Monta tapaa Rakastaa

kuva.jpg

Meillä kaikilla tuntuu olevan oma tapa rakastaa. Mutta koska useimmiten  ihmisillä on kuitenkin tapana muistuttaa toisiaan, en halua puhua 7 miljardista eri tavasta rakastaa, vaan vaikka näin alkuun muutamasta. Niistä jotka tulivat ensimmäisenä mieleeni. 

Sen lisäksi että kaikilla on oma tapansa, on myös tietynlaisella ihmisuhteen muodolla oma erityinen luonteensa. Ystävän rakkaus, äidin rakkaus, RAKKAUSrakkaus… 

Mä olen viime aikoina laittanut erityisesti merkille miten kukin näyttää välittävänsä tai rakastavansa. Mähän  olen päässyt tarkkailemaan aitiopaikalta viime vuosina läheisten ihmisteni tapaa suhtautua mun syömishäiriöön ja sen kautta muhun itseeni. Elämässä kohdatut vaikeudet, jos mitkä näyttää ihmisten todellisen luonteen, rakastamisen laadun ja määrän. 

On ihmisiä, jotka huomasivat heti jonkun menneen vinoon ja yrittikin puhua siitä mulle. Jotkut näistä ihmisistä ei kuitenkaan tiennyt mitä tehdä sulkeutumiseni jälkeen, joten he jäivät katsomaan katsomon puolelle surullisen kuuluisaa sirkusnäytöstä. MUTTA, he eivät kuitenkaan lähteneet pois.

Sitten on ihmisiä, jotka ollessaan vihaisia koko tilanteelle, suuttuivat myös mulle ja lähtivät pois. Esitys oli kai liian rankka katsottavaksi, tai lippujen hinta ei vastannut näytöksen laatua.  

Kuitenkin, oli myös ihmisiä jotka huomasivat illan suunnan ja todettuaan että ei sille mitään tässä vaiheessa mahda, hyppäsivät areenan puolelle ja lähtivät mukaan showhuni. Ei siksi että he olisivat halunneet olla showssa mukana, vaan siksi että siihen oli helpompi vaikuttaa edes vähän itse näyttämöltä. He tiesivät kenties että loppujen lopuksi showni päättyy joskus johonkin loppu tulokseen, joten on parempi jäädä samantien kehän sisäpuolelle keräilemään palaset esityksen päätyttyä. Ensiapua nääs. 

Meidän äiti se päätti jäädä sivu osaan tähän sirkukseen. Huomasin kyllä itsenkin välillä että äiti ei itsekään tajunnut missä se oli tai mihin oli ryhtynyt mutta hienosti se jaksoi rakastaa läpi shown vahvasti, päättäväisesti ja aina, joskin joskus hieman myös tuomitsemalla.  Mä luulen että meidän isä ei oman sairautensa johdosta, tainnut edes huomata koko esitystä. Kyllä se siellä katsomossa oli mutta uppoutuneena niin taivaan pilviä katselemaan joten ohitti näytöksen melkein kokonaan, hyvä niin. Veljeni luultavasti seisoi koko näytöksen ajan sisäänkäynti oven ulkopuolella ja arpoi josko menisi vai ei, selkeästi epävarma kyvyistään osallistua näytelmään. Noh, paras meno onkin ollut nyt jatkoilla, joihin hän onkin innokkaasti osallistunut. 

Mua yllätti sydäntä lämmittävästi kuinka vilpittömästi mun ystävät ovat olleeet oikeasti niinkin kliseisesti mutta kokoajan hengessä mukana. Ja mikä ihaninta mä voin aistia sen vilpittömän ilon mitä ne kokee nyt kun kaikki muuttuu kokoajan entistä paremmaksi. Se kannustaa mua entistä enemmän haluamaan palata takaisin, ei takaisin entiseksi Tytöksi, vaan palata takaisin entiseen Maailmaan uudeksi Tytöksi. 

Mä olen merkinnyt että on olemassa Lempeää ja huolehtivaa rakkautta. Sitten Mustasukkaista ja omistushaluista rakkautta. Lsäksi Passiivista mutta kestävää rakkautta. Ja Palvovaa ja kaiken nielevää rakkautta. 

Sitten on vielä se Hellä ja kutkuttava Hölmö rakkaus,  joka vaatii saada vapauden päästä välillä omille retkilleen ja tulla takaisin, ikään kuin hakeakseen voimia rakastaa sitten vielä paremmin. Rakkaus, joka käy ryttäämässä valkoiset hotellin lakanat ja saa vienon hymyn huulille. Kaikesta hyvästä huolimatta Mun täytyy onnittella itseäni siitä että mä en ole enää tunne sitä rakkautta. 

Sillä rakkaus mitä mä toivon on ehdoton, rehellinen, ikuinen vatsapalat helläksi naurattava ja kaatosateessa vierellä hölkkäävä Selkä. 

Kaikkea sitä treenin jälkeen suihkussa pystyy aivoriiheemään. 

http://www.youtube.com/watch?v=CvjbA2CjxnY

 

Suhteet Rakkaus Ystävät ja perhe Mieli

Viikonlopun Olympialaiset – kultaa tuli!

Lajeina:

Aloitetaan kevyimmästä: Yllätetyksi tuleminen.

Ajan kuluminen yllätti mut täysin menneen viikon perjantaina. Jokainen lyhyeksi hiuksensa leikannut tytön tylleröinen tietää sen fiiliksen kun tajuaa että hiukset ovat kasvaneet jo niin paljon että niistä saa vihdoin taas Ponkkarin. Kun mä leikkasin aikoinaan hiukseni, toinen puoli päästä aivan lyhyeksi ja toinen jätettiin pidemmäksi, olin kauan himoinnut jo kokeilla tätä hiustyyliä ja vihdoin koitti hetki kun uskaltauduin saksien alle. Mun tapauksessani kävi vielä onnekkaasti niin, että mitä kauemmin uutta hiustyyliäni katselin, sitä enemmän aloin siitä pitämään. Tässä kohtaa pointti ei olekaan se että olisin toivonut että hiukseni olisi kasvanut Ponkkari vaiheeseen, vaan se kuinka nopeasti aika kuluu niin että sitä ei tajuakaan. Sitä huomaa pystyvänsä asioihin mitä ei vielä osannut odottaa, ja sitä huomaa että pikku hiljaa myös itse voi ryhtyä odottamaan asioita, joista ei ajatellut haaveilevansa vielä pitkiin aikoihin. 

kuva_8.jpg

 

Keskivaikea matka: Itsensä yllättäminen ja odotusten ylitys.

Mä heräsin lauantaiaamuun yllättäen päässä vain yksi ajatus. Ei, se ei ollut pakkomielle lähteä lenkille niin kuin jokaisena muuna lauantaiaamuna, vaan himoon päästä maalaamaan. Maalaamaan, askartelemaan ja puuhastelemaan. Ja tämä himo on yllättänyt mut jo monena päivänä peräkkäin. Taustatiedoksi, lukio aikoina mä maalasin hyvinkin ahkerasti. Tuohon aikaan mun päivät muutenkin täytyivät pääosin kaikennäkösestä käsityöpuuhasta. Kaikki tämä jäi siis täysin muutama vuosi sitten kun päätin että ei ole mitään muuta kunnollista tai järkevää harrastusta kuin liikunta. WRONG. Kuinka hieno tunne se olikaan uppoutua kukonlaulun aikaan tunneiksi taas omaan pikku maalausprojektiin.

Mä huomaan että mulla on tullut valtavasti edistystä mun entisten pakkomielteiden irtipäästämisessä ja ilon löytämisessä muista elämän osa-alueista kuin täydellinen suorittaminen tai täydellisyyden tavoittelu. Mä annan mun ajatusten nykyään mennä sinne minne ne haluaa ja tehdä mitä ne haluaa. Ne ei oo enää vangittuna rajatulle alueelle sinivalkoisella eristenauhalla. Turvallisuus syistä. Että mä vaan en tuntisi kipua, tai mitään. Tiedättekö että se minkä ajatteleminen ja muisteleminen satutti mua eniten ja jonka takia kieltäydyin hetkeksi enää koskaan ajattelemastakaan, on nyt vapauttanut mut niin että mun silmien edessä näkyy nyt vaan loputtomiin jatkuva ajatusten järvi vailla horisonttia mistään vastarannan rajoista.

Jos mä olisin aiemmin uskonut, että parantuminen voi olla näin euphorista ja kuunnellut mun läheisiä siitä että asiat todella on paremmin tällä oikean puoleisella kaistalla valtatietä , mä en olisi tuhlannut aikaa kaistan vaihtoon näin kauan. Mutta nyt kun täällä ollaan, ja jo reippaasti yli kalkiviivan, nämä maisemat yllättivät mut todella ja jyräsivät alle kaikki mun skeptiset odotukset. 

Jo toteutettuja himoja:

Mä halusin että pöytäliina ja lasinaluset pysyy paikoillaan, IKUISESTI.

kuva_3.jpg

Syysmetsä -installaatio äidin iloksi. 

kuva_7.jpg

Todellinen näytönpaikka: Karkkipussin osto ja sen tyhjentäminen omaan suuhun. 

Mä lähestyin Makuunia heti sen auettua. En halunnut että villit ja äänekkäät muksut tai toisiinsa nojailevat nuoret parit säikäyttää mut pois metelöimällä tai tuijottamalla liikaa. Olihan kyseessä nyt hirmuisen kriittinen ja tärkeä hetki. Kynnyksen yli pääsin leikiten, eivät kysyneet papereita tai ollut edes sisäänpääsy maksua! Kun saavuin valtameren ääreen napsautin päättäväisesti uuden pussin rullasta ja otin kauhan käteeni. 

Aikaa meni noin 2 min. Sain aikaiseksi 95 sentin karkkipussin. Jätin vielä mielenhäiriössäni 5 senttiä tippikulhoon (?!?). Taisi olla aikamoisen tärkeä hetki. 

Kuvat kertovat kaiken olennaisen. 

kuva_1_0.jpg

Karkit maistuivat, noh karkeille. Turhaan mä niitä olin jännittänyt. Tosin mä pidän silti enemmän raparperi-mansikkarahkasta, joten meistä tuskin tulee enää kovin hyviä ystäviä. Edes kavereita. Meiltä vaan puuttui se JOKIN. 

Suhteet Oma elämä Mieli DIY