Leikki-ikäiset erityisherkät uusissa tilanteissa

POSTAUSSARJA: ERITYISHERKKÄ LAPSI OSA 16/23

Olen kirjoittanut aiemmin siitä, miten pienten lasten kanssa kannattaa toimia ja mitä tulee ottaa huomioon, kun he kohtaavat uusia tilanteita. Haluan vielä kirjoittaa asiasta, liittyen leikki-ikäisiin uusissa tilanteissa.

Ensinnäkin lapsi pohtii tilanteissa, onko tämä turvallista ja mistä tässä on ylipäänsä kyse. Lapsi ei välttämättä heti ymmärrä miksi johonkin asiaan kannattaisi ryhtyä ja hän saattaa pohtia tarkkaankin, että jos hän nyt toimii näin, mitä sen jälkeen tapahtuu ja saako hän tilanteesta itselleen paremmin mielen. Hän myös pohtii, voiko tilanteesta tulla surullinen mieli.

Huomaan useasti, kun pyydän tytärtämme kanssani uuteen tilanteeseen, leikkiin, mihin vain, hän ottaa käsistään kiinni, painaa päänsä vähän alas ja kurkkii kulmiensa alta. Hän saattaa huokasta ja katsoa mua. Sitten kun itse ryhdyn uuteen asiaan tai menen ylipäänsä sitä lähemmäs, hän rohkaistuu myös tutkimaan asiaa lähempää. Kävimme marraskuun puolivälissä tutustumassa leikkikerhoon, jossa vanhemmat ja lapset saavat toimia yhdessä. Tyttö oli hyvin innoissaan, mutta tietysti hyvin varautunut. Koko ajan ensimmäisellä kerralla, teimme asioita yhdessä, tutkimme laatikoita ja tutustuimme tiloihin. Paikan päällä oli mukavia äitejä ja isiä lapsiensa kanssa ja koimme, että olemme tervetulleita. Päätinkin, että aion hakea meille palveluseteliä kaupungilta, jotta voimme osallistua toimintaan useamminkin.

Lapsi saattaa myös pohtia sitä, että selviytyykö juuri hän uudesta tilanteesta. Jos annan esimerkin yllä mainitsemastaani tilanteeseen liittyen.

Menimme kerhoon ja tyttäremme tarkkaili muita lapsia ja vanhempia. Kerhotila on tilava ja siellä on avaraa, joten tyttö näki hyvin joka paikkaan. Hän selvästi kiinnostui tietyistä leluista, esimerkiksi junaradasta. Junaradalla oli sillä hetkellä leikkimässä vanhempi poika, joka selvästi puhui paljon enemmän ja hänelle oli hienot leikit käynnissä. Tyttäremme arpoi tilannetta niin, että ei uskaltautunut mennä leikkiin mukaan, ehkä hän koki, ettei vielä pysy pojan leikeissä mukana. Sen sijaan tyttö meni kopan luokse, mikä oli täynnä eläimiä ja kopan läheisyydessä ei ollut muuta. Uskon, että tyttö halusi ensin tutustua leluihin ja myöhemmin uskaltautuu leikkeihin mukaan, kun vain saa rauhassa tutustua niihin omaa tahtia.

Lapsi saattaa myös pohtia sitä, että miten hänelle on tapahtunut aiemmissa vastaavissa tilanteissa. Ovatko ne ylipäänsä päättyneet hyvin vai onko hän kokenut pettymyksen. Muistan hyvin omasta lapsuudesta, kuinka kehittelin päässäni kaikenlaisia lopputulemia tapahtumille, vaikka niin ei koskaan aiemmin ollut käynyt, kunhan vain kävin päässäni läpi mahdolliset vaihtoehdot (välillä myös ihan hullujakin). Musta aikuisen tehtävä on myös ohjata lasta näissä tilanteissa oman arvion mukaan. Jos selvästi muiden lasten leikit ovat tarkoitettu esimerkiksi selvästi vanhemmille lapsille, on hyvä ohjata lapsi toisaalle leikeistä. Joskus voi käydä myös niin, että lapsi ei ole valmis johonkin uuteen tilanteeseen, silloin on hyvä antaa hänelle mahdollisuus poistua tilanteesta. Erityisherkälle lapselle sopii hyvin sanonta, parempi katsoa kuin katua. Tietenkään lasta ei voi eikä pidäkkään suojella kaikelta, tulee hänen itse oppia ja kokea epäonnistumisia, myös ne ovat hänelle tärkeitä oppimismatkoja.

Mikä avuksi

Kun pohditte lapsen kanssa uusia tilanteita, esimerkiksi mahdollista uutta harrastusta, ehdoton vinkkini on se, että ole etukäteen yhteydessä harrastukseen liittyvään aikuiseen. Oikeastaan mitään harrastusta leikki-ikäisillä ei ole ilman aikuista, joten on hyvä tutustua aikuiseen ennalta. Voi olla, että aikuinen ei yhtään vastaa sitä, mitä sä kasvattajana toivoisit esimerkiksi valmentajalta ja silloin voi olla hyvä arvioida tilanne; kannattaako herkkää lasta laittaa kyseiseen harrastukseen. Joskus myös erilainen aikuinen voi olla hyvästä. Itse olen toiminut lasten ja nuorten parissa yli 13 vuotta ja opettajana olen vain otettu, jos joku vanhempi kyselee multa jotakin ja haluaa aidosti tietää, minne harrastukseen lapsensa on viemässä. Aina, jos joku vanhempi on kertonut lapsensa arkuudesta, vilkkaudesta, mistä vain, se on vain ollut mullekkin hyödyksi tunneilla, koska olen voinut ottaa nämä asiat huomioon jo etukäteen.

Keskustelkaa kotona uusista asioista joka kantilta ja kuule, mitä lapsesi asiasta pohtii. Millaistakohan uudessa harrastuksessa on? Millaisiakohan muut lapset ovat? Entä valmentaja? Mitä jos tunnilla tulee pissahätä? Millaisetkohan varusteet tarvitaan? Mitä jos tunnilla alkaa jännittää? Onko äiti tai isi odottamassa tunnin ajan oven takana? Onko harrastuksesta mahdollisuus tulla pois kesken kaiken ja jos on, niin miten sitten toimitaan? Vaikka olisit itse pelännyt joitakin asioita lapsena, nuorena, se ei tarkoita sitä, että lapsesi tulisi niitä pelätä, jos ne ovat turvallisia asioita.

Lapselle on myös hyvä kertoa, että kaikki mitä hän kokeilee, ei välttämättä ole hänen juttujaan ja hän voi kokeilla jotain muuta myös. Kaikki eivät voi osata kaikkea eikä missään nimessä pidäkkään. Lapselle on myös hyvä tehdä konkreettiseksi se, mitä ollaan myöhemmin menossa tekemään. Asioihin voi tutustua etukäteen monilla eri tavoilla. Sitten kun uuden asian kohtaaminen on käsillä, on hyvä huolehtia erityisherkän lapsen perustarpeet kuntoon.

Nonna

Instagram kasikirjaminustasinulle
Facebook Käsikirja minusta sinulle
Tiktok @kasikirjaminusta
kasikirjaminustasinulle@outlook.com

Perhe Lapset Vanhemmuus

Vähän vanhempi erityisherkkä lapsi

POSTAUSSARJA: ERITYISHERKKÄ LAPSI OSA 15/23

En voi liiaksi korostaa sitä, että oli erityisherkkä lapsesi minkä ikäinen vain, keskustele hänen kanssaan mahdollisimman paljon, tietenkin huomioonottaen hänen ikänsä. Kysele hänen ajatuksistaan, mielipiteitään, miten hän toimisi milloinkakin, mitä hän haluaisi ja mikä olisi hänen valintansa. Vaikka erityisherkän lapsen kanssa voi välillä tuntua siltä, että kaikesta tulisi aina paljon keskustella ja tarkastella asioita monelta kantilta, sillä keinoin lapsesi kuitenkin pysyy rauhallisena ja kokee voivansa vaikuttaa ja päättää asioista. Hänen on myös helpompi itse ymmärtää asioita nopeammin.

Haluan jakaa muutamia ajatuksia siitä, miten arki voi olla helpompaa erityisherkän lapsen kanssa.

Arki

Keskustele, kuuntele ja kuule lastasi, ihan niissä pienissäkin asioissa. Hänelle ne voivat olla hyvinkin suuria päätöksiä.

Joskus ruokailut voivat tuottaa vanhemmille päänvaivaa. Välttämättä ei ole kyse siitä, että lapsi ei haluaisi syödä jotakin. Voi olla kyse siitä, että hän ei halua jauhelihakastikkeen sekoittuvan spagettiin. Olen huomannut oman lapsen kohdalla sen, että hän syö reippaasti oikeastaan mitä vain, kun laittaa ne lautaselle erillään ja antaa hänen maistella samaa ruokalajia useamman kerran. Lapsen makuaisti ei ole niin kehittynyt kuin aikuisen. Lapsi tarvitsee useampia maistelukertoja, jotta voi tietää, pitääkö hän ruoasta vai ei.

Meillä on myös jo hyvin varhain ollut se tilanne, että tyttö haluaa itse syödä. Hän kyllä ilmoittaa jos äiti tai isi saa auttaa. Häntä saattaa ärsyttää pelkästään se, että joku koskee hänen lautaseensa kun hän ruokailee, mutta hei, niin muakin ärsyttäisi.

Monille ertyisherkille lapsille voi muodostua pukeutumisen kanssa ongelmia. Olenkin jo blogin alkuvaiheilla kirjottanut lapsesta (Ensimmäinen terapiaistuntoni), jonka äiti pyysi apua lapsensa kanssa toimimiseen. Joskus lapsi ei osaa pukea sanoiksi sitä, mikä tietyissä vaatteissa tuntuu epämukavalta. Hän vain haluaa ne pois. Meillä kotonakin kaksi vuotias pikkuinen haluaa olla vaippasillaan kun astumme sisälle, ymmärrän häntä hyvin; vaihdanhan itsekkin lökärit ja mukavemman paidan ylleni kotiin tultuani. Kun lapselle tulee enemmän ikää, voitte mennä yhdessä vaateostoksille ja hän saa itse näyttää millaisista vaatteista pitäisi. Kyse luultavasti on materiaaleista, mitkä tuntuvat päällä esimerkiksi kutittavilta ja siksi lapsi välttelee niitä. Jos lapsi on vielä hyvin pieni, hänelle voi antaa kaksi vaihtoehtoa, mitä pukea päälle. Valitettavasti se äidin mielestä söpö karvainen pupupaita voi olla pikkuisen mielestä painajainen päällä.

Kaikille lapsille on tärkeää rutiinit. Erityisesti iltatoimet on hyvä pitää samanlaisina, jolloin lapsi tietää, miten ilta etenee nukahtamiseen asti. Tietynlainen päättäväisyys asiassa on hyvä vanhemmilla olla ja siitä ei lipsuta.

Saan varmasti muiden äitien vihoja päälleni kertoessani tämän, mutta meillä ei ole koskaan nukutettu lasta. Hänet on aina viety sänkyyn ja hän on jäänyt sinne nukkumaan. Hän ei ole itkenyt sängyssä meidän perään. Myös kolme eri kummitätiä ovat vieneet lapsemme tällä tyylillä nukkumaan meidän vanhempien lisäksi ja kaikilla se on sujunut. Olemme luoneet tarkat iltarutiinit ja lapsemme tietää mitä joka ilta tulee tapahtumaan. Jos joku haluaa apua nukkumisasioissa, autan enemmän kuin mielelläni. Toivoisin, että jos tämä asia saa jonkun pahalle mielelle, muhun voi ottaa yhteyttä ja autan. Tiedän, että tämä on asia, jonka osaan. Sä osaat varmasti jotakin muuta mua paremmin. Toivon, että tämä ei ole syy pyöritellä silmiä mun vuoksi.

Lopuksi haluan kirjoittaa, että johdonmukaisuus on erityisherkän lapsen kanssa valttia, oli kyseessä mikä asia tahansa. Erityisherkkä lapsi on hyvinkin nokkela kiertämään asioita jos hänelle annetaan siihen mahdollisuus.

Nonna

Instagram kasikirjaminustasinulle
Facebook Käsikirja minusta sinulle
Tiktok @kasikirjaminusta
kasikirjaminustasinulle@outlook.com

Perhe Lapset Vanhemmuus