Kassit

Mulla oli tänään ihan ok päivä töissä, kunnes eräs typerä pikku kommentti sai päiväni totaalisesti pilalle. 

Asiakas (vanhempi rouva) ostaa ainoana ostoksenaan lasten tarrasandaalit. Asiakkaan maksaessa laitan kengät ystävällisesti pieneen läpinäkyvään pussiin, joihin usein pienet vaateostokset laitetaan. Ojennan kuitin ja lässynlää. 

Asiakas pyytää muovikassia kengille. Osoitan kenkiä, jotka ovat pikkupussissa valmiina. Asiakas toteaa: ”Anna mulle sellanen kassi, joka kuuluu antaa.”

Anteeksi, mutta mitä vittua nyt taas? Ai että ihan kuuluu antaa? Ai että ison vaatekassin antaminen on nykyään ihan kansalaisvelvollisuus, joka kassatädin kuuluu suorittaa jokaiselle vaatekappaleelle?

Ensinnäkin, kengät olivat jo laitettu muovipussiin. Tarpeeseen nähden pikkupussi oli aivan oikean kokoinen lasten kengille. Toiseksi, vaatteiden pakkaaminen valmiiksi kassiin on asiakkaan huomiointia, ystävällisyyttä, pieni ylimääräinen ele, joka toivottavasti jättää positiivisen asiakaskokemuksen asiakkaalle. Se ei ole mikään saatanan velvollisuus jota tullaan vaatimaan kassalle, varsinkaan jos asiakas on jo tältä osin huomioitu.

Mua alkoi vituttamaan ihan suunnattomasti tuollainen käskyttäminen ja vaatimusten esittäminen. Mun ei kuulu antaa asiakkaalle hevonpaskaakaan mitään ylimääräistä. Isot vaatekassit ovat toki ilmaisia, mutta se ei tarkoita, että niitä tullaan kassalle vaatimaan joka saatanan ostokselle. Nekin maksaa kaupalle rahaa ja ovat tarkoitettu nimenomaan vaatteille esim. takeille jotka eivät tavalliseen kassiin mahdu. 

Anteeksi vaan ranskani tässä postauksessa, mutta oli kyllä vaikea löytää enää asiakaspalveluasennetta tuon tölväisyn jälkeen. Pikkujuttuja, mutta taustalta paistaa asenne. 

Ps. Ootteko muuten huomanneet, että näissä asiakaskohtaamisissa on usein päähenkilönä vanhempi rouva. Ei voi muuta todeta kuin että kyllä eläkeläiset tietävät paikkansa tässä markkinataloudessa.

tyo-ja-raha tyo

Klassikko mikä klassikko

Kaupassamme on nyt tietyt jäätelöt alennuksessa yhden euron. Jäätelöaltaalla on listattuna noin kymmenen erilaista jäätelölaatua, jotka tähän tarjoukseen kuuluvat, ja ovatpahan nämä laadut laitettu vielä isojen kylttien kera erikseen pieneen altaaseen. 

Vanha rouva ja herra tulevat kassalleni. Heidän ostostensa joukossa on viisi kappaletta Magnum -jäätelöitä. Maksettuaan rouva palaa kassalleni sanoen, että jäätelöiden piti olla euron kappale. Arvaatte jo varmaan, että tietenkään nämä Magnum -jäätelöt eivät kuulu euron tarjoukseen. Soitan vielä osastolle ja varmistan, että ei, Magnumit eivät ole alennuksessa. Selitän tämän rouvalle ja pahoittelen. 

Rouva alkaa hikeentyä ja selittää, että kyllä, Classic -jäätelöt ovat tarjouksessa. Rouvan jäätelöt ovat laatua MAGNUM CLASSIC ja Classic-merkkiset jäätelöt ovat aivan eri laatua. Kerron, että Classic ja Magnum Classic ovat täysin eri asia. Rouva on hyvin tuohtunut ja poistuu. 

Hetken kuluttua rouva palaa mainoslehtinen mukanaan, jossa lukee jäätelötarjous: esim. Aino-tuutit, Tutti Frutti, Salmiakki, Geisha, Classic ja Pingviini -jäätelöt 1€ plussakortilla. Rouva korostaa, että TARJOUKSESSA LUKEE CLASSIC -jäätelöt, joita hänellä on. Minun täytyy vääntää rouvalle rautalangasta kesken toisen asiakkaan ostosten, että Magnum jäätelöt eivät ole tarjouksessa, vaikka niissä lukee Magnum Classic, sillä tämä Classic tarkoittaa Magnumien kohdalla makua. Classic -jäätelöt ovat oma eri merkkinsä.

Rouva ei tuohtumukseltaan pysty ymmärtämään asian laitaa. Muiden asiakkaiden huvittuessa, rouva vihdoin lähtee mutta toteaa vielä lähtiessään, että kun on niin huonosti ja epäselvästi merkitty ja asiakkaita huijataan ja mitä vielä. 

Olisi tehnyt mieli hakata päätä kassapöytään, sillä niiiin turhaa tämä tarjousten kanssa taistelu on. Jos ei osaa lukea, ei siitä voi syyttää kuin itseään. Mun elämällä olis varmaankin parempaakin tekemistä kuin mummojen kanssa tarjouksista kinastelu. 

tyo-ja-raha tyo raha