”Every journey begins with a first step”

Jo raskauden alussa tiesin, että haluan itse tehdä vauvakirjan vauvalle, koska tykkään näperrellä kaikkea ja muutenkin tehdä itse.

Kesällä katselin kirjakaupoissa erilaisia valmiita vauvakirjoja ja olin jo valitsemassa kuitenkin sellaisen, kunnes löysin tämän joka oli kuin tähän aiheeseen tehty! Kaunis, laadukas ja jonka kannessa lukee ”Every journey begins with a first step”. Seuraava haaste tulikin eteen siinä kohtaa, kun piti valita minkä värisen kirjan haluan tehdä vauvalle. Laitoin Roopelle kuvan jokaisesta kirjasta ja Roopekaan ei osannut päättää pinkin ja harmaan väliltä, joten päätimme sitten ottaa kummatkin. Eikä huono päätös ollenkaan, koska kyllähän kaikenlaista tulee kirjoitettua vuosien aikana tai ainakin pyrin kirjoittamaan. Kuvia aion lisätä myös kirjoihin, vaikka meillä onkin albumi ja koneella älyttömästi kuvia. Kokemuksesta kuitenkin oppineena, teetän nykyään tärkeimmät kuvat ja vähän muitakin muistoiksi, koska kone saattaa hajota ja kaikki kuvalliset muistot tuhoutua. 

babystuffff.jpg

pa093039.jpg

 

Kuluneiden kuukausien aikana olen monta kertaa ottanut kirjan käteen ja aloittanut sen tekemisen, mutta en ole päässyt sen tekemisessä eteenpäin tai edes alkuun, koska jokin on kokoajan pistänyt vastaan. Luultavasti se pelko siitä, että vauva ei selviä ja koska laskettuun aikaan oli vielä aika paljon aikaa. Nyt kuitenkin laskettuun aikaan on VIIKKO ja oli jo korkea aika aloittaa. Sen verran olin onneksi saanut aikaiseksi jo aiemmin, että olin paperille kirjoittanut aiheita ja ideoita, kasannut kaikki materiaalit yhteen paikkaan ja kirjoittanut päivämääriä ylös. Tekeminen olikin helppoa ja tuntui hyvältä.

Kirjoitin ja kirjoitan jatkossa kirjan vauvalle, eli minä ja Roope toimimme kertojina. Puhun teksteissä itsestäni äitinä ja Roopesta isinä. Kirja ei nimittäin ole meitä varten vaan lasta, hän saa sen tai ne joskus isona omaksi. Ensimmäiselle sivulle tulee ”Your first breath took ours away” kuvan lisäksi vauvan nimi ristiäisten jälkeen ja kuvan alle syntymäpäivä. Vauvakirja alkaa siitä, että kerron milloin vauva syntyi, mikä viikonpäivä oli ja tietysti perus asiat, kuten vauvan pituuden, painon jne. Seuraavaksi tulee ensimmäinen kuva vauvasta, eli sairaalassa otettu, ei luultavasti ensimmäinen ultrakuva, koska siitä ei paljoakaan saa selvää. Ultrakuvat aion laminoida (laminointikoneen ostettuani) ja laittaa joko valokuva-albumiin tai sitten kirjaan jonnekkin muuhun kohtaan. Kuvan jälkeen kirjoitamme ensimmäiset ajatuksemme ja fiiliksemme Roopen kanssa, kumpikin itse. 

Näiden asioiden jälkeen laitoin otsikoiksi mm.: Ketkä kävivät sinua ihailemassa, ensimmäiset vaatteet joilla kotiuduit, ensimmäiset lahjasi odotusaikana (tämän sivun jo täytin), ensimmäinen yö kotona, ensimmäinen viikko ja ensimmäinen kuukausi. Kirjasta löytyy myös jo muita otsikoita, mutta tossa esimerkkinä joitakin. Otsikot siis ovat valmiina ja odottavat nyt vain vauvan syntymää ja sitä, että pääsen täyttämään. Olen kirjoittanut melko yksityiskohtaisesti, koska kaikkea ei voi muistaa 20 vuoden päästä jos lapsi haluaa jotakin tietää. Ajattelin myös käydä ostamassa vielä yhden kirjan, johon kirjoitan raskausajasta, jos lapsi haluaa sitten joskus aikuisena lukea siitä. Odotusajasta kirjoittelin myös kirjaan jotakin, kuten milloin saimme tietää vauvasta, milloin näimme hänet ensimmäistä kertaa ultrassa ja millä nimillä olemme kutsuneet häntä.

pa093071.jpg

pa093069.jpg

Paljon on muitakin ideoita mitä kirjaan tulee, tietysti ihan kaikki ensimmäiset hampaat, sanat, askeleet, kaverit, synttärit, matkat jne.. mutta myös sellaisia vähän erilaisia, kuten sanat keksimästäni tuutulaulusta, ehkä myös oma keksimä satuni (oon keksinyt jo pari vuotta sitten sellaisen yhden sadun ja keksin siihen aina lisää uusia juttuja, nyt olen kerran kertonut sitä masuunkin) kuvituksen kera jne.. Myös esimerkiksi ristiäisistä tietysti aion kirjaan kirjoittaa, mistä hänen nimensä tulee ja tarkoittaako se mahdollisesti jotakin. 

Kirjasta tulee ihana, vaikka itse sanonkin. Kirjoittaessani tekstejä sinne, alkoi Spotifysta soimaan synnärilistalta kaikkia kauniita suomalaisia biisejä ja kyyneleet ei olleet kaukana. Jotenkin ihanaa, että vihdoin uskalsin aloittaa tän tekemisen ja tosiaan, vauva syntyy oikeesti ihan pian.. ♥

Karoliina

 

 

Kulttuuri DIY Kirjat

scars remind us where we’ve been

Viikko sitten huomasin, että ensimmäiset pienet raskausarvet masussa olivat kasvaneet vähän isommiksi. Siitä muutaman päivän päästä huomasin, että koko alavatsa oli täynnä arpia – osa haaleampia ja osa tummempia ja pidempiä. YMyös yläreisissäni on raskausarpia, reidet on muhkuraiset, masu valtava ja jalat kokonaisuudessaan turvonneet kaksinkertaisiksi. Ei mahdu enää 36 kengät jalkaan ei, kun yhtäkkiä jalankoko onkin 37. 

En kuitenkaan tunne surua tai inhoa katsoessani itseäni peilistä, vaikka tottakai hiukan harmittaa muuttunut ulkonäkö. En ajattele, että olisin ruma tai en kelpaisi Roopelle tämän näköisenä, koska tiedän minkä työn kroppani on tehnyt tän 9kk aikana. Tiedän, että Roope rakastaa mua arpien kanssa tai ilman, painavana tai kevyempänä, kuparitukkaisena tai blondina. Meidän parisuhde ja rakkaus ei ole kiinni toisen muutamista ylimääräisistä kiloista tai muhkuraisista reisistä. Eikä sen pitäisikään olla.

Todella tärkeää on kuitenkin myös osata rakastaa itseään terveellä tavalla. Mulla on ollut aina jotenkin vähän vääristynyt kuva omasta kropasta ja koska tiedostan sen, niin silloinkin kun olen treenannut ja ollut ihan hyvässä kunnossa, niin olen monesti miettinyt, että näänkö nyttenkin itseni väärin? Olenko nyt oikeasti isompi kuin mitä luulen vai toisinpäin? On vaikeaa vuosien ulkonäköön liittyvien itsetunto-ongelmien jälkeen hyväksyä itsensä ihan sellaisenaan – mutta sitä kohti olen mennyt ja raskaus on tehnyt sen asian suhteen mulle oikeasti todella hyvää. Nyt nään vihdoin, että en mä ennen raskauttakaan ollut mikään megajättimäinenvalas, niinkuin luulin. Nyt ymmärrän, että vaikka mulla oli silloinkin selluliittia, ylimääräisiä kiloja ja pieni masu, niin olin ihan hyvä sellaisenaan. Tai kyllä mä sen silloinkin tiesin, mutta edelleen jollain tapaa vertasin itseäni mun ystäviin. Ja niin ei pitäisi koskaan tehdä. 

img_8095.jpg

Juteltiin mun äidin kanssa tästä yksi ilta puhelimessa, että miten sitä on nähnyt itsensä niin eritavalla. Mistä se johtuu ja miten yleistä se oikeasti on. Miten helposti kuva omasta kropasta vääristyy ulkopuolisten ja median luoman paineen takia ja miten tämä ilmiö on ollut olemassa aina. Äiti kertoi omasta nuoruudestaan ja tajusin, että ihan oikeasti samat ongelmat on jatkuneet ihmisten keskuudessa jo kauan. Ei tämä ole pelkästään sosiaalisen median luomaa painetta, koska tällaista samanlaista sosiaalista mediaa ei ollut vielä silloin, kun esim. mun äiti on ollut nuori. Ei ollut Instagramia, jossa vastaan tulee nuoria tyttöjä jotka näyttävät vanhemmilta ja kauniimmilta kuin itse koskaan. Toki lehdissä ja telkkarissa korostettiin kauniita ja hoikkia silloinkin. 

Raskaus on siis tehnyt mulle hyvää tämänkin asian suhteen – olen ehkä vihdoin oppinut näkemään itseni oikein. Vaikka mulla on valtava masu ja kroppa on kokenut kovia muutoksia ihan kaiken suhteen, niin tiedän olevani ihan hyvä näin. Ja vaikka pyrin pitämään joka päivä ton ajatuksen ja tietoisuuden mielessä, niin tunnen kuitenkin itseni sen verran hyvin, että raskauden jälkeen mulle saattaa jossain vaiheessa tulla paha mieli katsoessani muuttunutta kroppaani. Ei sen takia, että katuisin jotain tai kokisin olevani ruma, vaan juuri sen asian takia joka on monien ongelma: itsensä vertaaminen muihin. Luultavasti heikkoina hetkinä tulen vertaamaan rannalla itseäni ystävääni, joka on kovan työn ansiosta saanut itsellensä todella hyvän kropan tai sitten ystävääni joka on luonnostaan sopusuhtainen. Vaikka raskausarvet vaalenee ja kuten jo aiemmin sanoin, niin treenillä ja puhtaalla ruokavaliolla saan selluliititkin pois, niin se ei silti välttämättä aina ole niin helppoa olla itselleen armollinen. 

Näiden asioiden takia halusinkin kuvata itsestäni sellaisia kuvia, joita en muuten ottaisi koskaan. Haluan heikkoina hetkinä palata katsomaan kuvaamiani kuvia ja muistaa miten suuren duunin mun kroppa teki tän 9kk aikana. Mitä se sai aikaan ja miten luonnollista on, että kroppa myös muuttuu silloin.  Jouduin kuitenkin muokkaamaan niiden valotusta ja kontrastia melko rankalla kädellä, jotta pystyin lisätä ne Instagramiin ja tänne, koska mulle ei ole luonnollista lisätä näinkään paljastavia kuvia mihinkään ja halusin valotuksilla peittää vähän sellaisia kohtia, joista näkyi vähän liikaa mun makuun. En kuitenkaan koittanut kuvissa peittää raskausarpia tai muitakaan muutoksia kropassa. Pahoittelen myös kuvien laatua – muokkasin ne puhelimella ja siirsin koneelle, koska mulla on paremmat ohjelmat puhelimessa jostain syystä. 

img_8069.jpg

Olkaa siis tekin armollisia itsellenne ja koittakaa hyväksyä oma vartalonne virheineen. Ne ”virheet” tekee siitä juuri meidän kropan ja arvet kertovat matkasta jonka olette kulkeneet. Nämä arvet kertovat mulle tästä 9kk kestäneestä matkasta uuteen elämään ja sen takia mä haluan oppia hyväksymään itseni niiden kanssa. 

Karoliina

 

Hyvinvointi Mieli