one week old

Viikko sitten lauantaina meidän pieni tyttäremme syntyi. Tänään hän on viikon vanha ja mietin vain, että nyt ymmärrän mitä ne muut ovat tarkoittaneet sanoessaan, että aika kuluu ihan liian nopeasti – varsinkin vauva-aika.

Viikon aikana on tapahtunut niin paljon ihania asioita, joista suurimpana oman voinnin paraneminen ja vauvan kanssa kotiin pääseminen ovat isoimpia asioita. Tai en oikeastaan tiedä voiko mitään asiaa sanoa toista pienemmäksi, koska kaikki on niin uutta ja ihanaa. Ensimmäiset hymyt vauvalta, imetyksen lähteminen kunnolla käyntiin, pienenpienet aivastukset, jalkojen jumppaaminen unissaan, ensimmäistä kertaa omien vaatteiden pukeminen vauvalle sairaalavaatteiden sijaan, ensimmäiset pesut, se hetki kun vauva sai syntymän jälkeen rinnalle ja vauva osasi heti imeä rintaa, se näky kun Roope katsoi mua ja vauvaa vuorotellen kyynelten valuessa silmistä, ensimmäinen yö, kylpy kotona jajaja.. Lista jatkuu loputtomiin ja saa mun sydämen pakahtumaan. 

Vauva on oppinut nyt viemään pienet sormensa ja nyrkkinsä suuhun, viihtyy sylissä parhaiten, syö tunnin välein tai haluaa ainakin olla rinnalla, koska imemisentarve on tietysti niin suuri. Hän on käynyt jo ensimmäisellä vaunulenkillä (neuvolassa ja osastolla painotettiin moneen kertaan, että heti saa lähteä ulos ja elää normaalia elämää) ja viihtyy auton kyydissä tai kaupan hälinässä niin hyvin, että silloin nukkuisi vaikka kuinka monta tuntia putkeen, mutta kotiin päästyä herää heti rinnalle – olemme tosi ajoittaneetkin kotiin palaamisen aina syöttöjen mukaan, eli 3h max reissussa ja sitten syömään kotiin.

unnamed_20.jpg

Hän ei turhia itke, ainoastaan nälän, sylin (aka tissin) kaipuun tai yöllisten pienten rintaraivareiden takia. Muuten hän vain ihmettelee tai nukkuu. Ja eihän kai pienet vauvat muutenkaan turhia itke ja mekin koitetaan vastata hänen tarpeisiinsa heti, tosin joskus mun on käytävä suihkussa tai vessassa, mutta onneksi Roope on ihan mahtava isä – kuten jo etukäteen tiesinkin. 

Tämä pieni neiti sai tänään ekan kerran mekon päällensä ja vaikka olin 100% varma ettei mekko mahdu hänelle, niin se olikin jopa väljä! On hän kuitenkin niin pieni, vaikka isolta sylissä tuntuukin. Mekko on mun ystävältä saatu ja hiuspannan toi vauvalle lahjaksi Roopen vanhemmat. Vauva on muutenkin saanut paljon lahjoja, vaikka mitään ei odotettu, kuten pehmoleluja, vaatteita, leikkimaton, kauniin kynttilänjalan, ensimmäisen Muumimukin- ja lautasen jne. Vauva oli niin suloinen mekko päällä ja muutenkin hänelle sopii tommonen vaaleanpunainen tosi hyvin!

unnamed_1_3.jpg

Nyt me aletaan viettää lauantai-iltaa perheen kesken ja nautitaan vaan. Ai niin, on muuten melko hidasta kirjoittaa postausta yhdellä kädellä samalla nukkuvaa vauvaa sylissä pitäen, mutta eikö se vanhemmuus aikamoista multitaskingia olekin?

Karoliina

Perhe Lapset

jotain niin käsittämättömän suurta

Edellisestä postauksesta on vierähtänyt pian jo 10 päivää ja sen aikana on ehtinyt tapahtua vaikka ja mitä, kuten tuommoisen maailman suloisimman tytön syntymä..♥ Alla olevan tekstin kirjoitin sairaalassa ensimmäisenä yönä tytön syntymän jälkeen.

40 tuntia tuskaa ja hikeä takana – mutta kaikki kahden vuorokauden aikana tapahtuneet asiat olivat sen arvoisia, nimittäin lauantaina 15.10.2016 klo 19:31 meille syntyi maailman täydellisin pieni tyttö. 3550g ja 51cm pelkkää rakkautta, eikä me voitais olla onnellisempia. 

Kirjoitan tätä postausta sairaalassa, vauva nukkuu kainalossa, imee unissaan välillä rintaa ja tuhisee. Hänestä näkee jo jollain tapaa hänen oman pienen luonteensa – vaikka hän on vasta alle vuorokauden ikäinen, oikeastaan 7 tunnin ikäinen jos tarkkoja ollaan. 

Hänellä on hieman hiuksia päässä, kauniit silmät, pitkät sormet ja hän sulatti Roopen ja mun sydämet samalla sekunnilla kun vihdoin putkahti ulos. Roope ei pysty ymmärtämään tätä rakkautta mitä tuntee vauvaa kohtaan, enkä mäkään pysty ymmärtämään. 

Tossa hän nyt vihdoin on. Meidän oma vauva.

Oikeastaan olen hereillä kipujen takia, mutta en myöskään pysty lopettaa vauvan ihailua. Silitän hänen pieniä poskia, käsiä ja sormia ja miten pehmeät ne voi edes olla? Olen seitsemän tunnin aikana kertonut vauvalle jo moneen kertaan, että äiti ja isi rakastaa sinua. Tossa hän maiskuttaa ja on vain niin täydellinen. En mä kestä. Eikä kestä Roopekaan. 

Roope joutui lähteä kotiin yöksi, koska kaikki perhehuoneet oli varattuja. Ennen Roopen lähtöä kävin vessassa ja tulin takaisin huoneeseen ja siinä ne istuivat ja ihmettelivät toisiaan. Roope oli nostanut vauvan vauvansängystä syliin ja silitteli hänen poskiaan. Hän oli nukuttanut jo vauvan ekaa kertaa ja otti vauvasta kuvia. Kotiin päästyään Roope tekstasi, että ihan uskomaton fiilis ja että pakko katsoa vauvan kuvia, jotta ymmärtää asian. Ja pyysi antamaan tyttärellemme isiltä pusun. Mun sydän suli taas kerran.

Tätä kaikkea mä oon oottanut ja nyt se on tässä. Mä aion nauttia täysillä ja kirjoittaa ylös jokaisen pienen ihanan muiston, ottaa paljon kuvia ja rakastaa tätä ihanaa pientä niin paljon. 

 

vauva.jpg

 

Yllä olevasta tekstistä voi huomata ehkä miten koskettavat ne meidän ensifiilikset olivat ja nyt kun itse luen tekstiä jälkeenpäin, niin kyyneleet yrittävät väkisin nousta silmiin. Tää on sitä mitä me ollaan aina haluttu ja vaikka ollaankin ehkä nyt jossain vauvakuplassa, niin valvotuista öistä huolimatta tää on ihan parasta. Meidän rakkaus toisiamme ja vauvaa kohtaan on vaan jotain niin käsittämättömän suurta. 

Karoliina

 

 

Perhe Lapset Raskaus ja synnytys Vanhemmuus