Lukupäiväkirja 2: Hiljaisen puutarhan lapsi

Maria Autio tuli tunnetuksi kirjastaan Paperisudet joitakin vuosia sitten. Uusin kirja, Varjopuutarha, sattui käsiini mutkan kautta. Olin ostamassa itselleni seinäkalenteria, mutta kun sellaista ei löytynyt, eksyin löytökirjalaatikolle. Accran kirjoitukset eurolla? Mukaan. Unelmavaras? Olen kuullut tästä jotain, ehkä se on hyvä. Varjopuutarha? Nimi viehätti, kirjailijan nimeä en tuossa vaiheessa edes tullut vilkaisseeksi.

Aution kirjoissa tuttuna teemana on voimakas ulkopuolisuus ja syrjityksi tulemisen tunne. Paperisusissa ulkopuolelle jouduttiin koulukiusaamisen muodossa, Ajatustenlukijassa taas alkoholistiperhe loi muurin päähenkilön ja muun maailman välille. Varjopuutarhan päähenkilö on autistinen tyttö, jonka murheellinen kohtalo on jo lapsena joutua eristyksiin muista.

Pihla ei ymmärrä erilaisuutensa syytä tai laatua, osaa vain laittaa merkille muiden reaktioista, että jokin hänessä on kummallista. Jo lapsena Pihla ymmärtää, että lääkärit tutkivat, mikä hänessä on niin outoa, eivätkä ratko jotain olematonta ”mysteeriä”, kuten äiti ajattelemattomasti asian laittaa halutessaan suojata lasta erilaisuuden leimalta.

Kirjassa toistuu karmaisevan realistisesti kerran toisensa jälkeen se ajatusmaailma, jonka uhreiksi erilaiset ihmiset joutuvat. Pihlaa pidetään typeränä ja hitaana, vaikka hän on älykäs ja nopea yhdistelemään asioita omalla tavallaan. Sosiaalisten normien ymmärtäminen on hänelle vaikeaa, samoin oman kehon hallinta ja viuhtovien käsien paikoilleen asettelu. Niiden sijaan hän omaksuu suuria määriä tietoa luonnontieteellisistä museoista ja barokkiajan puutarhoista.

Pihlan tarinaan on helppo samaistua, jos on millään lailla neurologisesti poikkeava. Allekirjoittanut menee täydestä kuin väärä raha mitä normi-ihmisiin tulee, minun käteni eivät viuhdo ja ilmeet pelaavat normaalisti. Kärsin kuitenkin dissosiaatiosta, mikä aiheuttaa välillä todellisuudesta irtaantumisen tunteita, sekä aistiyliherkkyydestä, mikä tulee esille myös Pihlan tarinassa. Erityisen voimakkaasti samaistuin Pihlan kokemuksiin äänistä ja melusta: ne ovat aina olleet itselleni vaikeimmiten siedettäviä asioita, ja kirjaa lukiessa tuntuu että myös Pihla reagoi juuri meteliin kaikkein intensiivisimmin.

Pihlan elämän pakokeino ovat läheinen puisto, jossa muut näkevät vain kasan roskia ja mutaisia lammikoita. Pihla näkee barokkipuutarhan muinaisessa loistossaan. Hänen tarkat silmänsä poimivat puiden välistä korotetut, sammaloituneet kivet, joilla on rajattu puutarhan eri osa-alueita. Mutainen ankkalammikko on hänen silmissään vesiallas lumpeineen.

Tuo puutarha on herkkää symboliikkaa Pihlan sisäisestä sielunmaisemasta. Se kasvaa ja muuttuu kuvauksissa hänen myötään, ja suurimman osan muutoksista saa aikaan alakoulusta tuttu tyttö Matja.

Matja on sijaisperheestä toiseen seilannut tyttö, jollaiset ovat kaikkein pahinta saastaa minun silmissäni – en puhu nyt traumaattisesta lapsuudesta, vaan Matjan tavasta ensin teeskennellä kaveria ja seuraavassa hetkessä hyökätä kimppuun sillä salakavalalla, selkäänpuukottavalla tavalla, joka on hyväksyttävää ja miltei huomaamatonta. Erityisesti sinisilmäinen Pihla, joka ei osaa lukea ihmisten aikomuksia heidän eleistään ja äänensävyistään, on jatkuvasti helisemässä Matjan kanssa.

Jo lapsena Matja kiusaa Pihlaa tekeytymällä tämän kaveriksi ja sitten iskemällä takaapäin. Hänellä on oma kipunsa kannettavanaan, ja kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Tästäkin huolimatta uskon että jokaisella ihmisellä on vastuu elämästään ja teoistaan. Myös Matjan teot seisovat lopulta hänen edessään kirkkaina ja suorina.

Barokkipuutarha, joka kirjan alussa on Pihlalle rauhan tyyssija, muuttuu pelon maisemaksi. Autistille joka ei osaa lukea muiden ihmisten aikeita muut ihmiset näyttäytyvät usein arvaamattomina, erityisesti jos heitä on kiusattu tai pahoinpidelty – myös tämä on yleisempää kuin voisi kuvitella. Tämä näkyy Pihlassa entistä suurempana sulkeutumisena pois maailmalta, koskaan ei voi tietää kuka lyö ja kuka satuttaa.

Kokonaan oman juonikulkunsa tuovat myös Pihlan kirjeet mielikuvitusystävälle Kronokselle, joka on ristitty kreikkalaisen ajan jumalan mukaan. Pihla tuo toistuvasti esille toiveensa siitä, että hänen kärsimyksensä olisivat jo ohi ja että aikaa voisi kääntää tulevaisuuteen. Kronos on mykkä eikä vastaa Pihlan kirjeisiin, mutta kirjeet toimivat tärkeässä roolissa: osoittamassa Pihlan järkkymätöntä uskoa siihen, että tulevaisuudessa kaikki on hyvin, ja että tunnelin pimeimmässäkin kohdassa sen päässä näkyy valoa.

Pihlalla on perheeltään rajaukseton tuki ja rakkaus, ja sen lisäksi koulussa ystävä, joka lähestyy Pihlaa kuten ketä tahansa muuta luokkalaistaan. Nämä asiat kantavat häntä silloinkin kun kaikki muu pettää. Vaikka Pihla normaalin teini-ikäisen tapaan kipuilee irti vanhemmistaan ja kaipaa itsenäisyyttä, hän myös luottaa vanhempiinsa eikä epäröi pyytää näiltä apua.

Pihlan äitiä pidän sankarina, jonka rinnalle oikeassa elämässä yltää vain oma äitini. Vaikka minua ei ole diagnosoitu erityislapseksi enkä itse aio sellaista diagnoosia tehdä, on aistiyliherkkyyteni tehnyt elämästä kanssani välillä haastavaa. Tapa, jolla Pihlan äiti reagoi Pihlan erityisyyksiin – kuinka tämä ei pidä koskettamisesta, kuinka tämä reagoi voimakkaasti meluun, kuinka kaikki muutokset on käytävä läpi etukäteen – muistuttaa tapaa jolla oma äitini on väsymättä jaksanut uudelleen ja uudelleen arvioida tapaani olla olemassa, tarvettani yksinäisyyteen ja yksinoloon ja sitä, kuinka helposti häiriinnyn kovista äänistä. Äidit, nuo uskossa väkevät…

Mutta takaisin tarinaan. Pihlan tarinaa hallitsee kaksi suurta käännekohtaa. Toinen, väkivaltainen hyökkäys barokkipuutarhan rauhaan, riisuu Pihlalta tämän naiivin viattomuuden ja sinisilmäisen tavan uskoa hyvää kaikista ihmisistä. Se on raju riisto pois lapsuudesta, ja Pihla kuvailee kuinka ei voi enää nähdä maailmaa kuten ennen. Pelko valtaa alaa, ja vaikka Pihla väsymättömästi pohtii, analysoi ja purkaa tapahtunutta kirjoittamiseen, ainoastaan kipu haalistuu. Pelko ja epävarmuus jäävät.

Toinen suuri käännekohta on Pihlan äidin erottaminen työyhteisöstä tavalla, johon kykenevät ainoastaan naisvaltaiset, narsistiset työpaikat. Kuvaus on karmaiseva, koska se on niin realistinen. Äiti saa uuden näkökulman siihen, miltä Pihlasta tuntuu, mutta se ei ole tarinan tärkein osa: tärkeintä on se, että Pihla seisoo vieressä, kun äiti, hänen tukipilarinsa, ei olekaan enää kaikkivoipa ja vahva, aina jaksava.

Pihla tekee päätöksen. Hän päättää alkaa kohdata pelkojaan, paitsi toteuttaakseen haaveensa aikuistumisesta, myös voidakseen olla tukena äidilleen joka on aina kantanut häntä vaikeiden hetkien yli. Olisi paljon helpompaa käpertyä omaan itseensä ja antaa vanhempien kantaa läpi elämän, mutta Pihlalle se ei sovi. Häntä polttaa elämännälkä, hän ei halua olla lapsi vanhempiensa helmoissa koko lopun ikäänsä.

Näin Pihla alkaa ottaa oman elämänsä ensimmäisiä haparoivia, kömpelöitä askelia. Hän eksyy, hän pelkää, hän huitoo ja viuhtoo käsillään ja hymyilee leveästi huomatessaan selvinneensä hengissä. Hän kasvaa ja aikuistuu ja alkaa uskoa, että hänellä on kaikki tarvittava elämässä selviytymiseen käsien huitomisesta huolimatta.

Varjopuutarha on empaattiselle ihmiselle hirvittävä lukukokemus. Lukukokemuksen lähestyessä loppuaan alkaa pohtia, pistikö kirjailija tarinalle onnellisen lopun vain sen vuoksi, että ei kestänyt enää kirjoittaa enempää kauheuksia. Kokonaisuutta pohtiessa ratkaisu ei kuitenkaan tunnu teennäiseltä, vaan vilpittömältä ja aidolta. Vatsaa väänsi kahlata tarina loppuun saakka, sillä kerronta saa Pihlan katsomaan suoraan ja elävästi silmiin, katsomaan haastavasti, kysymään katseellaan: ”kuinka sinä näet minut ja minunkaltaiseni?”

”Nuortenkirja”, ajattelin sekä aloittaessani että lopettaessani kirjan, sillä se Varjopuutarhasta paistaa läpi. Minun suustani tuo sana ei ole varaukseton kohteliaisuus, mutta tämän kirjan kohdalla teen poikkeuksen ja lisään sanan perään: ”Hyvä sellainen.”

Suhteet Oma elämä Mieli Kirjat

Lukupäiväkirja: Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin

Jouluna kävin huolella läpi kirjahyllyäni. Karsin sieltä kylmästi kaikki sellaiset opukset, joilla ei ollut minulle suurta, tärkeää henkilökohtaista merkitystä. Lahjoitin vanhoja kirjoja kirpputoreille, tuttaville, ystäville, perheenjäsenille, bookcrossingiin ja kirjojenvaihtopisteisiin. Jälkeenpäin ajateltuna tuli tehtyä vain pari virhelahjoitusta joita kaipaan.

Kirjahyllyn tyhjennys liittyi ”mahdollisimman vähän materiaa”-projektiini, ja tarkoitukseni ei ollut täyttää hyllyäni uusilla kirjoilla. Huomasin kuitenkin tuota pikaa eksyneeni kirjakauppaan ja selailevani hyllyjä. Ihan siis vain katselumielessä, missään nimessä ei ollut tarkoitus tehdä ostopäätöstä.

Silloin silmiini osui kirja, jonka nimi oli Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin.

Mieleni räjähti välittömästi täyteen kysymyksiä ja tulkintoja tuosta vaaleanpunakantisesta opuksesta. Mitkä asiat saavat oman sydämeni lyömään nopeammin? Kaikki maailmassa. Maailman kauneus. Sen ihmisten kauneus. Suru, rakkaus, kaipaus. Tartuin kirjaan, luin takakannen tekstin. Matkaromaani Kiotosta? Kuinka sattuikaan, seuraava matkani on suuntaamassa juuri Kiotoon. Selailin kirjaa hieman.

Asioita jotka ovat läheisiä, vaikka kaukana:
Paratiisi.
Suhteet miesten ja naisten välillä.

Olin myyty. Minulla ei ollut juuri tuolloin rahaa, tarkoitukseni oli pyytää mukana olleelta rakkaalta miesihmiseltä lainaa, mutta unohdin. Muistin asian vasta paluumatkalla kotiin, ja olimme jo liian kaukana kääntyäksemme takaisin. Olin järkyttynyt – mikään muu sana ei kuvaa tunnetilaa joka minut lävisti, kun tajusin jättäneeni kauppaan kirjan, joka oli alle minuutissa kouraissut sydäntäni lujasti.

Viikot kuluivat, ennen kuin menin uudelleen kirjakauppaan. Kyseinen liike oli Joensuun Suomalainen Kirjakauppa – tämän mainitsen vain saamani erinomaisen palvelun johdosta. Katselin pokkariosastoa ja hain vaaleanpunakantista kirjaa katseellani.
”Hei”, tummatukkainen naismyyjä sirkutti minulle, ”voinko olla avuksi?”
”Ehkä”, vastasin ja hymyilin epävarmasti, ”etsin yhtä kirjaa. Pokkaria. Se kertoo japanilaisen aatelisnaisen elämästä 900-luvulla, ja häntä tutkivan naisen matkasta Kiotossa. En muista juuri nyt kirjan nimeä, enkä pannut merkille kirjoittajaa. Sellainen vaaleanpunainen kirja.”

Näillä tiedoilla ei olisi pitänyt löytyä mitään. Myyjä kuitenkin kääntyi vain kannoillaan ja käveli parin hyllyn päähän. Ehdin hädin tuskin astua perässä kun hän veti pöydän äärestä Mia Kankimäen kirjan. Se se oli! Olin niin tyytyväinen että toimin vastoin tapojani ja tartuin ”ota kolme, maksa könttäsumma”-tarjoukseen. Normaalisti en halua mitään turhaa pyörimään hyllyihini, mutta nyt löysin kirjan ”Japani pintaa syvemmältä”. Myyjän suosituksesta otin kolmanneksi ”Tapaaminen Elämän kanssa”-nimisen Cecelia Ahernin kirjan – vaika en tiennytkään mitä ajatella siitä, että hän teki suosituksen Ahernin romaanista sen pohjalta, että sanoin pitäväni Virpi Hämeen-Anttilan tuotannosta.

(Melkein olin loukkaantunut. Onneksi Ahernin kirja ei ollut täysin kelvoton; yritän olla leimaamatta kyseistä kirjailijaa ennen kuin olen lukenut kirjan ”P.S. Rakastan sinua”.)

Mitä siis kertoa Kankimäen kirjasta, jota nautiskelin hartaudella kolme kuukautta? Avasin sen, luin muutamia sivuja ja suljin sen. Rivit olivat täynnä sitä samaa melankoliaa, jota sydämeni on tulvillaan. Sitä kaihoisaa kauneutta, josta pidän Japanissa ja sen kulttuurissa, ja mikä suomalaisuudessa on minulle kaikkein koskettavinta.

Kirjailija kurkottaa 900-luvun Japaniin ja käy omintakeista dialogia Sei Shonagonin, Heian-kaudella eläneen hovinaisen kanssa. Hän käy läpi Sein ajatuksia, kuinka ne tuntuvat tuoreilta ja nykyisiltä ja koskettavat ajattelevaa, pohdiskelevaa, hieman melankolista ja nokkelasanaista, älykästä lukijaa. Samalla tulee käytyä läpi Japanin kulttuuria ja historiaa, molemmat äärimmäisen mielenkiintoisesta näkökulmasta – Kankimäki kun ei puhu japania!

Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin voisi olla kertomus omasta mielenmaisemastani. Kankimäen ajatukset tuntuvat tutuilta, Shonagonin rivit voisivat olla peräisin omasta kynästäni. Tämä kirja soveltuu älyköille, joita kiinnostaa kulttuurihistoria ja/tai Japani, tai sitten aivan vain elämän haikea kauneus.

Parhaimmillaan se on, kun sen kanssa keittää kupin hyvälaatuista vihreää teetä ja syö palan jotain makeaa herkkua lukiessaan. Kirja itse on kuin makeaa, kermaista jäätelöä, jota ei voi syödä liian montaa lusikallista kerralla menettämättä makuaistiaan. Itse söin muutaman lusikallisen kerrallaan ja laitoin sen sitten pois, sillä halusin että jokainen kaunis sana ja täydellinen ilmaisu hyökyisi ylitseni koko olemassaolonsa voimalla.

Kirja sopii myös kevyemmäksi luettavaksi. Kankimäen teksti on helppolukuista, ja Sei Shonagonin nokkelat, terävät ja modernit ajatukset pitävät huolen siitä, että mono no aware – se elämän haikea kauneus – ei pääse tekemään mieltä raskaaksi. Suosittelen lämpimästi.

Suhteet Oma elämä Kirjat Matkat