.. ja silti rakastan sinua

Lauantaina juhlittiin meidän tulevaa pientä vauvaa, mutta tänään juhlitaan Roopea. Roope täyttää 22v ja vaikka meidän päivä meneekin kummallakin levätessä peiton alla, niin halusin kuitenkin muistaa häntä jotenkin. Eilen illalla väsäsin Roopelle voileipäkakun ja laitoin herätyskellon soimaan aamu kuudeksi, jotta voin koristella sen ja tuoda aamupalan Roopelle sänkyyn. 

Raskauden aikana äidistä pidetään hyvää huolta, kysellään vointia ja fiiliksiä neuvolassa, seurataan mielialaa ja tuetaan pelkojen suhteen. Äiti nyt tietenkin on melko iso ja tärkeä tekijä tässä kaikessa, kun kantaa pientä kasvavaa vauvaa sisällään. Isästä ei kuitenkaan niinkään usein olla kiinnostuneita, vaikka isä ainakin meidän perheessä odottaa ihan yhtä paljon, myötäelää, valmistautuu, pelkää ja koittaa tutustua jo raskausaikana vauvaan.

p9122464.jpg

p9122470.jpg

Isältä saatetaan kysyä ehkä päihteiden käytöstä, ainakin Roopen piti täyttää lomakkeita joissa kysyttiin alkoholin ja huumeiden käytöstä, sekä tupakasta, mutta sen kummemmin ensimmäinen neuvolatätimme ei ollut kiinnostunut kyselemään Roopen fiiliksiä. Muuttessamme toiselle asuinalueelle vaihtui samalla myös neuvolamme ja nykyinen neuvolantäti on hyvin kiinnostunut Roopen mielipiteistä, toiveista ja tunteista. Oon hyvin iloinen siitä. Roope ei tunteistaan muille avaudu, mutta  mun kanssa keskustelee kaikesta. Oon myös hyvin iloinen siitä, se on kantanut meidän suhteessa pitkälle, kun puhuu asiat heti selviksi ja keskustelee myös vaikeista asioista. Ja vaikka Roope ei välttämättä haluaisi tai osaisi aina jutella kaikesta, niin mä pistän sen puhumaan. Kipeätkin asiat, pelot, jännitykset ja stressin aiheet pitää puhua läpi, muuten ne jää pinnan alle kytemään ja purkautuu joskus myöhemmin suurempana ulos. 

Nykyinen neuvolantätimme siis haluaa aina jutella myös Roopen kanssa, jolloin multa mitataan vaivihkaa verenpainetta etten sanoisi väliin vahingossakaan mitään vaan antaisin sen tilan ja hetken Roopelle. Arvostan sitä oikeasti, koska kuten sanoin, on isäkin tässä kaikessa suuressa osassa. Mielestäni ihan yhtä suuressa, vaikka lapsi mun sisällä onkin. Me ollaan tasa-arvoisia ja tasavertaisia. Vauvan syntymän jälkeen vauva tietysti on enemmän mussa kiinni, kun mä imetän ja olen kotona päivisin, mutta ihan yhtälailla Roope niitä vaippoja vaihtaa, pyllyä pesee, leikkii, pussailee ja nukuttaa. Roope itse on sanonut haluavansa olla kaikessa mukana ja voin rehellisesti sanoa, että ihan yhtälailla myös mä vaadin sitä. Ei enää eletä mitään 50-lukua, jolloin äiti teki kaiken ja isä vain leikki hetken iltaisin lasten kanssa – tai mistä minä tiedän menikö asiat silloinkaan niin, mutta aina kaikki sanoo niin. Onnekas kuitenkin olen, koska tuollaisesta asettelusta ei meillä ole pelkoakaan – Roopesta tulee ihan mahtava isä, tiedän sen!♥

p9152517.jpg

p9152519.jpg

Roope on koko raskauden ajan pitänyt musta hyvää huolta ja silitellyt joka päivä kasvavaa masua, tullut mukaan jokaiseen ultraan, suurimpaan osaan neuvolakäynneistä ja alkanut valmistautua itsekin vanhemmuuteen ja vauvan syntymään. Valinnut vauvalle vaatteita, jutellut ja laulanut vauvalle masuun, hieronut mun kipeää selkää ja kehunut mua kun mulla on joskus harvoin ollut tosi valas -olo (hän mm. lähetti yhtenä yönä mun jo nukkuessa ihanan viestin, jossa oli kuva liskosta ja sillä oli pömppömasu ja sen yläpuolella luki ”If you’re ever insecure about your tummy, look how cute this lizard looks with its tummy. You look just as cute with yours”). Näiden asioiden ja monien monien monien muiden asioiden takia, halusin antaa Roopelle pienen lahjan ennen vauvan syntymää eli ns. isyyspakkauksen. 

Isyyspakkauksessa oli mukana myös synttärilahja, koska Roopella oli tosiaan synttärit tulossa. Isyyspakkauksesta löytyi mm. vauvalle vaatteita, pari vauvakirjaa, lahjakortti, insinööreille tehty (tai miksei kelle vain) vauvan omistajan opas, joka on tosi hyvä ja hauska! Näiden lisäksi löytyi myös mun tekemiä kortteja, joissa luki jokaisessa jotakin, esim. ”Saat pelata CS:ää pari peliä..” ”Poikienilta” jne. Ja vaikka Roope tietenkin saa muutenkin korteista löytyviä asioita, niin halusin tehdä ne sen varalta jos joskus sitten väsyneenä ja kiukkuisena en muista. 

p9152522.jpg

p9152527.jpg

Väsyneenä tulee helposti riitoja ja vaikka meillä niitä ei ole kuin kerran puolessa vuodessa, niin en voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Väsyneenä ehkä saatan myös valittaa enemmän jos Roope ei ole tehnyt jotain asiaa, kuten siivonnut tms ja sen takia kirjoitin yhteen korttiin ”.. ja silti rakastan sinua ♥”, koska haluan Roopen tietävän että ne asiat mitä sitten saatan väsyneenä ja kiukkuisena sanoa, eivät tarkoita sitä ettenkö rakastaisi tai että haluaisin erota. Roope tietysti tietää sen muutenkin, mutta piti itsekin ideasta ja korteista. Lahjakortinkin hän kävi jo tuhlaamassa lauantaina, joten tänään hänen lahjansa on vaan mun seura, voileipäkakku ja saa päättää sitten mitä haluaa tehdä. Kuten yleensä aina muutenkin.

Vaikka vauva tulee olemaan isoin asia meidän elämässä ja maailman rakkain, niin myös me olemme toisillemme maailman rakkaimpia. Ja koska koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu, mutta halutaan kumpikin vaalia tätä suhdetta ja pitää tän toimivana. Tähän asti ollaan päästy tosi helpolla, mutta vauvavuosi voi olla rankka, joten toisen huomioiminen voi jäädä vähemmälle, sen takia korteissa lukee erilaisia tekstejä. Meillä kummallakin on kuitenkin vahva luotto meidän suhteeseen ja ollaanhan tässä jo kuudetta vuotta onnellisesti yhdessä, eikä kumpikaan voisi kuvitella olevansa jonkun muun kanssa tai yksin. Roope kertoo joka päivä rakastavansa ja näyttää sen myös teoillaan, joten voisinko onnellisempi olla? En.

 

Karoliina

 

 

Suhteet Rakkaus Vanhemmuus

It’s a girl!

En tiedä mistä aloittaa tai miten edes kuvailla tätä fiilistä, onnellisuutta ja rakkautta mitä tunnen mun ystäviä kohtaan – ylipäätänsä ihan kaikkia mun ystäviä, mutta nyt tässä postauksessa kerron erityisesti heistä jotka lauantaina yllättivät mut ihan täysin. Nimittäin pitämällä mulle yllätys babyshowerit!

Oltiin sovittu jo viikolla, että nähdään lauantaina meidän ystävä pariskunta, joiden kanssa mennään syömään ja sen jälkeen pojat lähtee heittämään frisbeegolfia ja me tullaan sitten Pian kanssa meille jatkamaan juoruilua. Lauantaina puolenpäivän aikoihin he sitten tulivat hakemaan meidät ja ajettiin Myllyyn syömään ja tuhlaamaan Roopelle etukäteen synttärilahjaksi antamani lahjakortti New Yorkeriin. 

p9172536.jpg

p9172537.jpg

p9172540.jpg

Myllyssä hommat hoidettuamme ajettiin takaisin meille ja pojat jättivät meidät pihaan ja jatkoivat itse siitä fribaamaan. Matkalla ihmettelin, että miksi ajetaan eri kautta kotiin kun normaalisti (Roope yritti väittää, että se reitti olisi nopeampi yms kaikkea hölmöä) ja pihalla vielä ihmettelin, miksei Roope tuu kotiin vessaan kun valitti Myllystä lähtiessään hirveää vessahätää. En kuitenkaan näistäkään asioista huolimatta aavistanut silloin mitään, ihmettelin vain hölmistyneenä.

Ulko-ovelle päästyämme, Pia sanoi hauskasti, että ”onks tää teidän ovikello?” ja soitti ovikelloa – enkä siinäkään vaiheessa ihmetellyt, pyörittelin vaan silmiä ja sanoin nauraen, että on. Meillä on sellainen vanhanaikainen ”avain” ovikello jota pyöritetään, joten siitä syystä en ihmetellyt. Heti kuitenkin avattuani välioven, haistoin jonkun erilaisen hajun. Tähän väliin pakko kertoa, yksi fakta musta: mulla on ollut raskauteen asti järjettömän huono hajuaisti, en haista kunnolla mitään. Tällä hetkellä mun hajuaisti on ihan ok, mutta melko surkea silti joten ihmettelen miten haistoin heti erilaisen hajun, kun mikä meidän kotona yleensä on. Kerkesin sanoa Pialle, että ”täällä haisee oudolle.. Ihankun Lauralle” eli mun siskolle (jokaisella ihmisellä on se ominaistuoksu ja mä tunnistan mun siskon hajuveden ja tupakan sekaisen tuoksun) ja samalla sekunnilla tytöt tulee olkkarista ja huutaa YLLÄTYYYYS! 

p9172542.jpg

p9172544.jpg

p9172546.jpg

 

Olin aivan, että mitä ihmettä, miten ne on päässy meille ja mitä täällä tapahtuu!? Halasin kaikki läpi ja hoin vaan, että ”apua mitä täällä tapahtuu, mä en kestä, te ootte ihania, mitä te täällä teette” jne. Varmaan joku kuustoista miljoonaa kertaa päivän aikana. Tytöt sitten kertoivat, että eräs heistä (Siiri) oli tullut Pian ja Jerryn kyydissä ja kun Roope meni neuvomaan heitä pihaan (ilmeisesti) niin samalla Roope oli heittänyt Siirille meidän avaimet ja Siiri oli kipittänyt muffineita täynnä olevan pellin kanssa talon taakse piiloon. En kestä, naurattaa taas kun mietin tota tilannetta.. Tässä vaiheessa tää homma oli meinannut tosin paljastua mulle tai Roope oli säikähtänyt niin, koska Roopen lähtiessä heitä alas vastaan mä olin jäänyt makkariin. Meidän makkarin ikkuna on yleensä raollaan ja makkari sijaitsee alaoven yläpuolella, joten huoneeseen kuulee kaiken puheen mitä siinä alhaalla käydään. Jerry oli sanonut Roopelle ihan normaaliin ääneen jotain avaimien antamisesta Siirille ja Roope luuli, että olin kuullut sen. Roope oli kuulemma ollut koko päivän epävarma siitä, että paljastuiko homma mulle ja huijaanko vaan kaikkia etten olisi tiennyt mitään. Mä en kuitenkaan ollut makkarissa sillä hetkellä ja en ollut kuullut mitään.

Siirin jälkeen loputkin tytöt olivat tulleet, koristelleet meidän kodin niin kauniiksi, hempeäksi ja tyttömäiseksi. Juuri sellaiseksi, jollaiseksi mä olisin koristellut, jos olisin järjestänyt jollekkin. Oli vaaleanpunaisia ilmapalloja, tavallisia, helmiäisiä ja sellaisia joissa luki ”It’s a girl” ja vielä iso vaaleanpunainen vaunujen muotoinen kaasupallo. Oli vaaleanpunaista, pinkkiä ja hopeaa serpentiiniä, keittiössä pöytä katettu täyteen ihania herkkuja ja sekin koristeltu kauniiksi. Oli ihanan Jonnan leipomaa kakkua (me ei olla Roopen kanssa niiin hirveästi makean kakun ystäviä, mutta kumpikin kehui, että yksi parhaimmista mitä ollaan syöty!), Siirin leipomia suloisia muffineita, Maijan tekemään kinkkumakaronisalaattia, patonkia ja levitteitä, erilaisia söpöjä karkkeja, sydänsipsejä, Pikku Myy ”skumppaa”, Hannan tekemään kinkkupiirakkaa, mun siskon Lauran tekemää tonnikalapiirakkaa jajajaja.. Kaikkea ihanaa! Jokainen oli kantanut kortensa kekoon ja osallistunut mulle ikimuistoisen päivän tekemiseen. 

p9172549.jpg

p9172550.jpg

p9172551.jpg

He olivat suunnitelleet myös muutaman leikin/tehtävän ja ne olivatkin älyttömän hauskoja. Mun piti vaihtaa sokkona vauvanukelle kakkavaippa – osasin obviously, kun kolme vuotta päiväkodissa olen kuitenkin ollut töissä. Meinasin kuulemma suoriutua siitä liiankin hyvin, koska en ensin osunut kuin ihan millin siihen suklaavanukkaaseen, mutta mun sisko sitten törkkäsi mun käden siihen vaippaan ja sain käteeni sitä ihan kunnolla. Toisena tehtävänä oli tietovisa jossa kysyttiin kaikkia ihmeellisiä raskauteen liittyviä lyhenteitä tai kirjaimia, joista en oikeasti tiennyt melkeinpä mitään. Tietysti tiesin esim. rv (raskausviikko) ja np-ultra (varhaisen raskausajan niskapoimu-ultra, jossa katsotaan onko sikiö elossa, sikiöiden lukumäärä jne ja minkä verran sikiöllä on turvotusta niskapoimussa ja siitä voidaan sitten päätellä ja tutkia, onko vauvalla mahdollisesti kromosomipoikkeavuutta), mutta esimerkiksi jostain ihmeen av-mammasta mulla ei ollut hajuakaan – kuulemma se on sellainen äiti, joka kirjoittelee vauvapalstoilla miten täydellinen on (?) tai jotain. Sitten oli vielä pilttien maistelua sokkona ja voi jestas se oli kamalaa, ne koostumukset on mun suuhun järkyttäviä ja näköjään mulla ei ole kovin hyvä makuaisti (johtuen varmaan juurikin mun hajuaistista tai sitten oon vaan hölmö) koska luulin mm. syöväni ruusunmarjapuuroa, kun se oli oikeasti bataatti-kesäkurpitsasosetta.. 😀 Ainoat jotka tunnistin selkeästi oli mango (en voi sietää tippaakaan ja siksi he sen tietysti valitsivatkin yhdeksi maistettavaksi), sekä spaghetti ja jauhelihakastike. 

Lahjojakin saatiin, mutta teen niistä erillisen postauksen. Lahjat eivät kuitenkaan olleet tärkein asia todellakaan, vaan se koko päivä. Mulle suurin lahja oli se, että tytöt olivat halunneet järjestää mulle tämmöisen päivän ja panostaneet siihen heidän ja mun tyylisesti. Ei liikaa mitään, vaan juuri sopivasti kaikkea kivaa. Päivä kului jutellen ja nauraen, välillä itkienkin ilosta ja onnesta ja yhtäkkiä kello olikin jo niin paljon, että tyttöjen piti lähteä ajamaan takaisin Lohjalle.

p9172560.jpg

p9172586.jpg

p9172564.jpg

Saan olla onnellinen, kun mun elämän aikana olen löytänyt hyviä ihmisiä rinnalle. Jokainen mun ystävä on tullut eri vaiheessa elämää tai ainakin eri tavalla. Annina, Pia ja Hanna ovat kulkeneet matkassa jo ala-asteelta (vaikkakin Pia on mua vanhempi eikä edes asunut samalla paikkakunnalla ja Hannankin kanssa oltiin eri kouluissa), Laura eli mun sisko tietysti syntymästä asti, Jonna yläasteelta asti, Maijan kanssa oltiin samalla luokalla kun opiskeltiin lähihoitajiksi ja Siiriin tutustuin suunnilleen joskus samoihin aikoihin kun ruvettiin Roopen kanssa seurustelemaan. Jokainen näistä tytöistä on upea, kaunis niin sisäisesti kuin ulkoisestikin, vahva persoona omalla tavallansa ja he tekevät töitä sen eteen mitä haluavat elämässä saavuttaa, vaikka kaikki ei menisikään putkeen. Jokainen on erilainen, mutta mulle he ovat tärkeitä ja rakkaita juuri sellaisena kuin ovat ja vaikka meillä olisi erilaiset päämäärät elämässä, niin silti meissä on paljon yhteistä. Mä olen koko mun ystäväpiiristä ensimmäinen joka saa lapsen ja tää on jännää senkin puolesta, koska yhtä hyvin voisin olla itse järkkäämässä babyshowereita jollekulle toiselle, mutta nyt sain nauttia itse tästä kaikesta.

Olen onnellinen myös siitä, että mun ja Roopen elämä ei mennyt valmiiksi käsikirjoitettujen suunnitelmien mukaan, vaan elämä päätti näyttää ihmeellisyytensä ja sen, että koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu vaikka olisi lähes 100% varma asioista. 

Karoliina

 

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Raskaus ja synnytys