Ensimmäinen lomanjälkeinen työpäivä.. pöhkö pöllö taisi olla vauhdissa.

Tiedättehän sen pöllämystyneen tunteen, kun palaa lomalta töihin? Ensinnäkin herätys, olen kukkunut yhteen tai kahteen hereillä ja heräillyt vasta ysin kympin aikaan. 6.30 ylös? En mie taho.. Silmät sikkaralla meikkiä naamaan (onko pakko, ei minnuu kuitenkaan kukaan siellä kato). Ai avaimet ja kulkukortti, joo otetaanpa tuo laukkuun mukaan. Menin pääovesta ettei tarvinut muistella ovikoodia sivuoveen, oho, enpäs kirjannut itseäni lomalle ja nyt tuolla on miinus 95 h tuolla työajanseurannassa. Kahvia! Vihdoinkin joku puhuu asiaa. Aamukahvista mä selviän. Toinen kuppi messiin ja pikkuhiljaa toimistoon.

Huh huh, tietokoneen saa päälle, mut mihin kaikkialle mun pitikään kirjautua, työkaverit käy moikkaamassa ja menen itse tutustumaan työtäni jatkavaan heppuliin. Hän olisi ollut heti tulossa perehdytykseen, mutta pyysin armoa lounaaseen asti. Menin äkkiä toimistoon keksimään miten niitä töitä tehtiinkään, mutta sehän oli ihan mullin mallin. Siellä oli johdot missä sattuu ja yksi ylimääräinenkin löytyi, pöytä täynnä paperia ja kesätuuraaja kävi kysymässä haluanko pikabreefin missä mennään. En kiitos, koetan taas saada tuon puhelimen toimimaan, koska vastapuolen ääni kuuluu tietokoneen kaiuttimesta eikä minun kuulokkeistani. Lisää työkavereita käy juttelemassa ja kertakaikkisesti toivon, ettei puhelimeni soi hetkeen, sillä olen ihan ulalla siitä mitä ihmisille pitikään sinne vastata. 

barking-owl.jpg

Tässä vaiheessa aamua näytin tältä

Pikkuhiljaa alkuhöperyys alkaa vähän tasoittua, avaan sähköpostin ja suljen hetkeksi silmäni, yli 400 lukematonta sähköpostia.. Yksikään tuuraajan lukemista sähköposteista ei ole päivittynyt luetuksi minun postilokerooni. Kipitän IT-osastolle suolistamaan jonkin IT tyypeistä, joidenohjeiden mukaan tämä menee näin. Saan myötätuntoista naurua vastaukseksi ja pyynnön selvittää tuuraajalta mitkä ovat hänellä lukemattomia, mutta viestejä ei saa minun lokerooni luetuksi lomani aikana.. Tyhmä kun olin kysyin miksi sähköposti ei toimi kuten ajattelin ja joudun lopulta toteamaan, että koska en puhu tietokonetta, en ymmärrä selityksestä mitään, paitsi että se ei tosiaan toimi kuten ajattelin.. Mietin jo että joudun klikkaamaan yksitellen kaikki sähköpostit auki ja siihenhän menee koko päivä! Onneksi ne sai valittua ryppääksi ja kerralla lukemattomiksi. Jee. Sitten äkkiä uusi toimintatapa tuuraajille, joita pyydetään tulostamaan sähköpostit, jotka jäävät käsittelemättä, tai siirtämään ne erilliseen kansioon. Huh huh. Lounaan paikka. 

cute-little-owl.jpg

Lounaan jälkeen olo oli enää tällainen

Lounaan jälkeen alkaa jo helpottaa, puolet asiakkaista on soitellut ja toivottanut tervetulleeksi ja työtuolikin tuntuu taas omalta. Radio taas ei, mietin papereita selatessani, miksi en ymmärrä mitään juonnoista, kunnes tajuan radion olevan ruotsinkielisellä kanavalla.. juu. Ja se perehdytys. Öö, tee vaikka nämä jutut tästä jooko? Ai niin, millainen työkokemus sulla on? Ai hyvä, no sittehän sä osaat jo melkein kaiken. En enää pelkää puhelintani ja saan tehtyä pari pientä juttua. Voiton puolella. Hei kesätuuraaja, mitäs nämä paperiröykkiöt sitten edustavatkaan. Juu. Kiitos. Selaan papereita läpi ja kurkistan kauhistuneena kaapin päälle, siellä pitäisi olla noin 30 cm pino arkistoitavia papereita mutta se on kadonnut! Ihana tuuraaja joka on ehtinyt arkistoida ne. Itse keskityin ennen lomaa tekemään mahdollisimman paljon palkoista valmiiksi ja kirjoittamaan ohjeistuksia ymmärrettäväksi. Nyt ei tarvikaan istua iltoja toimistolla arkistoimassa. Mahtavaa! Mutta hieman toimistossani on tungosta, kun kaksi eri lomantuuraajaa käy kertomassa tekemistään jutuista ja yksi koettaa perehtyä työhön hieman pöllämystyneen perehdyttäjän kanssa. Iltapäivällä perehdytettävä katoaa kotiin ja minä kiittämätön lurjus huokaan helpotuksesta, vihdoinkin saa setviä juttuja rauhassa. Kyllä tää hei taas tästä. Tää on mun työ ja tätä mä teen elääkseni. Muistaakseni.

gray_owl_with_her_children.jpg

Kahvitauon jälkeen olo alkoi jo olla tällainen, eli ihan normaali kesäfiilis toimistolla 😀

(Nuo pikkupöllöt on ihan kaikella rakkaudella kesätyöntekijöitä, jotka pyrähtelevät kyselemään välillä jotain, tulee ihan äitimäinen olo)

Mutta onpas ihana olla taas takaisin työpaikalla, tuntea olleensa kaivattu ja kääriä neljän viikon oleilun jälkeen hihat kyynärpäihin ja tehdä töitä. Huomenna myös ihan oikeasti 😀 Tätä autuutta kestää noin kolme päivää, ennen kuin kiire ja todellisuus taas kolahtavat päähän, mutta nautin kesälomaenergiasta siihen asti, ja ihan kohta on juhannus.

Ai niin, kuvat lainattu täältä, täältä ja täältä.

Puheenaiheet Työ Höpsöä

Lahja äidille, jolla on jo kaikkea

Äidille on hankalaa ostaa lahjoja, kaikkea materiaa on jo ja ostaessa lahjakortin kauneushoitoon pitää rouva Äidille myös varata sinne aika, jotta tämä muistaisi käyttää kortin. Hemmottelu onnistuisi paremmin täällä pääkaupunkiseudulla (sellainen uusi ja yllättävä hemmottelu), mutta rouva Äiti purjehtii tänne vain kerran vuodessa, jolloin hemmotteluajat ovat vähäiset. 

Talvella se idea sitten syntyi. Äiti pyysi minua tekemään hänelle pedikyyrin, koska hänellä on hieman hankalaa itse leikata varpaankynsiä. Päätinpäs samalla sitten tehdä äidille jalkakylvyn vuosia aiemmin ostamallani jalkakylpysuolalla, jota ei tietenkään oltu käytetty 🙂 Meillä on kotona kätevä manikyyri/pedikyyrisetti ja tämä apunani tein pedikyyrin ja vielä äidin toiveesti hioin kovettumat pois jaloista. Tämän kaiken jälkeen jalat vielä rasvattiin virkistävällä jalkavoiteella. Voi että äiti oli tyytyväinen. 

Niinpä olen parin kolmen kuukauden välein Pohjoisessa piipahtaessani tehnyt äidille jalkahoidon. Touhu on ”ammattimaistunut” siten, että olen ottanut käyttööni kumihanskat ja hengityssuojaimen, kuivaa ihoa hioessa kun tulee aika paljon hienoa hienoa pölyä, jota en halua henkittää, vaikka kuinka on kyse äidistäni 🙂 Eli ensin jaloille tehdään jalkakylpy. Jalat kuivataan ja pehmenneet kynnet on helpompi leikata. Leikatut kynnet muotoillaan manikyyrilaitteella ja ihon ja kynnen rajamaastot siistitään samalla, lopuksi kynnet vielä kiillotetaan setin kiillotusosalla. Sitten käyn kovettumien kimppuun, vaihdan manikyyrilaitteeseen hiontapään ja hion kovettumat pois ja kuorin hieman jalkapohjien ihoa pois. Sitten jalat saavat annoksen jalkavoidetta ja jalkahoidon viimeistelee puuvillaiset sukat, joiden suojissa voide ehtii imeytyä jalkoihin rauhassa. Rouva Äiti tuntuu myös arvostavan tätä jalkahoitoa paljon enemmän, kuin liikkeeseen ostettua lahjakorttia. Viimeksi lakkasin kynnet vielä vaaleanpunaisella lakalla ja kesäinen jalkahoito on valmis! 

3451.large_.jpg

Kuva täältä, koska hienoista vaaleanpunakyntisistä jaloista ei saanut laittaa kuvaa nettiin 😀

Päätinkin, että lahjojen sijaan koetan keskittyä vastedes siihen, mitä äiti aina toivoo kysellessämme lahjatoiveita ”kilttejä lapsia” , eli koetan olla kiltimpi ja yritän hillitä sen sisäisen teinin, joka minusta väistämättä kuoriutuu kotia päästessäni. Koetan myös tehdä enemmän tuollaisia pieniä hemmotteluja ja arkea helpottavia asioita, kuten pestä niitä 26 ikkunaa, vaikka vihaan ikkunoiden pesemistä. 

Miten te lahjotte vanhempianne, joilla on jo kaikkea?

Kauneus Ystävät ja perhe Mieli Meikki