korollisilla saapaillani mäkeä ylös ja onnittelin itseäni miesvalinnastani. Sehän ymmärtää, että vaikka ollaan menossa syömään, ja tulee vastaan kissa, niin minä saatan livistää tutustumaan kissaan! Jes, tämän mä voisin pitää. 

Hotellilla kaivoin laukusta esille omat kuoharilasini ja minipullon sampanjaa. Nostimme maljan vuoden pituiselle ”jutullemme”, minä söin vähän liikaa Brundbergin minttusuklaatoffeeta ja sitten olikin aika mennä syömään. Ruokailun jälkeen aioimme mennä Porvoon Paahtimolle yksille mutta se kyllä jäi. Huone oli niin kutsuva, katsoimme leffaa, napostelin lisää minttusuklaatoffeeta lämpimän peiton alla enkä kaivannut mitään muuta. Huoneessa oli hieman viileää ja lattia varsinkin vanhan puutalon tyyliin kylmä. Voi kuinka se narisi kävellessä. Tahdon ehdottomasti joskus oman puutalon ja narisevan lautalattian. <3

IMG_0005.JPG

Aamiainen oli niin hyvä, että olin onneni kukkuloilla. Kahvi oli tummapaahtoista Porvoon Paahtimosta, ihan todella hyvää. Tarjolla oli heidän itse leipomaansa leipää (ne voisivat myydä mulle vähän sitä yli satavuotiasta juurta), croissantteja, salaattia, kurkkua ja tomaattia,  lihapasteijaa, juustoa, salamia ja kinkkua oli kutakin vain yhtä lajia, mutta voi veljet ne oli hyvälaatuisia! Jogurtit oli myös valmistettu itse ja tarjoiltiin ylisöpöistä pienistä purnukoista. Jogurtin kanssa sai granolaa (mihin katosi mysli?) ja hedelmäsalaattia- Hedelmät ja marjat oli itse pilkottu, eikä mikään niistä ollut eksynyt suoraan purkista tarjolle: veriappelsiinia, appelsiinia, kiiviä, melonia, omenaa, vadelmia päärynää. Mehuiksi oli valittu appelsiini ja luumu (tietenkin maistoin luumua).  Jälkkäriksi oli tehty pieniä mutakakkuja! M ehdotti, ettei hän ota omaa vaan maistaa mun mutakakusta. Hymyilin ajatukselle ja vein sille ihan oman kakkusen. Aioin nauttia ihan joka murusen mutakakustani ihan itse. Eikä M lautasellakaan näkynyt syömätöntä mutakakkua.. Kaikki oli niin hyvää, että en olisi halunnut poistua sieltä ollenkaan. 

FullSizeRender.jpg

 

Lauantainen Porvoo oli niin kaunis, aurinko paistoi, kadut olivat sopivasti täynnä ja sain kierrellä pikkuisissa putiikeissa. Suunniteltiin M:lle uutta ruokapöytää ja kun olin katsonut putiikkeja tarpeekseni mentiin kahville Porvoon Paahtimoon. Ostettiin sitä kahvia kotiinkin. Molempiin koteihin. Kävin vielä nopeasti parissa liikkessä ja juoksaisin Brundbergille hakemaan vielä vähän lisää minttusuklaatofeita. Sitten olikin aika sanoa heippa vanhalle Porvoolle.

IMG_0071.JPG

Lounaalla kävimme kokeilemassa Ravintola Sinnen kehuttuja burgereita. Koetin kovasti neuvotella itselleni lasten menusta burgerin. Ei onnistunut. Kävimme mielenkiintoista keskustelua lounaalla siitä, etteikö ihmiselle voisi myydä sen kokoisen annoksen minkä se jaksaa syödä eikä olettaa että kaikki syövät saman verran. Hyvää se oli, en vain jaksanut ruhtinaallisen aamiaisen jälkeen koko annosta. Tilasin meille silti puoliksi Tarte Tatinin, sillä jälkkärimasussa on aina tilaa..

IMG_0068.JPG

Porvoo on kyllä kaunis paikka, hieman hiljainen illan tullessa, mutta meille se sopi ihan hyvin. Hotelli oli enemmänkin kuin ihana ja menen mielelläni testaamaan samojen omistajien Pariisin Ville hotellin, jos joskus tarjoutuu siihen tilaisuus.

Sellainen oli meidän vuosipäivä. 

Suhteet Rakkaus

Erään Puun valmistus

Mun maalauskurssi on ollut ihana, mutta myös tuskien taival.. Henkisesti. Ekassa työssäni sain palautetta, että värit olivat liian kirkkaita. Ei neuvoja miten niistä saisi vähemmän kirkkaita. Sinnikkäästi olen kurssilla silti käynyt ja puolen vuoden luimistelun jälkeen olemme jo varovaisella yhteisymmärryksen aallolla opettajan kanssa. Hän neuvoo ja minä otan neuvoja vastaan.

Mutta silti, jos tiedätte missä olisi kurssi, jossa oikeasti opettaisiin vaikka viikonlopun verran pelkkiä värien sekoittamista, niin olisin onnellinen. Seuraava kurssi olisi valoista ja varjoista. Ystäväni neuvoi käyttämään varjoihin vastavärejä. Outoa, mutta se toimi. 

blossomed_tree-t2.jpg

Malli: Wallpaperswide/Blossommed tree

Ensinnäkin on vaikea löytää malleja, mitä haluaisi maalata. Sen pitäisi olla jotain joka kiinnostaa minua, mutta ei kuitenkaan teknisesti liian vaikeaa. Kuvat yleensä tulostan A4 väritulosteina malliksi tunneille. Maalauspohjatkin ovat olleet about samankokoisia, koska sen kokoiset matkustavat mukavasti repussa muiden maalaustarvikkeiden kanssa aamulla töihin ja töiden jälkeen maalauskurssille.

puu 1.jpg

Pohjatyö:

Mallia katsomalla näkee selvästi, että yläosan pitäisi olla utuisen persikkainen. Tulosteessa se on näyttänyt keltaiselta, joten sellaista olen maalannut. Maalasin ensin karkeasti pohjaan niitä värejä, joita halusin lopputulokseen. Yritin häivyttää värejä tärpättiin kastellulla siveltimellä, mutta värit alkoivat valua alaspäin. Kokeilin kastaa sientä tärpättiin ja sutia sillä. Liikaa tärpättiä tälläkin kertaa.

Kuivailin pohjaa sivellinrätilläni ja huomasin saavani sen avulla liikaa väriä ja tärpättiä pois pohjasta. Jatkoin siis tärpättiin kastellulla rätillä pohjan käsittelyä utuisemmaksi.

puu 2.jpg

Pohjatyö valmiina:

Sain opettajalta siitä kehuja. Siitä saisi kuulemma vaikka mitä! Esimerkiksi lisäämällä vihreää voisi maalata revontulet! Koetin kovasti ottaa kiitoksen vastaan ja unohtaa loput. Katsos opettaja kun minulla on tässä tämä malli mitä minä olen maalaamassa. Ehkä silloin kun on käynyt Taideakatemian, niin voi tässä vaiheessa heittää suunnitelmansa menemään ja tehdä revontulia.

Mutta minä olen aloittelija ja minä maalaan puuta, sillä siihen minulla on malli. Puuta joka on kuvattu pakkasaamuna, ja oksat ovat ihan kuurassa. Nyt kun etsin tuon mallikuvan netistä tuohon, niin mallin nimi on blossomed tree, eli olen alunperinkin tulkinnut kohteeni väärin. Tämä on sitten sitä taiteellista vapautta…

puu 3.jpg

Aloitin maalaamalla lehvistöä:

Se näyttää tässä vaiheessa niin kauniilta. Olin niin tyytyväinen. Sitten tuli maikka ja sanoi, etten saa tehdä oksista liian ilmeisiä, sinne tänne vähän oksaa, ei liikaa. Hämmennyin, olin ajatellut laittaa rungon ja oksia jollain harmaan sävyllä. Nyökkäilin maikalle ja päätin että oksat pitää tehdä nyt. Ei maikan valitsemalla tyylillä, koska en osaa, en vain osaa. Maalaan koko rungon ja sitten kun se on kuivunut niin maalaan sen päälle taas lehtiä. Aloittelijan ratkaisu.

puu 4.jpg

Runko valmiina:

Näyttääkö enää herkältä ja kauniilta puulta? Ei minustakaan. Olin ylpeä taustasta ja lehvistöstä, mutta voi mikä ruma ja kömpelö runko sillä onkaan. Jätin puun kuivumaan viikoksi. Toivoin etten ollut pilannut hyvää aloitusta.

puu 5.jpg

Taustan maalaaminen ja rungon piilottelu:

Yritin maalata kukkuloita taustalle ja nurmikkoa eteen. Kuinka monta eri violetin sävyä tuossa pohjassa onkaan! Sekoitin väriä ja vertailin tulosteeseen. Maikka kävi välillä katsomassa edistymistä ja ehdotteli värejä joista violettejä voisi sekoitella. Vihdoinkin jotain värioppia! Hurraa. Maalattuani violetteja taustalle ja nurmikoksi, minun pitäisi lisätä nurmikon pinnalle haalean vihreää ja keltaista. Tosi utuisena. Töpöttelin lehvistöä (tai siis kukkia) rungon päälle. Harmillisen hitaasti se sieltä menee piiloon. Lehvistöstä tuli kuin varkain eläväisemmän värinen, koska jouduin sekoittamana väriä useampaan kertaan. Jokainen väri taisi olla pikkuisen erilainen, kuin edellinen. Jätin lehvistön ja nurmikon taas viikoksi kuivumaan.

Viimeinen kerta:

Aloitin sekoittamalla vaalean-keltaisen-vihreitä sävyjä. Maalasin nurmikkoa pienimmällä siveltimelläni, mutta sekin oli liian iso. Koetin hangata väriä pois sivellinrätilläni. Tarkat nurmikkomaiset vedot katosivat ja jäljelle jäi utuinen vihreä. Käytin tekniikkaa koko nurmikkoon. Maalasin ja hankasin utuiseksi. Välillä annoin olla ja maalasin sen sijaan lehvistöä peittoon. Nyt runko alkoi todenteolla peittyä! Välillä nousin ylös ja kävelin kauemmas katsomaan työtäni. Lopulta, kun lehvistöä alkoi olla liikaakin, päätin lopettaa ennen kuin olisi liian myöhäistä ja kaikki utuuisuus olisi kadonnut massiiviseen lehvistöön. 

Saanko esitellä, valmis maalaukseni Puu.

Valmis taulu puu.jpg

On ollut pelottava ajatus kirjoittaa tätä. Laittaa esille kuvia keskeneräisestä työstä. Ajatella, että mitähän ne muutkin ajattelee. että tuo kuvittelee osaavansa maalata? Sitä en kuvittele, mutta halusin jaa tämän luomistarinan kanssanne.

En tiedä mitä Puulle nyt tapahtuu. Haluaisikohan sitä kukaan? Onko se edes tarpeeksi hyvä esillepanoon? Puhuttelisiko se ketään?

Tällä hetkellä Puu nojailee seinään olohuoneessani ja kuivuu. Katsotaan mitä sille tapahtuu..

Kulttuuri DIY Suosittelen