Kevätsade kasvoillani

 

nastol.com_.ua-2532.jpg

kuva

Mä voinut kuvitellakaan että kun silloin lukitsin itseni siihen pieneen laatikkoon, suojaan siltä pelolta että mua satutetaan, että en pääsekään pois sieltä niin helposti kun odotin pääseväni, kun se oikea aika koittaa.

Mulla on päiviä kun mä en tunne mitään. En mitään. En mitään muuta kun ahdistusta siitä että mikään ei tunnu miltään. Elämä ei näytä näinä päivinä mulle muuta kun pitkän sateisen tien ilman tienviittoja tai kauniita maisemia. Kaikki mitä on ollut ja mitä tulee olemaan tuntuu menettävän merkityksensä ja se mitä on nyt, maistuu samalta kun alaskanseiti ilman mausteita, eli ei miltään.

Toisina päivinä herään tunteeseen jonka luulen olevan onnea. Onnea siitä kuinka onnekas olenkaan. Se keväinen tunne kun huomaan ympärilläni olevan kauniita ihmisiä, joiden sydänten valo puskee läpi heidän vaatteiden häikäisten minun silmäni. Niinä päivinä tunnen kuinka haaveeni toteutuvat ja tunnen olevani kotimatkalla. Tunnen kiitollisuutta siitä mitä olen saanut kokea ja siitä mitä olen nyt. Vaikkakin vielä kovin pieni raakile. Näinä päivinä pystyn kuulemaan kun hiiren korvat kasvavat puiden oksille. 

Mutta mikä on se asia joka eksyttää minut tuolta kotikadulta sille sateiselle ja tyhjälle polulle. Miten kaikki voi kääntyä hetkessä päälaelleen ilman mitään syytä. Mistä ne mustat pilvet ilmestyvät? Onko se pelkoa, sairautta vai vaan elämää.

Se miksi jaksan yhä uudestaan laittaa ne raskaat kumpparit  jalkaan ja löntystää läpi rankkasateen  sitä mutavellisotkua, on se että tiedän pääseväni välillä aurinkoon, kuivumaan ja lämmittelemään. Silloin minua on myös vastassa ne ihmiset joiden silmistä heijastuu poutapilvet ja aurinko. Silloin oloni on yhtä helpottunut kuin löytäessäni vihdoin hukassa olleet ainoat avaimet asuntooni, tai lopetettuani juuri tunteja kestäneen huutoitkun. 

Suhteet Oma elämä Rakkaus Mieli

Neverending Marathon

uupumus-iclipart.jpg

 

Tänään kuulin ohimennen työkaverini suusta jotain, täysin itseeni liittymätöntä,  minkä seuraksena tajusin jotain tärkeää liittyen itseeni.

Sain selityksen siihen miksi olen nyt paljon väsyneempi ja jaksamiseni tuntuu olevan heikompaa vaikka ravitsemuksellisesti olen terveempi ja liikunkin järkevämmin ja vähemmän. Nyt tiedän syyn miksi aliravittuna jaksoin kun Duracell -pupu ilman että nukuin, söin tai lepäsin edes puolia siitä mitä olisi pitänyt.

Mun stressitasot olivat niin kauan ja niin korkealla että olin jatkuvassa hälytystilassa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Mä en osannut rentoutua vaan pidin itseni lähtövalmiudessa kokoajan. Lähtövalmiudessa mihin? Elämäni suurimpaan tavoitteeseen juosta läpi elämän, keräämättä taskuun siitä yhtään mitään.

Adrenaliini virtasi ja minä juoksin. Tämähän äkkiseltään kuulostaa hyvältä, olla kokoajan niin energinen että oksat pois, ilman minkäänlaista akkujen lataamista. Tosiasiahan on kuitenkin se että kropan ollessa noin kauan noin suuressa rasitustilassa, se paukahtaa puhki jossain välissä kuitenkin. Ilman että välillä lepää ja kerää voimia uuteen juoksuun, yhtäjaksoinen vauhtijuoksu päättyy hyvällä todennäköisyydellä siihen viimeiseen pamaukseen, joka voi olla kohtalokas. Esimerkiksi sydämen, jonkun muun tärkeän elimen osalta tai henkisesti.

Koittakaapas itse suorittaa jatkuvaa triathlonia, olla pääosassa elokuvassa nimeltä Päättymätön Maratoni. Alun kankeuden, sitä seuraavan huuman; taantuman ja väsymyksen jälkeen, jossain välissä saavutat kyllä sen juoksemisen euforian ja juoksusta häviää  koko juoksutuntuma ja eteneminen tuntuu lähes euforiselta lentämiseltä, mutta jossain välissä sitä kuitenkin kompuroi johonkin kiveen niin että siitä kaatumisesta ei enää nouse. Ainakaan ilman pientä varikkokäyntiä.

Se miksi mä tunnen itseni väsyneemmäksi ja ihmettelen miksi en jaksajajaksajajaksa samanlailla kun ennen (5 tuntia yöunia ja 19 tuntia stressiä ja touhua), on se että kroppani ei ole enää tikittävä aikapommi. Kroppani on nyt toipilaana. Mun stressitasot ovat vihdoin laskeneet pois hälytysrajoilta ja mä olen päästänyt irti. Mä olen antanut itselleni luvan rentoutua. Luvan väsyä. Väsymys on kuulemma normaalia. Saa olla väsynyt. 

Ja nyt voin vihdoin lopettaa itseni haukkumisen laiskaksi siitä syystä. 

welcome-image.jpg

kuva

Suhteet Oma elämä Liikunta Terveys