20 kirjallista kysymystä

Kirjallisuushaaste, joka on kierrellyt ympäri Lilyä oli tosi kiva. Olen lueskellut mielenkiinnolla muiden postauksia aiheesta ja löytänyt paljon uusia lukuvinkkejä. Alla minun korteni kekoon.

1. Onko sinulla kirjallisuuspaheita?

Luen paljon aivontonta hömppää, varsinkin kun opiskelin ja tein töitä samaan aikaan, esseiden ja tenttikirjojen jälkeen kunnon hömppökirja bussissa rentoutti paljon ja sai unohtamaan täpötäyden 550, jolla piti purjehtia iltaisin kotiin.

2. Voiko kirjan jättää kesken?

Voi ja jotkut kirjat ovat niin raivostuttavia, että ne on pakko jättää kesken. Dostojevskin Rikos ja Rangaistus on jäänyt kesken kuusi kertaa. Tuskastun kirjaan ennen kuin ehdin alkan pitää siitä. Saa nähdä olenko vielä 80-kymppisenäkään saanut sitä pirulaista luettua

3. Minkä kirjan valitsisit kirjahyllystäsi säästettäväksi, jos muut pitäisi antaa pois?

En kyllä anna kirjojani pois, mutta Raamatun multa saisi ehkä riistettyä viimeisenä. Isän vanhat kirjat olisivat varmaan tunnearvoltaan seuraavana säästössä ja vaikka osaan Anna-kirjani ulkoa, niiden pitää nököttää kauniisti kirjahyllyssäni

4. Oletko jättänyt kirjan/kirjoja lukematta, jos sen/niiden kirjoittaja ärsyttää sinua?

En tiedä varsinaisesta ärsytyksestä, mutta humusta huolimatta Sofi Oksanen näyttää siltä, ettei hänen kirjansa puhuttelisi minua. Pelkään että ne on kirjoitettu niin raastavasti, ettei sellaista kestä lukea. Ja joku ihme epäluulo minulla on muutenkin näihin teoksiin ihan vain telkkarihaastatteluja katsoneena.

5. Jos olisit kirja, mikä olisit?

Lotta-kirja (Merri Vik). Viimeksi uimahallin pukkarissa menin tökkimään jotain vierasta naista ja yritin antaa Jannin harjan takaisin hänelle. Hieman nolotti, kun tajusin että tyttö oli ihan toisaalla ja minua tuijotti hölmistyneenä ihan vieras nainen. Onneksi osaan myös nauraa itselleni.

6. Millä perusteella valitset kirjan esim. kirjastosta luettavaksi?

Välillä, kun on aikaa valikoin ihan summassa jotain kirjoja hyllystä, lähinnä kirjailijan nimen perusteella. Lueskelen takakantta ja sitten hieman alusta lähtien olisikohan tämä hyvä kirja. Kierrän tällöin myös bestseller- ja uutuushyllyt läpi ja tutkailen mitä siellä on.

7. Parasta matkalukemista?

Yleensä matkalla on pari kirjaa mukana, hieman eri tunnelmallisia, jotta niitä voi sitten lueskella mielialan mukaan. Lomalle pakkaan mukaan mahdollisimman paksuja enkunkielisiä pokkareita, jotta ne kestäisivät mahdollisimman pitkään.

8. Minkä kirjan / mitä kirjoja olet lukenut moneen kertaan?

Anna-sarjan (Montgomery), Lotta-sarjan, Taru sormusten herrasta trilogian luin varmaan 8 jouluna peräkkäin, se oli jouluperinteeni, kunnes kyllästyin niihin yhä uudelleen ja uudelleen telkkarista tuleviin leffoihin.. Nykyään kyllä etsin enemmän uusia tarinoita, mutta jos elämässä on stressiä ja kaikki mullin mallin, on kiva lukea jotain mistä tietää, miten tarina menee. Pieni pala universumia, joka on järjestyksessä ja käden ulottuvissa.

9. Ärsyttävin hahmo?

Sophie Kinsellan himoshoppaajatyyppi. En saanut sitäkään opusta loppuun. Myös Philippa Gregoryn Punainen Kuningatar kirjan päähenkilö oli raivostuttava, mutta kirja muuten niin hyvä, että se oli pakko lukea loppuun.

10. Tarina, joka jäi kaihertamaan tai mietityttämään pitkäksi aikaa?

Naomi Klein No Logo. Avasi todella silmiä brändäykselle ja suuryhtiöiden vallalle.

11. Muistatko aina kirjailijoiden nimet?

En, mutta olen etevä ottamaan kirjoista kuvia muistiin 

12. Onko sinulle koskaan käynyt niin, että huomaat vasta kirjan loppusuoralla lukeneesi jo aiemmin kyseisen kirjan?

Ensimmäistä kertaa noin kävi viime syksynä. Vissiin väsymystä ilmassa.

13. Jaa yksi lukumuistosi! Mitä kirjaa luit, missä ja milloin? Miksi juuri tuosta lukukokemuksesta on jäänyt erityinen muisto?

Ala-asteella luin paljon Enid Blytonin Seikkailu-sarjan kirjoja. Seikkailu Linnassa liittyy mielessäni aina yhteen hillareissuun isin kanssa. Menimme koko viikonlopuksi kairaan hillaan ja tämä kirja oli mukanani. Blytonin kirjoissa syödään koko ajan (varsinkin suklaakeksejä) joten minunkin piti saada niitä. Ostin Sodankylän nesteeltä suklaakahvikeksejä, joita söin sitten illalla teltassa lukiessani tätä kirjaa taskulampun valossa. Kirjassa puhuttiin paljon kotkien pesimisestä ja muistan miettineeni huolissani, että onkohan Lapissa kotkia ja voivatko ne napata minut avoimelta suolta.

14. Mikä on suhteesi pokkareihin? Ovatko ne kertakäyttötavaraa vai kirjahyllykelpoista materiaalia siinä missä kovakantiset opuksetkin?

Pokkarit ovat mielestäni vain kevyempi versio kovakantisesta kirjasta. Yritän ostaa itselleni pokkareita, koska niitä on kevyempi kantaa mukana (minulla on oikeastaan aina kirja laukussa) ja niitä on kätevä antaa lukemisen jälkeen kavereille/siskolle eteenpäin. Kovakantinen tuntuu eteenpäin annettavaksi aika juhlalliselta ja niitä voikin ehkä roudata vain siskolle.

15. Minkä ikäisenä luit ensimmäisen kirjasi? Minkä niminen kirja?

Lastenkirjojen jälkeen varmaan eka ihan ite oma aloitteisesti lukema kirjani on varmasti ollut joku Lotta-kirja, joka on lojunut meillä jossain Jossun jäljiltä J

16. Kirjaston kirja vai oma kirja?

Ihan sama, ehkä kirjasto, koska se on ekologisempaa

17. Oletko itse koskaan haaveillut kirjoittavasi kirjaa? Jos olet, niin mistä aiheesta?

Olen, olen aloittanutkin pari ja yksi on aika pitkällä, mutta sitten tyypit alkoi tehdä ihan mitä sattuu ja kaikkea piti miettiä uudelleen. Sitten se jäi. Nykyisin jos aloittaisin, antaisin tarinan kirjoittaa itse itsensä enkä koettaisi pitää omasta alkuperäisideasta niin kovasti kiinni.

18. Minkä kirjan lukeminen on kestänyt sinulla pisimpään, miksi? (Keskeneräisiä ei lasketa.)

Sinuhe Egyptiläisen. Tulin epätoivoiseksi Neferneferneferin kanssa ja sitten feikki merihirviö söi naisen, jonka kanssa oli rikottu ruukku. Niin turhauttavaa.

19. Mitä kirjaa suosittelisit, miksi?

Suosittelen kaikille historiallisista romaaneista kiinnostuneille Diana Gabaldonin Muukalainen –sarjaa ja Philippa Gregoryn Valkoinen Kuningartar kirjaa. Nämä kaksi ovat saaneet minut taas kaivamaan tietoja esiin Englannin ja USA:n historiasta ja herättäneet historiaa hieman eloon. Näin historiaa pitäisi opettaa, tarinoiden, luoden mielikuvia eikä paukuttamalla vuosilukuja päähän. Onneksi minun lukioaikainen historianopettajani osasi tuon taidon. Rakastan miettiä sitä mikä johdatti ihmiset tekemiinsä ratkaisuihin..

20. Mitä kirjaa luet juuri nyt?

Saku Tuomisen Hyvä elämä – lyhyt oppimäärä. Suosittelen, Saku muistutti minulle, että aikuisenakin pitää olla saavuttamattomia unelmia, ei vain järkeviä ja saavutettavissa olevia.

Haaste.. No, haastan teidät lukemaan seuraavan kuukauden aikana jotain, mistä tulee hyvä mieli.

Kulttuuri Kirjat Höpsöä Syvällistä

Kohtaus tapahtuu eräänä helmikuisena viikonloppuna

Ystävänpäivänä neljä tyttöä suuntasi kulkunsa kohti Katajanokan terminaalia ja purjehti kauas kauas aina Tukholmaan asti. 

Laivassa oli hyvät meikki- ja surkeat kuohuviinivalikoimat. Tyttö katseli taas kerran kiinnostuneesti sampanjavalikoimaa, mutta päätti, että yksi pullo hyllyssä juomattomana on tarpeeksi. Kotiintuotavaksi tyttö valikoi Larochen viinitalon Roseeta, koska se oli niin väriltäään niin kauniin hennon roosainen. 

Ilta hämärtyi laivassa, kikatteleva tyttöjoukko valmistautui yön tähtihetkeen. Herra Antti Tuisku tulisi laulamaan laivalla olijoille. Herra Tuisku myös tanssi yleisölleen. Se oli vähän hassua ja kuitenkin tyttöjen piti vähän laulaa mukana. Tähtien loistaessa taivalla tyttö toisensa jälkeen hiipi nukkumaan.

Aamu valkeni nuoskaisessa Tukholmassa. Uniset tytöt laittautuivat kaupunkia varten. Kaksi hyppäsi bussiin huristellen cityterminaaliin, kaksi kipitteli reippaasti kävellen kauniita rantoja pitkin keskustaan. Kauppoja ja kahviloita, kenkiä ja kauniita laukkuja. Mielenkiintoista designia ja inspiroivia tuulia. Mutta kunnon ravintolaa ei missään. Lopulta kaksi tytöistä tuhlasi kaikki rahansa karkkiin ja etsiytyivät sateensuojaan Vapianoon. Räntäsateessa oli ihana huristaa bussilla takaisin laivalle. 

Hytistä löytyi kaksi kylmissään olevaa tyttöstä. Osa meni päiväunille, osa puhvettiin syömään. Illalla aallot kasvoivat ja kasvoivat. Laiva alkoi keikkua niiden mukana. Lopulta laiva keikkui niin paljon, että laivan infosta haettiin matkapahoinvointilääkettä kärsiville neitokaisille. Tanssilattialla kävi kaksi kenkäparia, kunnes kolmaskin uupui taudin kourissa sängylleen odottamaan unta. 

Mitä teki neljäs tyttö? Tyttö kuuli tanssikenkien laulun ja seurasi sitä takaisin tanssilattialle. Siellä hän sai kuitenkin kunnon ujouspuuskan, eikä uskaltanutkaan tanssia yksin. Onneksi tanssilattia oli kutsunut muitakin tyttöjä laivasta ja näiden kanssa tyttö vietti muutamia hetkiä tanssien laivan keikkuessa suurilla aalloilla. Tanssittuaan kengät tyytyväisiksi tyttö pujahti hiljaa nukkuvaan hyttiin ja vaipui itsekin uneen. 

Tytöt heräsivät aivan liian pian laivan luoviessa kohti Helsinkiä. Hytti tuntui suorastaan pursuilevan tavaroita, joita sullottiin laukkuihin. Laivan saapuessa satamaan vilkutettiin nopeat jäähyväiset ja syöksyttiin ulkona odottelevaan ratikkaan. Ystävänpäivä oli ohi ja muistoissa taas yksi hauska reissu lisää.

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe Matkat