Yksinäisyydestä

Oon niin väsynyt teeskentelemään, että kaikki on hyvin. Ei ole. En tiedä mistä se taas lähti, mutta se lähti, tuli luokse ja alkoi tekemään pesäänsä. Pimentää kaiken.

Olen aina halunnut olla osa jotain. Jotain porukkaa. Oon vain liian erilainen että kelpaisin. Mietin ystäviäni, niitä joita on helppo rakastaa. Ne on vain niin ihania, kevyitä, syvällisiä, helppoja. 

Oon kipuillut parisuhdetta tässä jo jonkin aikaa. Ne samat ongelmat toistuvat suhteesta toiseen. En enää usko, että kyse on siitä, että valitsisin liian samanlaisia miehiä. Minä se olen. Se sama joka seuraa suhteesta toiseen. En osaa olla. Sille toiselle jotain.. jotain mitä se haluaa. 

Olen kärsinyt masennukseksesta koko aikuisikäni. Se tulee ja se menee. Kun sitä ei hetkeen ole, elämä on hyvää. Onnellista. Kun se on, kaikki on pimeää, tunkkaista ja mä olen niin yksin. Yksin.

Koetan hakea apua, koetan hakea läheisyyttä ystävistä. Mutta kun pienetkin torjunnat kasvavat tuolla ajalla isoiksi. Sitä tulee araksi. Ei uskalla enää tehdä mitään ettei pilaa loppujakin. Ja miten voi sanoa toiselle ”apua, en selviä yksin”. Niillä on omiakin ongelmia. Niiden ongelmat on tärkeitä ja mun pitäisi myös olla tukena. Miten pitää ystävyyttä yllä, kun itse tarvii useammin sitä olkapäätä kuin kaveri? Miten olla olematta taakka? Tai se hankala tapaus.

Ja sitten kun on niin räjähtelevä luonne. Kun jokin ärsyttää, niin siitä sanoo. Työ varsinkin turhauttaa. Ihan sama kuinka paljon hyvää tekee, en osaa olla sellai kiltti ja herttainen josta kaikki pitäisivät. Ja tiedän, että asiat saa yhtä tehokkaasti, ellei tehokkaamminkin eteenpäin olemalla ystävällinen, auttavainen, napakka ja tukeva. 

Oon istunut viime aikoina aika monia iltoja sohvalla. Ystävät haluaisivat nähdä, mutta mä en jaksa. Oon henkisesti poikki ihan solmussa sen kanssa, miten voisin olla parempi minä.

Sinä kelpaat, sinä olet rakas, sinä olet arvostettu.

Jos sen vain tajuaisi, Näinäkin hetkinä. Senkin, että saa olla apinamaisen ärsyttävä, mutta on silti rakas.

Että tämä on vain sairaus, että tämä menee ohi. Mutta kun se tulee takaisin. Kun se ja minä yhdessä karkoitetaan kaikki kauas pois. 

En halua olla tällainen. En halua elää sen kanssa. Eikä minulle anneta vaihtoehtoja.

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Aarrekarttakurssi

Olin siskon kanssa kansalaisopiston järjestämällä Aarrekartta-kurssilla. Menin sinne aika skeptisesti, mulla on Pinterest täynnä kivoja kuvia, ei kai niitä tarvi lehdistä leikellä? Olin myös riidellyt poikaystävän kanssa, nukkunut huonosti ja työt painoivat. Mieluiten olisin suunnannut töistä kotiin, kuin Soukkaan kurssille. Ajatus siskosta innoissaan kurssilla sai minut kuitenkin raahaamaan itseni paikalle.

Kurssin piti Mervi Makkonen. Minusta tuntui heti alusta lähtien, että hän aisti etten ollut siellä mielelläni. Tietenkin minulta kysyttiin ensimmäiseksi, miksi olin tullut kurssille. Vastasin ihan tosi tökerösti, että ”hän halusi tänne (osoittaen siskoa) joten täällä ollaan”. Kurssin alkuun kuului teoriaosuus, en oikein olisi halunnut kuunnella unelmista ja niiden toteutumisesta. Unelmat tuntuivat jonkin kivemman ihmisen asioilta.

Sitten tehtiin harjoitus. Harjoituksessa piti ensin miettiä millainen olo on, kun on onnellinen. Sitten onnelle piti antaa jokin muoto. Minulle se oli puutalo metsän lähellä.Talo jossa asuu perhe, minun perheeni ja jonka pihalla on omenapuita.

Tämän jälkeen tuli lisää teoriaa aiheesta. Mervi kertoi onnistuneesta kurssilaisesta, kertoi millaiset asiat voivat seistä unelmien tiellä. Saimme tarkistuskysymyksiä muutaman kuukauden päähän. Minusta koko touhu oli liian pehmoista ja pelkäsin että alan itkemään ihan vain siksi, etteivät minun unelmani tule koskaan toteutumaan.

Toisen harjoituksen aikana meidän piti kuvitella unelmamme nykyhetkeen, totetutuneena. Tämän jälkeen saimme alkaa selailemaan lehtiämme ja leikkelemään sopivia kuvia. Mervi kattoi pienen iltapalan tarjolle ja luokka täyttyi iloisesti juttelevista naisista. Tai no minä olin hiljaa ja leikkelin kuviani. Perfektionistiparalle oli hankalaa, kun kuvia ei saanut leikattua täydellisiksi suorakulmioiksi 🙂 tai kun paperisilppua ei voinut laittaa heti siististi roskakoriin.

Aika hurahti. Minun muotilehdistäni ei löytynyt puutalonkuvia. Tai löytyi yksi, mutta en halunnut sitä taloa. Alussa oli kerrottu, että kannattaa kiinnittää huomiota pieniin yksityiskohtiin kuvissaan, sillä nekin voivat toteutua. Ei siis rumaa taloa minulle. Kävin siis siskon lehtien kimppuun (niihin mitkä hän oli jo käynyt lävitse). Jossain vaiheessa ohjaaja sanoi, että puolen tunnin päästä tehdään viimeinen harjoitus. 

Minä olin ihan kuvieni lumoissa. Lopulta ohjaaja kertoi, että noin 5 minuutin päästä aloitetaan viimeinen harjoitus, jonka jälkeen voisimme liimata viimeiset kuvamme. Apua, enhän minä ollut edes ehtinyt aloittaa liimaamista. Sommittelin kuvat äkkiä järjestykseen kartongille ja koetin liimata niitä nopeasti paikoilleen.

Viimeinen tehtävä oli kinesteettinen. Siinä unelmalle piti antaa ääni, haju ja tarkempi ulkomuoto, piti miettiä miltä se tuntuu kun se toteutuu. Minä mietin, että huomaakohan kukaan, jos vähän liimailisin kuviani.. Vihdoin tehtävä loppui ja jatkoin liimaamista. 

Tiedättekö mitä ne muut teki? Ne lähti kotiin! Sisko tuumas, että hän liimaa kuvat pahviin vasta kotona ja keskusteli ohjaajan kanssa. Minä liimasin kuvia minkä ehdin. Välillä sain kuulla siskolta, että nyt kamat kasaan ja mennään. Liimasin kuvia. Sisko siivosi pöytäni, pakkasi toisen kollaasin kuvat ja lehdet valmiiksi paketiksi. Minä liimasin kuvia ja hoin olevani ihan kohta valmis. Lopulta sisko tuumasi, että nyt tuo ohjaaja ihan varmasti haluaa jo lähteä kotiin. Katsoin nolona ohjaajaan ja liimasin vielä pari viimeistä kuvaa. Nappasin kartongin kainaloon, takin päälle ja sanoin et joo, mennään mennään. 

Alun nihkeilyn jälkeen olin ihan liekeissä. Olen selkeästikin visuaalinen tyyppi. Sisko oli leikannut paljon sanoja. Hassua, eikö se olekaan niin kuin minä? No joo, tykkäähän se sanoista. (Pitäisköhän sen kirjoittaa blogia?). Oltiin molemmat innoissamme, että kurssille tuli lähdettyä. 

Pisteenä i:n päälle ajettiin vahingossa väärään suuntaan ja päädyttiin kauniille mutkittelevalle merenrantatielle. Siellä oli paljon puutaloja, merta ja kauniita jouluvaloja. Koteja joiden ikkunoista loisti valo. Meri, rakas meri heti talojen vierellä. 

Kotona katsoin aarrekarttaani. Se on kaunis, minun näköinen ja haluan todellakin laittaa sen seinälleni. 

talo.jpg

Nyt vain pitää metsästää ne unelmat. Aikaa on kolme kuukautta <3

Suhteet Ystävät ja perhe Suosittelen Opiskelu