Lisää erityisherkän ylivirittyneisyydestä

Terveisiä sairastuvalta, voimat hukassa..

Kirjoitin aiemmin erityisherkille ominaisesta ylivirittyneisyydestä ja omasta kokemuksesta siihen liittyen. Jatkan tässä kirjoituksessa lisää aiheesta.

Miltä ylivirittyneisyys tuntuu fyysisesti

Joskus jos mietit miten voisit tunnistaa oletko ylivirittynyt, voin kertoa muutamia asioita, joita olen itse havainnut itsessäni tai muissa.

Pulssi kohoaa usein liikkuessa, mutta niin myös kun olen ylivirittyneessä tilassa. Välillä se  voi tuntua jopa siltä, että sydän tulee irti rinnasta. Vatsa saattaa mennä sekaisin tai vähintään tuntuu siltä, kuin siellä olisi perhosia. Olo on ahdistunut ja saattaa näkyä hikoiluna. Nälkää en välttämättä tunne, mutta ärsyynnyn jos en sitten ajoissa kuitenkaan syö. Jos en ole ylivirittynyt, erityisherkäksi siedän hyvin nälän tunnetta.

Huomaan ajanjaksoja elämässäni kun viihdyn paremmin itsekseni tai vain perheeni kanssa. Myöhemmin olen huomannut, että kyse on ollut siitä, että olen saattanut olla ylivirittynyt ja tiedostamatta plokannut sosiaalisia suhteita tauolle. Huomaan myös jos liian virittyneenä juon esimerkiksi kahvia liikaa, se aiheuttaa tärinää ja lisää sydämen tykystä. Muutenkin olen herkkä kofeiinin ja virvokkeiden vaikutuksille.

Pahinta, mitä itselleni tapahtuu ylivirittyneenä, on nukkumisongelmat. Siedän hyvin väsymystä, mutta olen se tyyppi, jonka mielen päällä hyppii kaikki mahdolliset ajatukset yöaikaan, JOS olen ylivirittynyt. Samat huolenaiheet hyppäävät mieleeni koko ajan ja lisäksi kehittelen ongelmia sellaisistakin asioista, joissa ei ole ongelmia ja varsinkin murehdin sellaisia juttuja, joille en mitään voi.

Miten helppottaa ylivirittyneisyyttä

Olen sitä mieltä, että ihminen tarvitsee ärsykkeitä elämään; sekä hyviä että huonoja. Kun ihminen kohtaa ärsykkeitä, hän oppii käsittelemään niitä. Ei voi oppia mitään, mitä et koskaan edes kohtaa. Ja jos et kohtaa jotakin, et voi opettaa kehoasi käsittelemään erilaisia ärsykkeitä. Jos elämä on jatkuvaa ihanaa hattaraa, ikävät asiat voivat tullessaan aiheuttaa todella isonkin virittyneisyyden tilan.

Tärkeimmät perusasiat, mitkä auttavat tasapainoiseen elämään kuin myös hallitsemaan ylivirittyneisyyttä ovat säännölliset ruokailut, liikunta ja lepo. Nämä kolme suhteellisen yksinkertaista asiaa oikein käytettynä takaavat niin monta asiaa paremmin elämässä. Kun puhun levosta, en tarkoita vain nukkumista. Tarkoitan myös hengähdyshetkiä, jolloin erityisherkkä voi lukea vaikka kirjaa rauhallisessa ympäristössä ja rauhoittua.

Joillekkin voi olla helpommin sanottu kuin tehty, mutta vakaa rahatilanne helpottaa monien asioiden hoitamista. Jos jatkuvasti on ongelmia rahan kanssa, se stressaa ja aiheuttaa varmasti ylivirittyneisyyttä.

Yksinkertaiset vinkkini:

– Säännölliset ruokailut, kunnon lepo ja monipuolinen liikunta, josta nautit
– Vaali tasapainoista rahatilannetta
– Pidä mukanasi vaikka päivittäin hauskaa tekemistä, mikä saa sut unohtamaan ikävyydet ja nollaamaan ajatuksesi
– Pyri luomaan itsellesi päivittäin sellainen tila, jonka aikana pystyt rauhoittamaan mielesi
– Pohdi tilanteita monelta kantilta, ennen kuin alat ehkä jopa turhaan ylivirittyä
– Tarkkaile kofeiinin ja muiden virvokkeiden saantia
– Jos asia ei kuulu sulle, älä sotkeudu siihen tai älä ainakaan ota siitä kuormaa kannettavaksesi
– Jos tilanne käy liiaksi mielen ja kehon päälle, poistu tilanteesta

Onko sulla jotakin omia keinoja, miten rauhoitat itseäsi tai takaat tasapainoisemman arjen itsellesi?

Rajat ovat rakkautta. Muistathan asettaa rajat myös itsellesi.
Energistä päivää sulle, mutta ei ylivirittynyttä.

Nonna

Sähköposti kasikirjaminustasinulle@outlook.com
Instagram kasikirjaminustasinulle
Facebook Käsikirja minusta sinulle
Tiktok @kasikirjaminusta

puheenaiheet hyva-olo oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *