Vali valista onnelliseksi?

Kaaduin pyörällä torstaina. Poski on turvonnut ja ruvella, polvi pelkkää rupea, ei turvonnut mutta kipeä kuin mikä ja hankaa ilkeästi farkkuihin töissä. Nilkka kipeä ja ruvella. Ympäri kehoa kauniita mustelmia ja oikean silmän ympärillä onneksi jo hiipuva musta silmä. 

Olen siis viikonlopun kellinyt kotona ja katsellut leffoja, lukenut kirjoja ja yrittänyt höpötellä rakkaille fb:ssä (suurkiitos teille jotka jaksoitte kanssani hetken höpöttää, ne olivat hurjan arvokkaita hetkiä minulle). Koko ajan sattui eikä kolmiolääkesärkytabletit auttaneet ollenkaan. 

Lauantaina iltapäivällä olin jo valmis hyppelehtimään seinille. Olin vähän toivonut, että Quasimodon look a like tyylistäni huolimatta voisin käydä pistäytymässä kaverin kovasti odotetuilla synttäreillä, mutta se ei onnistunut inhan mustan silmän takia. Olin aamulla pakosta vihdoin puhdistanut meikit kipeästä silmästä ja vaikka koetin olla kuinka varovainen, sivellessäni pumpulilapulla ripsiä, tuli turvonneeseen ihoon heti mustelma. Näytin niin kauhealta. Olo oli kauhea.

Halusin vain piileskellä ja samalla toivoin kovasti, että joku olisi tullut lohduttamaan, sanonut ettei se niin kauhea ole ja vähän höpötellyt. Kaipasin myös mustelmavoidetta, mutta lähin apteekki oli ihan liian kaukana, että olisin jaksanut sinne raahautua. 

Tiedättekö mikä tuon olon pelasti? Ihana ystävä, joka laittoi viestin, että voisi tulla nopeasti käymään ja kysyi tarvitsisinko jotain kaupasta tai apteekista. Oi ihanaa! Ja tuli kera serkkunsa. Ja oli käynyt monta apteekkia etsimässä mustelmavoidetta. Siinä on pieni ihminen kiitollinen ja hämillään siitä, että ansaitseeko ihan näin mahtavaa kohtelua. Sain myös monta vakuuttelua siitä, ettei se niin kauhealta näytä (eipä vissiin). 

Sunnuntaina alkoi seinät taas kaatua päälle, olisin ma ollut varmaan vielä saikkukunnossa, mutta en vain kestänyt ajatusta viettää taas yksi päivä yksin suljettuna kotiin. Niinpä raahauduin töihin. Tylsää muuten, että puolikuntoisena ei voi olla vain puolta päivää töissä. Tai saisi omalla ilmoituksella olla puoli päivää saikulla, mutta eikö voisi noihin parin päivän saikkuihinkin kehittää sellaista toimintoa, että jos jaksaa vähän käydä töissä, niin sitten saisi puolipäiväisen sairausloman. Ei tietenkään niille, jotka oksentavat tai ovat kuumeessa. Mutta tällaisille rammoille. 

 

*****

Olo on ollut siis aika alamaissa kohta viikon verran. Olen mietiskellyt mikä sitä parantaisi. Ainakin se, että ei valittaisi. Jos asialle voi tehdä jotain, teen sen, jos en voi tehdä, niin asia täytyy unohtaa. 

Urheilu: haluaisin urheilla, mutta vähän väliä on jokin vamma, joka estää sen. Tai sitten on kaikkea niin kivaa, etten ehdi. Voinko tehdä tälle mitään? No en, paitsi parantua rauhassa ja sitten taas urheilla niin paljon kuin ehdin. Otan myös salikassin syksyllä mukaan töihin, sillä muutamana kesäviikkona huomasin, että kotoa salille lähteminen ei vain onnistu. Täytyy ensin kehittyä se treenauksen hurmos takaisin, että kotoa lähtisi mielellään väsyneenä treenaamaan. Mutta sitä ennen pitää vain sinnikkäästi urheilla ja jos ei kunnon treeniin pysty, niin pitää tehdä jotain pientä. Kaikki vie eteenpäin.

Karkit. Olen huomannut olevani sokeriloukussa ja haluan siitä irti. Mitä pitäisi tehdä? Kotona on kaappi täynnä karkkeja ja keksejä, kiitos Fazerin. Voin joko lahjoittaa herkut pois tai opetella siihen, että kun on nälkä, en syö lakua, vaan teen ruokaa/välipalaa. Tätä vahvistaakseni aion teipata karkkihyllylle lapun ”oletko syönyt?”. Kukaan ei pidä minusta huolta, jos en tee sitä itse. Aloitetaan taas tänään. 

Vapaa-aika ja tunne, että sitä on liikaa. Koulu loppui, ei enää puurtamista iltaisin sen parissa. Ei enää aikataulutettua ohjelmaa ja tapaamisten sopimista kolmen neljän viikon päähän, koska muuten en ehdi. Tuntuuko tämä ihanalta ja nautinko vapaudesta vai olenko ahdistunut siitä, ettei minulla ole mitään tekemistä ja jään yksin? Totta kai minua ahdistaa 😀 Ja kun kesää katsoo, niin eipä siellä paljon sellaisia hetkiä ollut, etteikö olisi ollut mitään tekemistä ja nimenomaan aikaa urheilulle ja kavereillehan minä olen kaivannut. 

Työt. Se nyt vain on rankkaa vaihtaa työpaikkaa, menettää tutut työkaverit ja olla se porukan uusin. Menettää asiantuntija-asemansa ja aloittaa taas melkein nollasta. Aloittaa ihmisiin tutustuminen nollasta. Aistia valta-ja virtaussuhteita ja koettaa polskutella samaan suuntaan kuin muut, mutta ilman että pärskii vettä kenenkään päälle. Ei kukaan oletakaan että olisin täydellisen kotiutunut, että osaisin jo kaiken ja tuntisin työtoverini ja mihin minun pitäisi mennä minkäkin asiani kanssa. Nyt on aina höllentää kiristävää vannetta ja antaa itsensä epäonnistua, antaa itselleen aikaa oppia, opetella olemaan turhautumatta, kun en osaa työtäni tai jos joudun odottelemaan, että joku ehtii perehdyttää. 

Tekeminen. Välillä mietityttää, että miksi se olen aina minä, joka ehdottaa näkemistä ja usein järkkää sen. Tuntuu että harvoin joku pyytää minua johonkin mukaan. Haluaisin tähän enemmän vastavuoroisuutta rakkaat ystävät. Blogin myötä tuntuu, että ihmiset tietävät mitä minulle kuuluu, mutta minä en tiedä silti teistä sen enempää. En myöskään kirjoittele ihan mitä sattuu tänne julkiseen ympäristöön, joten yleensä ne mehevimmät juorut jäävät tätä kautta kuulematta. Ja lisää ystäviä saa ystävystymällä ystävien ystäviin. Välillä voi tulla sellainen tunne, että jäikö se alkuperäinen ystävä kyydistä, mutta harvoin ne jää. Erilaisissa elämäntilanteissa olevat ihmiset nyt vain ehtii nähdä enemmän toisiaan. En silti näe esteenä kenenkään aviomiestä, poikaystävää, vauvaa, koiraa tms. Otetaan ne mukaan! Ottakaa minut mukaan. Tuolla on maailma täynnä tekemistä, enkä minä aio vielä moneen vuosikymmeneen muumioitua illoiksi sohvanpohjalle. Ei sovita, että nähdään joskus, vaan nähdään ihan oikeasti. Ja nähkää myös toisianne. 

d60b0952e383cd4969268d99403be08a.jpg

Terkuin Kao, joka tällä hetkellä vielä piiloutuisi tällaisen kyltin taakse.

Kuva täältä.

Hyvinvointi Mieli Höpsöä Syvällistä

Flow ja vähän muutakin

994314_10151802601989433_207034310_n.jpg

Olen elellyt kotona parisen viikkoa ilman nettiä, kun Sonera päätti ilman syytä poikkaista valokuituni tulon asuntooni. Ja sitten se takaisin asentaminen ei onnistunutkaan, kun se oli asennettu alun alkaenkin kikkailemalla ihan uuteeen taloon.. Odottelen edelleen soittoa asiakaspalvelusta, miten he aikovat hyvittää tämän asian.  Heille summa on rahallisesti pieni, mutta ne kaikki asiat, mitä olisin halunnut tehdä netissä ja joita en voinut, tuntuvat minulle paljon arvokkaammilta. No katsotaan palaako asiakaspalvelu asiaan, vai pitääkö sinne soittaa vielä yksi tultapuhkuva puhelu..

Viime viikolla oli Flow. Se on minun kesän päätapahtumani. Rakastan sitä paikkaa, rakastin sitä ettei kovin moni tiennyt/ymmärtänyt sen päälle ja rakastan sitä, että siellä voi olla festareilla sivistyneesti. Ja se musiikki! Jokapaikassa soittaa Cheek, Apulanta ja mitänäitänytsittenonkaan. Mitä Flowssa sitten on? Yleensä pari ihan hyvää tunnettua artistia ja sitten miljoona pientä, joista ei ole koskaan kuullutkaan ja joita menen kuuntelemaan sivistyneempien kavereideni suosituksista 🙂 

Töissä kysyttiin, että menemmekö sinne musiikin vai tunnelman takia? Minä huudahdin heti musiikin syyksi ja työkaveri tunnelman. Hihittelimme vastauksille, mutta näin jälkikäteen voisin sanoa, että vaikka ei olekaan ihan sama ketä sielä esiintyy, niin liput ostan silti, koska jokatapauksessa siellä on niin paljon hyvää musiikkia. Päästäänköhän tästä filosofiseen aiheeseen mikä on hyvää musiikkia minusta? Minähän kuuntelen välillä onnellisena Nylon Beatia, Spotifyn Suomen Top listaa, Voicea ja sitten mietin otsa rypyssä, että ketä voisin pyytää mukaani kuuntelemaan Sigur Rosia. No kävin mm. kuuntelemassa Woodsia Balloon 360 º Stagella. Kuulosti todella hyvältä, mutta koska suuntasimme sinne vähän myöhässä, niin emme mahtuneet sinne hyville paikoille kuuntelemaan. Niinpä nappasimme läheisistä ruokakioskeista syötävää ja pidimme Picnicin. Entä siten paljon kehuttu Alicia? Voi, kehuja tulee täältäkin, se oli taas niitä hetkiä, kun seisot keskellä väkijoukkoa ihan lumoutuneena ja kuuntelet. Pidin tosi paljon myös välispiikeistä, tuntui että artisti oli oikeastikin sinä iltana Helsingissä esiintymässä, eikä mietiskellyt väsyneen keikkarundin keskellä että mikähän maanosa tämä edes oli?

Mutta sitten taas se tunnelma. Se on niin erityislaatuinen. Kaikki ne pienet asiat, mitä sinne on keksitty. Nick Caven keikkaa kuuntelimme nurmikentällä istuen räsymatoilla. Siellä olisi ollut riippukeinujakin, mutta ne olivat harmillisesti varattuja. Matkalla Blue Tenttiin näin myös isomman riippukeinualueen, mutta koska odottami Beach Housen keikka oli alkamassa, niin en ehtinyt etsiä siinä hetkessä vapaata riippumattoa, johon köllähtää. Valaistus on tosi kaunis, lamppurivistöt kiertelevät vähän jokapaikassa, Balloon stagen pallo valaistaan iltaisin ja räsymattoalueen koivuihin oli ripustettu lyhtyjä. Hyvin hoidetut vessat, ei tungoksia (ainakaan hirveästi) ja paljon paikkoja joissa istua, kun jalkoihin sattui. Ja sitten se takapiha. Ooh, siihen rakastuin jo ekassa Flowssani. Olisin halunnut mennä neppailemaan (seuralaiseni ei suostunut), tanssimaan (seuralaiseni ei suostunut), istuskella siellä koko illan (seuralaiseni ei suostunut) mutta kaikesta vastustuksesta huolimatta ehdin viettää kolmen päivän aikana siellä paljon aikaa. (Kannattaa hei mennä 3-päivän festareille exän kaa, siellä saa aikaan paljon hyviä hetkiä, paljon menettettyjä potentiaalisia miehiä ja riitoja ihan järjettömistä asioista). 

Takaisin nykyflowhun. Jotain siellä on muuttunutkin. Viime vuonna tapasin ensimmäiset rynnijät keikalla. He polttivat lavan edessä, joivat, örvelsivät ja huitoivat samalla sangen pientä ystävääni naamalle kyynärpäillään. Inhottavaa ja juuri tuollainen käytös ei kuulu Flow-festareille. Tänä vuonna näin ensimmäisen puskaanlorottajan. Parasta tässäkin oli se, että 5 m päässä alkoi vessa-alue. Rakkaat ihmiset, Flowssa on juuri hienoa se, ettei siellä tarvi vetää umpiliiterikännejä, vaan siellä voi hieman (todella hieman noilla hinnoilla) siemaista viiniä tai siideriä ja nauttia olostaan. Siellä on kivaa, kaunista, hauskoja tyyppejä ja siellä pidetään elämästä. 

Tiedän, että kaikki muuttuu kun festari kasvaa ja kasvaa. Kivaa että muutkin saavat nauttia tästä asiasta kuin vain minä ja ne muutamat muut. Mutta nyt haluaisin olla kehityksen jalkajarruna ja kysyä, että pitääkö Flowssa silti käyttäytyä ja miksi nämä vedetäänperseetkuuntelenvainklamydiaa-tyypit tulee sinne pilaamaan muidenkin festarit? Teille on niitä örvellyspaikkoja kesän viikonloput täynnä. 

Takaisin hyviin hetkiin, ettei kirjoitus lopu ihan kauheasti. Söin festareilla Brooklyn Cafén Red Velvet muffinsin ja se oli ehkä täydellisintä ikinä. Näitä täytyy saada joskus lisää ja toisaalta haluan säästää ne erityisiin herkkuherkkutilanteiseen, ettei täydellisyydestä tule tavanomaisuutta. Ja se tunne, kun istui suoraan äänipöydän takana olevalla pömpelillä, kuunteli Beach Housen keikkaa ja ajautui yhä syvemmälle ja syvemmälle musiikin unenomaiseen tunnelmaan. Ja kun en halunnut nukahtaa, niin livistimme kesken keikan etsimään mitä muuta täällä vielä tapahtuukaan. 

Sitten vielä pukeutumisesta ja siitä ”kuka kukin on”. No siis minähän en ole kiinnostunut piireistä, minule riittää, että näen omia ystäviäni ja että he ovat iloisia minut nähdessään. Ne muut, joille en ole tarpeeksi hieno, saavat olla siellä hienojen kerhossaan. Minua kiinnostaa pukeutuminen, mutta pidän klassisesta tyylistä, eikä mieleeni tulisi laittaa päälle pyjamaa tai madonnan kartiokorsettia yhtään minnekään. Mietin silti tarkkaan miten pukeudun, mutta tosiasiassa tänäkin viikonloppuna vaattteet ehdotti Laura (kaikkea ei kuunneltu) ja tukka laitettiin yhtenä päivänä Sokoksella jonkin peilin edessä ja toisena siellä alueella vähän ennen portteja, kun olin ensin yrittänyt sitä turhaan nykertää kiinni kotona ja junassa ja bussissa.. Että näinkin suuret valmistelut oli taas takana 🙂

Flow vain on, taianomainen. Ja kun se loppuu, tuntuu loppuvan koko kesä. Nyt on syksy, vaikka pidensimmekin kesän vielä elokuun loppuun asti. 

Muoti Mieli Suosittelen Ostokset