Sairaan kaunis maailma

Me elämme sairaan kauniissa maailmassa. 

Sen huomaa siitä kun tytöt käyttävät luvattoman paljon aikaa tähän:

6a010537101528970b012875ad611d970c-320wi_0.jpg

kuva

Ja siitä kun yleisen mielipiteen mukaan oikeanpuoleinen vartalon malli tuntuu olevan yksiselitteisesti kauniimpi kuin vasemman puoleinen.

kuvaaa.jpg

kuva

Tai siitä kun median julkaisemissa kuvissa ei ole enää mitään totuuden perää. Ainakin itseäni hämmentänyt juttu ja kuva täältä.

laihdutus_jtutu2607in_503_lh.jpg

kuva

Minähän kaikessa naiiviudessani olen kuvittellut että kaikki lehtien kuvissa poseeraavat ihmiset todella näyttävät kreikkalaisilta veistoksilta myös livenä. Tai vaihtoehtoisesti ovat oikeasti tehneet työtä kroppansa eteen. Pyh ne mitään näytä tai tee! Kunhan asettelee valot ja varjot oikeaan asentoon, lisää vähän puuteria tehostamaan vaikutusta. Pullistelee, piereskelee ja jännittää sekä lopettaa hengittämisen hetkeksi. Niin ja on taatusti ollut syömättä edelliset 8 tuntia ja marssii ulos vessasta yksi tyhjä Movicol pullo kainalossa. Tai yksikertaisesti turvautuvat kaveriin nimeltä Photoshop.

 

Sairas on maailma jos jopa oma rakas äitini on rehellisesti sitä mieltä että hoikat ihmiset ovat lähtökohtaisesti fiksumpia ja parempia ihmisiä kun vähän (tai hiukan enemmänkin kuin vain vähän) pyöreämmät. Ei tarvitse ihmetellä mistä tämän Nyyn syömishäiriöajattelu on saanut tulta alleen.

 

Sairaalla tavalla kaunis maailma. Vain sairaiden ihmisten mielestä kaunis maailma. Onko sairas nyt kaunista.

 

Kaikki tämä havainnollistamaan minkälaisesta ajattelusta ja maailmasta mä haluan itseni pois riuhtaista. Haluan osata olla välittämättä kaikista niistä valheista ja harhaanjohtavista ihanteista ja kriteereistä joiden mukaan määritellään oletko arvokas ja kaunis, vaiko et. Laihuushäiriöstä parannuttuani olen etsinyt asioita ja totuuksia siitä mitkä elementit tekevät ihmisen oikeasti onnelliseksi ja kauniiksi. Yhden tärkeän elementin löysin elämääni. Hän on Rakkaus ja hän esiintyy (tietämättään) nimellä Hyvä mies. Monta muuta elementtiä on kuitenkin vielä löytämättä. 

Mä haluan myös nähdä sen Nyyn, jonka Hyvä mies näkee. Ne asiat joista oikeasti voin olla ylpeä ja jotka ovat todellisesti osa minua. Ja haluan unohtaa ne asiat joilla ei ole mitään merkitystä, mutta jotka pyörivät päässäni kuitenkin taukoamatta.

Kuten itseinho ”valtavasta” pömppömahastani. Syyllisyys urheilemattomuudesta. Ajatukset ruuan ansaitsemisesta. Tai ajatukset siitä että kaikki asiat jotka edustavat elämästä nauttimista ovat kiellettyjä. 

Taidanpa kerätä tähän muistikirjaa ajatuksia ja asioita kauneudesta omassa elämässäni, jotka tekevät minut onnelliseksi. Sekä myös niistä jotka tekevät minut vähemmän onnelliseksi. 

 

No mitä oikeasti kaunista olen löytänyt elämästäni viime aikoina?

Syöpää sairastavan työtoverini vilpitön reippaus ja ilo, tehdessään tervehdyskäynnin meidän työpaikallemme.

Pitkä aamiainen ystävän kanssa jutustellen meistä, muista ja (uudesta)elämästä. 

Hyvän Miehen kotiinpaluu halaus. 

Tarvittiinko johonkin näistä litteää vatsaa? Ei. 

kuva1.png

 

Suhteet Oma elämä Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

Food Detective

Aiempien, ja jo melko kauan kestäneiden, masudilemmojen johdosta tilasin Food Detective ruoka-aineyliherkkyystestin. Aikaisemmat välttödieetti (maito, gluteeni, FODMAP) kokeilut eivät ole tuoneet suurempia tuloksia, joten päätin poissulkea ruoka-aineyliherkkyydet. No ainakin sillä varmuudella mitä tuollainen testi voi antaa. 

Jollain tavalla olin toivonut että testi osoittaisi jonkun ruoka-aineen kohdalla hälyyttäviä tuloksia, jolloin voisin vaan yksinkertaisesti jättää sen ruoka-aineen pois ja tadaaaa, Ihmeparantua! Mutta toisin kävi. Tulokset olivat yllättäviä ja melko hämmentävät odotuksiin nähden. Testitulokset olivat hiukan pettymys, eikä tehnyt mua hullua hurskaammaksi, ruoka-aineiden osalta. Yksi tärkeä juttu kyllä selvisi, mutta siitä kohta lisää.

 Tässä testitulokset:

testiastia_0.jpg

 

kortti.jpg

Testin mukaan ”eniten” olen herkistynyt gluteenille, durumvehnälle, mantelille ja vehnälle. Näitä pitäisi siis vähentää. Hassua sinänsä kun en näistä ruoka-aineista syö muuta kun kohtuudella manteleita, joten mistäs sitä vähentäis. Muuta kun tietty siitä mantelinmussutuksesta. Isompi lista tuli ruoka-aineista joita pitäisi tarkkailla. Näitäkään ruoka-aineista säännöllisesti, eniten ehkä kananmunaa, cashewpähkinöitä ja lehmänmaitoa. Näitäkin melko pienessä määrin. Jotenka tarkkaillaan siis näitä sitten sillon tällön joskus harvoin kun niitä syön. 

Tästä, Hyvää Miestä lainatakseni, viisastuneena voin todeta että ei ole yhtä selittävää tekijää masuongelmiini ja pääsyy ei ainakaan ole ruoka-aineet. Se saattaa olla pieni osatekijä tässä sopassa. Sopassa jonka luulen olevan nimeltään Psykosomaattinen oireilu. Kyllä, korvien välissä. Tämä koonti aiheesta valaisi mukavasti ajatuksiani.

Syömishäiriö, jatkuva stressi ja huoli omasta itsestä ja ulkonäöstä on tehnyt musta hermoraunion ja mun keho yrittää huutaa apua. Ne syyt jotka aikoinaan johti syömishäiriöön, lapsuudessa ja teini-iässä, kummittelee näköjään minussa vieläkin. Tietty mulla voi olla, ja melko suurella todennköisyydellä varmaan onkin, jotakin ruuansulatushäiriöitä syömishäiriön jäljiltä, mutta eikös kaikilla ihmisillä ole jonkinnäköistä mahan murinaa ja kurinaa, turvotusta ja sellasta. Mä vaan tiedostan ja huolehdin siitä muita enemmän. Ja mitä enemmän huolehdin, sitä enemmän niitä vaivoja tulee.

Kuinka mä tämän sitten parannan? Vähentämällä stressia ja jatkuvaa itsetarkkailua. Huolehtimista ja ajatusten tuhlausta sille mitä muut musta ajattelee. Mun mahasta, kropasta, hiuksista, rasvaprosentista, lihaksista tai siitä että niitä ei ole tai on. Liikunta on pääsääntöisesti vaan ja ainoastaan terveyttä edistävää. Ellei sitä tee liikaa tai väärin. Stressaantunut kroppa ei kaipaa lisästressiä ja lihaskuntoharjotteissa tekniikkaan pitää kiinnittää huomiota jotta ei riko kroppaansa ja tule väsymyksen ja turhautuneisuuden tunteita. Tämänkin osalta mulla on vielä parannettavaa, ja paljon. 

Mun täytyy keksiä potilasohje itselleni tästä. Niin vai olisiko parempi vaan antaa mennä sen enempiä ajattelematta, että ei mene stressin puolelle se stressinparantaminenkin. 

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Terveys